Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: raimom - 12.09.2013, 12:44:34
-
Terve harkinnassa on V 70 vuosimalli 2003 2,4D moottorilla jonka tehoksi myyjä on laittanut 100kW/136hv mutta en löydä mistään tietoa paljonko on moottorin vääntömomentti tuossa vuosimallissa ne kun tuntuvat vaihtelevan vaikka on sama tyyppimerkki. Tarvitsisi voimaa isohkon matkailuvaunun vetämiseen. Tällä hetkellä on veturina 850 2,5 L bensakoneella (noin190 hv) teho kyllä riittää juuri ja juuri mutta ylämäissä meinaa puutua. Onko kokemuksia tuon 100 kW moottorilla varustetun vetokyvystä.
-
Minkälaista vaunua vedät? Kyllä tuolla vielä ainakin alta 6m vaunua vetää :)
-
Terve harkinnassa on V 70 vuosimalli 2003 2,4D moottorilla jonka tehoksi myyjä on laittanut 100kW/136hv mutta en löydä mistään tietoa paljonko on moottorin vääntömomentti tuossa vuosimallissa ne kun tuntuvat vaihtelevan vaikka on sama tyyppimerkki. Tarvitsisi voimaa isohkon matkailuvaunun vetämiseen. Tällä hetkellä on veturina 850 2,5 L bensakoneella (noin190 hv) teho kyllä riittää juuri ja juuri mutta ylämäissä meinaa puutua. Onko kokemuksia tuon 100 kW moottorilla varustetun vetokyvystä.
Siitä saa softalla saman irti mitä saman ikäisestä D5 koneestakin, koska sama moottori kyseessä. Mitä 850:lle tehty kun noin paljon on tehoa vai onko kyseessä turbo malli? Vääntöä tuossa 2.4D koneessa taitaa olla luokkaa 350Nm vakiona, jos en oikein väärin muista.
-
163 hv D5 mallissa muistaakseni ohjekirjassa 340Nm. 2.4d mallissa taisi olla vähemmän. Uusissa 163hv on sitten enempi vääntöjä. Kannattaa katsoa netistä olevista manuaaleista.
-
Juu 20venttiilinen 2,5 L turbiini AWD on kyseessä mielestäni joku193 Hv väännöstä en tiedä. Vaunu Solikan 670 kokonaispainolta 1600 KG telipeli omapaino vähän alle 1300 kg mutta toi 1600 kg saattaa hiukan ylittyä vaikka ei tietysti saisi. Kesälomalla vetelin tolla Bensavehkeellä pohjoista myöten noin 2800 km ja kyllähän homma onnistu bensaa meni kyllä riittävästi noin 15 L/ satakilsaa kohti vetonopeudella 85 km /h. Ajattelin sitten kokeilla tuollaista 2,4 Dieseliä vois mennä vähän pienemmällä ja sitten tarjolla olisi vielä automaattilaatikollinen malli.
-
autowiki antaa tehoja 130hv ja 300nm tuolla 2.4d:lle.
taas 2.5t awd:lle antaa 190hv ja 270nm vääntöä.
Eli paperilla tossa 2.4:ssä pitäs olla enemmän vääntöjä..ja ehkä paremmalla kierrosalueella kun bensa turbossa. lastutettuna ainakin vetää reippaasti.
-
Juu 20venttiilinen 2,5 L turbiini AWD on kyseessä mielestäni joku193 Hv väännöstä en tiedä. Vaunu Solikan 670 kokonaispainolta 1600 KG telipeli omapaino vähän alle 1300 kg mutta toi 1600 kg saattaa hiukan ylittyä vaikka ei tietysti saisi. Kesälomalla vetelin tolla Bensavehkeellä pohjoista myöten noin 2800 km ja kyllähän homma onnistu bensaa meni kyllä riittävästi noin 15 L/ satakilsaa kohti vetonopeudella 85 km /h. Ajattelin sitten kokeilla tuollaista 2,4 Dieseliä vois mennä vähän pienemmällä ja sitten tarjolla olisi vielä automaattilaatikollinen malli.
Viime kesänä kävin vaimon veljen perheen kanssa reissun norjassa. Molemmilla V70 2003 ja perässä solikan 6702, eli lähes sama kuin sinulla. Erona on ainoastaan että vaimon veljen auto on 2.4D ja itsellä oli D5. Jyrkimmissä ylämäissä tehottomampi oli tientukkeena.
Optimoinnin jälkeen ei enää ole ollut sitä vähäistäkään ongelmaa ylämäissä. Kulutus on ehkä hiukan pudonnut optimoinnin jälkeen, puhutaan siis ihan desistä parista, siihen verrattuna mitä oli ennen optimointia. Vaunun kanssa kulutus pyörii riippuen kelistä ja reitistä 10 litran molemmin puolin ja matkavauhtina on se noin 90km/h.
Optimoimalla saa kyllä ajomukavuudeen vaunun kanssa on aivan eri asteelle.
Yhteenvetona:
2.4D jaksaa kyllä vetää ihan mukavasti vaunua, mutta jos vain optimointi tulee kysymykseen niin kannatan.
-
Nyt kyllä pitää vissiin ensin optimoida itseäni! siis tarkoitetaanko optimoinnilla samaa kun teholastutuksella? eli muutetaanko suihkutuksen määrää ja ajoitusta. Mistähän noita "optimointi hommia voi kysellä täällä pääkaupunkiseudulla. sitten vielä miksei jo tehdas tee optimaalisia asetuksia jo heti uutena vai onko tiedonmäärä lisääntynyt moottoritekniikassa olennaisesti viime vuosina. Kiitoksia vaan tiedoista taidan tehdä kaupat jos vaan kyseinen yksilö ei karkaa käsistä ennen kun ehdin kaupoille.
-
Nyt kyllä pitää vissiin ensin optimoida itseäni! siis tarkoitetaanko optimoinnilla samaa kun teholastutuksella? eli muutetaanko suihkutuksen määrää ja ajoitusta. Mistähän noita "optimointi hommia voi kysellä täällä pääkaupunkiseudulla. sitten vielä miksei jo tehdas tee optimaalisia asetuksia jo heti uutena vai onko tiedonmäärä lisääntynyt moottoritekniikassa olennaisesti viime vuosina. Kiitoksia vaan tiedoista taidan tehdä kaupat jos vaan kyseinen yksilö ei karkaa käsistä ennen kun ehdin kaupoille.
Luulisin että kyse voi olla päästöistä, ja vaikuttaahan sen tehon ottaminen myös moottorin elinikään.
Eikös debil tee pääkaunkiseudulla optimointeja.
-
Kyllä se jaksaa ilman optimointiakin vetää. Olen vetänyt samanlaista vaunua 126hp Avensiksellä ja ihan hyvin se on perässä tullut. Nyt mulla on tuon Volvon perässä 1900kg kokonaismassainen vaunu, eikä sekään ole tuottanut ongelmia. Toki kylläkin optimoin tuon Volvon (185/400).