Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Nortti - 10.09.2013, 14:20:26
-
Tuon omassa käytössä olevan 2007/2008 s80 d5:n ostin parikolme vuotta sitten. Koko ajan siinä on tullut vain haaleaa ilmaa ohjaamoon ja talvella autossa palelee >:(.
Viime talvena lämmintä ei enää juurikaan tullut. Pari viikkoa sitten aloin etsimään vikaa ja paikallistin vian tukkeutuneeseen lämmityslaitteen kennoon. Siitä ei mennyt vesi läpi edes paineella kumpaankaan suuntaan. Koska kennon vaihto on vähän kenkku homma eikä oman auton korjaus ole ollenkaan tuottavaa ;), niin kokeilin viritellä rintapellistä tuleviin letkuihin pumppua ja putkia. Yritin kierrättää erilaisia aineita kuten konetiskiainetta, kalkinpoistoaineita ja viemärinaukaisuainetta. Tuo jälkimmäinen syövyttää alumiinia vauhdilla joten ei sitä kauan uskaltanut pitää siellä kennossa.
Lopulta luovutin :'( ja vaihdoin sen kennon. Pesin jäähdytysjärjestelmän siihen tarkoitetulla pesuaineella. Lopuksi huuhtelin ja laitoin uudet nesteet. Nyt tulee lämmintä 8) ja tarvittaessa niin kuumaa ettei ilmasuuttimien päällä voi kauan pitää kättä. Webasto päällä lämmintä myös alkaa tulla muutamassa minuutissa.
Nyt kun tukkeutunutta kennoa katselee, niin siellä näyttäisi olevan jotain pehmeää muovintapaista massaa niiden pillien sisäpinnalla. Ei se ainakaan miltään kattilakiveltä näytä. Olisikohan auton historiassa laitettu jotain väärää ainetta jäähdytysjärjestelmään? Toistaiseksi en ole vielä keksinyt mikä aine liuottaisi tuon kennon tukokset. Voi olla hieman haasteellista koska pillit ovat täysin tukossa. Ei vanhaa kennoa toimivaksi tarvitse saada, mutta seuraavalla kerralla mieluiten liuottaisin sen auki. Jos jollain on joku konsti, niin voisin kokeilla.
-
Voisiko olla, että tiivistesilikonin purseet irronneet ja lähteneet liikkeelle ja jumiutuneet kennoon?
Ajan ja nesteen virtauksen ja lämpötilojen vaihteluiden myötä kiilautuneet entistä tiukemmin kennoon.
Jos on ko. silikonia, niin putsaus mekaanisesti, joka kaiketi hankala tai mahdotonta, sekä muulla tavalla putsaten ei kennostakaan ole enää käyttöön kelpaavaksi :).
Ihan vaan arvailua siis...
-
Leikkelin kennon auki:
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/kenno.jpg)
-
Leikkelin kennon auki:
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/kenno.jpg)
Mitäs alien limaa tuo nyt sitten on. Onkohan mullakin V70 -05 kenno tukossa, kun ei tuppaa lämmintä.
-
Leikkelin kennon auki:
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/kenno.jpg)
:o Häh... outoo kamaa.
Miltä tuo tuntuu sormien välillä?... kumilta?
Liukeneeko kuumaan/kiehuvaan veteen?
... niin ja sorry uteliaisuuteni :-[.
Voisiko olla, että jäähdytinnesteessä olisi ollut jotain silikaatti pitoista tms. ja siitä olisi muodostunut oikeissa olosuhteissa ns. vesilasi liuosta?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesilasi_%28liuos%29
-
Kun se oli märkää, niin oli vähän niinkuin kumia tai silikonia. Nyt kuivana on ihan kovaa. Vesireikien päässä tuo kenno on ihan siisti ja puhdas paitsi että pillit ovat tukossa.
Yksi mahdollisuus on tuo että on sitä väärää pakkasnestettä lisätty joskus ja on sentakia pilalla. Mitähän moottorista ja jäähdyttimestä löytyisi jos tarkemmin tutkisi. Webasto siihen on huoltohistorian mukaan joskus vaihdettu.
Autoni on melkein puolimiljoonaa ajettu vanha taxi, joten aika paljon on vettä virrannut tuon kennon läpi ;).
-
Oliko isokin homma vaihtaa kenno, pitikö puoli autoa purkaa?
-
Joskus vaihdoin yhteen 2005:een kennon, oli tiedossa, että syylärisementiä oli laitettu nesteen sekaan, kun ardic oli vuotanut.
Kennossa oli märkänä sellaista harmaata mäskiä, jota olisi ehkä myös kumimaiseksi voinut kutsua, näytti hyvin samanlaiselta kuin tossa kuvassa.
-
Voisi se ollakin tuollaista "korjausainetta". Sitähän on joku voinut kaataa vaikka useamman purkin :(.
-
Oliko isokin homma vaihtaa kenno, pitikö puoli autoa purkaa?
Tämä kiinnostaa myös.
-
Oliko isokin homma vaihtaa kenno, pitikö puoli autoa purkaa?
Periaatteessa pitää. Katselin purkuautosta sitä lämmityslaitteen rakennetta niin, että kun keskikonsolin, soittimen vaihdekepin ym irrottaisi, niin siitä lähellä lattianrajaa luultavasti saisi lämppärin pohjan auki. Ruuveja näyttää olevan vaihdekepinn suunnasta. Kenno sijaitsee lähes lattian rajassa vaakasuorassa. Rintapellistä tulee muutamankymmenen sentin mittaiset putket oikean puolen jalkatilaan. Ottaen huomioon auton ikä ja ajokilometrit, päädyin leikkaamaan lämppärin muovikotelon oikeaan reunaan kennon kokoisen aukon :'(. Yksi alumiininen tukipalkki piti poistaa edestä mutta sen jälkeen tuon kennon sai pois oikealle vetämällä ja samantien uusi paikoilleen. Putken liittimille oli aika ahdas paikka.
-
Joskus vaihdoin yhteen 2005:een kennon, oli tiedossa, että syylärisementiä oli laitettu nesteen sekaan, kun ardic oli vuotanut.
Kennossa oli märkänä sellaista harmaata mäskiä, jota olisi ehkä myös kumimaiseksi voinut kutsua, näytti hyvin samanlaiselta kuin tossa kuvassa.
Tämä taitanee ollakkin oikea vastaus.
-
Yritin kierrättää erilaisia aineita kuten konetiskiainetta, kalkinpoistoaineita ja viemärinaukaisuainetta. Tuo jälkimmäinen syövyttää alumiinia vauhdilla joten ei sitä kauan uskaltanut pitää siellä kennossa.
Varsin hyviä aineita kokeilussa on jo ollutkin.
-Konetiskiaine on emäksinen mutta syövyttää kuitenkin alumiinia vain hyvin hitaasti eli ei pitäisi puhkaista pitkänkään pesun aikana.
-Kalkinpoistoaine on orgaanista happoa, usein sitruunahappoa. Alumiini kestää näitä hyvin
-Viemärinaukaisuaineet ovat erittäin voimakkaasti emäksisiä (NaOH, KOH) ja todellakin syövyttävät alumiinia niin että sihinä kuuluu.
Jotenkin nyt noiden kokeiden perusteella vaikuttaa selvälle, että kerrostumat eivät ole suoraan liukoisia sen paremmin happoon kuin emäkseenkään ja paikoillaan pesu tuskin onnistuu. Varsinkin pesuaineille olisi eduksi, jos kennon saisi kuumaksi.
1) Jos noissa kerrostumissa on öljymäistä rasvaa, vain liuottava pesuaine (liuottimet kuten asetoni, moottorinpesuaineet, PineLine jne.) voi poistaa rasvan tehokkaasti.
2) Jos rasvaa ei ole, monet pesuaineet (mm Pineline) irrottavat melko hyvin likaa, varsinkin jos sitä saisi jotenkin"kurlattua" ilman ja veden kanssa. Ihan Fairy, vesi ja paineilma voisi myös saada jotain aikaan. Kai tuo kenno ainakin yhden baarin paineen kestää? Ehkä sopivalla imurilla voisi myös imeä läpi vettä ja ilmaa.
Tekemällä olosuhteet kyllin rajuiksi, kerrostumien pitäisi kyllä irrota viimeistään siinä vaiheessa, kun se alumiini itse alkaa syöpyä. Tässä vaiheessa ei saa olla rasvaa tai öljyä lainkaan, sillä se estää kemikaalin vaikutuksen juuri kerrostuman alle metalin pintaan. Tähän voisi käyttää esim. laimeaa typpihappoa, joka ei reagoi kovin rajusti alumiinin kanssa ja syöpymät eivät muodostu niin pistemäisiksi kuin lipeällä. Rst. terästen fluoridipitoiset peittaushapot syövyttävät metalleja erityisen tasaisesti mutta taitavat olla vähän vaikeita saada.
Eli noiden kokeiden tulosten perusteella:
A)Yrittäisin ensin huuhdella vedellä käyttäen esim. vesiletkun painetta, jotta mahdollisimman paljon sakkaa tulisi ulos pelkän virtauksen voimalla. Sitten asetonilla, ensin hiukan veden poistamiseksi ja sitten enemmän, jotta rasva poistuu varmasti vedettömän asetonin avulla. Ellei mitään näytä tulevan ulos, sitten vielä käsittely Pineline puhdistusaineliuoksella. Noita asetoni ja Pineline käsittelyjä voisi tehostaa vielä kuumentamalla kennon kiehuvaksi. Asetoni kiehuu jo alle 60 °C, joten kuuma vesi riittää mainiosti mutta vesi-pesuaineseoskselle ei taida olla muuta vaihtoa kuin kaasuliekki. Keittäminen ei ole välttämätöntä mutta siitä olisi etua. Asetoni eikä muutkaan liuottimet eivät syövytä alumiinia, mutta Pineline saattaa kuumana hiukan liuottaa alumiinia.
B)Ellei kenno vielä ole auki, sitten laittaisin sinne sisälle happoa. Kun tuo kalkinpoistohappo on testattu ja jos se ei ole toiminut voisi kokeilla vielä kovemmilla hapoilla. Mieluiten rst. peittaushappoa, ellei sitä ole saatavailla sitten esim. 10% typpihappoa. Tämän jälkeen perusteellinen huuhtelu. Maanviljelijöillä voisi olla muurahaishappoa ja sitäkin kannattaaisi kokeilla n. 10%:na. Suolahappoa en suosittele. Syövyttävät aineet voivat sitten tietty puhkaista kennon mutta keinot taitavat alkaa olla jo tässä vaiheessa vähissä.
-
Maanviljelijöillä voisi olla muurahaishappoa ja sitäkin kannattaaisi kokeilla n. 10%:na. Suolahappoa en suosittele. Syövyttävät aineet voivat sitten tietty puhkaista kennon mutta keinot taitavat alkaa olla jo tässä vaiheessa vähissä.
Vai saisiko ostettua?: http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_Elaimet/Maatalouskemikaalit/Sailontaaineet/aiv-2-plus-30-l/
Tai apteekista?: http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/28_768/products_id/58273
-
Tuo apteekin syylänpoisto aine ei ainakaan käy. "Tuotteen paino on 80 g ja hinta vajaat 30 €." On aika kallista muurahaishappoa ja pitoisuus luultavasti pieni. Suunnilleen samalla rahalla saa maatalouskaupasta noin 30 litraa lähes täyttä tavaraa eli hinta luokkaa tuhannesosa tuosta syylänpoistoaineesta.
Apteekistakin sai ainakin ennen perushappoja yms. mutta niin kai ne siellä aina sen kympin siitä vaatisivat jos enää yleensä myyvät.
Peittaushappoja voisi saada jostakin hyvästä hitsaustarvikkeita myyvästä liikkeestä tai tutunkauppana konepajalta, joissa käsitellään ruostumatonta terästä.
Kumpi on viimekädessä parempi aine viimeiseen yritykseen syövyttävillä aineilla, happo vai emäs, en voi tietää. Se jäähdyttäjän neste nyt tuskin on kovin hapanta normaalisti siellä moottorissa ollessaan, joten se mikä siitä on saostunut, saattaisi olla jollakin tavalla emäksistä ja siten ne kerrostumat ehkä liueta happoon. Hapot toimivat puhdistusaineina yleensä kuitenkin vain sellaisille aineille, joita happo liuottaa ja joiden kanssa happo reagoi. Lipeä sitä vastoin toimii paremmin pesuaineena myös sellaisille aineille, jotka eivät siihen suoranaisesti liukene tai mitenkään reagoi lipeän kanssa. Lipeä tehoaa erityisen hyvin jokseenkin kaikkeen eloperäiseen likaan, tosin mitään eloperäistä siellä tuskin on.
Ja virtassuunta sitten ensin vastavirtaan ja lopuksi molempiin suuntiin.