Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: tomimikael - 05.09.2013, 20:21:06

Otsikko: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: tomimikael - 05.09.2013, 20:21:06
Mulla on tuollainen kyseinen 5kw:n bensähöhellin tuossa omassa kiesissä.  Vuosimallia -99

Toiminut tähän asti ilman mutinoita.  Ja nyt sitten mykistyi koko masiina.

Eli kun laitan vehkeen päälle, ei kuulu minkäänlaista ääntä, ei pumpun naksutusta, ei mitään.

Sulakkeita tietysti ensin epäilin, ja ne on tarkastettu. 

Kello kabiinissa toimii, joskin samaan aikaan kun huomasin että poltin ei toimi, huomasin että kellossa on näytön pikseleissä jotain kummaa vikaa. Taustavalo syttyy kun vehkeen käynnistää, mutta numerot tulee näkyviin vasta kun sormella hieman painaa ruutua.

Voiko koko masiina olla jossain vikatilassa jos kello on viallinen? Koitin tuota mööpeliä purkaa atomeiksi, mutta ei sen sielunelämä ihan auennut. 

Apua, talvi ja pakkaset tulee!!!
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Kulmamies - 05.09.2013, 20:24:06
Kaksi vastaavaa tapausta tullut vastaan ja molemmissa oli vikana hapettunut liitos akuun tulevassa Webaston plus-kaapelissa. Hapettuma oli siis johdon ja liittimen välissä, eli johto vaan poikki ja uusi liitin tilalle, niin alkoivat taas rokkaamaan.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: tomimikael - 05.09.2013, 20:54:33
Kaksi vastaavaa tapausta tullut vastaan ja molemmissa oli vikana hapettunut liitos akuun tulevassa Webaston plus-kaapelissa. Hapettuma oli siis johdon ja liittimen välissä, eli johto vaan poikki ja uusi liitin tilalle, niin alkoivat taas rokkaamaan.

No pakko oli mennä koittamaan!   :)

Ei ollut apua tästä, vaikka vanha liitos olikin jonkinverran hapettunut! Ja nyt sitten välähti, että pitää kait ne maatotkin tutkia ja vaihdella, mutta se menee kyllä huomiselle. 
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: s73 - 05.09.2013, 21:12:04
Ardicissa oli kello jumissa, käytin kellon liittimestä irti ja samalla vaihdoin sulakkeen, alkoi toimimaan. ???
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: paku97 - 05.09.2013, 21:40:55
Websussa saa nollattua tiedot kun ottaa kaikki sulakkeet pois, ja laittaa lämmittimen päälle, sitten sulakkeet paikalle. :hello:
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 06.09.2013, 00:11:46
Webassahan on normisysteemi että kun tarpeeksi monta käynnistysyritystä tekee kun sama vika on päällä niin se menee "lukkoon" eli suojelee lämmitintä turhilta käynnistysyrityksiltä jos laitteessa on oikeasti vikaa. Vikamuistin luku asiansa osaavassa korjaamossa helpottaa suuresti vianetsinnässä. Noita ohjainlaitteen lukittumiseen johtavia vikoja on olemassa moniakin.

Se että nollaa vain viat ja yrittää käyttää lämmitintä uudelleen ei ole oikea tapa vaan vian aiheuttajakin kannattaa selvittää ettei tule kalliimpaa vikaa...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Putte - 06.09.2013, 20:16:21

Voiko koko masiina olla jossain vikatilassa jos kello on viallinen? Koitin tuota mööpeliä purkaa atomeiksi, mutta ei sen sielunelämä ihan auennut. 

Jos se kello on viallinen, niin eihän se käynnistä sitä Webastoa. Lähimmässä huollossa saa tarkastettua asian eikä uusi kellokaan kustanna kuin vajaa yhdeksänkymppiä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 07.09.2013, 00:02:43
Jos se kello on viallinen, niin eihän se käynnistä sitä Webastoa. Lähimmässä huollossa saa tarkastettua asian eikä uusi kellokaan kustanna kuin vajaa yhdeksänkymppiä.
Kello tai sen toimattomuus ei laita lämmitintä vikatilaan. Siis... Edelleen... Asiansa osaavassa korjaamossa hommaan tulee tieto halvimmalla.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Putte - 07.09.2013, 11:09:53
Kello tai sen toimattomuus ei laita lämmitintä vikatilaan. Siis... Edelleen... Asiansa osaavassa korjaamossa hommaan tulee tieto halvimmalla.

Mistä tiedät laitteen olevan vikalukossa? Tässähän on kysymys kaiketi siitä että laite ei käynnisty ja kellolaite vaikuttaa vialliselta.
Kahan sivuilta löytyy lista valtuutetuista Webasto-korjaamoista. Näillä on tarvittavat laitteet vian etsintään.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 07.09.2013, 22:44:45
Mistä tiedät laitteen olevan vikalukossa? Tässähän on kysymys kaiketi siitä että laite ei käynnisty ja kellolaite vaikuttaa vialliselta.
Kahan sivuilta löytyy lista valtuutetuista Webasto-korjaamoista. Näillä on tarvittavat laitteet vian etsintään.
Kai sitten takerruin aloittajan kertomukseen että "kello kabiinissa toimii" .  ::)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2013, 08:02:31
Kello tai sen toimattomuus ei laita lämmitintä vikatilaan. Siis... Edelleen... Asiansa osaavassa korjaamossa hommaan tulee tieto halvimmalla.

Jos kello on ainut ohjainlaite Webastolle ja siinä on jotain vikaa, ei poltin varmasti lähde tulille.  :)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: maza88 - 08.09.2013, 10:20:35
siinä kellon näytössä voi olla vikaa mutta ei vaikuta käynnistymiseen sillä thermo top-c ei ainenkaan näytä kellossa ainuttakaan vikakoodia eli jos webasto ei tee mitään on tod.näk. häiriölukittu ja sehän ei tarvitse muuta kun vuosien mittaan kertynyt 5 käynnistys kertaa joilloin on ilmennyt häiriö.. joten kuittaa sulakkeella tai valtuutetulla korjaamolla läppärillä viat pois ja testaa herääkö sitten.. eihän se tarvi kun 5 syksyä kun ei oo kesällä käyttäny niin eka käynnistys kusee niin saa häiriöt täyteen..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2013, 10:41:51
siinä kellon näytössä voi olla vikaa mutta ei vaikuta käynnistymiseen sillä thermo top-c ei ainenkaan näytä kellossa ainuttakaan vikakoodia eli jos webasto ei tee mitään on tod.näk. häiriölukittu ja sehän ei tarvitse muuta kun vuosien mittaan kertynyt 5 käynnistys kertaa joilloin on ilmennyt häiriö.. joten kuittaa sulakkeella tai valtuutetulla korjaamolla läppärillä viat pois ja testaa herääkö sitten.. eihän se tarvi kun 5 syksyä kun ei oo kesällä käyttäny niin eka käynnistys kusee niin saa häiriöt täyteen..

No mikä sitä poltinta sitten ohjaa jos kello on ainut käyttöliittymä sen käynnistämiseen?  ??? Mulle ainakin valehtelivat paikallisessa autosähköliikkeessä että kello on vähintäänkin oltava jotta polttimen saa päälle.  ???
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: maza88 - 08.09.2013, 12:00:50
jos on ovaalikello 1533 niin siinä liekkiä painettaessa tulee taustavalo ja aika näkyviin.. jos taas kello 1530 neliskanttinen niin siinä syttyy pelkkä taustavalo joko punainen 1h ajastus tai vihreä 30min ajastus aikaa ei tuossa kellossa voi muuttaa ja thermo top-c on yleensä kytketty niin jotta kello ei näytä vikakoodeja sellaisen tullessa eikä myöskään häiriölukitusta valo vain syttyy ja aika juoksee mutta mitään ei tapahdu.. ja näytön liitoksessa piirilevyyn voi olla häiriö jos numerot näkyvät sormella painettaessa ja kerta taustavalo palaa niin sillon tod.näk käsky menee.. mutta häiriölukituksessa ei tee mitään.. jos esim. 5 vuodessa yksi häiriö per vuosi niin menee lukkoon.. eikä noita häiriöitä edes muista..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 08.09.2013, 21:04:57
Voihan siinä käyttölaitteessa eli "kellossa" olla vikaa. Viime talvena eräällä asiakkaalla oli ThermoTop C jonka ovaali kellossa liekkiä painaessa syttyi näyttöön kaikki ihan ok mutta lämmitin ei herännyt eikä myöskään ajastimella.
Webaston ThermoTest testerin liitin kellon tilalle jolla lämmitin pelasi normaalisti eikä vikamuistissa ollut vikoja joten uutta kelloa tilalle ja pelasi.

Senpä takia ehdottelin ensimmäisessä viestissä ensitöikseen käymään asiansa osaavassa korjaamossa ennekuin mitään osia sumissa ostaa että varmistuu ettei kyse olisi pelkästä vikalukituksesta ja mahdollisen kellovian olessa heillä on hyllyssä kello millä voi kokeilla.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: tomimikael - 15.09.2013, 10:33:42
Tämäkin nytkähti eteen(tai taakse)päin...

Tarkemmin kun tutkin webaston sulakkeita, huomasin yhden olevan palanut.  :buck2:  Eli konehuoneessa olevassa kolmen sulakkeen satsissa keskimmäinen, 15a sulake on rikki. 5a ja 25a ympärillä ovat ehjiä.

No sulakkeen vaihto ei auta, palaa heti kun työntää paikalleen....  Kello toimii ilman tätä sulaketta, joten se toiminee, vaikka näyttö häröileekin välillä.

Yks sulake on siis kellon, Toinen polttimelle? Kolmas B-pumpulle? Ja jompikumpi noista jälkimmäisistä on siis oikarissa?

Olisiko poltin palanut "puhki"? Lohkolämppärin vastus ainakin kun palaa puhki, palaa nallit kämpästä aina kun koittaa laittaa autoa lämpeämään.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 15.09.2013, 21:05:34
Nuo sulakkeet ovat siten että pienin on kellolle, keskimmäinen lämmittimelle ja suurin sisätilan puhaltimelle.
Aika erikoista jos "nalli napsahtaa" heti kun laittaa paikalleen vaikkei lämmitin olisikaan päällä. Ensiksi tulisi mieleen johtosarjan oikosulku. Sen voi testata ottamalla webalta irti se kaksinapainen liitin jossa on ruskea ja punainen johto. Jos sulake palaa edelleen niin johtosarjavika. Pahempi vaihtoehto on että ohjainlaite on oikosulussa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Putte - 20.09.2013, 11:49:04
Nuo sulakkeet ovat siten että pienin on kellolle, keskimmäinen lämmittimelle ja suurin sisätilan puhaltimelle.
Aika erikoista jos "nalli napsahtaa" heti kun laittaa paikalleen vaikkei lämmitin olisikaan päällä. Ensiksi tulisi mieleen johtosarjan oikosulku. Sen voi testata ottamalla webalta irti se kaksinapainen liitin jossa on ruskea ja punainen johto. Jos sulake palaa edelleen niin johtosarjavika. Pahempi vaihtoehto on että ohjainlaite on oikosulussa.

Joo, näin ne sulakkeet menee. Ja hommaa helpottaisi kovasti, jos tiedettäisiin mikä lämmitin siellä on, Thermo Top lämmittimiä kun löytyy monenlaisia. Tyyppikilvestä laitteen kyljestä löytyy tiedot. Ja onko jälkiasenteinen vai alkuperäinen.
Mutta joka tapauksessa sulakkeen ja laitteen välisessä johtimessa on nyt jossakin kohtaa vikaa. Itse veikkaan johtosarjaa, mutta sen tarkistaminen sujuu joko mittaamalla tai kuten yllä kuvattuna, sulakkeella kokeilemalla. Itse suosin mittaamista varsinkin kun mittarit on nykyään jo melkeen halvempia kuin sulakkeet.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: ToniJH - 25.09.2013, 14:00:52
Moi, tuossa tuli puhuttua aamulla pojan koulubussi kuskin kanssa näistä V70N lämmittimistä, onko tässä alumiinilohkolla ja sillä neste systemi vai mitä lämmittimiä näissä käytetään?
Sitten tuo polttoainelämmitys järjestelmä, onko minkä tekele, kun itseltäni löytyy ajastimella oleva.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: (Miksu) - 25.09.2013, 20:20:16
Moi, tuossa tuli puhuttua aamulla pojan koulubussi kuskin kanssa näistä V70N lämmittimistä, onko tässä alumiinilohkolla ja sillä neste systemi vai mitä lämmittimiä näissä käytetään?
Sitten tuo polttoainelämmitys järjestelmä, onko minkä tekele, kun itseltäni löytyy ajastimella oleva.

Volvon originaaliasennus on säteilylämmitin lohkon kylkeen vesitilaa lämmittämään ja defalta ainakin saa letkulämmitintä, joka sopii öljyjäähdyttimen letkuun.
Lämmitin on ardic merkkinen (eberi joskus osti ardic:n, niin kyljessä voi jostain 2003 mallista eteenpäin lukea eberspächer)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: ToniJH - 25.09.2013, 20:25:12
Volvon originaaliasennus on säteilylämmitin lohkon kylkeen vesitilaa lämmittämään ja defalta ainakin saa letkulämmitintä, joka sopii öljyjäähdyttimen letkuun.
Lämmitin on ardic merkkinen (eberi joskus osti ardic:n, niin kyljessä voi jostain 2003 mallista eteenpäin lukea eberspächer)
Joo, kiitos tuosta selvennyksestä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hukka - 27.09.2013, 09:54:42
Tuossa muun uutukaisessa (855 2,5tdi) on kaukosäätöinen Webasto. Kaukosäätimeen vaihdoin patterit, mut siltikään ei säätimessä valo välähdä eli se on ilmeisesti rikki.

Voinko ohittaa säätimen jotenkin ja laittaa auton sisälle ON/OFF kytkimen?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Putte - 28.09.2013, 14:12:06
Tuossa muun uutukaisessa (855 2,5tdi) on kaukosäätöinen Webasto. Kaukosäätimeen vaihdoin patterit, mut siltikään ei säätimessä valo välähdä eli se on ilmeisesti rikki.

Voinko ohittaa säätimen jotenkin ja laittaa auton sisälle ON/OFF kytkimen?

Millainen kaukosäädin on? Niitähän saa kyllä varaosina. Pelkkää on/off kytkintä tuskin saa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: TuomasR - 08.10.2013, 11:13:56
Tuossa muun uutukaisessa (855 2,5tdi) on kaukosäätöinen Webasto. Kaukosäätimeen vaihdoin patterit, mut siltikään ei säätimessä valo välähdä eli se on ilmeisesti rikki.

Voinko ohittaa säätimen jotenkin ja laittaa auton sisälle ON/OFF kytkimen?

Itsellä oli/on ainakin tuosssa Thermotop C:ssä ohjaus ihan vaan +12v:lla. Oli edellinen omistaja tuon rakennellut tuohon ysiin, kojelaudan uumenista roikkui pari piuhaa jossa abikot->kun ne yhdisti alkoi webasto pöhisemään ;D Rakentelin sittemin vähän uusiksi tuota systeemiä, laittelin sinne väliin mm. puuttuneet sulakkeet :idiot2:

Nykyisin on kojelaudassa ihan perus ON/OFF-kytkin tuolle weballe, ja toinen on probyten GSM-rele millä tuota saa ohjattua.

Tässäpä on tuo service manuaali ko. lämmittimeen, josta näkee miten siinä menee nuo kytkennät. http://techwebasto.com/redirect/heater_main/Generic%20Kit/5000778B.pdf Omani kytkin sillä tavalla, että kytkin kytkee X1-liittimen pinniin numero yksi +12V. Kuten tuosta manuaalista näkee, kello yksinkertaisesti katkoo tuota +12V:n jännitettä :)

Pistetään vielä semmoinen disclaimeri, että en tiedä onko näihin tullut jossain vaiheessa jonkinlaista väyläohjausta tuon simppelin systeemin sijasta, joten en ota vastuuta palaneesta weban ohjainkortista :P
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 08.10.2013, 22:26:12
Pistetään vielä semmoinen disclaimeri, että en tiedä onko näihin tullut jossain vaiheessa jonkinlaista väyläohjausta tuon simppelin systeemin sijasta, joten en ota vastuuta palaneesta weban ohjainkortista :P
C-laitteissa ohjaus on ihan analoginen. Vasta EVO-malleissa löytyy Bus-väyläohjaus.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: supersepe - 08.01.2017, 13:06:18
Mistäköhän vm 98 v70 tdi webaston sulakkeet löytyy, jos koittaisi nollailla,,,,niin ja siinä on sellainen lähes alkuperäisasennus kytkin 1/0 kojetaulussa, toinen asento siihen ettei lyhyillä ajoilla mene aina päälle, mutta kummin päin on aina päällä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jip59 - 08.01.2017, 17:00:45
Mistäköhän vm 98 v70 tdi webaston sulakkeet löytyy, jos koittaisi nollailla,,,,niin ja siinä on sellainen lähes alkuperäisasennus kytkin 1/0 kojetaulussa, toinen asento siihen ettei lyhyillä ajoilla mene aina päälle, mutta kummin päin on aina päällä.
Jos siis lämmitin on Webasto niin se on jälkiasenteinen ja yleensä sulakepaketti (3 sulaketta) on akun plusnavan lähistöllä. MUTTA jos lämmitin alkuperäisasenteinen Ardic niin sen sulake löytyy konehuoneen sulakerasiasta. Tosin Ardicin kanssa sulakejumpalla ei taida saada lukitusta pois.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.01.2017, 16:35:17
Nyt on Auto ollut webasto-asennuksessa jo toista viikkoa. Tänään soittivat, jotta ei mene päälle kuin lämpöisenä. Tuohan oli tai piti olla ihan bolt-on eli vaihdatin vanhan tt-dw50 tilalle TT C:n samoilla liittimillä pitäis pelata. Eihän tuonne muuta älyä kellolla ole kuin menee kuin 1 pinniin 12v. En ymmärrä miten voivat tuon suhteen kämmentää. Soitin jo huolletun laitteen myyjällekkin ja hän oli yhtä äimistynyt. Hänen mukaansa se webasto ei välitä ulkoilman lämpötilasta tuon taivaallistakaan. Ainoa on tieto on se 12v jonka kello lähettää ja sen pitäisi riittää. Weba hoitaa itse katkaisun kun veden lämpötila tavoittaa termostaatin katkaisulämpötilan tai kello lopettaa. Menee perin mystiseksi vai onko kenelläkään mitään ehdotusta. Autohan on -99 V40 diesel.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: justindr - 15.01.2017, 12:40:35
Miten hälevetissä nuo nesteletkujen pikaliittimet saa auki? aivan käsittämättömän tiukassa. Pitääkö niitä pyöräyttää ja vetää vai vetää ja työntää yhtäaikaa? Tarkoitan nimenomaan niitä liittimiä jotka tulee siihen läpivientiin moottoritilasta sinne lokasuojaan.

Ne kun sais irti niin olisi webasto käsissä.

Auto on V70 -08 ja webasto Thermo Top V
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 15.01.2017, 12:43:54
Pyöräytä 1/8 kierrosta vastapäivään ja vedä sitten irti. Kannatta pestä lika ensin pois ja muutenkin lämpösen tallin hommia.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: justindr - 15.01.2017, 14:56:34
Pyöräytä 1/8 kierrosta vastapäivään ja vedä sitten irti. Kannatta pestä lika ensin pois ja muutenkin lämpösen tallin hommia.

Kiitos! Tähän oli hyvänä työkaluna pitkät kärkipihdit joista piti vähän nokkia taivuttaa niin sai pyöräytettyä lukot auki.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 22.01.2017, 21:59:50
Kyseessä on jälkiasenteinen evo-malli ja tuossa muutamana talvena huomannut huonon sisälämmityksen.
Ensimmäisinä talvina lähti lumetkin auton katolta weban pöhistyä puoli tuntia..

Nyt tehty korjauksia sen verran, että vaihdettu moottorin termostaatti ja lämmityslaitteen sisäkenno joten pitäisi olla kunnossa ?

Kuitenkaan sisäpuhallus ei ole "henkäystä" kummoisempi, joten laitteessa taitaa olla vikaa..

Pitänee käyttää vikakoodien luvussa vai alkaako vaihtamaan esimerkiksi vesipumppua webastoon ??

EDIT: Vesipumppu seuraavaksi, kun outoa ääntä pitää..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.01.2017, 16:36:28
Nyt on Auto ollut webasto-asennuksessa jo toista viikkoa. Tänään soittivat, jotta ei mene päälle kuin lämpöisenä. Tuohan oli tai piti olla ihan bolt-on eli vaihdatin vanhan tt-dw50 tilalle TT C:n samoilla liittimillä pitäis pelata. Eihän tuonne muuta älyä kellolla ole kuin menee kuin 1 pinniin 12v. En ymmärrä miten voivat tuon suhteen kämmentää. Soitin jo huolletun laitteen myyjällekkin ja hän oli yhtä äimistynyt. Hänen mukaansa se webasto ei välitä ulkoilman lämpötilasta tuon taivaallistakaan. Ainoa on tieto on se 12v jonka kello lähettää ja sen pitäisi riittää. Weba hoitaa itse katkaisun kun veden lämpötila tavoittaa termostaatin katkaisulämpötilan tai kello lopettaa. Menee perin mystiseksi vai onko kenelläkään mitään ehdotusta. Autohan on -99 V40 diesel.

Ei toi vehje vaan skulaa, aamulla oli taas auto kylmänä, näyttötaulussa loimotti punainen taustavalo, ei muuta. Ei nuo ledit lämmitä tarpeeksi, pitäis polttaa myös naftaa, mutta kun ei. Voisiko siiä sisäyksikössä ollla jotain hapettumaa tms ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 23.01.2017, 18:15:42
Kuitenkaan sisäpuhallus ei ole "henkäystä" kummoisempi, joten laitteessa taitaa olla vikaa..
Jälkiasenteisessa sisäpuhaltimen voimakkuutta ohjataan IPCU-releellä, jonka asetuksia voi säätää Webasto-testerillä. Releet ei ole ikuisia ja lämmityslaitteen puhallinkin voi hiipua. Vesipumpussa ei ole vikaa, jos Webasto laulaa ilman ylikuumenemista.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 23.01.2017, 20:10:46
Jälkiasenteisessa sisäpuhaltimen voimakkuutta ohjataan IPCU-releellä, jonka asetuksia voi säätää Webasto-testerillä. Releet ei ole ikuisia ja lämmityslaitteen puhallinkin voi hiipua. Vesipumpussa ei ole vikaa, jos Webasto laulaa ilman ylikuumenemista.

Webasto pöhisee sen puoli tuntia mikä määritelty..

Kiertovesipumppu-vikaa voisi ehkä? sulkea pois, joten:
Voiko IPCU-rele tai tahmaava sisäpuhallin aiheuttaa tuon ettei sisälle tule kuumaa, vaan sellainen lämmin henkäys weban käydessä ??

Sisäpuhallin vaihtui kesällä -16, kun entinen sanoi "sirkka".
Voihan tuon puhaltimen irroittaa ja rasvata jos se siitä on kiinni.

Mitä voi vielä testata ????
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 23.01.2017, 20:33:35
Webasto pöhisee sen puoli tuntia mikä määritelty..

Kiertovesipumppu-vikaa voisi ehkä? sulkea pois, joten:
Voiko IPCU-rele tai tahmaava sisäpuhallin aiheuttaa tuon ettei sisälle tule kuumaa, vaan sellainen lämmin henkäys weban käydessä ??

Sisäpuhallin vaihtui kesällä -16, kun entinen sanoi "sirkka".
Voihan tuon puhaltimen irroittaa ja rasvata jos se siitä on kiinni.

Mitä voi vielä testata ????

Jos huono puhallus, niin IPCU tai sisätilapuhallin kiukuttelee.

Jos puhaltaa hyvin, mutta haaleaa, niin sitten lämmityslaitteen läpät jäävät huonoon asentoon. Onko esimerkiksi päivittäinen ajomatka pidentynyt ja siksi lämmityslaite jäisi ajon päätteeksi viileämpään asentoon? Tätä voisi testata siten, että käännät lämpötilapyynnin täysille ennen auton sammuttamista. Jos vielä haluaa tehostaa vaikutusta, niin laitat sisäkierronkin päälle. Aivan varma en tosin ole, kääntyvätkö nuo aina samaan asentoon auton sammuttamisen jälkeen. Ainakin pääsee testaamaan...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 23.01.2017, 22:09:57
Jos huono puhallus, niin IPCU tai sisätilapuhallin kiukuttelee.

Jos puhaltaa hyvin, mutta haaleaa, niin sitten lämmityslaitteen läpät jäävät huonoon asentoon. Onko esimerkiksi päivittäinen ajomatka pidentynyt ja siksi lämmityslaite jäisi ajon päätteeksi viileämpään asentoon? Tätä voisi testata siten, että käännät lämpötilapyynnin täysille ennen auton sammuttamista. Jos vielä haluaa tehostaa vaikutusta, niin laitat sisäkierronkin päälle. Aivan varma en tosin ole, kääntyvätkö nuo aina samaan asentoon auton sammuttamisen jälkeen. Ainakin pääsee testaamaan...

Ajosta tullessa tehnyt niin että puhallus 2-nopeudelle ja suuntaus tuulilasille, eli automatiikka pois.
Täytynee testata vielä nuo läpät että liikkuuko ne ??
Kalibrointi....??

Mites tuon sisäpuhaltimen kanssa, kun otettu puretusta autosta mutta pyörii ilman mitään sivuääniä niin voiko siinä olla vastusta ettei jaksakkaan pyöriä weban komentamana ??
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 23.01.2017, 22:17:48
Ajosta tullessa tehnyt niin että puhallus 2-nopeudelle ja suuntaus tuulilasille, eli automatiikka pois.
Täytynee testata vielä nuo läpät että liikkuuko ne ??
Kalibrointi....??

Mites tuon sisäpuhaltimen kanssa, kun otettu puretusta autosta mutta pyörii ilman mitään sivuääniä niin voiko siinä olla vastusta ettei jaksakkaan pyöriä weban komentamana ??

Eikö olekkaan automaattinen ilmastointi? Jos on manuaalinen ilmastointi, webasto syöttää virtaa suoraan esivastukselle. Jos taas on automaattinen ilmastointi, IPCU rele käskyttää moottorinsäädintä. IPCUa voi säätää, jotta puhaltaa lujempaa. Paneelista valitulla puhallusnopeudella luultavasti ei ole merkitystä asiaan, mutta lämpötilalla saattaa olla.

Lämpeneekö auto käynnissä ollessaan normaalisti?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 23.01.2017, 22:38:33
Eikö olekkaan automaattinen ilmastointi? Jos on manuaalinen ilmastointi, webasto syöttää virtaa suoraan esivastukselle. Jos taas on automaattinen ilmastointi, IPCU rele käskyttää moottorinsäädintä. IPCUa voi säätää, jotta puhaltaa lujempaa. Paneelista valitulla puhallusnopeudella luultavasti ei ole merkitystä asiaan, mutta lämpötilalla saattaa olla.

Lämpeneekö auto käynnissä ollessaan normaalisti?

Automaattinen ilmastointi on..

Termostaatti vaihdettu ja lämpiäminen hiukan parempi, mutta hidas tuo D5 on....

Mahdollisia vikakohteita:
-IPCU
-Sisäpuhallin
Muu, mikä ??
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 24.01.2017, 18:39:30
Automaattinen ilmastointi on..

Termostaatti vaihdettu ja lämpiäminen hiukan parempi, mutta hidas tuo D5 on....

Mahdollisia vikakohteita:
-IPCU
-Sisäpuhallin
Muu, mikä ??

Lämmityslaitteen läppiä säätää askelmoottori, joka saattaa olla "ajautunut väärälle polulle". Käännä lämpötilat ihan tappiin eli HI tai MAX asentoon. Silloin askelmoottori ajaa läpät varmasti ääriasentoon.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.01.2017, 19:12:35
Ei se vaan skulaa, kokeilin eilen irroitella sen 1amppeerin sulakkeen, muttei toimi vieläkään. Katselin tänään ekan kerran tuota asennusta ja oli kyllä melkoinen. Sinne se oli laitettu lähes samaan paikkaan jäähdyttäjän ja moottorin väliin, tosin nyt on vaakatasossa kyljellään. polttoaine pumppu roikkuu letkujen varassa. Soittelin tänään sille TT:n myyneelle huoltomiehelle ja ei sekään osannut sanoa mistä lähtisi vikaa hakemaan. Totesi vaan, että lähetä tänne niin hän ajaa sitä testerin kanssa, niin näkee vikakoodit.
Millään jaksais alkaa jomppaamaan tuon kanssa, mutta kaipa se on pakko. Tosin huomenna pitää soittaa vielä sinne asennusfirmaan, löytyykö niiltä mitään konstia.
edit:
Tänään ei ollut aamulla toiminut , punainen tausta valo loimotti ilman liekinkuvaa
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 26.01.2017, 22:17:04
Kyseessä on jälkiasenteinen evo-malli ja tuossa muutamana talvena huomannut huonon sisälämmityksen.
Ensimmäisinä talvina lähti lumetkin auton katolta weban pöhistyä puoli tuntia..

Nyt tehty korjauksia sen verran, että vaihdettu moottorin termostaatti ja lämmityslaitteen sisäkenno joten pitäisi olla kunnossa ?

Kuitenkaan sisäpuhallus ei ole "henkäystä" kummoisempi, joten laitteessa taitaa olla vikaa..

Pitänee käyttää vikakoodien luvussa vai alkaako vaihtamaan esimerkiksi vesipumppua webastoon ??

EDIT: Vesipumppu seuraavaksi, kun outoa ääntä pitää..

Näillä näkymin vesipumpun vaihdolla lähti vörkkimään  ;) ;) :) :)
Jatketaan harjoituksia..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 28.01.2017, 12:03:48
Näillä näkymin vesipumpun vaihdolla lähti vörkkimään  ;) ;) :) :)
Jatketaan harjoituksia..

Eipä vaan lämmitä vaikka vesipumppukin vaihtui..
Vissiin niin tukossa sisältä, ettei lämpö siirry eteenpäin.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 14:43:42
Osaako kukaan kertoa niiden kellolle menevien johtimien ( 4 ohutta johtoa ) merkitykset ? Jos sitä kautta saisi testattua tuon TT C:n toimimattomuutta. Kokeilisin syöttää sen 12v siihen lämmittimen 1 pinniin. Jossain tulevaisuudessa, kunhan se vastaanotin saapuu, niin sen kautta voisi sitten kauko-ohjainta  käyttäen käynnistää webaa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 15:22:24
Eipä vaan lämmitä vaikka vesipumppukin vaihtui..
Vissiin niin tukossa sisältä, ettei lämpö siirry eteenpäin.
Ja liekki varmasti palaa puoli tuntia?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 15:49:48
Osaako kukaan kertoa niiden kellolle menevien johtimien ( 4 ohutta johtoa ) merkitykset ? Jos sitä kautta saisi testattua tuon TT C:n toimimattomuutta. Kokeilisin syöttää sen 12v siihen lämmittimen 1 pinniin. Jossain tulevaisuudessa, kunhan se vastaanotin saapuu, niin sen kautta voisi sitten kauko-ohjainta  käyttäen käynnistää webaa.
Jos kyseessä on ikivanha analogisesti toimiva kello, liittimestä löytyy +12V punainen, maa musta, webaston herätys ja toimintasignaali ruskeita. Väreistä en mene takuuseen. Yleismittarilla pääsee pitkälle: laita hyppylanka akkujännitteen ja webaston herätyksen välille. Mutta jos kello vanha ja weba onkin jo w-bus laite, niin ei niitä saa tuolla opilla juttelemaan keskenään. Tarviit w-bus kellon.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 16:05:13
Jos kyseessä on ikivanha analogisesti toimiva kello, liittimestä löytyy +12V punainen, maa musta, webaston herätys ja toimintasignaali ruskeita. Väreistä en mene takuuseen. Yleismittarilla pääsee pitkälle: laita hyppylanka akkujännitteen ja webaston herätyksen välille. Mutta jos kello vanha ja weba onkin jo w-bus laite, niin ei niitä saa tuolla opilla juttelemaan keskenään. Tarviit w-bus kellon.

Tässä on ihan samanlaiset liittimet kuin siinä poisotetussa DW50:ssä. Myyjän mukaan tuo on irroitettu 2015 ducatosta ja sen piti olla ihan bolt-on. Eikös tuosta kellosta mene suoraan webaston 1x pinniin se 12v, eli jompi kumpi ruskeista, jolloin weba älyää lähteä päälle. Toimintasignaali lienee tuo sen liekkisymboolin näyttöön. pitäis tietää kumpi se ruskea on on oikea, ei taida tykätä, jos tuuppaa 12v sinne signaalipinnille ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 28.01.2017, 16:08:59
Ja liekki varmasti palaa puoli tuntia?

Lähtee päälle ja käy puoli tuntia mutta lämmöt ei nouse moottorin ja sisätilojen osalta..
Ainakin pakoputkesta tulee niin kuumaa, ettei kättä voi pitää putken suulla kuin hetken.

Parin talven aikana ollut enemmän tuollainen heikon puoleinen lämmittäjä.

Jos olisi pelkkä tuuletus päällä, niin tuskin putkesta mitään tulisi ??



Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 17:24:03
Tässä on ihan samanlaiset liittimet kuin siinä poisotetussa DW50:ssä. Myyjän mukaan tuo on irroitettu 2015 ducatosta ja sen piti olla ihan bolt-on. Eikös tuosta kellosta mene suoraan webaston 1x pinniin se 12v, eli jompi kumpi ruskeista, jolloin weba älyää lähteä päälle. Toimintasignaali lienee tuo sen liekkisymboolin näyttöön. pitäis tietää kumpi se ruskea on on oikea, ei taida tykätä, jos tuuppaa 12v sinne signaalipinnille ?
Yleismittarilla tuon voi mitata mikä sinne 1 pinniin menee. Minulla on kuitenkin sellainen kutina, että webastot ovat siirtyneet w-bus aikaan jo noin 10 vuotta sitten, mutta mitä näistä näkemättä tietää...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 17:32:16
Lähtee päälle ja käy puoli tuntia mutta lämmöt ei nouse moottorin ja sisätilojen osalta..
Ainakin pakoputkesta tulee niin kuumaa, ettei kättä voi pitää putken suulla kuin hetken.

Parin talven aikana ollut enemmän tuollainen heikon puoleinen lämmittäjä.

Jos olisi pelkkä tuuletus päällä, niin tuskin putkesta mitään tulisi ??
Lämmittää siis... Kokeilitko kääntää lämpötilapyynnin HI asentoon? Tätä voisi kokeilla vaikka virtalukko II asennossa, niin selviäisi lämmityslaitteen rooli asiaan. Pitäisi tulla 5 min jälkeen kuumaa sisälle.

Voi palopesäkin karstoittua ja silloin weban lämpö tulee pakoputkesesta pihalle.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 18:31:55
Yleismittarilla tuon voi mitata mikä sinne 1 pinniin menee. Minulla on kuitenkin sellainen kutina, että webastot ovat siirtyneet w-bus aikaan jo noin 10 vuotta sitten, mutta mitä näistä näkemättä tietää...
(http://probyte.fi/images/ajastin.jpg) tuommoisella ohjaimella oon koittanut operoida
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 18:45:27
(http://probyte.fi/images/ajastin.jpg) tuommoisella ohjaimella oon koittanut operoida
Tässä kellossa on analoginen lähtö, mutta 2015 vuosimallin lämmitin ei sitä ymmärrä. Väliin pitää laittaa analog to w-bus muunnin tai uudempi kello. Esim.
http://www.ebay.com/itm/Analog-to-W-bus-konverter-START-YOUR-W-BUS-WEBASTO-EASY-NO-NEED-TIMER-/161841312325
Tai
http://www.ebay.com/itm/Webasto-timer-1533-for-Thermo-Top-water-heater-1301122C-1322580A-/271480599929?hash=item3f35813579:g:AnQAAOxy2CZTakYD
Aivan sata varma en ole, jos jostakin olet löytänyt analogista signaalia ymmärtävän lämmittimen, mutta epäilen sitä vahvasti.

Ja sitten on olemassa sekin mahdollisuus, että weba puhuu can-bus kieltä, jos on ollut tehtaan alkuperäisasennus Ducatossa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 19:00:32
Sinänsä outoa, että joskus tuo toimii tuolla kellolla joskus ei  ? Pitänee kysellä siltä vehkeen myyneeltä. Tosin tuohon on vaihdettu eri ohjainkortti ja silloin kun ostin tuon, niin puhetta oli, että tulee sen vanhan DW50:n tilalle
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 28.01.2017, 19:28:39
Lämmittää siis... Kokeilitko kääntää lämpötilapyynnin HI asentoon? Tätä voisi kokeilla vaikka virtalukko II asennossa, niin selviäisi lämmityslaitteen rooli asiaan. Pitäisi tulla 5 min jälkeen kuumaa sisälle.

Voi palopesäkin karstoittua ja silloin weban lämpö tulee pakoputkesesta pihalle.

Lämpötilapyynti on HI-asennossa, kun auton jättää ajosta.

Taitaa olla vaan palopesä niin karstainen, että hävittää lämmöt..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 20:08:01
Sinänsä outoa, että joskus tuo toimii tuolla kellolla joskus ei  ? Pitänee kysellä siltä vehkeen myyneeltä. Tosin tuohon on vaihdettu eri ohjainkortti ja silloin kun ostin tuon, niin puhetta oli, että tulee sen vanhan DW50:n tilalle
Vaihdettu ohjainkortti selittää asiaa... Ei se toimi edes satunnaisesti,  jos on väärä protokolla käytössä. Aika paha rasti löytää vikaa ilman webasto testeriä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 20:15:22
Vaihdettu ohjainkortti selittää asiaa... Ei se toimi edes satunnaisesti,  jos on väärä protokolla käytössä. Aika paha rasti löytää vikaa ilman webasto testeriä.
Heppu, jolta tuon ostin on ajanut sen webatesterin läpi , koitan löytää sen testiraportin

(https://s30.postimg.org/5arimnxbh/weba3.jpg) (https://postimg.org/image/5arimnxbh/)

(https://s27.postimg.org/8sux9irjj/weba4.jpg) (https://postimg.org/image/8sux9irjj/)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 20:44:52
Tuosta löytyy kytkentäkaavio, jos haluat kokeilla pakkokäynnistystä
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.elektromobily.org/w/images/1/13/Webasto.pdf&ved=0ahUKEwi2wOuivOXRAhVGlCwKHSlGCpcQFggXMAA&usg=AFQjCNEAJS3pU2dvaff4_nlG0xaL4XnGeA&sig2=8ifH6tMCl1B9NBh10NTpbA
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 28.01.2017, 20:54:59
Heppu, jolta tuon ostin on ajanut sen webatesterin läpi , koitan löytää sen testiraportin

Mitähän varten siihen on laitettu PSA ohjainkortti vai viittaako tuo kirjainyhdistelmä johonkin muuhun kuin pösöön ja citikkaan? Tai ehkä noissa ranskattarissa on tämä vanhanaikainen analoginen käyttöliittymä vielä käytössä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.01.2017, 21:03:26
Täytyy soitella huomenna ja kysyä, ymmärtääkseni tuossa ducaton lämppärissä on ollut korttivika ja tyyppi on vaihtanut siihen toisen vehkeen kortin.

edit: Soittelin ja se meinasi, että on ihan normi analogikortti. Sovittiin, että irroitan tuon ja lähetän sen sinne testattavaksi. Ehdotti lisäksi että polttoaine otetaan tankkiottimella erikseen, eikä käytetä nykyistä polttoainelinjaa. Kuulemma saattaa aiheuttaa häiriöitä, tänäänkään ei lähtenyt kuin puhallin päälle eli saattaa hyvinkin olla tuo se syy.

no sormet ristiin, jotta saadaan toimimaan

Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.01.2017, 21:03:27
Jatketaan : Tankkiottimen saa asennettua varmaan sen huoltoluukun alle, mutta mitä kautta se polttoaine linja kannattaa vetää  vai laitanko menemään nippareilla polttoainelinjaan kiinni. Mikä on tuon ottimen letkun sisähalkaisia? 4mm ? Jos ei oo aiemmin sanottu, niin sen polttoainelinjan t-kappaleessa olevassa weban lähdössä ei ole klemmari, mutta ei kai tuo siitä voi ilmaa höriä ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 04.02.2017, 18:40:13

(https://s29.postimg.org/6b43lxvo3/weban_johdot.jpg) (https://postimg.org/image/6b43lxvo3/)

Uin selkää tänään auton alla ja irroittelin sen weban, lähtee myyjälle tarkistettavaksi. Taitaa syynä olla kuitenkin nuo johdot ja liittimien paikkailu erkalla. Kaiken huippuna oli polttoaine pumpun sähköjen kytkentä kahdella suojaamattomalla abikolla ja päälle oli jotain massaa kääräisty muka estämään kosteutta. Kyllähän tuon asennuksen tarvikkeiden hinnalla vajaalla satkulla olis saanut ihan oikeita liittimiäkin. Ne kun on ihan hyllytavaraa tietääkseni. Tuolta weban myyjältä tuli silloin mukana uudet tiivisteet liittimiin, mutta ne on varmaan asennettu johonkin toiseen autoon ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 05.02.2017, 18:00:13
Mistä lähtisi etsimään purkukuvia ja varaosia tuohon evoon, kun ei vaan lämmitä..

Tällä hetkellä tehty seuraavat toimenpiteet, eli vaihdettu:
-Sisäkenno
-Moottorin termostaatti
-Evon vesipumppu
-Muutama vesiletku

Alkaa tuntumaan siltä että webasto pitää räjäyttää palasiksi....
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 05.02.2017, 19:42:56
Mistä lähtisi etsimään purkukuvia ja varaosia tuohon evoon, kun ei vaan lämmitä..

Tällä hetkellä tehty seuraavat toimenpiteet, eli vaihdettu:
-Sisäkenno
-Moottorin termostaatti
-Evon vesipumppu
-Muutama vesiletku

Alkaa tuntumaan siltä että webasto pitää räjäyttää palasiksi....

Manuaali löytyy tuolta
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://mmc-manuals.ru/all_webasto/heaters/service_manuals/water_heater/TTEvo/1316370A_Workshop_manual_Thermo_Top_Evo_EN_WEB.pdf&ved=0ahUKEwiJwcrSvfnRAhURSJoKHf7XBGkQFggXMAA&usg=AFQjCNFigVvSlM1Ep3xPK9BbCXoMmgeUJw&sig2=swY7vl1_AvV9j6Y4rD0b6Q

Ei siinä oikeastaan muuta voi olla, kun lämpötila-anturi viallinen. Oikeat ohmit löytyy sivulta 512. Lämmönvaihdinkin voi likaantua, mutta en oikein usko, että niin ratkaisevasti. Polttoainepumpun naksutuksesta voi päätellä, miten suurella teholla lämmittää. Täydellä teholla 7 naksahdusta sekunnissa ja puolella teholla 3,5 kertaa sekunnissa. Jos ei naksuta, ei myöskään lämmitä.

Nivalasta ehkä osia halvimmalla...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 05.02.2017, 20:22:01
Manuaali löytyy tuolta
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://mmc-manuals.ru/all_webasto/heaters/service_manuals/water_heater/TTEvo/1316370A_Workshop_manual_Thermo_Top_Evo_EN_WEB.pdf&ved=0ahUKEwiJwcrSvfnRAhURSJoKHf7XBGkQFggXMAA&usg=AFQjCNFigVvSlM1Ep3xPK9BbCXoMmgeUJw&sig2=swY7vl1_AvV9j6Y4rD0b6Q

Ei siinä oikeastaan muuta voi olla, kun lämpötila-anturi viallinen. Oikeat ohmit löytyy sivulta 512. Lämmönvaihdinkin voi likaantua, mutta en oikein usko, että niin ratkaisevasti. Polttoainepumpun naksutuksesta voi päätellä, miten suurella teholla lämmittää. Täydellä teholla 7 naksahdusta sekunnissa ja puolella teholla 3,5 kertaa sekunnissa. Jos ei naksuta, ei myöskään lämmitä.

Nivalasta ehkä osia halvimmalla...

Kiitos ohjeista, nuilla pääsee eteenpäin..
Polttoainepumppu nakuttaa käydessään ja webasto käy ok..

(Löytyykö tuonne nivalan suunnalle yhteystietoja ??)
Löytyi jo, kiitos jaskajokunen  -H- -H-
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 05.02.2017, 21:11:11
Kiitos ohjeista, nuilla pääsee eteenpäin..
Polttoainepumppu nakuttaa käydessään ja webasto käy ok..

Hämärä homma, kun toimii mutta ei lämmitä... Joku sitä pitää vajaateholla, joko lämpötila-anturi näyttää liikaa tai polttoainepumppu ei anna nassetta. Sillä kerroin nuo pumpun nakutuksen taajuudet, että voisi siitä päätellä millä teholla sen pitäisi lämpöä puskea. Jos naksuttaa koko ajan 7 Hz, niin silloin on polttoainepumpussa/linjassa vikaa. Jos naksuttaa harvakseltaan, niin silloin ohjainlaite kuvittelee, että lämpöä tuotetaan jo riittävästi.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2017, 21:24:39
Koitin etsiskellä tuosta ylläolevasta linkistä myös TT C:n ohjeita (johdotuksia jne.) mutta tarjosi vain russia-versiota ja mä en sitä osaa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 05.02.2017, 22:24:38
Koitin etsiskellä tuosta ylläolevasta linkistä myös TT C:n ohjeita (johdotuksia jne.) mutta tarjosi vain russia-versiota ja mä en sitä osaa.
Kokeile tuolta
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjO0anz5PnRAhUlKpoKHXyJD4YQFggZMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.elektromobily.org%2Fw%2Fimages%2F1%2F13%2FWebasto.pdf&usg=AFQjCNEAJS3pU2dvaff4_nlG0xaL4XnGeA
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.02.2017, 22:33:45
Kokeile tuolta
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjO0anz5PnRAhUlKpoKHXyJD4YQFggZMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.elektromobily.org%2Fw%2Fimages%2F1%2F13%2FWebasto.pdf&usg=AFQjCNEAJS3pU2dvaff4_nlG0xaL4XnGeA
-H- O0 Kiitokset
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 07.02.2017, 21:45:35
Tänään käyty vikakoodin luvussa (ei vikakoodeja)ja livedataa tuijotettu tovin verran, ei normaalista poikkeavaa..
Mitäköhän seuraavaksi ??
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 07.02.2017, 22:55:51
Tänään käyty vikakoodin luvussa (ei vikakoodeja)ja livedataa tuijotettu tovin verran, ei normaalista poikkeavaa..
Mitäköhän seuraavaksi ??
Vähän vaikuttaa jo vainoharhaiselta tämä vian haku, jos weba kerran laulaa iloisesti. Ei taida auttaa muu kuin laittaa pitkät kalsarit jalkaan... ;)

Sisätilapuhallin puhaltaa weban käydessä?
Jonnekin se lämpö menee: jos se ei tule kabiiniin, niin se menee moottoriin. Asennusvirhe kummittelee mielessä. Työntääkö vesipumppu kuuman veden ensin moottoriin? Vai eihän niitä webaston vesiletkuja vaan ole laitettu t-haaroilla rinnan lämppärin kennon kanssa, jolloin kuuma vesi menee helpommin moottoriin?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 08.02.2017, 06:21:30
Vähän vaikuttaa jo vainoharhaiselta tämä vian haku, jos weba kerran laulaa iloisesti. Ei taida auttaa muu kuin laittaa pitkät kalsarit jalkaan... ;)

Sisätilapuhallin puhaltaa weban käydessä?
Jonnekin se lämpö menee: jos se ei tule kabiiniin, niin se menee moottoriin. Asennusvirhe kummittelee mielessä. Työntääkö vesipumppu kuuman veden ensin moottoriin? Vai eihän niitä webaston vesiletkuja vaan ole laitettu t-haaroilla rinnan lämppärin kennon kanssa, jolloin kuuma vesi menee helpommin moottoriin?

Ei lämmitä oikein moottoria eikä sisätiloja kun ei vaan tee lämpöä....

Jos maanantain reissu debiliin ei tuota tulosta, niin..

Mutta, asiaan, asiaan:

Weba laitettu ardicin tilalle ja letkut siis ardcin letkut ei muutoksia.
Sisäpuhallin kävi pöydällä ja siinä ei löytynyt vikaa kun suoraan antoi virtaa.
(Ei kitise eikä ole tahmaisen oloinen käydessään.)

Kun lähinnä kiinnostaa se että miksi webasto ei lämmitä eli pitääkö hakea vikaa sieltä sisäpuolelta.
Miksi alkuun toimi jees, mutta muutamana vuonna ollut lämmitys tosi heikkoa ??

Pitkät kalsarit on jees ja pitänee siirtyä turkiskauteen ehkä  :D :D ;) ;)

E: Puhelu nivalan suuntaan ja karstaa webastossa joten pitää purkaa  ::) ::)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 08.02.2017, 12:43:56
Ei lämmitä oikein moottoria eikä sisätiloja kun ei vaan tee lämpöä....

E: Puhelu nivalan suuntaan ja karstaa webastossa joten pitää purkaa  ::) ::)

Kannattaisiko laittaa samalla vaivalla tuo sinne, jos kerran alkaa purkuhommiin...
http://www.ebay.com/itm/Burner-for-Webasto-Thermo-Top-EVO-and-VEVO-diesel-12V-/252756171862?hash=item3ad9711c56:g:Uz8AAOSwQTVV71CZ&vxp=mtr
Saa osan toki Nivalastakin.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 08.02.2017, 14:39:59
Kannattaisiko laittaa samalla vaivalla tuo sinne, jos kerran alkaa purkuhommiin...
http://www.ebay.com/itm/Burner-for-Webasto-Thermo-Top-EVO-and-VEVO-diesel-12V-/252756171862?hash=item3ad9711c56:g:Uz8AAOSwQTVV71CZ&vxp=mtr
Saa osan toki Nivalastakin.

Webasto matkaa ensi viikon alussa nivalaan..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.02.2017, 21:44:42
Mulla on weba matkalla jo takaisin Nivalasta. Oli kuulemma jäähdytinnestettä päässyt kortille ( ilmeisesti siellä AdHd-korjaamolla olivat hölvänneet asennusvaiheessa ) No uudella kortilla toimii moitteetta, vaihtoi sen takuuseen. Voin lämpimästi suositella tätä Nivalan miestä, tämä toimii päivässä ja ADHD:llä meni puolitoista kuukautta tehdä sutta.

edit: Paketti olis jo ollut noudettavissa , mutta en ehtinyt kun oli yltsää. Iso peukku Jyrille  :)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.02.2017, 19:18:58
Weba jumpattu paikolleen ja ootetaan jännityksella mita sanoo aamulla, äsken ei jaksanut lähteä päälle. Voip olla akku huonona kun on auto seissy reilun viikon, no C-tek:iilä voimia ja aamulla tulille ?

Nyt on askarreltu oma naftalinja weballe, onko tuolla jotain maksimi pituutta ? Ostin pari metriä letkua kun jäi lyhyeksi se nylonlinja , en tohtinut ka´tkaista vaan kiepitin loput konehuoneseen ( tarkoituksena on laittaa weba jonnekin järkevämpään paikkaa ensi kesänä )

Mikä on alin akkujännite, jolla weba saattaa toimia ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 14.02.2017, 21:04:56
Akulta mitaten täytyis olla yli 12 V. Varsinainen alijänniteraja on alempi, mutta weba myös kuormittaa akkua ja piuhoja.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.02.2017, 21:07:52
Akulta mitaten täytyis olla yli 12 V. Varsinainen alijänniteraja on alempi, mutta weba myös kuormittaa akkua ja piuhoja.
Siellä Vääksyn ADHD korjaamolla seisoi n.3 viikkoa -10-25° pakkasessa eli se akunkyykkäys vika tuli sieltä, tosin tuo HD-päälikkökin sen myönsi, jotta apuakulla sen sisään ottivat
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.02.2017, 22:28:12
No ei toimi, voi helvetti. Koitin resetoidakkin sen keskimmäistä sulaketta poispitämällä ja taas kytkemällä ( se 3 sek sykli on aika haastava ) Nyt asennetu tankkiottimen linja on tosiaan aika pitkä, eli jos ei saa löpöä ajoissa, niin vetääkö vikatilan kautta seis ?  Auttaisiko, jos täyttäis sen imuletkun dieselillä ennakkoon ?

Se kytkentäkaavion johdin järjestys väreineen ja numeroineen kelpaisi. Yksi kytkentäkaavio  on tässäkin topicissa jo ollut mutta kiinnostaisi sen 6-napaisen liittimen viiden johdon kytkentä ja värit . Pitäisikö sen lämppärin lähteä oitis tulille jos siihen ohjaimen mustaan johtimeen tyrkkää 12V ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 16.02.2017, 11:56:06
Kyllä sinne löpöä ehtii mennä,  kolme minuuttia on aikaa ennen kuin liekkivahti katkaisee. Ylikuumenemisesta aiheutuva vika nollautuu ottamalla 20A sulake irti vähintään 10 sekunnin ajaksi. Ota vaikka molemmat isot sulakkeet irti hetkeksi. Muut viat kuittautuvat liekki päälle, liekki pois komennolla. 

Mustaan johtoon jatkuva 12V, niin heti hörähtää vesipumppu päälle, paloilmapuhallin alkaa puhkua ja vähän päästä alkaa polttoainepumppu naksuttaa.  Pakoputkesta pitäisi tulla kuumaa noin minuutissa.

Useimmilla laukeaa ylikuumenemissuoja remontin jälkeen, koska järjestelmässä on ilmaa. Auto pitää ensin käynnistää ja lisätä nestettä, sitten vasta weba tulille.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.02.2017, 14:14:48
Eipä toimi ei :(  Polttoainepumpun piuhojen napaisuudella ei kuulemma ole väliä, mutta voisiko sittenkin olla osuutta asian. Lisäsin polttoaine linjaan suodattimen, kun siellä polttoainetankissa leijaili kaikenlaista kuraa. Siihen mustaan johtoon puuhasin eilen vaihtoreleen väliin. Normaalisti ilman kytkimeltä tulevaa 12v jännite menee suoraan kellolta ja kun kytkimen kääntää on asentoon niin vaihtoreleen kärkien kautta menee 12v ( tämä on valmistelua sille kauko-ohjaus vehkeelle ) Mulla on ne sulakkeet eri järjestyksessä kuin weban ohjelehtisessä 1A on reunimmaisena eikä keskellä.

Oli ne kaksi isoa sulaketta pois toista minuuttia, mutta eipä sillä ollut auttavaa vaikutusta, ei toimi. Se ohjaus sulake oli kokoajan päällä, olisiko sitäkin pitänyt käyttää pois ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 19.02.2017, 15:06:42
Laita polttoainepumppu päälle ja katso tuleeko putkesta nassetta. Virtaa suoraan akulta tms. Pakko melkein polttoainepuolella olla vikaa, kun kerran huollossa toimii. Pa-pumppu on kaiketi ainoa osa mikä ei ollut huollossa mukana.

Se pieni sulake on kellolle eikä sillä pitäisi olla vaikutusta.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.02.2017, 15:50:15
Laita polttoainepumppu päälle ja katso tuleeko putkesta nassetta. Virtaa suoraan akulta tms. Pakko melkein polttoainepuolella olla vikaa, kun kerran huollossa toimii. Pa-pumppu on kaiketi ainoa osa mikä ei ollut huollossa mukana.

Se pieni sulake on kellolle eikä sillä pitäisi olla vaikutusta.
No kun ei se puhallinkaan ala pyöriä eikä sisäpuhallin myöskään, piumppu oli mukana Nivalassa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.02.2017, 16:23:28
No kun ei se puhallinkaan ala pyöriä eikä sisäpuhallin myöskään, piumppu oli mukana Nivalassa.

Ei sisäpuhallin lähekkään päälle kun vasta sitten kun jäähdytysneste on lämmennyt johonkin tiettyyn arvoon.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 19.02.2017, 16:45:29
Tuleeko laitteelle ylipäänsä sähköä? Sitten siinä on lämpötila-anturia varten paikka, taisi olla toinen musta johto. Katso kytkentäkaaviosta pitikö sen olla auki vai maatettu. En muista ulkoa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.02.2017, 18:23:38
Jos vaikka ensviikonloppuna saisi auton taas talliin, ihmeteltäväksi. Pitää tuota johdotusta vielä tutkia, mä siis laittelin siihen uudet amp-liittimet kun oli vanhat liittimet hapertuneet. laitoin johdot yksi kerrallaan uuteen liittimeen, mutta jos olen sitten kytkenyt jonkin väärin.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: anssi68 - 22.02.2017, 21:25:43
Webasto kävi huollossa ja toimii..
Seuraavana tutkia vesipuolen reitit kun lämmöt "jää" välille..
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.02.2017, 21:47:33
Epäilyjä on tuo tankkiottimen toiminnasta ja sen putki/letkutuksen liittämisestä webastoon. Weban omilla sivuilla on tuomittu kaikenlaiset letkujen ja putkien liitokset, jossa "putket" ei kohtaa, eli saattaa jäädä ilmalukkoja. Jotenkin aattelisin, että aika kaukaa haettuja on nuo em. asennusvirheet ?

Olenhan itse tehnyt yhden ilmalukon itsekin ( laitoin polttoainesuodattimen weban pa-linjaan,m kun leijui tankissa kaikenlaista likaa)Viikonlopuksi käy hakemassa sitä nailonputkea ja teen siitä tuon pa-linjan, niin ei sitäkään voi sit syyttää toimimattomuudesta.

Tuleekohan tästä pommi joka on kesällä kuuma kuin sauna ja talvella kylmä kuin pakastin ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 22.02.2017, 22:08:02
No kun ei se puhallinkaan ala pyöriä eikä sisäpuhallin myöskään, piumppu oli mukana Nivalassa.

Vika ei ole polttoainelinjassa, jos paloilmapuhallin tai vesipumppu ei lähde heti hurisemaan. Pitäisi nyt ensin saada sille weballe sähköä sen verran, että alkaa jotain hurinaa kuulua. Sitten kun polttoainepumppukin lähtee naksuttamaan, mutta liekki ei syty, voi alkaa miettiä polttoaineen saatavuutta.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.02.2017, 22:23:00
Vika ei ole polttoainelinjassa, jos paloilmapuhallin tai vesipumppu ei lähde heti hurisemaan. Pitäisi nyt ensin saada sille weballe sähköä sen verran, että alkaa jotain hurinaa kuulua. Sitten kun polttoainepumppukin lähtee naksuttamaan, mutta liekki ei syty, voi alkaa miettiä polttoaineen saatavuutta.
Tällä hetkellä on se olettamus, jotta vehje on lukinnut itse itsensä. Pitää koittaa se lukitus purkaa, mutta on montaa eri metodia siihen se 20A sulake on jutun juju. Sitä kunkäyttää pois ja päälle , niin kuinka kiire on saada kuitattua se weban käynnistys napista oikean sekuntimäärän päästä on -off syklin kautta virheettömäksi ? Aattelin painaa siitä polttoaineen suodattimelta molempiin suuntiin naftaa lääkeruiskulla linjat täyteen ennen kuittausta.

Sulakkeet on kaikki toimivia ja mielestäni ne kaikki piuhat siirsin vanhasta 6-pinnisestä liittimestä uuteen, yksi pinneistä ei siältänyt johtoa eli 5 johtoa on siinä pääliittimessä. Yksi on se musta sisäkellolta, kaksi piuhaa menee polttoainepumpulle (niiden napaisuudella ei pitäisi olla väliä), yksi menee lämmityslaitteen puhaltimen releen "vetopuolelle" ja yksi taitaa olla maa . Menikö oikein ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 22.02.2017, 22:25:59
Epäilyjä on tuo tankkiottimen toiminnasta ja sen putki/letkutuksen liittämisestä webastoon. Weban omilla sivuilla on tuomittu kaikenlaiset letkujen ja putkien liitokset, jossa "putket" ei kohtaa, eli saattaa jäädä ilmalukkoja. Jotenkin aattelisin, että aika kaukaa haettuja on nuo em. asennusvirheet ?

Olenhan itse tehnyt yhden ilmalukon itsekin ( laitoin polttoainesuodattimen weban pa-linjaan,m kun leijui tankissa kaikenlaista likaa)Viikonlopuksi käy hakemassa sitä nailonputkea ja teen siitä tuon pa-linjan, niin ei sitäkään voi sit syyttää toimimattomuudesta.

Tuleekohan tästä pommi joka on kesällä kuuma kuin sauna ja talvella kylmä kuin pakastin ?

Se sauna voi toteutua mutta pakastin vain jos ulkona on pakkasta, hyviä löylyjä ja pirtsakkaa pakkasta jo näin etukäteen. :) ;) :D
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 22.02.2017, 22:46:34
Tällä hetkellä on se olettamus, jotta vehje on lukinnut itse itsensä. Pitää koittaa se lukitus purkaa, mutta on montaa eri metodia siihen se 20A sulake on jutun juju. Sitä kunkäyttää pois ja päälle , niin kuinka kiire on saada kuitattua se weban käynnistys napista oikean sekuntimäärän päästä on -off syklin kautta virheettömäksi ? Aattelin painaa siitä polttoaineen suodattimelta molempiin suuntiin naftaa lääkeruiskulla linjat täyteen ennen kuittausta.

Sulakkeet on kaikki toimivia ja mielestäni ne kaikki piuhat siirsin vanhasta 6-pinnisestä liittimestä uuteen, yksi pinneistä ei siältänyt johtoa eli 5 johtoa on siinä pääliittimessä. Yksi on se musta sisäkellolta, kaksi piuhaa menee polttoainepumpulle (niiden napaisuudella ei pitäisi olla väliä), yksi menee lämmityslaitteen puhaltimen releen "vetopuolelle" ja yksi taitaa olla maa . Menikö oikein ?
Joo, lukossa se varmaankin on. On kymmenen sekunnin ja kolmen sekunnin sääntöjä ja tässä vähän hämää se PSA:n kortti, jolle voi olla vielä joku oma kommervenkki.

Piuhajärjestyksiä on paha arpoa näin etänä... Väärällä järjestyksellä ei tietenkään pelitä ja tuo PSA:n kortti voi tässäkin tehdä jonkun poikkeuksen sääntöön. Enkä kannattais kysyä huollon kaverilta oikea kytkentäkaavio tuolle kortille.

Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.02.2017, 22:23:41
vanhaan 6-napaiseen liittimeen 1 on musta ja tulee siltä kellolta, 2 on keltainen, menee kait puhaltimen ohjaus releelle, 3 on tyhjä , 4 on vihreä ja menee pa-pumpulle, 5 on violetti ja menee ties minne ? 6 on sininen ja menee käsittääkseni siihe pa-pumpun toiseen liittimeen.

löytyi se vanha liitin, josta värit ja piuhat.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 24.02.2017, 08:43:48
vanhaan 6-napaiseen liittimeen 1 on musta ja tulee siltä kellolta, 2 on keltainen, menee kait puhaltimen ohjaus releelle, 3 on tyhjä , 4 on vihreä ja menee pa-pumpulle, 5 on violetti ja menee ties minne ? 6 on sininen ja menee käsittääkseni siihe pa-pumpun toiseen liittimeen.

löytyi se vanha liitin, josta värit ja piuhat.

(https://s16.postimg.org/5f73zm2r5/Webasto_TT_C.jpg) (https://postimg.org/image/5f73zm2r5/)

Tuon TT-C:n kytkentäkaavion mukaan liittimen pinnit ovat
1 musta kellolle
2 keltainen diagnostiikkapiuha
3 musta lämpötila-anturi
4 vihreä-valkoinen lämmityslaitteen releelle
5 - lämmitys/tuuletus moodi
6 sininen polttoainepumppu
Liittimessä ei ole varsinaista maa-pinniä lainkaan. Vika on kaiketi siinä, että 4 pinni menee sinulla nyt polttoainepumpun toiseen napaan, kun pitäisi mennä lämmityslaitteen releelle. PA-pumpin toinen pinni pitäisi johtaa suoraan maahan. Tämä voisi selittää myös sen, että laite toimii vain lämpösenä. Virta saattaa kiertää silloin pa-pumpulta maihin, kun lämmityslaitteen puhaltimen pyynti on päällä. Pyynti on päällä vasta, kun neste on tarpeeksi lämmintä.

Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2017, 09:18:35
Tuollain se oli kytketty. Sen keltaisen piuhan muistin väärin. Sen adhdn jäljiltä on siitä kuusi napaisesta oli otettu se maakin pumpulle, eli vien uuden maan rungosta pumpulle. Onko väliä kumpaan liittimeen tulee + ja - ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 24.02.2017, 13:05:10
Tuollain se oli kytketty. Sen keltaisen piuhan muistin väärin. Sen adhdn jäljiltä on siitä kuusi napaisesta oli otettu se maakin pumpulle, eli vien uuden maan rungosta pumpulle. Onko väliä kumpaan liittimeen tulee + ja - ?
Ei ole väliä. Nappaa 6-napaiselta liittimeltä muut johdot avoimeksi paitsi 1. pinnistä musta kellolle ja 6. pinnistä sininen polttoainepumpulle. Sitten pa-pumpun toinen napa maihin. Tällä operaatiolla pitäisi weba laulaa.

Sitten voi hifistellä lopuksi 4. pinnistä ohjauksen sisäpuhaltimelle ja 5. pinnistä tuuletustoiminnon, jos siitä jotain iloa ajattelee joskus olevan. 
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.02.2017, 11:53:55
Mistähän niitä 6-napaisen liittimen AMP:ppeja saisi irtotavarana. Yhdestä boschcar servicestä kävin kysymässä ja olisivat niitä myyneet vain 40cm johdossa kiinni olleina eli kaksi johtoa ja päissä olevat liittimen 20€  :2funny: Ovat kuulemma jotain volkkarissa köäytettäviä , joita ei saa irtomyynnissä.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.02.2017, 11:55:11
Ei ole väliä. Nappaa 6-napaiselta liittimeltä muut johdot avoimeksi paitsi 1. pinnistä musta kellolle ja 6. pinnistä sininen polttoainepumpulle. Sitten pa-pumpun toinen napa maihin. Tällä operaatiolla pitäisi weba laulaa.

Sitten voi hifistellä lopuksi 4. pinnistä ohjauksen sisäpuhaltimelle ja 5. pinnistä tuuletustoiminnon, jos siitä jotain iloa ajattelee joskus olevan.
Mikä muuten tuo tuuletustoiminto on ?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Mikpiil - 25.02.2017, 13:46:26
Olisiko neuvoja thermotop v-ongelmaan,eli lämmitin lähtee käyntiin, puhallin pyörii, testerin mukaan myös hehku lähtee lämpeämään, myös pakoputki lämpeää hieman, mutta siirtopumpulle ei tule käskyä ollenkaan, vasta loppuvaiheessa ohjaus vilkahtaa testerin mukaan, sen jälkeen lämmitin menee off-tilaan ja jälkijäähdytys jää päälle. Sain lämmittimen käyntiin muutaman kerran mutta pariin päivään ei ole toiminut. Kerran antoi häiriön poltto havaittu ennen normaalia toimintaa. Siirtopumppu toimii, annoin webastoon tulevalta liittimeltä suoraan sähköä. Kaikki muut toiminnot näyttäisi toimivan ok. Mikä voisi estää siirtopumpun käyntiinlähtemisen vai onko ohjainkortti vain sökö?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 25.02.2017, 14:09:12
Mikä muuten tuo tuuletustoiminto on ?
Jos laitat 5 pinnin ja maan välille kytkimen, voit ajastaa tai kaukokäynnistää sisätilanpuhaltimen viilentämään autoa kesäkuumalla. Täysi turhake...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 25.02.2017, 14:14:03
Olisiko neuvoja thermotop v-ongelmaan,eli lämmitin lähtee käyntiin, puhallin pyörii, testerin mukaan myös hehku lähtee lämpeämään, myös pakoputki lämpeää hieman, mutta siirtopumpulle ei tule käskyä ollenkaan, vasta loppuvaiheessa ohjaus vilkahtaa testerin mukaan, sen jälkeen lämmitin menee off-tilaan ja jälkijäähdytys jää päälle. Sain lämmittimen käyntiin muutaman kerran mutta pariin päivään ei ole toiminut. Kerran antoi häiriön poltto havaittu ennen normaalia toimintaa. Siirtopumppu toimii, annoin webastoon tulevalta liittimeltä suoraan sähköä. Kaikki muut toiminnot näyttäisi toimivan ok. Mikä voisi estää siirtopumpun käyntiinlähtemisen vai onko ohjainkortti vain sökö?
Vesipumppu pitäisi lähteä käyntiin samalla hetkellä kuin paloilmapuhallin eli heti ensimmäiseksi. Korttivialta vaikuttaisi näin äkkiseltään arvioituna.
Mikä testeri sulla on, pystytkö pakottamaan sillä vesipumpun päälle?
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Mikpiil - 25.02.2017, 16:17:32
Vesipumppu pitäisi lähteä käyntiin samalla hetkellä kuin paloilmapuhallin eli heti ensimmäiseksi. Korttivialta vaikuttaisi näin äkkiseltään arvioituna.
Mikä testeri sulla on, pystytkö pakottamaan sillä vesipumpun päälle?

Anteeksi huono sanamuoto, tarkoitin polttoaineesiirtopumppua joka ei lähde käyntiin... ICarsoft kapula kyseessä, ei pysty pakottamaan, näkee vain tilatiedot ja nollaamaan häiriöt. Ihmetyttää vain ettei anna lukittuna ollessan mitään muuta vikaa kuin B1D3468, eli lämmitin lukittu, kerran on antanut B1D3194-hälyn.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.02.2017, 16:27:09
Ripottelen tuhkaa päälleni, muistikuvat eivät olleetkaan vakaita Tänään irroittelin sen weban, jotta sain johdotuksen näkyville. Tuolle naftapumpulle menee kuin meneekin ruskea maa sieltä puhaltimen releen vieressä olevalta maadoitusliittimeltä ( oli kyllä ihan vakaa muistikuva, että olisin sen tuosta 6-napaisesta ottanut  :idiot2: ) no laittelen tuohon sen vanhan liittimen johon teen tilapäiskytkentänä sen 1 mustan, ja pa-pumpulle sen sinivihreän ja akulta maan. Koitan myös nollailla sen virhekoodin. Tuuppasin myös sen tankkiottimen linjan lääkeruiskulla täyteen naftaa eli sekään ei pitäisi olla ongelmana. Jospa sen huomenna jo sais tulille
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 25.02.2017, 22:07:16
Anteeksi huono sanamuoto, tarkoitin polttoaineesiirtopumppua joka ei lähde käyntiin... ICarsoft kapula kyseessä, ei pysty pakottamaan, näkee vain tilatiedot ja nollaamaan häiriöt. Ihmetyttää vain ettei anna lukittuna ollessan mitään muuta vikaa kuin B1D3468, eli lämmitin lukittu, kerran on antanut B1D3194-hälyn.
Jos pakoputki lämpiää vähän, se tarkoittaisi että liekki syttyy hetkeksi. Kuuluuko polttoainepumpun naksutus aluksi, jos sitä kuuntelee takapyörän luona?
Lämmitin pysähtyy yleensä vain kolmesta syystä:
1. huono akku => alijännite hehkutuksen aikana
2. laite ylikuumenee eli nestettä liian vähän tai huono kiertovesipumppu
3. liekkivahti katkaisee, mikä voi johtua huonosta hehkusta/liekkivahdista tai siitä että laite ei saa polttoainetta.

Kaksi ensimmäistä voi sulkea pois kokeilemalla käynnistystä auto käynnissä. Jos polttoainepumppu ei naksuta lainkaan käynnistyksen aikana ja pumppu on todettu toimivaksi, niin diagnoosi kallistuu vialliseen hehku/liekkivahtiin. Sen ohmeja tarkkaillaan hehkutuksen aikana ja jos eivät mene rajoihin, käynnitys keskeytyy. Viallinen ohjainkortti on toinen mahdollisuus. Ihmetyttää vain, että lämpiääkö pakoputki pelkän hehkun voimalla? Webastotesterillä tai Vidalla saa halutessaan tarkemman diagnoosin ennen kuin vaihtaa uuden poltinyksikön.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Mikpiil - 26.02.2017, 21:56:15
Jos pakoputki lämpiää vähän, se tarkoittaisi että liekki syttyy hetkeksi. Kuuluuko polttoainepumpun naksutus aluksi, jos sitä kuuntelee takapyörän luona?
Lämmitin pysähtyy yleensä vain kolmesta syystä:
1. huono akku => alijännite hehkutuksen aikana
2. laite ylikuumenee eli nestettä liian vähän tai huono kiertovesipumppu
3. liekkivahti katkaisee, mikä voi johtua huonosta hehkusta/liekkivahdista tai siitä että laite ei saa polttoainetta.

Kaksi ensimmäistä voi sulkea pois kokeilemalla käynnistystä auto käynnissä. Jos polttoainepumppu ei naksuta lainkaan käynnistyksen aikana ja pumppu on todettu toimivaksi, niin diagnoosi kallistuu vialliseen hehku/liekkivahtiin. Sen ohmeja tarkkaillaan hehkutuksen aikana ja jos eivät mene rajoihin, käynnitys keskeytyy. Viallinen ohjainkortti on toinen mahdollisuus. Ihmetyttää vain, että lämpiääkö pakoputki pelkän hehkun voimalla? Webastotesterillä tai Vidalla saa halutessaan tarkemman diagnoosin ennen kuin vaihtaa uuden poltinyksikön.

Itse epäilin myös alijännitettä mutta ei toimi myöskään auton käydessä. Pakoputki lämpeää hyvin heikosti heti mutkasta, siitä päättelin hehkun toimivan, mutta liekkiä ei syty laisinkaan koska pa-pumppu ei lähde naputtamaan missään vaiheessa. Täytyypi vielä mittailla nuo anturit palopäästä, josko niissä vikkaa. Löysin huolto ohjeen ko. värkkiin josta näkee että pumppu lähteekin hyvin loppuvaiheessa päälle käynnistysprosessissa. Kiitos kovasti jo ohjeista :)
(https://s28.postimg.org/nssdobqjt/Screenshot_2017_02_26_21_48_27.png) (https://postimg.org/image/nssdobqjt/)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 27.02.2017, 10:19:28
Tuli vielä mieleen, että myös pa-pumpun ohmeja tarkkaillaan ja jos ne ovat pielessä, homma voi keskeytyä senkin takia. Viallisesta pa-pumpusta kuten hehkustakin pitäisi tulla oma vikakoodinsa. Silti eniten epäilen hehku/liekkivahtia, joka on havainnut liekin ennen varsinaista toimintaa.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Mikpiil - 27.02.2017, 20:46:38
Tuli vielä mieleen, että myös pa-pumpun ohmeja tarkkaillaan ja jos ne ovat pielessä, homma voi keskeytyä senkin takia. Viallisesta pa-pumpusta kuten hehkustakin pitäisi tulla oma vikakoodinsa. Silti eniten epäilen hehku/liekkivahtia, joka on havainnut liekin ennen varsinaista toimintaa.

Minäkin epäilin ensin pa-pumppua, että olisi osittain oikosessa, vastusarvo oli kuitenkin manuaalin mukaisissa rajoissa. Tilasin jo nivalasta evo-mallin, mutta jos tuonkin saisi vielä kuntoon, täytyy vielä paneutua asiaan jahka inspiraatio iskee...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 27.02.2017, 20:57:59
Eipä sitä vanhaa kannata liiemmin ihmetellä, jos evo on jo tulossa. Sinisellä pitää vain osata käydä pyytämässä oikea softa webaan, jotta lähtee kerrasta toimimaan. 
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 09.03.2017, 21:58:00
Nyt on ihmevehje pöydällä, siinä on ilmaus ja polttoainelinjan täyttö mahdollisuus. Kuinkas kauan tuota polttoainelinjan täyttö moodia voi pitää päällä, jottei tule weban pakoputkesta pelkkää naftaa nesteenä ? Viikonloppuna laitan tuon kuntoon, oli mikä oli  ;)
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 10.03.2017, 08:31:18
Nyt on ihmevehje pöydällä, siinä on ilmaus ja polttoainelinjan täyttö mahdollisuus. Kuinkas kauan tuota polttoainelinjan täyttö moodia voi pitää päällä, jottei tule weban pakoputkesta pelkkää naftaa nesteenä ? Viikonloppuna laitan tuon kuntoon, oli mikä oli  ;)
Oikeaoppisesti kuuluisi ottaa naftaputki irti weban kyljestä ja syöttää polttoainetta niin pitkään, että putkesta tulee pelkkää naftaa. Sitten putki kiinni webaan ja laite tulille. Mutta kait sitä voi puoli minuuttia pakkosyöttää, vaikka putki on paikallaankin. Tuolla ihmevehkeellä saat todennäköisesti selville myös mitä vikakoodia weba herjaa...
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.03.2017, 22:32:37
Väliaika tietoja. Eipä tunnista testeriä tuo vanha tietokone, joten tilasin vaimolle uuden. Kokeilen asennella sen usb-ohjaimen uusiksi siihen uuteen koneeseen kunhan tulee.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: Stade - 28.03.2017, 17:45:30
Sinänsä outoa, että joskus tuo toimii tuolla kellolla joskus ei  ? Pitänee kysellä siltä vehkeen myyneeltä. Tosin tuohon on vaihdettu eri ohjainkortti ja silloin kun ostin tuon, niin puhetta oli, että tulee sen vanhan DW50:n tilalle

Noita ovaalin muotosia kellojakin on menny rikki. Ei kestä kosteutta yhtään. Sikäli outoa, kun on kuitenkin tiedossa että kylmän auton ohjaamo ei kuitenkaan mikään maailman kuivin paikka ole.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.03.2017, 17:47:36
Noita ovaalin muotosia kellojakin on menny rikki. Ei kestä kosteutta yhtään. Sikäli outoa, kun on kuitenkin tiedossa että kylmän auton ohjaamo ei kuitenkaan mikään maailman kuivin paikka ole.
Tämä toimimattomuus johtui asennusfirman lutraamasta glygolista, ohjainkortti oli hapettunut tuon seurauksesta.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: jaskajokunen - 18.04.2017, 21:43:44
Nyt olis taas aika vikakoodin lukijan asennukselle. Pitääkö tuo usb-lukija olla kiinni siinä weban vikakoodi-liittimessä kun sen lukijan ajureita asentaa, myös. myös lukijassa + ja - napa kytkettynä , jotta winukka tunnistaa uuden laitteen?  vai riittääkö pelkkä plus ja miinus eli lukijan ledi hohtaa sinisenä.
Viimeksi tuo lukija ei tunnistunut millään ilveellä ja kävi takaisin valmistajallaan testattavana. Oli kuulemma ihan soiva peli.
Otsikko: Vs: Webasto thermotop-asiaa.
Kirjoitti: hessu80 - 18.04.2017, 22:37:50
Nyt olis taas aika vikakoodin lukijan asennukselle. Pitääkö tuo usb-lukija olla kiinni siinä weban vikakoodi-liittimessä kun sen lukijan ajureita asentaa, myös. myös lukijassa + ja - napa kytkettynä , jotta winukka tunnistaa uuden laitteen?  vai riittääkö pelkkä plus ja miinus eli lukijan ledi hohtaa sinisenä.
Viimeksi tuo lukija ei tunnistunut millään ilveellä ja kävi takaisin valmistajallaan testattavana. Oli kuulemma ihan soiva peli.
Ei se tarvi ajurien asennukseen ulkopuolista sähköä saati weban k-lineä. Ajurit ensin koneelle ja sitten usb-piuha kiinni. Laita varmuuden vuoksi eri porttiin kuin aiemmin.
Ulkopuolista sähköä tarvitaan vasta webaston kanssa temutessa.