Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: raul - 03.09.2013, 21:59:41

Otsikko: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: raul - 03.09.2013, 21:59:41
muokattu: perä on 1031 Volvon kitkalukolla, kiitos tunnistuksesta Lankku ja janne81.


(http://www.elisanet.fi/~g619474/tn_1041a.jpg) (http://www.elisanet.fi/~g619474/1041a.jpg) (http://www.elisanet.fi/~g619474/tn_1041b.jpg) (http://www.elisanet.fi/~g619474/1041b.jpg)



Ja nopeusanturista. Onko 1030 ainoa, jossa anturin etäisyys säädetään shimmilevyillä? Ja tällä kehällä anturin ilmeisesti kuuluukin koskettaa kehää? Ihan sekasin....  :ristus
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: 240 - 03.09.2013, 22:06:33
Vai onko tätä tiheämpää nopeuskehää ollut myös 1031:ssä?

240:ssä oli tiheämpi nopeuskehä viimeisten vuosimallien ABS-jarrullisissa yksilöissä.
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: raul - 03.09.2013, 22:08:18
Juu niin, no en ole semmoistakaan nähnyt, mutta seiskan ABS-kehä on muistaakseni paksua rautaa ja 96-hampainen...  :-\ Ja tässä koslassa ei ole abseja  :)
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: janne81 - 03.09.2013, 22:35:13
Tumma on kuva, mutta ei tuo ole ainakaan 1041 eli G80.
Taitaa olla ihan oikee kitkalukko jos oikein nään kuvasta?
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: Lankku - 03.09.2013, 23:17:25
Kitkalukolta vaikuttais ja normaali 48-hampainen kehä joka on vm. -89 ja uudemmissa. Niihin vaihtui kyllä jo alumiininen peräkoppa sekä samanlainen anturi kuin on siitä eteenpäin muutenkin eli ei mitään säätöjä. Eikä anturin kuulu missään mallissa ottaa kiinni kehään.
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: raul - 03.09.2013, 23:32:50
Hienoa että tietoa löytyy! P> Kiitos, jo selkenee. En nimittäin kiireesti tutkimalla löytänyt mitään mainintaa esim. 48 hampaisesta kehästä, Volvon "peräkirjakin" on harmittavasti vuodelta 1985  :-\

Taitaa olla ensimmäinen 88B/89 -malli tai uudempi josta peräkopan avasin. Ja juurikin alumiinikopalla. Ei selkeää säätömahdollisuutta anturiin.

Oletin että anturi olisi hangannut tuon paljaan osan kehään. Perä on tosiaan väljän tuntuinen eikä nopeusmittari toimi enää juuri ollenkaan. Tiedätkö Lankku, mikä välys tuolla anturilla kuuluisi olla?

Siniseltä uudet osat lukkoon?
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: Lankku - 03.09.2013, 23:52:00
Vanhemmassa 700:ssa on 12-hampainen anturikehä. Jos tuota meinaa käyttää 240:ssä tai vanhemmassa seiskassa on kehää harvennettava tai vaihtaa lukollisesta vastaavakehä. Voihan anturi olla hangannutkin, mutta pieni ilmarako sinne kuuluu. Sanoisin että enintään 1,2mm luokkaa.

Esim. Karpiola tekee vahvempia tappeja. Kitkalevyjä löytyy puolestaan eri vauhtipajojen kautta ja on täällä foorumillakin joku niitä välillä kauppaillut.
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: raul - 04.09.2013, 15:36:22
Niin se ois kiva tietää se tarkka välys, vanhemmassahan on 0,85mm. Ja sitten saa nähdä toimisko nopeusmittari vielä. Ajaa leiman loppuun noilla pakoilla ja uusilla öljyillä ja katsoo sitten mitä tapahtuu...
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: Kaziganth - 23.09.2014, 05:12:30
Mitäs tälle tapahtui leiman loppumisen jälkeen? Vai onko vielä leimaa tai eikö mitään?
Otsikko: Vs: 1041 perä vai mikäkö + nopeusanturikysymys
Kirjoitti: raul - 23.09.2014, 09:55:48
Moro! On leimattu sittemmin, olikohan marras-joulukuussa. Ja nyt taas marraskuun loppuun mennessä näyttämään uudestaan. Sitkeä peli. Tämä oli se, johon joku edellinen omistaja oli saanut muovikupin tungettua määrämittarin pohjaan ynnä muuta jännää pikkuvikaa.

Jossain on tosiaan hieman väljää, mutta perä ei ujella. Uusi anturi takakoppaankin on olemassa, kun ehtis tässä vaan asentaa.

Kilsoja on arviolta 530-550 tkm  S*