Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Turbovaanari - 03.09.2013, 14:33:17
-
Ohituksen jälkeen syttyi keltainen kolmio ja kyseinen teksti.
Ei ottanut kunnolla kierroksia ja tyhjäkäynti rynkytti.
Sammutin moottorin ja hetken päästä uudelleen käyntiin. Vika poistui mutta jäiniettimään mistä nyt on kyse.
Tulpilla on ajettu 25tkm mutta luulisi platina tulpilla pääsevän pitempään.
Bensa auodatin on vaihdettu 28tkm sitten.
Moottorina on 2.5 litran bensaturbo.
-
Tuosta tilanteestahan on tallentunut vikakoodi muistiin, koodien lukemisella olisi hyvä aloittaa selvittely.
-
Nähtävästi taas tuli 2.5t moottoreille epäsuotuisat kelit, kun itsellenikin alkoi nuo onglmat juuri tuona päivänä (syntymäpäivänikin vielä :) ) ....
eli polttaa "moottorin teho alentunut" tekstiä. Ekalla kertaa meni ohi ihan vain käyttämällä ja käynnistämällä uudestaan. Toimi muutaman päivän ja sitten ongelma tuli tiheemmäksi. Eli lähes joka kerta tulee päälle. Kateltu koodit niin usein viittaa kaasuläppään (antaa sen yleisvian.) sitten tuli myös TPS:n vika. Availin kaasuläpän ja puhdistin sen. Oli aika paskanen ja näkyi kyllä, että voisi tahmata kiinni asennossa. Ei auttanut vikaan. Avattiin myös TPS;n puoli ja sieltä puhdistettiin pinnat ja katotaan onko mitään apua. Nämäkin tosin mitattiin vielä ja mitään katkosta ei ainakaan ilmene siinä läpän asentotunnistimissa. Mutta tänään kiinni läppä ja katotaan auttaako. Jos ei auta niin sittenhän sitä ihmeissään ollaan... ei millään viittis vaihtaa koko läppää, ku ei siinä oikein niinkun tuntuis olevan mitään vikaa....(mutta toki, jotain vikaa siinä voi olla). Kävi tosin huollossa pari viikkoa ennen vikaa, joten toivottavasti tohon ei oo mitään softaa ajettu, mikä olis herkempi ilmasemaan tuon vian. Tosin lapuissa kyllä muistaakseen luki että ei uusia softia. Ja yleensähän ne uudet softat tais olla semmosia, että ne oli vähän väljempiä tuon testauksen suhteen.
Mutta ilmota heti, jos sulla uusiintuu toi vika ja saat ratkasun.
-
Joo eipä ole nyt ilmoitellu mitään vaikka olen käyny antamassa runtua...
En ole vielä availlu mitään mutta mietin noita platinatulppia josko siellä voisi olla vikaa...
Enkä ole käyttänyt töpselin nokassa..Osaisko tuo kertoa niin tarkkaan missä on ongelma.??
Taidan ajaa vian ulos :)
Alkaa käydä aikaste kalliiksi tämä Vollen pito. :'(
On menny turbo ja etupään kilkkeitä monen tonnin edestä..
Ei tarvis enää lisää ongelmia tulla. Eihän autolla ole ajettu kun 260000 km niin ihmetyttää nämä viat.
-
Jeps.... mulla ei taaskaan auttanut mitään tuo kaasuläpän kotikonstikorjailu... eli edelleen antaa vikakoodia kaasuläpästä/tps:stä... aika pitkälti myös rajoitettu tuo vika tuohon läppään.. eli kun laittaa virrat päälle (ei käynnistä kuitenkaan) ja sit se menee siihen nilkutusmoodiin. Tässä kun antaa kaasua, niin se ei ohjaa läppää ollenkaan (ilmeisesti ohjelma estää sen, kun sillä on vikakoodi läpästä). Vaikka kuinka käynnistelee autoa uudestaan niin tuo vika ei lähde pois, vaikka nollaisi kooditkin välissä. Sitten jos tekee niin että nollaa koodit ja tämän jälkeen läpsyttelee edestakaisin läppää kaasulla. Tämän jälkeen kun käynnistää uudestaan, niin vika lähtee pois. Eli ilmeisesti kun sitä läppää pääsee reilusti liikuttamaan, niin se auttaa tilanteeseen. Sitten kun käyttää reilulla kaasulla, niin ei ole mitään ongelmaa.... mutta kun antaa käydä pitkään tyhjäkäyntiä, niin sitten yks kaks menee taas nilkutustilaan ja antaa kaasuläppävikakoodin.... Eli kyllä se vika aika vahvasti jää tuonne läppään, joten taitaapi mennä kyllä läppä vaihtoon,.... noh jos jotain hyvää, niin onneks läppävika on autossa eikä kuskissa.....
-
Ite huollatin oman läppäkoteloni Samppasportissa (http://www.samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/). Oli halvempi kuin uusi ja TPS-anturi vaihdettiin optiseen. Bonusta oli ettei tarvinnut ite irrotella ja asennella eikä softaa tarvinnut enää asennella uusiksi.
-
En ole vielä availlu mitään mutta mietin noita platinatulppia josko siellä voisi olla vikaa...
Enkä ole käyttänyt töpselin nokassa..Osaisko tuo kertoa niin tarkkaan missä on ongelma.??
Kyllähän tulppien vaihtoa voi kokeilla, ei maksa kuin kymppejä jos itse tulpat vaihtaa. Volvolta melkein hakisin tulpat, on todettu että ovat hyvät ja kilpailukykyiset myös hinnaltaan, mitä ei ihan kaikista merkkiosista toki voi sanoa.
Ei vikakoodit kerro suoraan mitä pitää tehdä, mutta ovat tärkeä tieto yhdessä muiden asioiden kanssa. Ilman vikakoodeja tärkeää tietoa puuttuu. Esim. tässä tapauksessa kun oireet sopivat kaasuläppävikaan, niin vikakoodit saattaisivat vahvistaa tämän.
-
Nyt sitten uusin tulpat ja täytyypä sanoa että auto virkisty noin persedynolla mitattuna.. :)
Platina tulppien kärki oli mielestäni madaltunut kun vertasin iridium tulppien vastaavaan??
Eikö noilla platinoilla sitten ajetakkaan kun alle 30tkm..
Myyjä lupaili noille ngk iridiumeille 60 tkm.
Katsellaan nyt uusiiko vika. ???
-
Päivitystä sen verran, että otettiin vielä kerran ETM auki. Putsattiin moottorin kollektori liasta ja tarkistettiin hiilet. Nostettiin liukujen kärjet hieman ylöspäin, jotta ne ottaa kunnolla kiinni kannessa oleviin liukuihin. Sitten huomattiin, että moottorin ja läpän välissä olevat rattaat ovat melko kuluneet. Käännettiin rattaa eri asentoon, eli nyt kuluneet kohdat eivät ole vastakkain. (selvästi kuluneimmat kohdat oli juuri läpän "lepoasennon" kohdassa). Tämän jälkeen auto toiminut viikon moitteetta.
niin ja auto on siis 2.5t -04 ... eli kyseessä Boschin kaasuläppä.. Ei makaroonipoikien.
-
Ohituksen jälkeen syttyi keltainen kolmio ja kyseinen teksti.
Ei ottanut kunnolla kierroksia ja tyhjäkäynti rynkytti.
Sammutin moottorin ja hetken päästä uudelleen käyntiin. Vika poistui mutta jäiniettimään mistä nyt on kyse.
Tulpilla on ajettu 25tkm mutta luulisi platina tulpilla pääsevän pitempään.
Bensa auodatin on vaihdettu 28tkm sitten.
Moottorina on 2.5 litran bensaturbo.
Naapurilta lainasin mittaria ja testailin niin ainoan herjan anto TCM puolelta 0011 .Suomensin sen että olisi vasen etusen abs anturi herja..Tosin kun etsin netistä tuolla pelkällä 0011 niin ei löytynyt mitään.Mittari anto tuon englanniksi.
Abs valo ei ole vilkkunu eikä muutenkaan jääny palamaan joten lieneekö satunnainen bugi..??
-
joskus ollu tällästä oiretta ja selitys ollu hetkellinen ahtopaineen ylitys. vehkeet kyykkää hetkeks,virrat pois ja päälle nii taas pöhisee.
voisko olla perää moisessa?
-
joskus ollu tällästä oiretta ja selitys ollu hetkellinen ahtopaineen ylitys. vehkeet kyykkää hetkeks,virrat pois ja päälle nii taas pöhisee.
voisko olla perää moisessa?
Voipi olla mahdollista.Itsellä se vika tuli kun painoin vakkarin nappulaa millä se kelaa edellisen nopeuden takaisin ja se vakkari tekee sen suht rivakkaan niin olisko siinä sitten käyny tuollanen tapaus.
Ei kuitenkaan ollu mitään merkintää vikahistoriassa.. ???