Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: estate - 08.09.2013, 10:41:52
-
Reilusti yli puoli miljoonaa ajetussa -97 S70 TDi:ssä seuraavaa vikaa:
- sammuilee satunnaisesti niin tyhjäkäynillä kuin ajossa
- käynnistyy heti uudelleen normaalisti
- antaa vikakoodin polttoaineen tasoanturista, ei muuta
- tankin anturi vaihdettu, ei vaikutusta
- sammuu joka kerta jos tankkaa auto käynnissä, lähtee heti käyntiin
- tätä en muista varmaksi: vikavalo palaa ja auto toimii mutta jos valo sammuu myös moottori sammuu
Suodatin tukossa (ei ole vaihdettu), pumpussa vikaavikaa vai mikä perkule?
-
Ei kellään mitään valistunutta arvausta olis heittää vian aiheuttajasta? Itse ei osannut juuri muuta tehdä kuin liittimiä heilutella kun ei yhtään osaa arvata mahdollista syytä.
-
eihän riivo ilmoja mistään letkusta ja tosiaan suodatin vaihtoon jos vanha ???
-
Liittyykö oireisiin huonoa käyntiä, nykimistä tms? Vai sammuuko ihan kuin veitsellä leikaten?
-
Ei nypytä tai yski, sammuu kertalaakista. Lähtee heti normaalisti starttaamalla käyntiin. Ei vaikuta ilmavaivalta. Voisiko virtalukonpohja oireilla noin?
-
Naapurin s70 bensakoneella tekee samaa ja ei anna vikakoodeja.
Mieleen tulee releet ja anturit, näistä aloittaisin jos ei ole polttoaine vuotoja.
Vaihda se suodatin.
-
Reilusti yli puoli miljoonaa ajetussa -97 S70 TDi:ssä seuraavaa vikaa:
- sammuilee satunnaisesti niin tyhjäkäynillä kuin ajossa
- käynnistyy heti uudelleen normaalisti
- antaa vikakoodin polttoaineen tasoanturista, ei muuta
- tankin anturi vaihdettu, ei vaikutusta
- sammuu joka kerta jos tankkaa auto käynnissä, lähtee heti käyntiin
- tätä en muista varmaksi: vikavalo palaa ja auto toimii mutta jos valo sammuu myös moottori sammuu
Suodatin tukossa (ei ole vaihdettu), pumpussa vikaavikaa vai mikä perkule?
Veitsellä leikaten sammuminen ja heti startilla uudelleen käynnistyminen -> ilmavika tai tukkoinen polttoainesuodatin ovat erittäin epätodennäköiset vaihtoehdot. Molemmat tyypillisesti aiheuttavat erilaisia rykimis-, pätkimis- ja hyytymisongelmia.
Jos tuo arvuuttelu vikavalon palamisesta ja sammumisesta pitää paikkansa, niin sehän viittaisi siihen että moottorinohjaukselta katoaa sähköt kokonaan tuossa tilanteessa. Kytkentäkuvaa tutkimalla varmaan löytäisi sulakkeen ja/tai releen jonka kautta boksi saa virtaa.
Mitä tuohon vikakoodiin tulee, niin herjaako oikosulkua vai katkinaista virtapiiriä? Näyttääkö mittari mitään, palaako "bensavalo"?
-
Joskus jollakin syynä tuollaisiin oireisiin oli "pääreleen" maadoituksen pätkintä, jollakin toisella syynä oli syöttöpumpun johtojen oikosulku keskenään (eristeet kuoriutuneet) jossakin pumpun ja moottorinohjaimen välillä ja kolmannella kontaktivika moottorinohjainlaatikon pohjaliittimessä.
-
Polttoainemittari toimii, samoin valo. En muista lukeeko vikakoodissa mitään oikosulusta tai katkinaisesta virtapiiristä.
Missäs tuo "päärele" sijaitsee? Sähkökatkon/oikosulun kannalle tässä ollaan käännytty. Boksin liittimen irrottaminen ja takaisin laitto ei auttanut vaivaan, kaikki pinnit näyttivät puhtailta.
Vähän vaikeuttaa vianhakua kun oma ja "potilaan" aikataulut eivät oikein sovi yhteen niin ei pääse tutkimaan.