Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpu - 22.03.2011, 18:47:18

Otsikko: S60 vm. 2001 jakopäässä öljyvuotoa
Kirjoitti: jpu - 22.03.2011, 18:47:18
Hei,

Taas täällä  :hello:, ja tällä kertaa havaitsin jakopään kotelon olevan hieman kostea siitä kohtaa, missä on se kotelon klipsiliitos. Suurin piirtein siinä samalla tasolla, missä jäähdyttimen paksu letku.

Avasin kotelon ja huomasin hihnan olevan hieman märkä reunoiltaan. Tarkastelin siinä aikani taskulampun valolla ja totesin sen ensimmäisen nokka-akselin rattaan olevan sisältä kosten likainen. Se takimmainen näytti olevan sisäpinnaltaan kuiva.

Kävin sitten maanantaina sinisellä tiskillä selittämässä vikaa. Siihen tulokseen selitykseni perusteella tuli, että nokka-akselin stefa vuotaa. Voisiko kuitenkin olla kampiakselilta asti olevaa vuotoa ? Onko tämän vuoto ihan eri luokassa ja näin ollen sotku kotelossakin ihan eri tasoa kuin nyt. Oli kotelo vielä aikas siisti.

Jos vaihdetaan nokka-akselin stefa, niin kuinkas suuri työ on lisää vaihtaa vielä kampiakselin stefa. Hihna, kun kuitenkin menee rullineen päivineen uuteen ?

Auto: S60 vm. -01, 140 hv, bensa, manuaali. Ajettu n. 248tkm.

Kiitos vastauksista jälleen kerran !  ;)
Otsikko: Vs: S60 vm. 2001 jakopäässä öljyvuotoa
Kirjoitti: (Miksu) - 22.03.2011, 20:32:10
Hei,

Taas täällä  :hello:, ja tällä kertaa havaitsin jakopään kotelon olevan hieman kostea siitä kohtaa, missä on se kotelon klipsiliitos. Suurin piirtein siinä samalla tasolla, missä jäähdyttimen paksu letku.

Avasin kotelon ja huomasin hihnan olevan hieman märkä reunoiltaan. Tarkastelin siinä aikani taskulampun valolla ja totesin sen ensimmäisen nokka-akselin rattaan olevan sisältä kosten likainen. Se takimmainen näytti olevan sisäpinnaltaan kuiva.

Kävin sitten maanantaina sinisellä tiskillä selittämässä vikaa. Siihen tulokseen selitykseni perusteella tuli, että nokka-akselin stefa vuotaa. Voisiko kuitenkin olla kampiakselilta asti olevaa vuotoa ? Onko tämän vuoto ihan eri luokassa ja näin ollen sotku kotelossakin ihan eri tasoa kuin nyt. Oli kotelo vielä aikas siisti.

Jos vaihdetaan nokka-akselin stefa, niin kuinkas suuri työ on lisää vaihtaa vielä kampiakselin stefa. Hihna, kun kuitenkin menee rullineen päivineen uuteen ?

Auto: S60 vm. -01, 140 hv, bensa, manuaali. Ajettu n. 248tkm.

Kiitos vastauksista jälleen kerran !  ;)

Jos saa veikata, niin veikaan VVT-pyörän välistyneen niin paljon, että on alkanut vuotamaan öljyä.
Kulkeeko remmi kokonaan sen etummaisen hammaspyörän päällä, vai vähän sivussa?

Startatessa moottoria käyntiin, liikkuuuko hammaspyörä nokka-akselin pituussuunnassa?
Eli itse veikkaan, että vvt-pyörä olisi uusintakunnossa.

Kun jakoremmi on irroitettuna, täytyy enää kampiakselin hammaspyörä nypätä irti (esim sopiva vetovasara), sitten on kammen stefa vaihdettavissa.
Otsikko: Vs: S60 vm. 2001 jakopäässä öljyvuotoa
Kirjoitti: jpu - 23.03.2011, 08:03:48
Moi,

Nyt kun esität kysymyksen oliko hihna kokonaan hammaspyörän päällä vai vähän sivussa, niin mielestäni taisi pikkaisen olla sivussa. Minkähän hintainen tämä VVT-pyörä on töineen päivineen, mikäli vika tuossa ?
Meneekö samassa asennuksessa, kun nokka-akselien stefat vaihdetaan vaiko täysin erilainen työtehtävä ?

Kiitos vastauksesta.
Otsikko: Vs: S60 vm. 2001 jakopäässä öljyvuotoa
Kirjoitti: (Miksu) - 23.03.2011, 19:00:41
Moi,

Nyt kun esität kysymyksen oliko hihna kokonaan hammaspyörän päällä vai vähän sivussa, niin mielestäni taisi pikkaisen olla sivussa. Minkähän hintainen tämä VVT-pyörä on töineen päivineen, mikäli vika tuossa ?
Meneekö samassa asennuksessa, kun nokka-akselien stefat vaihdetaan vaiko täysin erilainen työtehtävä ?

Kiitos vastauksesta.

Nokka-akselin stefojen vaihtamiseksi täytyy vvt-pyörä ja pakonokan hammaspyörä irroittaa, eli on sama työ.
Hinta selviää liikkeestä, en osaa heittää arviota.