Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: velsku - 22.03.2011, 10:11:17
-
Alapalloniveltä vaihtaessa ahtaassa autotallissa tapahtui sitten eilen onnettomuus ja vetäisin kuskinpuolen vetoakselin sisemmän nivelen irti. Eli vetoakseli ei tainnut lähteä vaihdelaatikosta, vaan ihan nivelestä. Suojakumista havaitsin, että liian pitkälle vedin ja vetoakseli irtosi sisemmästä nivelestä siten, että akseli ei ottanut kiinni enää.
Sain laitettua akselin kerran paikalleen koko etupyörän "asetelmaa" vääntelemällä, mutta en sitä sellaisena uskaltanut kootta ja lähteä ajamaan. Kai siellä sisemmässäkin "piituusjoustokohdassa" on jonkinlainen lukkosokka?
Mahtoikohan tuossa tee-se-itse mies nyt hajoittaa sisemmän akselin, vai riittääkö, että revin napamutterin irti, alapallonivelen irti, jarrussatulan irti, abs yms johdot ja kaapelit irti, koiranluun toisenpään irti ja koetan irroittaa vetoakselin pyöränpuolelta kokonaan pois.
Ja sitten käsin painamalla varmistaa, että akseli uppoaa sisempään niveleen, jonne se ei nyt tuntunut enää uppoavan. (no, klo 01:30 ja työpäivä tänään, niin loppui sinni viimeyöltä korjata)
Eli kannattaako haaveilla kohtuu helposta korjauksesta vai todeta, että hinattava ammattihoitoon...
Jos tuohon nyt joutuu vetoakselia uusimaan tai korjaamolla käyttämään, niin halvemmaksi varmaan olisi tullut viedä korjaamolle vaihdettavaksi alapallonivel, joka nyt sinäänsä ei ole mikään iso homma ja ennenkin tullut tuohon tehtyä... Mutta vahinkoja aina joskus sattuu, kun voimalla pitää vääntää alatukivartta alas ja samanaikaisesti vääntää alapallonivelen pulttia paikoilleen. --> lipsahdus ja sorkkaraudalla saavutettavat voimat pelissä johtaa tällaiseen...
Niin ja nyt tiedän jälkikäteen, miten se alatukivarsi kannattaa rautakankea ja ruuvipuristinta/kettinkiä tjsp. apuna käyttäen vain kammeta/painaa alas, jonka jälkeen alapallonivelen pultti on huomattavasti helpompi asettaa paikalleen. Hyvähän nämä on näin jälkikäteen oppia.
-
Moi
Sieltä lienee kuulat pudonnut pois paikaltaan ota koko akseli pöydälle ja sisä suojakumi pois paikaltaan.Putsaa rasvat pois aseta kuulat takasin ja uudet rasvat sisään.Jossakin oli vallan ohjeetkin kyseiseen toimen piteeseen ainakin vanhalla foorumilla lieneekö tänne laitettu? ::)Akselihan irtoaa aikahelposti ulko päästä muuta kun keski ruuvi pois ja alapallo auki niin lähtee.Sisä päässä on sokka ainakin manuaalissa jollakin raudalla vääntöä nivelen ja laatikon välistä niin irtoaa.
-
Sisänivelessä on rengas ja 6 kuulaa. Nyt ne kuulat ovat sen kumin pohjalla. Kasaus on ainakin pienellä harjoittelulla varsin helppoa. Toiset kiskaisevat sen sisäosankin irti ja kasaavat nivelen muualla. Hiukan haasteellisempaa on sen kasaaminen paikoillaan. Rengas ja kuulat täytyy kaikki pitää aivan nivelrungon reunalla, kun siihen työnnetään akseli suorassa. Paksu vaseliini auttaa kuulien pitämisessä. Jos nivel ei taitu, niin sisäosaa pitää laittaa yhden loven eri kohtaan. Vahingonilohymiö varmaan kuuluisi tähän.
Palloniveltä vaihdettaessa pitäisi se pultti akselin päästä avata ja irroittaa akseli pyörännavasta.
-
Kerran homman tehneenä en kyllä suosittele edes yrittämään paikallaan kasausta, on sen verran sotkusta ja haastavaa :-[
Joten ei muuta kun koko vetari irti ja kasaus pöydällä ja sitten varoen takaisin ettei käy sama uudelleen. Ja se napaan tuleva pultti sitten pitää uusia kun vetarin pään käyttää irti. On edukas ihan sinisen tiskilläkin. Itse ostin niitä nipun kerralla ihan tulevaisuutta ajatellen :D
-
Kiitos nopeista vastauksista!
Alapallonivelpaketissa tuli tuo pultti ja aluslevy mukaan, onneksi. Ja nyt, kun kerroitte tiedän jopa syynkin... :-\
Jostain nettiohjeista luin aikaisemmin (oliskohan vanhan forumin puolelta), että sitä ei tarvitse välttämättä irroittaa. Olispa kuitenkin pitänyt.
Hyvä, että toivoa on selvitä säikähdyksellä ja ylimääräisellä työllä.
Pitääkö tuonne kumin sisään käydä ostamassa jotain erikoisvaseliinia? Minkäänlaista vaseliinia ei mulla tallissa taida olla.
Osaako joku kertoa, minkäkokoiset/laiset kiinnikkeet käyn motonetista hakemassa sisäkumille samalla, kun haen tuota vaseliinia, entisethän taitaa olla "entiset" irroituksen jälkeen?
-
Moi
Kyllähän se rasva on omanlaista kannattaa hakea tavallinen vaseliini ei toimi välttämättä kovin pitkään.
Alkuperäiset kiinikkeet ovat entiset irroituksen jälkeen. Minulla on itselläni semmoiset pihdit ja niihin vannetta jolla voi tehdä nuo kiinikkeet.Kysäseppä sieltä mistä haet rasvan niin samalla suojakumin kiinitys vehkeitä.
Kun haet rasvan pyydä semmoista mikä sopii vetoakselille ;)
-
Kannattaa melkeempä ostaa uusi vetonivelen suojakumi... tulee sitten mukana ne mössöt ja kiinnityshilppeet. Sitten on ainakin uusi kumi joka kestää taas pitkään ja se hintakaan ei mätänetissä paha ollut ;)
-
Jos manuaalilaatikko, niin vetoakselia irroitettaessa vaihteistosta, tulee vaihteistosta öljyä, joten kippo alle. (Tosin, jos toinen puoli on reilustikkin korkeammalla, kuin toinen, niin voi öljyn pinta olla siten, että ei sieltä juurikaan öljyä tule)
-
Eilen illalla irroitin vetoakselin. Tänään kokoamaan...
Manuaalista kyse ja öljyä ei juuri lainkaan tullut... Hirveän paljoa ylempänä ei kyllä ollut kuskinpuoli, josta irrotin.
Mahtoikohan öljyt olla sitten valuneet jo pois :-[
Alkoi sen verran pelottamaan, että pitääpä käydä ostamassa vaihteistoöljytkin samalla ja uusi stefa jos sellainen on.
Näytti siinä vaihelaatikon alaosassa olevan öljyä laatikon ulkopuolella, eli liekö stefa vuotanut.
-
Linkitänpä tämän : http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=134.0
Jotenkin lohduttava oli eilen löytää tuollainen ketju, enää en tunne itseäni ainutlaatuisen hölmöksi. Muutkin ovat epäonnistuneet samalla tavalla...
-
Moi
Eipä tuo ole kovin harvinaista että noin käy.
Laatikkoon menee muistaakseni 2.1litraa öljyä itse laitoin tasan 2 litraa koska pohjalle jää aina hieman kun vaihtaa koti konstein.
-
Kiitos kaikille avusta.
Nyt on autolla jo koeajot tehty.
Kuulien laittaminen paikoilleen oli tosiaankin ihan vaseliinista. ;D
Itselläni onnistui siten parhaiten, että laitoin akselin päät vastakkain ja yhden kuulan yläpuolelle oikeaan kohtaan.
Pyöräytin akselia vähäsen ja raotin rautaa, jonka "aukkoihin" kuulat tulevat, sen verran että sain lisättyä taas yhden.
Pyöräytin taas seuraavan kuulan paikan ja raottamalla juuri sen verran, että yhden kuulan sain lisättyä jne.
Kunnes olin laittanut kaikki kuulat.
Kesti varmaan tunnin yrittää muillakeinoin ja heikoin tuloksin. Noin onnistui eka yrittämällä.
On se ihme nivel piti todeta, kun kuulat sai paikoilleen. Melkoinen insinöörityön taidonnäyte!
Toimii siis ihan nivelenä ja pituusjoustona sama värkki.
Vaikeaa oli myös vetoakselin stefan irroitus, voimaa piti oikeasti käyttää ja muutamaa keinoa kokeilla ennenkuin 19mm kiintoavaimen toisen "kidan" laitoin stefan sisälle, vastinkappale avaimen ja laatikon väliin, jonka jälkeen vasaralla hakkasin kiintoavaimea kampeamaan stefa irti. Sai muuten noinkin brutaalilla keinolla ihan hakata...
-
Moi
Hienoa että homma onnistui ;D
Kiitos kaikille avusta.
Nyt on autolla jo koeajot tehty.
Kuulien laittaminen paikoilleen oli tosiaankin ihan vaseliinista. ;D
Itselläni onnistui siten parhaiten, että laitoin akselin päät vastakkain ja yhden kuulan yläpuolelle oikeaan kohtaan.
Pyöräytin akselia vähäsen ja raotin rautaa, jonka "aukkoihin" kuulat tulevat, sen verran että sain lisättyä taas yhden.
Pyöräytin taas seuraavan kuulan paikan ja raottamalla juuri sen verran, että yhden kuulan sain lisättyä jne.
Kunnes olin laittanut kaikki kuulat.
Kesti varmaan tunnin yrittää muillakeinoin ja heikoin tuloksin. Noin onnistui eka yrittämällä.
On se ihme nivel piti todeta, kun kuulat sai paikoilleen. Melkoinen insinöörityön taidonnäyte!
Toimii siis ihan nivelenä ja pituusjoustona sama värkki.
Vaikeaa oli myös vetoakselin stefan irroitus, voimaa piti oikeasti käyttää ja muutamaa keinoa kokeilla ennenkuin 19mm kiintoavaimen toisen "kidan" laitoin stefan sisälle, vastinkappale avaimen ja laatikon väliin, jonka jälkeen vasaralla hakkasin kiintoavaimea kampeamaan stefa irti. Sai muuten noinkin brutaalilla keinolla ihan hakata...
-
Tein saman virheen ja kuulat tippuivat sisänivelestä. Laitoin sen uudelleen kasaan purkamisen jälkeen, nivel muuttui ihan jäykäksi mitä ihmettä??
-
Olisiko vaikka väärin kasassa?
-
Tein saman virheen ja kuulat tippuivat sisänivelestä. Laitoin sen uudelleen kasaan purkamisen jälkeen, nivel muuttui ihan jäykäksi mitä ihmettä??
Irti vaan ja käännät yhden "hampaan" verran akselia ja uudestaan kasaan. Minullekin kävi joskus näin.
-
... joo just huomasin 1/6 kierrosta pielessä >:(
pellet pois täältä jos ei oo tietoa :idiot2:
Jormalle Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
-
... joo just huomasin 1/6 kierrosta pielessä >:(
pellet pois täältä jos ei oo tietoa :idiot2:
Jormalle Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
Kyllä täällä saa myös ne olla ja keskustella, joilla ei tietoa ole.
-
Kävi tismalleen samat kun aiheen aloittajalla juuri äsken :2funny: Ja itse myös ihmettelin paketissa olevaa ylimääräistä pulttia :D
Eipähän tule tylsä yö :D
-
Ja itse myös ihmettelin paketissa olevaa ylimääräistä pulttia :D
JOo,
Itse vaihdon tukivarret viime kesänä ja en tuota nivelen päätä irrottanut ollenkaan, kun en arvannut mokomia pultteja hommata. Ilmeisesti sitten moukan tuurilla mitään ihmeempää ei tapahtunut. :buck2:
Kesällä oli myös vara-auto käytössä, joten ehkä siinä selitys ettei pahin mahdollinen tapahtunut. :D
Jos ne kuulat sopivat tulemaan nivelestä pihalle niin vetoakseleista ei sitten vissiin suurella voimalla tartte kiskoa ?
-
Vetoakselin irrotukseen ei tosiaan tarvinnut yhtään voimaa kun irroitti tukilaakerin. Apparin puoli siis kyseessä.
Mutta nyt tuli ongelma että en saa pakettia kasaan sitten millään! Akseli on pöydällä ruuvipenkissä. Kyseessä onko se ny tripod nivel. Oon tässä jo 4h yrittänyt sovitella eikä sitten millään,alkaa olemaan hermot kireällä >:( Edessä ei ole sokkia tai mitään. Onko arvon herrasväellä apuja?
EDIT: Vähän kun viilasin "pesän" reunoja ni johan sujahti.
-
Se ahtaampi kohta lienee tehty estämään irtonaisen nivelen purkaantumista. Menee kyllä ahtaan paikan ohi kun käyttää hiukan vauhtia sen laittamiseen. Joku kuminuija myös auttaa.
On oikeastaan ihan hyvä että tuon tripod nivelen välillä avaa. Vanhemmissa on rasva saattanut kuivata ihan olemattomiin.
-
Sama kävi myös täällä eilen, nyt kasassa ja paikallaan taivas alla kasasin.. On muuten rasvanen ja tosi ärsyttävä homma... Vaan sainpas.. Ens kerran jos käy niin pöyvälle puran. Tosin voi olla että muistan ens kerran varovaisempi tuon kans ni säästyy turhalta työltä..
-
Oli kyllä melkonen six balls from hell homma tuo kuulien sovitus. :buck2:
Parhaiten kun tehtiin kahdestaan. Laitettiin ulkopää pöytää vasten ja toinen pujotteli kuulat huulille. Sitten alettiin pikkuhiljaa sorvata keppiä huulille, ihan pienillä liikkeillä ja mahdollisimman suorassa. Pienellä kumivasaralla on kätevä kalauttaa vaihdelaatikon puoleiseen päähän, varovasti tietenkin, mikäli tarvii kartion kulmaa muuttaa.
-
Teillä sentään tuo purkautui remontin yhteydessä mutta vanhakoppaisessa sain kuulat suojakumin pohjalle ihan ajamalla kotipihassa. Tarpeeksi kaasua sohjossa niin kone heilahti vissiin sen verran, että kiskaisi koko paketin levälleen. Liekkö tämä ainoa merkki missä nämä purkautuu näin helposti.
-
Nostetaan hiukan ylös kun liippaa niin läheltä.
Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tuuppasin vetarin vaan takas niveleensä sen suurempia empimättä.
Jos nämä kyseiset kuulat olisivat, tai edes yks olisi pudonnut pois kolostaan, pitäisikö tämä meteliä tai jotain jonka huomaisi ajossa?
-
Nostetaan hiukan ylös kun liippaa niin läheltä.
Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tuuppasin vetarin vaan takas niveleensä sen suurempia empimättä.
Jos nämä kyseiset kuulat olisivat, tai edes yks olisi pudonnut pois kolostaan, pitäisikö tämä meteliä tai jotain jonka huomaisi ajossa?
Tere.
Kyllä se toimii vaikka yksi kuula olisikin pudonnut sinne nivelen suojakumin sisään tai
mennyt sinne nivelen pohjalle.
Vaarana kuitenkin on,että irtokuula jossakin vaiheessa ajautuu paikkaan jossa se ei mahdu olemaan,seuraukset saatat arvata ja varmasti myös kuulla jos se vauhdissa tapahtuu.
Sinuna en ajaisi vaan tarkastaisin nivelen visuaalisesti, kumin irroittamalla ja samalla
rasvaamalla nivelen uudella vaseliinilla.
-
Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tiedostithan, että jos molemmat renkaat ovat ilmassa, niin toinen rengas pyörii kyllä ihan vapaasti vaikka aski olisikin P:llä. Johtuu tasauspyörästöstä.
Eli pyörikö vetoakseli tyhjää, mutta askin päässä oleva osuus pysyi paikallaan, vai pyörikö laatikko samalla?
-
Oli vaan tunkilla/pukilla ilmassa toiselta puolen, eli toinen rengas maassa. Ja nivelen suojakumi kiertyi kieroon, eli sisempi nivel ei kiertynyt.
Meni kyllä niin helposti takaisin paikalleen, että vähän kummaksuttaa kun vilkaisin kuvasta rakennetta. Enkä ainakaan muutaman kymmenen kilometrin aikana ole mitään erikoista kuullut.
-
Lainaanpa tätä aihetta. Mistäs voisi päätellä pääsikö -04 D5 v70 apukuskin vetari käymään liian pihalla? Sieltä voi ilmeisesti päästä sisänivelestä kuulat karkuteille.
Eli vaihdoin alapallonivelen ja pyöränlaakerin. Otin ensiksi napapultin auki ja kopistelin puupalikalla 15mm vetaria sisälle päin. Sitten alatukivarsi kampeamalla irti tolpasta. Tässä kohtaa tolppa pääsi liikahtamaan ulospäin ja vetari siis navassa. Sain vetarin pois kun tolppaa taittoi hieman sivulle.
Pirullista hommaa, kun ei tiennyt tajuta tuota. Haynesin manuskan ohjeilla mentiin. Aikaa ei olisi yhtään nyt tutkia enempää
-
Lainaanpa tätä aihetta. Mistäs voisi päätellä pääsikö -04 D5 v70 apukuskin vetari käymään liian pihalla? Sieltä voi ilmeisesti päästä sisänivelestä kuulat karkuteille.
Jos kumia ei irrota, niin painelemalla käsin kumin läpi ja pyörittelemällä vetaria. Alkuperäinen kumi on kovahko muovimainen, mutta sitä saa sen verran paineltua, että tuntee onko kuulia irrallaan.
-
Kiitos neuvosta. Sen verta kovaa oli kumi, että arvailujen varaan jäi. Tosin nyt ajettu jo paljon ja ei hämminkiä