Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jukkuk - 12.09.2013, 07:47:02
-
Elikkä tuli ostettua avk:lta s60 2002 volvo josta airbagit lauenneet.auto ei vielä kotona minulla ole mutta tutkin bagien vaihtoa joten kysymys kuuluu: löysin youtubesta videon jossa kojelaudan pelkkä yläosa lähtee irti joten tarvitseeko vaihtaa koko kojelauta vai riittääkö pelkkä yläosa jos se tosiaan on irroitettava?? Jos joutuu vaihtamaan koko kojelaudan niin ohjeita kaivataan lähinnä ruuvien paikat. alfamedin opas? tässä vielä linkki youtubeen http://www.youtube.com/watch?v=6Ovm77O2VcE
-
Elikkä tuli ostettua avk:lta s60 2002 volvo josta airbagit lauenneet.auto ei vielä kotona minulla ole mutta tutkin bagien vaihtoa joten kysymys kuuluu: löysin youtubesta videon jossa kojelaudan pelkkä yläosa lähtee irti joten tarvitseeko vaihtaa koko kojelauta vai riittääkö pelkkä yläosa jos se tosiaan on irroitettava?? Jos joutuu vaihtamaan koko kojelaudan niin ohjeita kaivataan lähinnä ruuvien paikat. alfamedin opas? tässä vielä linkki youtubeen http://www.youtube.com/watch?v=6Ovm77O2VcE
Tuo video kertoo otsikon perusteella vanhemman mallin koelaudan purkamisen. Itseltä ei ole koelautaa irroittanut, mutta aika kiinteältä se vaikuttaa.
-
Joo niinpä olikin. Onko kenelläkään laittaa linkkiä tai tietoa onko alfamedissä kojelaudan irroitus näytettynä? lähinnä kiinnostaa pulttien paikat ettei tarvitse arpoa.
-
Tuossa on muutama kuva: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=8755
Siitä ainakin näkee, mitä kaikkea pitää irroitella. Eli ratti, mittari ja keskeltä soitin ja ilmastoinnin paneeli. Oikealta hanskalokero. Molemmissa päissä on pari ruuvia.
Siellä on varmaan myös turvavöiden kiristimet lauenneet.
-
Jos etumatkustajan tyyny on lauennut niin sehän "ampuu" kojelaudan läpi. Tällöin pitää uusia koko kojelauta. Ja tod.näk. myös juuri vöiden kiristimet ovat lauenneet, ainakin ne mitkä ovat olleet käytössä törmäyshetkellä.
-
Ja tod.näk. myös juuri vöiden kiristimet ovat lauenneet, ainakin ne mitkä ovat olleet käytössä törmäyshetkellä.
Kaikki laukeaa, vaikka vain kuskin vyö olisi käytössä.
Sivutörmäyksissä saattaa laueta vain etuvyöt.
-
Ihan uteliaana kysyn, saako näitä niin edullisesti että korjaaminen kannattaa? Kuulunee sarjaan "ehdollinen korjaus". Auto on yli 10 vuotta vanha.
-
Ihan uteliaana kysyn, saako näitä niin edullisesti että korjaaminen kannattaa? Kuulunee sarjaan "ehdollinen korjaus". Auto on yli 10 vuotta vanha.
Jos kaikki varaosat ja mahdolliset maalaukset ym. pitää ostaa ilman "hyväveli-järjestelmää", niin mielestäni tulee aika kalliiksi.
-
Ihan uteliaana kysyn, saako näitä niin edullisesti että korjaaminen kannattaa? Kuulunee sarjaan "ehdollinen korjaus". Auto on yli 10 vuotta vanha.
Varmasti jos kaikki osat hakee uutena listahinnoilla niin ei kannata korjata. Mutta jos tuntee esim. autopurkaamoporukkaa ja saa sieltä käsin ostettua toisista autoista osia niin voi siinä tehdä tilin. Sitä en tiedä sallitaanko ehdollinen korjaus airbagin osalta käyttäen käytettyjä osia?
-
Ei tarvitse ostaa uutena bageja. Asia riippuu tietysti hankintahinnasta ja korjauskuluista sen jokainen laskee kuinka haluaa. Mutta jos auto tulee maksamaan 1500-2000 euroa vähemmän kuin nettiautossa ni sanoisin että järkevä käyttis. Palkkaa en itselleni laske koska auto tulee itselle. Ehdollinen korjaus koska tyynyt lauenneet. Eihän se järkevää olisikaan jos osat joutuisi marmorilta hakemaan.
-
Laskinpa piruuttani tämän typpisen vaurion korjauskustannuksia. ei siis millään pahalla, vaan ihan mieleniinnosta, että porukat saa jotain käsitystä. Itsekin näitä tulee turailtua, joten mulla ei ole varaa olla hankala :D
-turvavyöt 5kpl 750e
-kojetalu+airbag 600e
-kosketinrulla 80e
-ratin airbag 300e
-puskuri 200e
-puskuripalkki 150e
-konepelti 300e
-valot 400e
-maalaukset n. 500e
-turvalaitetarkastus 100e
-ohjauskulmat 100e
-katsastus 200e
Yhteensä siis 3680e. Suurinpiirtein tuon verran menee varmaan osia, kun korjaa keulavaurioisen Volvon. Pikkuhilut tietysti sihen päälle. Hinnat katsottu Varaosahaun perusteella ja maalaukset ym. heitetty hatusta. Suhteilla, tai yksityisiltä osia voi saada toki halvemmalla.
-
kyllä varmasti noinkin voi mennä. Tuohon ei tarvitse vaihtaa nokkapeltiä, toista umpiota jne oikea etukulma saanut hieman tälliä. maalaukset pystyn tekemään itse eikä 4-pyöräsuuntaus maksa noin paljoa eikä turvalaitetarkastus (ainakaan minulle). Tosin jonkinlaisia suhteita on purkaamoihin. Kyllähän sille hintaa varmasti tulisi jos ei tunne ketään purkaamoväkeä eikä itse pysty esim maalausta tekemään. Tämä minun heittämä arvio tosiaan perustuu siihen mitä pystyn itse tekemään ja suhteilla ostamaan.
-
maalaukset pystyn tekemään itse eikä 4-pyöräsuuntaus maksa noin paljoa eikä turvalaitetarkastus (ainakaan minulle). Tosin jonkinlaisia suhteita on purkaamoihin.
Tällaisessa tapauksessa ruttutukun autot ovat erinomainen vaihtoehto ;)
-
Totta. Senpä takia niitä tulee ostettua ja laitettuakin. Pitkästä aikaa tuli volvo hankittua :) :)
-
Missäs noissa volvoissa sijaitsee tuo airbag ohjainyksikkö? Tarttis osanumero varmistaa vielä.
-
Keskikonsolin alla, käsijarrukahvan vieressä. Konsoli pitää siis purkaa pois tieltä.
On äärimmäisen harvinaista, että SRS boksi pitäisi kolarin takia vaihtaa. Tarina kertoo, että vasta kolmen tai neljän kolarin jälkeen boksi olisi käyttökelvoton.
-
Ahaa. Eli sen saa nollattua diagnostiikkakaapelilla? Kiitos tiedosta..
-
Ahaa. Eli sen saa nollattua diagnostiikkakaapelilla? Kiitos tiedosta..
Halvat testerit ei pysty nollaamaan SRS vikakoodeja. Ilmeisesti Bsr:n lukija ja tietysti Volvon Vida pystyy.