Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: pannupää - 04.09.2013, 19:09:09

Otsikko: jälkikäynti
Kirjoitti: pannupää - 04.09.2013, 19:09:09
eli 244 vm-88 230k koneella ja solex cisac kaasarilla käy muutaman sekunnin jäkikäyntiä jos ei sammuta vaihteella avittamalla ja tämä tapahtuu n joka toisella kerralla jonka jälkeen myös saa sahata käyntiin hetken aikaa n joka toisella kerralla taas sammuu normaalisti ja lähtee tämän jälkeen käyntiin heti kun kääntää avaimesta . sytkä on kohdallaan ja 98 tulee käytettyä aina polttoaineena. voisikohan molemmat viat olla kiinni tyhjäkäyntipiirin sulkevasta venttiilistä ?
venttiilille tulevassa piuhassa on virta silloin kun kääntää avaimesta virran päälle , mutta vaikka piuhan ottaa irti auto käy normaalisti. venttiili on ollut irti ja kara liikkuu edes takaisin kun venttiilin perään laittaa virtaa. onkohan näissä venttiileissä jotain eroja esim mekaanisesti tai alipaineella aukeavien 2kurkkuisten kesken jne? niin ja saakohan näitä vielä jostain uutena ?
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: 240 - 04.09.2013, 20:15:57
Tyhjäkäyntisolenoidi naksahtaa, kun laittaa virrat. Yleensä vikana, että tuonne ei tule virtaa ja saa vetää virrat puolan +:sta hyppyjohdolla. Jos noin olisi (satunnaisestikin), on kaasuläppä saatettu säätää siten, että koko ajan pikkasen auki. Tällöin pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta tulee sitten jälkikäyntiä.
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: pannupää - 04.09.2013, 21:21:44
ok , kiitokset täytyy tarkistaa tuo seuraavaksi.
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: lassii - 04.09.2013, 22:50:31
Tää nyt on niin yleinen vika ja varmaa haulla olis löytyny muitakin vinkkejä. Ekana lähtisin kattoon sytkän asennon. Tosin vika voi olla solenoidissakin.

Mun vinkki on tarkastaa ekana sytkä kuntoon, jos en ihan väärin muista niin taitaa olla 10 eyk. Toimii tosin vaikka olis vähän pielessäkin.
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: pannupää - 09.09.2013, 20:28:43
suurimmat viat korjaantu kun löyty reikä alipaineletkusta joka menee imusarjasta sytkän ohjausyksikön pääteasteelle puolan kupeelle sisälokariin. tosin ajoituslamppu näyttää suunnilleen samaa kun aikasemminkin eli 10 astetta ennenn ykk, mutta käynti kyllä parani selvästi .
jostain syystä tyhjäkäyntipiirin vika jäi edelleen eli , vaihdoin paikalleen uuden  ,kaasutin expertiltä tulleen solenoidin mutta silti auto vaan käy vaikka nyppää johdon irti solenoidin perästä , kaasuläppä on säädetty siten että se kiinni ja on myös tarkastettu että solenoidille tulee virtaa kun virrat laittaa päälle ja solenoidi myös naksahtaa silloin . mikähän vielä voisi olla vikana ? jälkikäyntiä jäi vielä hiukan ja sen takia myös sahauttaa hiukan käynnistäessä . vika on nyt enää pieni , mutta olisihan sekin mukava saada pois , eli jos jollain on jotain ideoita niin niitä kuunnellaan .
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: jannev - 13.09.2013, 10:28:40
Onko solenoidin tiiviste (o-rengas) ehjä ja uusi, solenoidin tappi liikkuu koko matkan ( tapin pitää tukkia kierteessä oleva reikä) ja solenoidi ruuvattu sormitiukkuuteen?

Oletko tarkastanut kohon asennon?
Omassa b230k:ssa koho oli pahasti "vettynyt", polttoainetta tulvi kaasuttimeen ja tyhjäkäynnillä ei pysynyt käynnissä kuin rikastimen 2. asennossa.

Jos koho on vain vähän liian alhalla ("vettynyt" tai väärä välys) polttoainetta tihkuu kaasariin 2 kurkun täyden kuorman rikastinputkesta (tälle on varmaan oikea suomenkielinen nimikin...) sillä polttoainepumppu painestaa kohokammion koska ventiili ei sulkeudu.
Tihkuminen näkyy moottorin sammuttamisen jälkeen kunnes paine alenee.

Rikastinputki on sellainen metallinvärinen, kaasuttimen kurkun sivussa oleva putki.
Vaikka tässä linkissä onkin eri kaasutin niin periaate on sama.
http://ftp.psyborg.rpg.pl/bx/citbx.narod.ru/carb3.pdf
pdf:n3. sivun kuvassa fig 17.2,  numero 4.
fig 17.3 näyttää tyhjäkäynti solenoidin
Otsikko: Vs: jälkikäynti
Kirjoitti: jannev - 16.09.2013, 15:05:32
Tuli vielä mieleen että onko kaasuttimen yläosan ja alaosan (kohokammion) tiiviste ehjä?
(jostain vuotaa bensaa...)
Kaasutinta purettaessa tiiviste rikkoutuu helposti keskeltä. Hyvä puoli on että uuden tiivisteen saa Service Kitin mukana.
Jos uutta tiivistettä ei ole tai haluaa testailla voi vanhaa revennyttä tiivistettä paikkailla tiivisteliimalla (gasket sealant)...

(http://jtbo.pp.fi/images/360/cisac2/service_kit/solex_cisac_34-34_z11_service_kit_p2.png)