Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: NIQUELL - 11.09.2013, 08:40:13
-
Tänään aamulla ajoin kouluun ja satoi vähän vettä ja saatoin innostua vähän liikaakin ja volvo meni peräluisussa, jonka jälkeen ohjaustehostin alkoi ujeltamaan ja ujellus siis kuului joka kerta kun kääntää rattia, ja näin on tapahtunut myös yhden kerran aiemmin, joten siis mistäköhän tämä voisi johtua? Ja katsoin ohjaustehostimen öljyt ja Sitä oli riittämiin.
Pahoitteluni jos laitoin tämän viestin nyt väärään paikkaan, ensimmäinen tämmöinen postaus.
-
Joko se on niin väljä että leikkaa kiinni tai hihna on löysällä. Väljyyden tuntee kun heiluttaa hihnapyörää.
-
Hihna rupee aika herkästi ulvomaan kastuessaan...
-
Olisikohan tarpeellista joskus vaihtaa ohjaustehostimen oljyt?
Voisikohan sinne laittaa jotain hydrauliikkaöljyä kun sitä olisi käytettävissä töissä tynnyrikaupalla.
Miten se vaihto pitäisi suorittaa? Jotenkin letkuista imuttamalla kenties?
Mulla saattaa olla 21 vuotta vanhat öljyt siellä ohjaustehostimessa. Joskus tulee jotain ylimääräistä ääntelyä kenties juuri ohjaustehostimesta tai voi se tulla hihnoistakin. En ole saanut selville kun se ääni loppuu ennenkuin ehdin sitä paikallistamaan.
-
Olisikohan tarpeellista joskus vaihtaa ohjaustehostimen oljyt?
Voisikohan sinne laittaa jotain hydrauliikkaöljyä kun sitä olisi käytettävissä töissä tynnyrikaupalla.
Miten se vaihto pitäisi suorittaa? Jotenkin letkuista imuttamalla kenties?
Mulla saattaa olla 21 vuotta vanhat öljyt siellä ohjaustehostimessa. Joskus tulee jotain ylimääräistä ääntelyä kenties juuri ohjaustehostimesta tai voi se tulla hihnoistakin. En ole saanut selville kun se ääni loppuu ennenkuin ehdin sitä paikallistamaan.
ATF maksaa jopa muutaman euron litra? Eikä sitä mene paljoa tehostimeen.
Mutta vaihtaminen kannattaa tehdä huuhtelemalla, letku irti ja auto käyntiin, lisää samalla kun vanhaa tulee pois.
-
ATF maksaa jopa muutaman euron litra? Eikä sitä mene paljoa tehostimeen.
Mutta vaihtaminen kannattaa tehdä huuhtelemalla, letku irti ja auto käyntiin, lisää samalla kun vanhaa tulee pois.
Mikä letkuista on se mistä öljyt tulee pois?
-
Mikä letkuista on se mistä öljyt tulee pois?
No ei se ole niin tarkkaa. Avaat minkävaan tehostajan letkun, niin öljy kyllä löytää ulos! ;D
-
No ei se ole niin tarkkaa. Avaat minkävaan tehostajan letkun, niin öljy kyllä löytää ulos! ;D
Tietysti niin, mutta öljy kai kiertää siellä jollain tietyllä tavalla niitä letkuja pitkin pumpun pyöriessä.
-
Ysisatkun paluuuletku lie säiliön kyljessä. Ylinpänä.
-
Paljonkohan sinne menee öljyä? Jos pitää myös huuhdella, niin siihenkin menee öljyä hukkaan.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2294/Ohjaustehostinoljyt
Aika kallista tuo Red Line jota täällä toisaalla on suositeltu.
-
Ite oon vaihtanut yleensä siten että hammastangon päästä paine ja imuputken banjopultit löysälle ja valuttaa astiaan. Kääntelemällä saa vielä ohjausvaihteenkin tyhjäks.
1 litra riittää täyttämään em.tavalla suoritetun vaihdon.
-
Ite oon vaihtanut yleensä siten että hammastangon päästä paine ja imuputken banjopultit löysälle ja valuttaa astiaan. Kääntelemällä saa vielä ohjausvaihteenkin tyhjäks.
1 litra riittää täyttämään em.tavalla suoritetun vaihdon.
Moottorin käydessäkö löysätään banjopultteja?
-
Enpä hirvannut niihin banjopultteihin kajota, kun olivat niin ruosteiset, että näinköhän niitä olisin saanut auki taikka takaisinkaan tiiviisti.
Otin siis paluuletkun säiliöstä irti ja siitä valutin pyöriä kääntelemällä vanhaa litkua pois vähitellen, samalla lisäten uutta litkua säiliöön. Tilavuus jäi arvoitukseksi, mutta litran purkin laitoin tällä menetelmällä uutta ja saman verran vanhaa tuli pois.
Moottorin ei siis tarvitse olla käynnissä. Pyöriä on ihan kevyt käännellä kun nostaa kummatkin etupyörät ilmaan.
- Neste tuli sillä tavalla pois siitä paluuletkusta, että toiseen suuntaan pyöriä kääntäessä litkua tuli pois, mutta toiseen suuntaan kääntäessä ei tullut yhtään.
Paluuletku oli tosissaan jumissa siinä säiliön muovisessa nipassa, että se oli pakko mattoveitsellä halkaista, ennekuin sain sen pois paikaltaan. Letkua piti siis sitten asennettaessa lyhentää 3 cm päästä siltä halkaistulta osalta. Mutta letkussa on juuri senverran varaa lyhentää. Ainakin mulla oli. Letku olisi aika hankala vaihtaa, kun sen alapää on prässätty jollain kiinteällä liittimellä sinne putken päähän. Mutta eipä sitä tarvinnut alkaa vaihtamaan.
Ostin sitä kallista Red Line-nestettä, kun arvelin sen olevan parasta Volvolleni. 20€ ja rapiat päälle se litran purkki. Kossun hinnoissa melkein.
-
Olisikohan tarpeellista joskus vaihtaa ohjaustehostimen oljyt?
Voisikohan sinne laittaa jotain hydrauliikkaöljyä kun sitä olisi käytettävissä töissä tynnyrikaupalla.
Ei missään nimessä hydrauliikkaöljyä tehostimeen. Siitä se vasta hinnakkaaksi tulee kun sitä joutuu puolenkymmentä kertaa huuhteluvaihtamaan sieltä pois kun ensin kokee kantapään kautta että ei ollut hyvä idea.
On meinaan kokemusta. Toissa omistaja oli "säästänyt", edellinen huuhteli sitä ATF:llä kolme kertaa ja minäkin jo kahdesti.
-
ite olen tuota Redlinen tehostinöljyä laittanut useampaan Volleen. Kaikissa on pelannut moitteettomasti. Sen sanotaan myös elvyttävän tiivisteitä... tiedä sitten tekeekö niin. Itsellä on 622 tkm ajettu hammastanko ja tehostinpumppu vielä paikallaan. Hyvin pelaavat.
-
Tuoreemmissa volvoissa on Pentosin CHF:ää eli hydrauliöljyä.
Jos öljy on punaista niin se ATF:ää.