Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: valiantti - 05.09.2013, 20:28:19
-
940 -97 B230Fk.
Moottorin lämmöt karvan yli mittariasteikon puolivälin kesät \ talvet. Onko mitään haittaa käytännössä? Kannattaako palikkaa alkaa uusimaan tuon takia?
Lämmitysvastus on turbon ja vesipumpun välillä letkussa.
Jäähdytin on jostan syystä vaihdettu: Mallia Motonet, Vesipumppu siniseltä, termostaatti: Motonet: 88 astetta. Edellinen 87 astetta. Lämmöt samoissa.
Haittaako tuo lämmitys vastus letkussa kiertoa?
Onko kokemuksia kuinka paljon heikompaa lämpeeminen verrattuna lohkolämmittimeen?
-
940 -97 B230Fk.
Moottorin lämmöt karvan yli mittariasteikon puolivälin kesät \ talvet. Onko mitään haittaa käytännössä? Kannattaako palikkaa alkaa uusimaan tuon takia?
Ei ja ei.
Itse olen ajanut B230F:llä (käytännössä sama kone) 8 vuotta tuolleen, ja edelleen käy ja kukkuu täysin ongelmitta. Termari kerran vaihdettukin (alkoi vetää vajaalämmölle konetta), uusi Volvo original käyttäytyy juuri samoin.
-
Ihan normaalia! Meikäläiselläkin se mittari on inan verran yli puolen välin! Ja ollut jo puolentoista sataa tuhatta kilometriä!
Eikä sen absoluuttisesti tarvitse joka autossa samassa kohdassa ollakkaan (siis mittarin asteikolla) vaan se lämpömittari kertoo lähinna poikkeamista, mikä on se tärkeä asia.
-
940 -97 B230Fk.
Moottorin lämmöt karvan yli mittariasteikon puolivälin kesät \ talvet. Onko mitään haittaa käytännössä? Kannattaako palikkaa alkaa uusimaan tuon takia?
Samoissa on ja pysyy myös omassa b230ft:ssä.
-
Ittellä viivasuoraan pystyssä (ehkä toooooosi vähän vinossa).
Wahler "tarvike" termari, uus vp, kansiremppa tehty, ja muut vakiota.
Eli normia.
-
Tuota itsekkin ihmettelin, ja päätin hakea siniseltä uuden 92 aseteisen termarin mutta samaa näyttää. :)
-
Tuota itsekkin ihmettelin, ja päätin hakea siniseltä uuden 92 aseteisen termarin mutta samaa näyttää. :)
Kun tuota lämpötila-anturin lämpötila/resistanssi-käyrää katselee, niin eipä ihme ole tuokaan.
Alussa viisari liikkuu nopeasti mutta liike hidastuu, eli käyrä loivenee sinne normilämpötilan nurkille tultaessa. Jolloin asteen tai parin ero ei käytännössä näy. Erot näkyvät vasta kun ne ovat 15 astetta tms. luokissa.
Tilanne on täysin tarkoituksella tehty, sillä aiheuttaa turhaa huolta, jos lämpömittarin neula reagoi jokaiseen termostaatin aukeamiseen. :hello:
-
Kiitoksia vastauksista! Asia kunnossa. Matka jatkuu ja laulu soi!