Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: janezki_ - 13.09.2013, 09:19:30
-
240 volvoni takapää kolkkaa ikävästi enkä löydä syypäätä tähän. On rautakangen kanssa väännelty ja käännelty kaikkia puslia eikä missään tunnu olevan selvää väljyyttä. Mutta jos ne nyt kuitenkin vaihdan niin hankalalta näyttää tuo takatukivarren takimmainen pusla. Onko siihen mitään selvää vaihto ohjetta ja saako sitä edes vaihettua kotikonstein? Luulen että niitä on moni vaihdellut mutta en nyt löytänyt yhtään selkeää ohjetta niiden vaihtoon.
-
ootko kokeillu heiluttaa pakoputkea, jos se ottaa vaikka pohjaan kiinni?
-
Takaiskari kolissut itsellä pari-kolme kertaa.
-
Juu pakoputki ei pääse ottamaan kiinni. Ja iskarit tuli itselle mieleen ekana myös joten ostin uudet etu ja takaiskarit ja kolkkaaminen senkun jatkuu. Ja minkäälaista ääntä ei kuulu vaikka kuinka autoa paikallaan heiluttas.
-
reaktiotankojen puslat "ehjät" mutta holkit jonka läpi pultti menee väljistyneet ja kolkkaus kuuluu vain ajossa ?
-
Kyllä nekin ehjiltä näyttää... ja joo kolkottaa ajossa montuissa.
-
itellä näytti kans ehjiltä ja vaihdon jälkeen lakkas kolkkaamasta. Tosin itellä kolkkas kun pysähty/lähti liikkeelle. On joskus kolkannut myös montuissa silloin oli kyseinen iskarin holkki syyllinen
-
Omassa kotterossa sama vika, vaikka iskarit ja puslat uusia.
Tiiä sitte vaikuttasko madallus ja polyuretaanipuslat asiaan.
-
Tarkista etupään alatukivarren mutteri (19mm) se mikä kiinnittyy siihen korissa olevaan kiinnikkeeseen. Mulla oli se löysässä ja vikaa ei meinnannu löytyy millään. Kolina tuntui tulevan takaa mikä asiassa hämäsi. :)
-
Itsellä myös volvo pietti takapäästä kolkotusta ja vika selvisi jarrupalojen toinen kiinnitys tappi oli lähteny käveleen ja jarrupala kolahteli satulaa vasten.
-
240 volvoni takapää kolkkaa ikävästi enkä löydä syypäätä tähän. On rautakangen kanssa väännelty ja käännelty kaikkia puslia eikä missään tunnu olevan selvää väljyyttä. Mutta jos ne nyt kuitenkin vaihdan niin hankalalta näyttää tuo takatukivarren takimmainen pusla. Onko siihen mitään selvää vaihto ohjetta ja saako sitä edes vaihettua kotikonstein? Luulen että niitä on moni vaihdellut mutta en nyt löytänyt yhtään selkeää ohjetta niiden vaihtoon.
Määkin tarttisin neuvoja noitten puslien vaihtoon; eli ylätukivarren etummaiset ja takimmaiset puslat!! Kannattaa ilmeisesti irrottaa koko tukivarsi ja sitten koittaa irrottaa noi vanhat puslat? Kertokaa kun ootte noita vaihtaneet miten se onnistuis helpoiten? Ettei tarttis aina kovemman kautta opiskella :o
-
Määkin tarttisin neuvoja noitten puslien vaihtoon; eli ylätukivarren etummaiset ja takimmaiset puslat!! Kannattaa ilmeisesti irrottaa koko tukivarsi ja sitten koittaa irrottaa noi vanhat puslat? Kertokaa kun ootte noita vaihtaneet miten se onnistuis helpoiten? Ettei tarttis aina kovemman kautta opiskella :o
Jos käytössä prässi niin sillä onnistuu helpoiten. Tai viet jonnekin korjaamolle. Ite tein aika urakan kun vaihdoin panhard tangon puslat. Ensin nuijin sisemmän holkin veke ja sitten poltin kaasutohottimella kumit pois ja sitten ulompi holkki kahtia rautasahan terällä. Kyllä vitutti. Uus pusla paikoilleen sopivalla hylsyllä, olikohan 30mm vai 32mm. En tee uusiks vaan ulkoistan homman. Kasipätkän tukivarren molempien puslien vaihto makso 30e joten säästin hermojani ja aikaani.
Jos välttämättä haluut tehdä homman ite niin laita ne puslat pakkaseen ennen asennusta ja kuumennat tukivarret, se on sitä fysiikkaa. Rallimiehet käyttää tätä konstia varsinkin kun on käytössä uretaanipuslat.
-
Määkin tarttisin neuvoja noitten puslien vaihtoon; eli ylätukivarren etummaiset ja takimmaiset puslat!! Kannattaa ilmeisesti irrottaa koko tukivarsi ja sitten koittaa irrottaa noi vanhat puslat? Kertokaa kun ootte noita vaihtaneet miten se onnistuis helpoiten? Ettei tarttis aina kovemman kautta opiskella :o
Rikkomalla ite otin pois. Ensin kumi mahdollisimman hyvin pois ja sitte metallikehän oikeestaan rikoin käyttäen mielikuvitusta ja montaa eri tapaa... :D Kaverin kautta oli mahdollisuus hydrauliprässiin jolla sitten painettiin muut puslat pois.
Suosittelen prässiä, mutta saa ne sieltä itsekkin kaivettua :) Takasinlaitto on suorastaan vaivatonta vanhan poisottamiseen nähden ::)
-
Ite otin puslan sisäholkin pois ja sahasin rautasahalla kumista ja ulkoholkista läpi. Sitten vaan siivoaa rosot pois ja asentelee uudet. Kantsii samalla hiekkapuhaltaa ja maalata ne ylätukivarret.
Itellä oli samanlainen kolkotus ja lopputulos oli tässä:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/Volvo%20244%20Turbo%201981/DSC_0667_zps8a60f75f.jpg)
Eli ajoissa kuntoon. ;)