Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Virtanen - 23.03.2011, 13:22:18
-
Onkohan kenelläkään mitään järkeenkäypää selitystä seuraavaan outouteen.
Ajattelin laittaa kytkinpolkimen katkenneen palautusjousen uusiksi. Yllätys olikin vastassa: jousi ei ollutkaan poikki vaan (mielestäni) väärin päin. "Palautusjousi" painoikin poljinta alaspäin! No ajattelin että sen nyt on joku laittanut väärinpäin-mutta eihän sitä saa väärin! Hain tosien poljinasetelman varastoistani ja siinäkin oli jousi samalla tavoin. Miksi Volvon kytkinpolkimen palautusjousi onkin kytkinpolkimen painamisjousi? Eikö se kuormita painelaakeria? Lisäksi (vaikka ei saisi kysyä kahta asiaa kerralla koska pian ei saa vastausta kumpaankaan) mitä tarkoittaa Haynesin kirjan maininta kytkinvaijerin säädöstä: "vipua tulee voida vetää taaksepäin 3(?) mm."? Vedetäänkö sitä auton takapäähän päin vai vivun takapuolelle eli auton eteenpäin? Tyhmä....
-
Se polkimen hento jousi ei paljoa laakeria kuormita vaan se pitää laakerin asetelman "pinnassa" kiinni keposesti. Asetelman "jousi" sitten vääntää sitä poljinta taakse eli ylöspäin.
-
Juu alaspäin se polkimen jousi painaa. Jos se nostaisi poljinta niin poljin olisi melko raskas polkea kun kaksi jousta (polkimen ja asetelman) ponnaisi vastaan. Nestekäyttöisissä kytkimissä taitaa sitten olla nostava jousi. Joissakin malleissahan on jousi vetämässä sitä kytkimen vipua taaksepäin. Kytkimen vivussa pitää olla noin 3 millin välys eli vipua pystyy liikuttamaan noin 3 milliä edestakaisin kun poljinta ei paineta. Jos ei ole välystä on vaarana kytkimen luistaminen ja levyn palaminen. Liian iso välys taas aiheutta sen ettei kytkin irrota ja vaihteiden kytkeminen on vaikeaa.
-
Selvis! :hello:
-
Paljonkohan mulla mahtaa olla vapaaliikettä, kun tuntuu polkimesta et ois vapaaliikettä pitkän matkaa. Kyl se kuitenki irrottaa mun mielestä ihan kunnolla (tai ainaki riittävästi) :D
Ei mitää haittaa kyl normiajossa ku tietää. Pari kertaa kyl kolmosen synkat saanu kyytiä, kun kovilla jenkoilla latikaisessa on kolmonen "tuutannu varattua" huonon liian vajaan kytkinpainalluksen takia.
Nooh. Lasit päähän ku sorvataan. :pomo:
-
Voihan ..tun huulet. Otti ja katkes tuo kytkimen "palautusjousi" auton alta. Kilisi pitkin valtion teitä. Poljin aika lerppa mutta kytkin toimii kuitenkin. Painelaakeri rupesi kitisemään kyseisen jousen katkettua. Kitinä poistuu tietty kun painaa vähänkin kytkintä tai kun nostaa hieman jalalla poljinta. Kytkinhiluilla ajettu semmonen max. 40tkm joten ei uskois että se laakeri nyt jo voi mennä?
Osaako joku äkkiä sanoa mistä saan uuden jousen? Ei ainakaan mätänetin listoilta löydy.
Toki mikä tahansa jousi kelpaa mut tuo tais olla aika pitkä ja paksu. Ei ihan joka nurkasta löydy.
:facepalm:
-
Eikös etupenkeis oo jousia alla :D on ainaki vahvoja
-
Ei se alkuperäinen mitenkään paksu ole, ehkä 10 mm ulkohalkaisija, eikä kovin jäykkäkään. Pituutta sillä on sen parikymmentä senttiä, itse kierreosa ei kovin pitkä ole. Kerran hukkasin yhdestä autosta sen jousen niin laitoin mustekalan kytkinhaarukasta laatikon kannatin palkkiin, myöhemmin korvasin datsunin kaasuvivun jousella ja rautalangalla. Ex-lankussa sitä jousta ei ollut ollenkaan ja hyvin toimi.
-
Täytyy joku kehitellä siihen kun toi painelaakeri tuntuu kitkuttavan ilman sitä. Tosin kytkimen säätökin sitten vissii ihan viturallaan. Eikös painelaakerin pitäisi irrota kokonaan kytkin ylhäällä?
-
Täytyy joku kehitellä siihen kun toi painelaakeri tuntuu kitkuttavan ilman sitä. Tosin kytkimen säätökin sitten vissii ihan viturallaan. Eikös painelaakerin pitäisi irrota kokonaan kytkin ylhäällä?
Mulla kans kitisee kun ei oo sitä jousta paikoillaan. Ja pakasta vedetyt kytkinhilut, kaikki uutta ja säätökin kunnossa. Kaippa se jotenki sopivasti jää resonoimaan ilman sitä jousta, kun se kevyt polkimen painaminen tai nosto auttaa.
-
Jahas eli siis enemmänkin ominaisuus kuin vika tuo kitkutus ilman jousta. Onneks kytkin ei sentään hajonnu tällä kertaa. Onnistuu kyllä hätätapauksessa jotenkuten ilman kykää ajo mut ei volvon lootalla. On ku patonkia heiluttas messuhallissa. :D
-
Hyvin onnistuu Volvon laatikolla ajo ilman kytkintä, itse asiassa ex-lankussa oli nopeampi vaihtaa ilman kytkintä. Ex-lankusta meni kolmesta vaijerista se kytkinkoppaa vasten tuleva muovinen säätömutteri rikki (tuli läpi kytkinkopan korvasta, ilmeisesti dtic:n perässä ollut Sachsin asetelma oli himpun jäykempi) ja poljin tipahti lattiaan. Muutaman sata kilometriä tuli ajeltua ilman kytkintä kolmannen hajoamisen jälkeen kun ei huvittanut korjata. Lähtöpaikka vain on syytä valita tarkkaan, että saa otettua lentävän lähdön ja oikein tarkkaan paikkaan ajaminen kytkintä luistattamalla ei onnistu :D