Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: apa75 - 05.09.2013, 12:21:26
-
Moi
Seuraavanlaista ongelmaa esiintyy isäukon autossa. Hälytinsireeni alkaa yleensä öisin >:( huutamaan itsekseen. Auto on V70 mk2 2001 mallinen 2.4T koneella. BSR:n vikakoodin lukijalla seuraavat koodit toistuu nollauksen jälkeen
PDM 003E
PDM E003
CEM 1A5C
Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään? Sen verran autoon on jo tehty, että uusi hälytinsireeni on vaihdettu, mutta ei ollut apua. Akku on myös uusittu hiljattain ja pelaa hyvin, joten ei ainakaan virran vähyydestä kärsi. Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
t. apa75
-
Eikös nuo ensimmäiset ole ovimoduuleista?
CEM-1A5C Communication with the upper electronic module (UEM). Signal missing
E:korjaus
-
PDM 003E Ohjausyksikkö
PDM E003 Konfigurointi vika
CEM 1A5C Kommunikaatio UEM:n kanssa
Jotenkin näin..
-
Jotenkin näin..
Eli voisiko tuo viitata siihen, että modulien välinen johto on poikki jostain väliltä? Missäs nämä CEM ja UEM modulit sijaitsee? PDM löytynee apparin ovesta.
t. apa75
-
UEM on rakennettu sisä-taustapeilin sisään ja CEM on kuskin jalkootilan yläpuolella ulkoreunassa.
-
Ok, kiitos tiedoista. Omituisinta tuossa on se, että alkaa huutamaan yleensä öisin. Eli päivällä jos on ajettu ja lukittu ajon jälkeen ovet, niin jos olisi joku jatkuva ja pysyvä vika, niin luulisi että huutaa heti kun ovet lukitaan? Näin ei kuitenkaan ole koskaan tapahtunut, eli ei huuda koskaan useampaan tuntiin, ennekuin yöllä :nohnoh, ilkeää, kun naapurit ja itse häiriintyy mokomasta mölystä. Nyt on tilapäisesti otettu sireenin sulake pois, ettei tulisi lisää yöherätyksiä.
t. apa75
-
Volvon testerillä saa luettua, että mikä anturi tai toiminto on aiheuttanu edelliset hälytykset
-
Ok, kiitos tiedoista. Omituisinta tuossa on se, että alkaa huutamaan yleensä öisin. Eli päivällä jos on ajettu ja lukittu ajon jälkeen ovet, niin jos olisi joku jatkuva ja pysyvä vika, niin luulisi että huutaa heti kun ovet lukitaan? Näin ei kuitenkaan ole koskaan tapahtunut, eli ei huuda koskaan useampaan tuntiin, ennekuin yöllä :nohnoh, ilkeää, kun naapurit ja itse häiriintyy mokomasta mölystä. Nyt on tilapäisesti otettu sireenin sulake pois, ettei tulisi lisää yöherätyksiä.
t. apa75
Tässähän voisi olla kyseessä normi sireeniyksikkö vika. piirilevyn korjaus ja uudet akut... ja taas mennään eteenpäin...
-
Autoon on vaihdettu viime perjantaina ihan tehdasuusi alkuperäinen sireeni, joten vian ei luulisi siinä olevan. Teki siis aivan samanlaisia hälytyksiä vanhalla sireenillä, eli vika on oltava jossain muualla. Täytynee seuraavalla kerralla, kun isäni huollattaa autoa paikallisella Volvo korjaamolla, niin lukevat testerillä ne koodit, jospa sitten löytyisi apu öisiin huutoihin :2funny:
t. apa75
-
Mut jos sitä joku käy yöllä heiluttamassa :crazy2:
-
Mut jos sitä joku käy yöllä heiluttamassa :crazy2:
Joo, kyselin jo sitäkin vaihtoehtoa, että heidän kissa yöllä hyppisi ulkona ollessaan auton päälle ja aiheuttaisi hälyn, mutta ei kuulemma ole katin tekosia :pupu:
-
Muistelisin kerran olleen tapauksen missä kosketushäiriö UEM yksikölle vievässä liittimessä aiheutti ongelman. Ei nyt ole prujua saatavilla mutta oisko liitin ollut vas. A-pilarissa
-
Onkohan sireeni kalibroitu vaihdon jälkeen? Vidalla tosiaan hälytysten syyt ja vianetsintä sen mukaan...
-
Onkohan sireeni kalibroitu vaihdon jälkeen? Vidalla tosiaan hälytysten syyt ja vianetsintä sen mukaan...
Itse muistelisin, että uudemmassa korimallissa on sireeni vahtoehdot ilman kallistusanturia tai kallistusanturilla, -joka pitää kalibroida, mielestäni tässä korimallissa ei ole kallistus-anturia missään, eikä vaadi näinollen kalibrointiakaan.
-
Omassa saman ikäisessä autossa oli myös samaa kiusaa. Itsellä syyksi paljastui takakontin lukon maadotus. Maadotusta parantamalla loppui itsellä turhat hälytykset. Niin ja itsellä teki sotä, että hälytin laukeili oltuaan päällä x aikaa, eli heti ovien lukittumisen jälkeen.
-
Moi taas
Jatketaas tämän ongelman ratkomista, nimittäin on tullut lisää mielenkiintoisia ongelmia tuohon isäni autoon.
Nyt on alkanut tehdä sellaista, että ajettaessa alkaa sisävalot palamaan miten sattuu ja mittaristo sekoilee. Mittaristo siis sammuu totaalisesti, vilkut lakkaa toimimasta, koetaulun valot sammuu ja keskuslukko lakkaa toimimasta kaukosäätimellä. Ajotietokoneen näyttöön jää aina teksti SRS järjestelmän huollon tarpeesta. Vikakoodeja tulee vaihtelevasti ovimoduleista, cem modulista ja ecm modulista.
Mahtaako nämä kaikki hälytinviat ja muut oireet johtua viallisesta mittaristosta tai cem modulista, onko kellään kokemusta vastaavista oireista? Isälläni alkaa mennä hermot tuon auton kukkoiluun >:( on meinaan käyttänyt sitä myös paikallisella Volvo merkkikorjaamolla, eikä sielläkään vikaa saatu ulos autosta. Erittäin kiitollisina kuunnellaan mahdollisia vinkkejä ja neuvoja asian suhteen :)
apa75
-
Jatketaas tämän ongelman ratkomista, nimittäin on tullut lisää mielenkiintoisia ongelmia tuohon isäni autoon.
Nyt on alkanut tehdä sellaista, että ajettaessa alkaa sisävalot palamaan miten sattuu ja mittaristo sekoilee. Mittaristo siis sammuu totaalisesti, vilkut lakkaa toimimasta, koetaulun valot sammuu ja keskuslukko lakkaa toimimasta kaukosäätimellä. Ajotietokoneen näyttöön jää aina teksti SRS järjestelmän huollon tarpeesta. Vikakoodeja tulee vaihtelevasti ovimoduleista, cem modulista ja ecm modulista.
Onko akku kuinka vanha/hyvässä kunnossa? Joskus lueskellu foorumilta samantapaisia oireita ku alkaa akusta aika jättään...
-
Onko akku kuinka vanha/hyvässä kunnossa? Joskus lueskellu foorumilta samantapaisia oireita ku alkaa akusta aika jättään...
Akku uusittu reilu vuosi sitten ja virtaa tuntuisi riittävän.
-
Volvolla sitä ei kannata käyttää, autosähköpaja on paras vaihtoehto.
Luultavasti pitää jotain kolvata. ???