Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pakettivolvo - 22.03.2011, 16:39:11
-
Tulin pihaan ja oli hieman sohjoa jolloin auto löi sutia. Kuului pamaus ja nyt vaihteet menevät päälle, mutta auto ei liiku. Mitähän hajosi? Kytkin tuntuu normaalilta, mutta pieni kahina kuuluu kone käynnissä... Tulikohan kallis remppa. Auto siis -99 manuaali TDI.
-
Kytkinlevy meni kappaleiksi?
Vetari korkkasi booreiltaan?
Onhan se mahdollista, että laatikostakin jotain mennyt, kuitenkin aika oudota tuntuu että moisessa tilanteessa.
-
Vetari antoi periksi jostain kohtaa? Boorit laatikon päässä tai nivel?
-
Vetari nivelestä poikki.
-
Ei menny vetari onneksi poikki sentään. Apparin ulompi vetonivel hajosi atomeiksi, varoittamatta vielä... Kuulat tippu maahan kun otti suojakumin pois.
Saako tuota läjättyä irroittamatta alapalloa?
-
Ei menny vetari onneksi poikki sentään. Apparin ulompi vetonivel hajosi atomeiksi, varoittamatta vielä... Kuulat tippu maahan kun otti suojakumin pois.
Saako tuota läjättyä irroittamatta alapalloa?
Mutulla sanoisin että alapallo on irroitettava tai ainakin irroitus helpottaa hommaa. ??? Viisaammaat korjatkoon jos olen väärässä!
-
Ei sitä taida paikalleen saada ilman että alapallo irroitetaan. Tai joka tapauksessa helpottaa huomattavasti.
-
Ei tarvinnu irroittaa alapalloa vaan tolpan ylempi pultti ja alempaa löysätään sen verran, että pyörännavan saa käännettyä linkkuun.
Kokeillaan kestääkö korjaus...
-
Purin koko nivelen pöydälle (9 osaa) ja kasasin uudestaan. Nyt on ajettu 40 km ja auto kulkee vielä eteenpäin.
Vetari oli napsahtanut irti nivelestä ja pari kuulaa oli lentänyt irti. Jostain syystä vetari on nytkähtänyt, mietinkin onkohan koneen kumityynyt lopussa ja tulee liikaa liikettä ääritilanteissa. Koneesta kuuluu jurnutus kun kierroksilta päästää kaasulta, jossain 1100 rpm kohdalla.
-
Tarkasta ensimmäisenä se jakopään alla oleva tukikumi, siihen usein vuotaa öljyä joka pehmittää sen kumin ihan mössöksi.
-
Sama ongelma kuin aloittajalla ja vian kuvaus tdi manuaalissa. MUTTA ei perhana päässyt niin hyvällä tuurilla että ois pelkkä vetari. Tasauspyörästö on ehjä joten vika sijoittuu enää vauhtipyörän ja vaihteiston välille. Huvikseni kysyn onko kellään muualla ollut vastaava ja mitä sieltä lopulta oli hajalla? Veto siis katkesi mäessä rääkäisyn kera, kuten boori tai ratas löisi tyhjää.