Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: T5notR - 23.03.2011, 08:12:00
-
Kuskipuolen lämmön pienentäminen aiheutti kylmempää kartturille eikä vaikuttanu kuskin puolen lämpöön mitenkään.
Sisäilma tunkkainen ja kostea.
- Vida kiinni ja kalibrointi. - ohjelma ei mennyt läpi ja tulos oli ettei mikään toimi ja kaupan päälle pari vikakoodia.
1. suunnansäätö moottori viallinen
2. sisä/raitisilmakierron moottorin signaali liian pieni.
Suunnansäätö moottori purettiin, puhdistettiin ja liukuliuskat väännettiin ( forumista löytyneiden ohjeiden mukaan ) enemmän pystyyn. Moottori pysyi mykkänä ja uusi tilaukseen.
Sitten se paljon kysymyksiä aiheuttava kosteus.
Hanskalokero irti ja säätömoottori on heti hyvin näkyvillä . Moottorista oli läpän käyttövipu irti. Moottorille samat puhdistus ja liuskojen kiristys toimet, mutta herjasi silti liian pientä signaalia. Eikun uusi tilaukseen. Vivuston rakenne on niin hölmö että jos vipu irtoaa, niin läppä menee kiinni ja sisäkierto on ja pysyy päällä.
Kun monen pienen haavan ja kipeän selän jälkeen uudet osat vihdoin paikoillaan, niin oli uuden kalibroinnin aika.
Muutaman minuutin raksutuksen jälkeen Vida ilmoitti olevansa valmis.
Kaikki toimi ja autossa oli raikasta ja lämmintä.
Vielä yksi yllätys oli että kuskin puolen lämmönsäätö ei vieläkään toiminu oikein. Tarkemmin kun asiaa tutki, niin moottori
raksutti välillä kun lämpöä sääteli ja välillä se jäi raksuttelemaan. Kerran vielä koelaudan alle ja moottori irti. Tuli kuntoon liuskoja kiristämällä.
Nyt toimii kaikki ja eri puolien lämmönsäädöt toimii oikein.
Tuli pitkä tarina, eikä ole minussa kirjailijan vikaa, mutta toivon että tarinasta olisi jotain apua kosteilla Volvoilla ajeleville.
-
Onneks ei ollu ohjainyksikkö viallinen, niissäkin on vikaa ollut. Enolle jouduin laittamaan uuden yksikön kun ei sisäkierron moottorin pelkästään ollut rikki. Samalla tavalla oli vipu irti ja kun yritti kalibroida, meni ihan tilttiin, yksikkö jäi kalibrointitilaan, eikä mikään muu säätö toiminut kuin puhaltimen voimakkuus. Kokeilin toisesta autosta ehjällä yksiköllä niin johan alkoi sillä toimimaan.
No mut nyt on uudet molemmat osat niin avot...