Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Matu - 11.09.2013, 20:17:57

Otsikko: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Matu - 11.09.2013, 20:17:57
Tuommosta mietiskelen kun tarjolla olis ylivaihdelaatikko kaikkine hilkkeineen, autossa vakio b18 a-moottori. Onko vastaavaa hyötyä eli muuttaako pirteämmäksi vai ei. Moottori on hyvässä kunnossa ja en halua sille sen kummempia muutoksia tehdä.
SU:t sen takia että niistä on jo aiempaa kokemusta.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 11.09.2013, 21:02:28
Olen itse nyt leikkinyt noitten SU kaasuttimien kanssa ja en lähtisi kyllä pelkästään tehon lisäyksen takia vaihtamaan jos ei koneelle muuta ole tehty niin ei paljon tehot kyllä voi kasvaa,säätämistä kyllä sitten riittää senkin edestä. Ylivaihde sinällään kyllä säästäisi polttoainetta jonkin verran ja olisi mukavampi maantiellä kun koneen kierrosluku laskisi.
Itse suosittelen pysymään yhdessä kaasuttimessa vakiomoottorin kanssa,ruokkii kyllä tarpeeksi
Ja on vähemmän murhetta. :)


Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Matu - 11.09.2013, 21:46:51
Omistin joku aika sitten 62 sport amazonin jossa oli orkkis B18D moottori, jossa oli nuo Su:t.
Tilasin suoraan valmistajalta Englannista korjaussarjan, säädin ohjekirjan mukaan ja ajoin kaksi kesää ilman minkäänlaisia ongelmia. Noissa olikin säädöt pielessä ja neulat  ynnä muut osat kuluneet.
Muistelen että noissa alkupään D-koneissa oli samat A-nokat kun vakiokoneissa, vai oliko, tehoa kun ei ole enemmän kun 15 hv.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 11.09.2013, 22:13:21
Tietääkseni B18D koneessa käytettiin C nokkaa? Eli aikalailla tirheämpi nenu. ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kimisetä - 11.09.2013, 22:23:26
Äkkiäkös sinne vähän pirteämmän nokankin vaihtaa...
C:hän niissä sporteissa oli vakiona. Taisi olla vielä 105 heppaisessa B20 koneessakin.
Jos juuttuvakurkkuiset SU:t remppaa ja niiden kanssa osaa muutenkin elää niin oma mielipiteeni on, että hienomman näköisiä kaasareita saa hakea.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 11.09.2013, 22:32:30
Kyllähän ne parhaimman näköiset amazonin pellin alla on ja itsekin koitan saada ne säätöihin.
 Tuli tehtyä muutakin tuolle moottorille niin ei tuo yksi strömppä enää pysty ruokkimaan.
Samaa mieltä siitä että sen nokan vaihtasin kans niin tulis selkeesti tehoa lisää, ei pelkät kaasarit juurikaan auta. ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 11.09.2013, 23:04:50
Pakko mainita omasta kokemuksesta sen verran että vakio b20 koneeseen aluksi siellä oli yksi SU, ja A nokka, muuten vakio. Niin toimi se kyllä, säätöä ei ollut juurikaan, vääntöä oli alhaalla vaikka muille jakaa. Kulutus pyöri 13.5 tietämllä. Sitten vaihtui tupla SU:t, ja pari muuta osaa, (ei mitään ihmeellistä kuitenkaan, isoin muutos oli peltipakosarja), ei varsinaista muutosta havaittavissa ollut. Mutta sitten (kansipahvin kärähdettyä, kun piti kone avata) vaihtui samalla nokka K:hon, jolloin tuli jo muutoksia, alakierroksilla tuntui kone samalta tehoissa, mutta jaksoi kiertää paljon pitemmälle jo, ja kulutus tipahti 6.7Litraan/100km. Eli puolella !

Eli suosittelen nokan vaihtoa samalla, itse en löydä yhtäkään pahaa sanaa tuosta tupla SU:t ja K-nokka setistä. Oli toimiva ja oikein mukava ajella.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: InlineFour - 12.09.2013, 06:52:04
SU:t on parasta. Kaiken voi tehä niihin ite ja säätäminenki on helppo tajuta.
Kuluneitahan ne alkaa olemaan moni jo niistä alipainemännistään,
kannattaa haalia pari missä mäntien putoamisnopeus hyvin liki sama.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 12.09.2013, 11:43:16
Itellä nuo SU:t alkaa olemaan melkonen riesa vaan nyt tuon uuden konekombinaation kanssa. Ne ei oikein toimi mitenkään enää, tai sitten en vaan osaa niitä säätää enää tuohon. Ei niinkun millokaan ole hyvä. :(

Ja lisätäämpä vielä tuo että keulanpuoleinen kaasari ampuu sen "iskarikorkin" ihan kokoajan irti. ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: InlineFour - 12.09.2013, 18:12:12
Ootko varma et sul on oikee korkki kuppiin?
Niitten pitää hengittää ulos, on olemassa kuppeja missä on reikä+ umpinainen korkki,
sekä umpinaisia kuppeja hengittävällä korkilla. Äkkiseltään tulis mieleen oisko nyt
umpinainen kuppi ja korkki ja siks ampuu?
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 12.09.2013, 23:37:52
Aijaha :idiot2: Enpä ole tollasta(kaan) tiennyt. Huomenna tarkistus heti ensimmäisenä. Saattaa parantua monikin asia koneen käynnissä kertalaakista, jos vika tuossa :buck2:
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 17.09.2013, 23:21:32
Niin, ihan kuten arvelinkin, on molemmissa korkeissa ilmareijät.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 30.09.2013, 18:50:58
Itellä nuo SU:t alkaa olemaan melkonen riesa vaan nyt tuon uuden konekombinaation kanssa. Ne ei oikein toimi mitenkään enää, tai sitten en vaan osaa niitä säätää enää tuohon. Ei niinkun millokaan ole hyvä. :(

Ja lisätäämpä vielä tuo että keulanpuoleinen kaasari ampuu sen "iskarikorkin" ihan kokoajan irti. ???
Nyt sain minäkin tuon männän korkin irtoomaan. >:( paikalla kun antoi nopeesti kierroksia niin irtosi,luultavasti öljy liian jäykkää kun koneessa on imuja riittävästi niin öljy ei
"Ehdi"kiertää mäntää vaan nostaa sen väkisin ylös? Kokeilaas notkeempia öljyjä. ???
Vai oliko vaan liikaa öljyä?
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 01.10.2013, 01:46:00
Itellä vaikka siellä olisi mitä öljyä, niin ne häviää kummallisesti johonkin  ??? Ei roiski niitä ulos, koska kaasarit/konepelti/moottori ei ole yhtään öljyinen. Jotenkin ne päätyy seoksen sekaan kait. Ja korkki ei vaan kestä, kaikki kokeiltu. En keksi itsekään muuta kun et koneessa on SU:ille liikaa imuja.

On kokeiltu useampikin alipainemäntä-kansi-öljytikku kombinaatiota erikseen ja sekasin.Ja tosiaan monenlaista öljyä..

Auttaisikohan jos laittaisi vaikka pari prikkaa alipainemäntiin jousien alle painoiksi ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.10.2013, 06:43:23
Itellä vaikka siellä olisi mitä öljyä, niin ne häviää kummallisesti johonkin  ??? Ei roiski niitä ulos, koska kaasarit/konepelti/moottori ei ole yhtään öljyinen. Jotenkin ne päätyy seoksen sekaan kait. Ja korkki ei vaan kestä, kaikki kokeiltu. En keksi itsekään muuta kun et koneessa on SU:ille liikaa imuja.

On kokeiltu useampikin alipainemäntä-kansi-öljytikku kombinaatiota erikseen ja sekasin.Ja tosiaan monenlaista öljyä..

Auttaisikohan jos laittaisi vaikka pari prikkaa alipainemäntiin jousien alle painoiksi ???
Voihan sellaistakin kokeilla, ja noihin on eri jäykkyyksillä olevia jousiakin olemassa.
Muistaisin nähneeni myytävänä jousia joilla oli eri jäykkyys ilmoitettu.  ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: InlineFour - 01.10.2013, 06:55:03
On niitä eri jäykkyyksillä olemassa, vaikuttaa tosiaan männän nousunopeuteen ja sitäkautta myös kaasun vastaavuuteenkin
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.10.2013, 07:01:49
Jokin kompromissi vois olla mahdollinen,vähän jäykempi jousi niin vois pysyä korkki
paikoillaan? Ainahan noi alipainekaasarit on hieman hitaammat reagoimaan.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 01.10.2013, 17:26:42
Niin unohtui sanoa että ilman öljyäkin ne korkit ampuu heti ulos, joka kerta kun avaan konepellin, keulan puoleinen korkki on irti. Ihankun se männän varsi ottaisi kiini korkkiin ja tyrkkää sen ulos aina kun antaa koneelle kaasua.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 01.10.2013, 17:53:46
Mikähän tossa nyt on? Onko sulla korkin alla tiivisteet tallella. :idiot2: Aattelin että jos vaikka "pohjais" kun sormella nostin luistin ihan ylös niin tulee aivan tasan kupin reunan kanssa.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kilikali - 01.10.2013, 18:06:11
Ei meinannu korkki pysyä itelläänkään kiinni... No ei vaiskaa :2funny:  Jos korkin kierre huono, ei tule pysymään koskaan hyvin kiinni. Etsi jostain parempi kuntoinen kaasari/ korkki. joskus joku joutu oikein liimailemaan noita kiinni.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 01.10.2013, 21:50:40
Joo on tiivisteet korkin alla molemmissa. En keksi muuta kun että männät ottaa korkkiin kiinni. Kierteet on tosiaan kaikista korkeista jo mennyt. jokaisessa sama juttu. Vaihdoin myös ne kupolit joku aika sitten, aiemmin ampui peräpään puoli, nyt vaihdon jälkeen ampuu keulan puoli. Kaasareita siis on 3 paria, on kokeiltu kaikkia, sekaisn ja vaikka miten. Pitää varmaan suosiolla hommata vaakaimut. Alkaa usko loppumaan noiden juuttuvien kanssa.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kilikali - 01.10.2013, 23:10:36
Se jäi mainitsematta, jos säädöt laihalla tai synkka mettässä, niin silloin noi pässin pallit aivastelee ja sylkee korkkia. Kun se lyö tulta sieltä pallin väärältä puolelta, niin mäntä saa kyytiä. Olen joskus nähnyt jonkun tekevän 'varmistimen' siihen korkin päälle, sellaisen esim teräslangasta päät pienissä reijissä siitä korkin kierteen kohdalta läpi :idiot2:
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 02.10.2013, 03:58:04
Joo synkka pitäisi olla kohdallaan, ja seos on ihan ohjeen mukaan säädetty. Jännä kun ei koskaan ole ollut tällaisia ongelmia kuin nyt tuolla R-nokalla. Aiemmassa koneessa oli lähes vakio kansi ja K-nokka, ongelmia oli lähinnä tyhjäkäynnin kanssa vaan, kun oli kuluneet läppäakselit. Muuten toimi kuin unelma. Ja ajelin aikalailla liian laihalla aina  :idiot2: Koneen tuntuu muutenkin olevan vaikea saada vetoa päälle, liikkeelle lähdössä hyytyy täysin, ja sen jälkeen alkaa kelata vauhtia. Vasta kun on tarpeeksi kierrosta, alkaa tehojakin tulemaan. Ja aina kaasua antaessa kuuluu aluksi kauhea röhkiminen kaasareista, ja sellanen ihme kolkutus, ihankun toinen/molemmat alip.männät hakkaisi pohjaan nopeaa tahtia ennenkun alkavat aueta kunnolla.

Nyt siis koneen vaihdon jälkeen vaihtui uusi pari pallejakin koneeseen jotka on holkitettu ja pitäisi muutenkin olla hyvässä peruskunnossa. Ei vaan ole näköjään  :-\  pitänee kokeilla heittää vanhat väljät takasin kiinni.

-Se jäi vielä sanomatta että ei nuo kaasarit koskaan ole aivastellut, en ole ainakaan kuullut. Konetta kasatessa testikäynnistyksillä tuli ainoat aivastukset.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 02.10.2013, 07:56:39
Kyllä se toi R-nokka mullakin sen tekee että kierroksia pitää hieman nostaa liikkeelle lähtiessä ennen kuin kun kytkimen nostaa, muuten jää "miettimään" eikä isommillakaan vaihteilla ihan pikku kierroksilla jaksa vetää. Parista tonnista vetää kyllä komeesti sitten. S*
Mutta niin kait se vaan menee.
Yhen ainoon kerran toistaiseksi korkki vasta irronnut. :)
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kilikali - 02.10.2013, 09:32:35
Kyllähän ne vakio koneessa jotenkin vörkkii, mutta alappas virittämään :-\  Eihän noissa ole edes kiihdytyspumppua. Joskus noihin sai noita 'jyrkempiä' neuloja ja muuttivat noita alipaine reikiä sinne mäntiin, jotta mäntä nousisi nopeammin ylös ja kone saisi soppaa paremmassa suhteessa. Nyt menee jo vähän ohi aiheen, kun tää topikki oli vakiokoneeseen.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 02.10.2013, 13:12:39
Ohi aiheen menee joo, mutta kirjotan nyt silti, että noissa kiinni olevissa SU:issa on aika paljonkin vakioita ohuemmat neulat, sellaset jotka ohenee ihan kunnolla puolestavälistä kärkeen, ja tulee reilusti kokonaan ulos suutinputkesta kun on hanat auki kokonaan. Ehkä se onkin se ongelma nyt sitten. Silmämääräisesti katottuna ovat 1/2 vanhojen paksuudesta.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Kivinjuh - 02.10.2013, 16:17:53
Niin pitääkin ei toimi virikone alkuunkaan vakio neuloilla, ei saa tarpeeksi bensaa. Mulla oli ensin vakio neulat ja ihan nuhainen oli. :-\  tilasin uudet ja ohemmat niin pelittää jo ihan erilailla,penkittäjä suositteli KD tyyppistä neulaa mutta ei ollut nyt ainakaan kaasutin expertillä saatavana. Nuo nyt paikoillaan olevat on jotain siltä väliltä. ???
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 02.10.2013, 19:41:22
Piti oikein tarkistaa, itselläni on kiinni TN neulat. Ovat varmaan vähän liian rajut jo. Aluksi melkein heti koneen kasaamisen jälkeen toimi kone, veti kun pieni eläin, ei hyytynyt yhtään edes lähdössä tyhjäkäynniltä vaan kävi hieromaan 195/65-15 nakkia kun jäällä, kaasusta painui penkkiin mukavasti, sitten alkoi sataa ongelmia, mikään ei toimi enää. tiedä sitten.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 09.10.2013, 01:50:13
Jatkan nyt vieläkin tänne vaikka ei vakiokoneesta onkin aihe.

Nyt oli motti tutkinnassa ongelmiensa takia. (Venttiilivälykset oli elänyt jostain syystä ??? aika rajustikin. Sekä sytkä oli ilmeisesti pikkasen liian aikasella). SU:t purin taas kerran, ja tutkin läpi ja kasasin.  Ei näkyviä vikoja. Mutta yksi juttu ihmetyttää, neulat ovat täsmälleen samalla korkeudella männissä, suuttimet ovat täsmälleen samalla korkeudella, niin miksi ihmeessä synkka on ihan päin käsiä, keulan puoleinen suutin pitää olla meikein kierroksen enemmin auki että niillä testinastoilla saa samanlaiset tulokset tyhjäkäyntiin. Voiko tuo viitata jostain ongelmasta ? 

Lisäksi nyt  lentää vähän väliä peränpuoleinen kaasarin korkki. Ennen lensi keulanpuolelta jatkuvasti.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: sopanja - 09.10.2013, 06:51:30
Jos venttiilivälykset elävät niin nokka/nostajat voi olla vainaat.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kilikali - 09.10.2013, 09:02:41
miksi ihmeessä synkka on ihan päin käsiä, keulan puoleinen suutin pitää olla meikein kierroksen enemmin auki että niillä testinastoilla saa samanlaiset tulokset tyhjäkäyntiin. Voiko tuo viitata jostain ongelmasta ? 

Lisäksi nyt  lentää vähän väliä peränpuoleinen kaasarin korkki. Ennen lensi keulanpuolelta jatkuvasti.

Imuvuoto yleinen syy tuollaisiin oireisiin. Tulppaa jarrutehostajan letkunlähtö varmistaaksesi, ettei siellä ole vuotoa. Aukeaahan läpät varmasti synkassa? Onhan puristuspaineet pytyistä mitattu?
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 09.10.2013, 09:12:35
Läppien aukeaminen on tarkistettu pari kk sitten. Sen voisi vielä tarkistaa. Ainakin alipainemännät nousee kaasusta tasaisesti, sen katsoin nyt. Pitää tuo tehostimen letkulähtö tulppaus testata, ja ne läpät.
Puristuspaineet on ok 2. Ja 4. Pytyissä. 3.-pytty karvan verran alle ja 1.-pytty jää vähän enemmin. Öljyn kanssa pitäisi vielä kattoa ainakin tuo 1.pytty, mutta melkein tiedän että renkaat siellä fuskaa.

Ei näköjään äsken tullut viesti läpi, niin nokka ja nostimet ovat kesällä vaihdettu uusiin, eikä ole paljoa ajettu siitä. Ja on jo toinen kerta kun niitä on saanut korjata.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kimisetä - 09.10.2013, 09:49:14
Toivottavasti laatu on parantunut 25 vuodessa viritysnokka-akseleiden osalta sillä silloin meni oma ja yhden kaverin tarvikeakseli sököksi noin 2000 km ajoilla. Ainakin omasta kului muutama nokka melkein sileiksi ja nokkien pinnat oli kuin haulikolla ammuttu.
Molemmat oli sisäänajettu myyjän ohjeiden mukaan ja suositelluilla rasvoilla.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 09.10.2013, 10:52:32
Niin että tällanenkin mahdollisuus on olemassa. Ostin nokan ja nostajat en siis kirjaimellisesti uutena vaan ihan vähän ajettuna, ja oli kyllä ihan uudenveroinen. Tiedä sitten onko tuo oma kone jauhanut sen rikki. En ainakaan huomaa mitään oiretta. Kauhean kova naputus kuuluu keinuvivuista tosin. Välykset .4mm suunilleen.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: kimisetä - 09.10.2013, 11:34:47
Silloin -80 luvulla oli tehtaalla akseleiden karkaisu mennyt kai poskelleen ja akselit/nostajat oli uusia.
Äkkiäkös ne nokkien nostot mittaat.
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 09.10.2013, 13:46:34
Selittäisi tuo kyllä monta ongelmaa, mutten oikein jaksa uskoa että tässä tapauksessa noin olisi käynyt. Kun yksi vena oli melkein nolla-välyksellä, toisessa oli pitkälle yli .50, loput oli +-.05 sisällä siinä .40mm..
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: Huikkoster - 09.10.2013, 13:50:39
Onko kanteen tehty seetirenkaat ja jos ei ole niin onko käytetty lyijyn korviketta? Vakio tappikonehan ei tavallista bensaa kestä vaan venttiilit uppoaa kanteen.
(Tai tässä uskossa olen elänyt)
Otsikko: Vs: tupla Su:t vakiokoneeseen
Kirjoitti: luchadore - 09.10.2013, 14:04:41
Ei ole seetejä tehty, tai en mene varmaksi sanomaan, en muista edes kattoneeni tuota. Lyijykorviketta käytetty satunnaisesti. En kyllä ole koskaan käyttäny edelliselläkään koneella korviketta, eikä siihen ollut tehty seetejä. Ei ollut mitään ongelmaa tai jälkeä uppoamisesta. Voihan tuokin olla vaihtoehtona. Uskoisin silti itse tässä tapauksessa oireet ja kaikki huomioon ottaen ongelmien olevan kaasareissa nyt. Kun kone kasauksen jälkeen toimi upeasti, mutta sitten roplasin kaasareita ja tehot hävisi sillä kertaa, eikä ole näkynyt koommin. Nyt on koko kone sekasin kun oon sorkkinut joka paikasta. Varmaan se 50% tehoista jäljellä tällä hetkellä, eikös se vielä sillon lasketa onnistuneeksi viritykseksi  ;D