Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Rusakko - 22.03.2011, 17:04:18
-
Eli tarvis saada hiukan jäykkyyttä lisää että uskaltaa kierrättää 8000rpm ilman huolta, että venttiilit sekoaa.
Kansi on vakio nokilla ja tulee turbo käyttöön.. Mikähän mahtaisi olla järkevin ratkaisu?
-
Hiotut nokat. Pehmeämpi ramppi ja venttili seuraa vaikka runtua on vähän enempi
-
Vanhan kunnon työntötankokoneen "Gulmärkta" jouset. Kannesta pitää jousen tilaa syventää 3mm, mutta muuten sopii kaikki alkuperäisosat. Tämä systeemi toimii tosiaan orkkisnokilla, mutta ei kärsi yhtään lisätä nostoa.
http://www.kgtrimning.com/ (http://www.kgtrimning.com/)
"VENTILFJÄDRAR
B18/B20/B30 motsvarar Volvos gulmärkta. Om du inte skall ha dubbla ventilfjädrar är detta den enda du behöver.
SVF-1315 60:-/st"
-
Mites noi tuolla? Oma ruottin taito hukattu lukion jälkeen :buck2:
"Innerfjäder till org.yttre 70:-/st "
http://www.stenparnermotor.com/default.aspx?NodeId=56
-
Mites noi tuolla? Oma ruottin taito hukattu lukion jälkeen :buck2:
"Innerfjäder till org.yttre 70:-/st "
http://www.stenparnermotor.com/default.aspx?NodeId=56
Pienempiä jousia orkkisten sisälle, ton alla pohjaprikat? reunoilla, molemmille jousille ulk. ja sisä?
-
Pienempiä jousia orkkisten sisälle, ton alla pohjaprikat? reunoilla, molemmille jousille ulk. ja sisä?
Eli (70+30X)16=1600kr---->180€...Hmmp. Onkohan rahan väärti? Tietty helppo ratkaisu kun ei ole kotosalla mahdollista koneistaa/sorvailla.
Kukaan laittanu?
-
Lähtee nuo parin kuukauden päästä tilaukseen samalla kun tilaan männät ja veivit jos ei tule parempaa ehdotusta.
-
180eur tuosta paketista ja sulle jää väsyneet orkkis jouset.. 250e saat jo kaikki uudet esim norrback.lta..
http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=360&OpenGroups=360
Nuo on niitä kymppejä, joista on typerä säästää.. :pomo:
-
180eur tuosta paketista ja sulle jää väsyneet orkkis jouset.. 250e saat jo kaikki uudet esim norrback.lta..
http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=360&OpenGroups=360
Nuo on niitä kymppejä, joista on typerä säästää.. :pomo:
Vikana vaan että tuohon hintaan ei kuulu jousilautasia. Ne mukaan niin hinta pompsahti jo 472€ :-[
-
Vikana vaan että tuohon hintaan ei kuulu jousilautasia. Ne mukaan niin hinta pompsahti jo 472€ :-[
En tajunnutkaan tuosta, että jos ne cromo lautaset sopii niin ne on myös pakko ostaa.. Luulin, että menee orkkiksillakin.. 8V kansien tuplajousiin ainakin menee orkkis lautasetkin jos ei halua päivittää cromoihin..
-
En tajunnutkaan tuosta, että jos ne cromo lautaset sopii niin ne on myös pakko ostaa.. Luulin, että menee orkkiksillakin.. 8V kansien tuplajousiin ainakin menee orkkis lautasetkin jos ei halua päivittää cromoihin..
Voi asian fiksumminkin ilmaista, kuin vittuilemalla.. Kuitenkin olen esittänyt vain tietämättömyyttäni täällä kysymyksen. ???
-
Voi asian fiksumminkin ilmaista, kuin vittuilemalla.. Kuitenkin olen esittänyt vain tietämättömyyttäni täällä kysymyksen. ???
Nyt meni multa hiuka ohi.. Mistä vittuilua löysit?
Käsitin siis tuolta sivuilta, että vaikka ehodetaan cromo lautasia niin ei sellaisia olisi pakko ostaa.. Luulin siis, että menee orkkiksillakin.
Vittuilu meni ehkä multa hiukan ohi..
-
Nyt meni multa hiuka ohi.. Mistä vittuilua löysit?
Käsitin siis tuolta sivuilta, että vaikka ehodetaan cromo lautasia niin ei sellaisia olisi pakko ostaa.. Luulin siis, että menee orkkiksillakin.
Vittuilu meni ehkä multa hiukan ohi..
Noh taisin itse luulla että kettuilit kun en ite tuota tajunnu. Mut mitenkähän mahtaa olla että hankaako jouset toisiaan ilman?
-
Noh taisin itse luulla että kettuilit kun en ite tuota tajunnu. Mut mitenkähän mahtaa olla että hankaako jouset toisiaan ilman?
Mulla on tosiaan 8V kannessa tuplajouset ja orkkis lautaset. Toimi ainakin siinä. Viisaammat saa kertoa miten 16V kannessa homma toimii. Mulla on nääs kans tuplajousien hankinta edessä 16V kanteen. Bemarien jousia porukka on käyttänyt, mutta uutena nekin maksaa saman mitä nuo volvon..
-
Millähän kohtaa mahtaa olla vakio B234F:ssä kierrostenrajoitin?
Ei ois tuolla SPM:llä noi pohja prikat paljoa. Reippaat 3€/kpl. Tuskin kuitenkaan jousien halkaisijat paljoa eroavat.
Niin ja saiskohan orggikksiin "prässättyä" yhen kantin lisää, vai mahtaako mennä muoto samoin tein?
-
Bemarin tuplajouset ovat passelit 16v kanteen kunhan ottaa Bemarista myös jousilautaset. Volvon venttiililukot sopii niihin ok. Volvon omalla juosilautasella jouset jäävät "kanittamaan" ja tulos voi olla tuho.
-
Bemarin tuplajouset ovat passelit 16v kanteen kunhan ottaa Bemarista myös jousilautaset. Volvon venttiililukot sopii niihin ok. Volvon omalla juosilautasella jouset jäävät "kanittamaan" ja tulos voi olla tuho.
Kerros vielä tällekkin foorumille mistä bmw:stä tarkkaanottaen on kyse.
-
Kerros vielä tällekkin foorumille mistä bmw:stä tarkkaanottaen on kyse.
Tässä osanumerot
Ulompi jousi
osa nro 11341721007
Sisempi jousi
osa nro 11341721006
BMW M50/M42 venttiilien retainerit käy noille tuplajousille suoraan.
Ko retainereiden kanssa voi käyttää Volvon omia lukkoja.
-
Tässä osanumerot
Ulompi jousi
osa nro 11341721007
Sisempi jousi
osa nro 11341721006
BMW M50/M42 venttiilien retainerit käy noille tuplajousille suoraan.
Ko retainereiden kanssa voi käyttää Volvon omia lukkoja.
Minkälaisia paineita näillä vietereillä...?
-
Minkälaisia paineita näillä vietereillä...?
25 % jäykemmät kuin orggikset. Lisä jäykkyys tulee sisäjousesta. Ulkojousien arvot ovat kutakuinkin samanlaiset. BMW:n sisäjousi ei kuitenkaan mahdu Volvon jousen sisään.
-
Kyllä varmaan noista parnerin sisäjousista(ynnä pohjaprikat) jotain hyötyä on.. Veikkaan että minä "testaan" niitä. ;)
-
Mites nää?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/ventilfjadrar-styrningar/dubbel-ventilfjader-volvo-16v-.html
Sen ymmärsin että uudet lautaset tarvii, mutta mitäs noi muut höpötykset oikeen meinaa? Ilmeisesti heillä ei ole vielä niitä prikkoja??
Tai nää?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/ventilfjadrar-styrningar/enkel-ventilfjader-volvo-16v-42kg.html
Paljonkohan mahtaa olla vakio jousien voima?
-
Tai nää?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-delar/ventilfjadrar-styrningar/enkel-ventilfjader-volvo-16v-42kg.html
Paljonkohan mahtaa olla vakio jousien voima?
Toiselta foorumilta lainattua:
16v vakio jousi
43mm vapaa pituus
30mm - 55kg
26mm- 70kg
24,5mm-pohjaa
-
AARGGHH!!
Miksei mulle vastattu näin kun kyselin samaa olisko vuos sitte :'(
No nyt on kone kasassa jyrkillä nokilla ja vakio jousilla sekä varma tieto että sekoaa 7800rpm... :(
No eivaa :hello: Hyvä tietää kun ottaa auki ni vaihtaa noi bemarin jouset, salliiko noi muuten nostoa lisää?
Mulla on 11,5mm nostoa nokissa.
Onko noi bemarin jouset siis M50/M42 koneesta niinkuin retaineritkin?
Sain muuten just tietää että kun laittaa M5 imuventtiilit (37.5mm?) ja muotoilee seetin niille niin saadaan jo tosi hyvä kansi. Silloinhan vois käyttää bemarin lukkojakin...
-
AARGGHH!!
Miksei mulle vastattu näin kun kyselin samaa olisko vuos sitte :'(
Se oli aikaa ennen VRCF:ää :juhau:
-
Tässä osanumerot
Ulompi jousi
osa nro 11341721007
Sisempi jousi
osa nro 11341721006
BMW M50/M42 venttiilien retainerit käy noille tuplajousille suoraan.
Ko retainereiden kanssa voi käyttää Volvon omia lukkoja.
mitä tuo sutsisatsi tulee kustantamaan siis 16venaseen ? halvemmat kuin noissa ruotsin linkeissä ?
-
mitä tuo sutsisatsi tulee kustantamaan siis 16venaseen ? halvemmat kuin noissa ruotsin linkeissä ?
Saapi kertoa jos ei ole mikään valtiosalaisuus. :2funny:
-
mitä tuo sutsisatsi tulee kustantamaan siis 16venaseen ? halvemmat kuin noissa ruotsin linkeissä ?
Jouset on joku 250 - 300 € kierros (hinnan voi toki kysyä Bemarin varaosatisikiltä) ja cromoretainerit 13,5 € kpl. Käytetyt retanerit saa varmaan halvemmalla.
-
Kehtaatko Juhau kaivaa vielä varaosanumeron tolle retainerille ja tarkentaa sitä koneen mallia?
M50 koneita on useampi ja ei sitä tiiä onko käytetty useamman mallista retaineria.
Muoks:
M50 koneessa on uudemmissa 6 mm venttiilinvarret ja vanhemmissa 7 mm, vois epäillä että lautanenkin on silloin erilainen...
-
318is jokatapauksessa taitaa olla
-
Parnerilta tulee ny noi sisemmät jouset. Niillä luultavasti kasataan.
-
Siinä parnerin setti (sisäjousi ja aluprikka).
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/30062011036.jpg)
-
Keravalla Rally Race Oy myy viriosia pääasiassa Fordiin mutta OHC:n jousi istuu ainakin 8 venasen kanteen. Valikoimaa on hyvin. Itselleni hain 8v kanteen Newman tuplajousisarjan 90€.
-
ei liity jousiin mutta läheltä mennään.. eli millä saan testattua että hydrauliset kupit on ehjät? vai pitääkö nakata paikalle ja kuunnella mikä hakkaa?
omassa 16v kannessa oli 2 vaiko 3 sellasta kuppia mikä ei palauttanut kun sormella painoi sisään, kun niitä öljyastiassa pumppailin?
onko ne nyt paskana? ja voiko 16v vakio nokalla käyttää "kovaa" seuraajaa? ja mistä semmoset saa tai on helppo tehdä?
hirveesti kysymyksiä mutta jos joku tietää niin olisi helpompi arpoa ;)
-
Kovat seuraajat löytyy esim 8v renaulteista, laguna ja muut missä sama moottori. Kansisetin kaverin kanssa juttelin niin vakioistakin pystyy tekemään kovat, en tiedä enempää mutta muistan sanat "helppo tehdä". Mutta hydrauli nokan kanssa ei voi käyttää kovia seuraajia, nokka profiili on erilainen mekaanisessa nokassa. Lähtee kyllä käyntiin mutta mekaaniset äänet on kauheat.
Nostajien testaamisesta en osaa sanoa, oma kilpamoottori meni kasaan vanhoilla 300tkm testatuilla... :)
-
Mutta hydrauli nokan kanssa ei voi käyttää kovia seuraajia, nokka profiili on erilainen mekaanisessa nokassa. :)
niin hidas ramppi puuttuu. näin vähän arvelin pitää työntää sitten nuo sinne ja koittaa :hello:
-
Vakio paininkupeista saa kovat kun tekee hydraulisäätimien tilalle teräs palikat. Paino kasvaa entisestään
Vakio nokista voi hioa paremmat
Kopistelemalla paininkuppia puupalikkaa vasten putoaa hydraulisäädin irti paininkupista
Hydraulisäätimiä voi pumppailla öljyn alla vaikka 2mm kuusiokoloavaimella
Painamalla kuulaa pitäisi säätimen painua kasaan ja öljyn virrata ulos
Säätimet voi myös purkaa mutta itse en nähnyt sitä tarpeelliseksi kun sain kaikki säätimet liikkumaan öljyn alla pumppaamalla
Tästä on jossain netin syövereissä kuvat
-
Ei paino kovin hirveästi kasva terästapin lisäyksellä painimen sisälle. 8mm tapille tulee pituutta luokkaa 9-10mm hiotuilla nokilla, riippuen miten paljon on hiottu. Hiomattomilla pari milliä vähemmän. Sen lisäksi joko heppaa nostimesta öljyreiän umpeen tai kiertää ruuvit välikannen öljyreikiin.
Tässä (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/142%20-72/Koneenrakennus/151.jpg) rakenne, tappi lyhentämättömänä.
-
Kehtaatko Juhau kaivaa vielä varaosanumeron tolle retainerille ja tarkentaa sitä koneen mallia?
M50 koneita on useampi ja ei sitä tiiä onko käytetty useamman mallista retaineria.
Muoks:
M50 koneessa on uudemmissa 6 mm venttiilinvarret ja vanhemmissa 7 mm, vois epäillä että lautanenkin on silloin erilainen...
Eikös se ollut niin, että M40-koneenkin käy, eli 1.6litranen nelikko. Muistaakseni mulla on sellaset tällä hetkellä.
Niissä tosin on hiukan erilaisia jousilautasia vuosimallista riippuen.
-
https://yoshifab.com/store/16valve-upgraded-valve-springs.html
Mites tollaset jouset?
Käykö ne D24 hydrauliset paininkupit suoraan vakioiden tilalle? Ettei tarvii lash cappejä?
Tällaisen löysin Turbobricksiltä ja samassa topikissa oli myös kerrottu että N-sarjan tinakoneiden kupit käy myös mutta tuo sisämitta noista eri nostajista kiinnostaisi.
16v tappet
external dia 35mm/ 1.378"
external heigth 26mm/ 1.024"
unloaded internal thickness 18.40mm/0.724"
compressed internal thickness 16.15mm/ 0.636"
[quote/]
-
Ei kai tämä ole totta? Onko kaikki siirtyneet tinakoneisiin jo?
Juhau? Kulmamies?
-
INA 420 0061 10 lienee se alkuperäinen, ebaysta tais hintaa olla 170€eron nurkilla 16kpl
INA 420 0022 10 on sama mitoiltaan, VAG, diesel volle etc. Painoeroa noilla on jonkinverran. Alle 100€eroa 16kpl @ebay