Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 1st - 22.03.2011, 19:31:26

Otsikko: 740 ´90 Mittariston/ruiskun yhteistoiminta (tyhjäkäynti jää korkealle)
Kirjoitti: 1st - 22.03.2011, 19:31:26
Kyselinpä tuolla omassa rojekti topicissa jo tästä, mut eipä kukaan oo vastaillu, niin että tuossa omassa lotjassa on tuo tyhjäkäyntivaiva ollu melkeen kokoajan mun omistuksessa ollessa, eli kovemman kiihdytyksen jälkeen jää tyhjäkäynti sinne ~1500rpm.

Imm ja kaasuläpän asentotunnistin on vaihdettu ja tyhjäkäyntiventtiiliä oon kokeillut toisesta autosta, niillä ei vaikutusta asiaan.

No tulipa tässä taannoin mieleen, että ottaako tuo LH 2.4 jotain signaaleja mittaristosta? tuo vaiva nimittäin tuli sen jälkeen ku aikoinaan, auton oston jälkeen hankin ton toimivan mittariston. Itse mittaristo tosin toimii hyvin.

Eli jos tuo LH2.4 ottaa jotain signaaleja mittaristosta, niin ottaako se nopeus vai kiekkomittarilta? pystyykö sen signaalin ohittamaan jollain, että tuo tyhjäkäyntivaiva häviäis ::)
Otsikko: Vs: 740 ´90 Mittariston/ruiskun yhteistoiminta (tyhjäkäynti jää korkealle)
Kirjoitti: jaippi - 22.03.2011, 19:57:13
Nopeustieto taisi kulkea mittaristonkin kautta.
Ainakin omassa 945:ssa on todella tarkka tuon suhteen.
Kierrokset tipahtaa alle 1200 vasta kun auto on kokonaan pysähtynyt.
Otsikko: Vs: 740 ´90 Mittariston/ruiskun yhteistoiminta (tyhjäkäynti jää korkealle)
Kirjoitti: pikatraktori - 22.03.2011, 22:47:19
ECU ottaa tiedot moottorin kierrosluvusta (sytytyspulssista) ja nopeudesta (perästä). Menevät kai  lähinnä läihuutojuttuna mittarisiton kautta. Tuo kierrosten pysyminen liikkkeellä olevassa autossa tyhjäkäyntiä korkeammalla ei ole vika vaan ominaisuus. Vasta kun nopeustieto on nolla, pääsee ns tyhjäkäyntimoottori hommiin. Jos tyhjäkäynti tässä pysähtyneessä autossa jää korkemmaksi kuin ohje edellyttää, vika on siellä tyhjäkäyntimoottorissa ja/tai kaasuläpän tyhjäkäynti/täyskaasu kytkimissä. Sitä ei kannata korjata sivuleikkurilla, vaikka ECU:lle menevän johdon katkaisu saattaisikin tuntua hyvältä ratkaisulta ongelmaan ;D.
Otsikko: Vs: 740 ´90 Mittariston/ruiskun yhteistoiminta (tyhjäkäynti jää korkealle)
Kirjoitti: Huikkoster - 22.03.2011, 23:00:07
Itsellä jäi 245:ssa johto irti nopeusmittarilta ja sen jälkeen tuli vikakoodi nopeusanturin signaalin puuttumisesta.
Otsikko: Vs: 740 ´90 Mittariston/ruiskun yhteistoiminta (tyhjäkäynti jää korkealle)
Kirjoitti: pikatraktori - 23.03.2011, 08:18:40
Itsellä jäi 245:ssa johto irti nopeusmittarilta ja sen jälkeen tuli vikakoodi nopeusanturin signaalin puuttumisesta.
Tätäpä juuri yritin vinkata - ei olehyvä ratkaisu ;D.