Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvisti - 15.09.2013, 12:30:21
-
Potilas on siis V70 2.5 20v -00 automaatti, ja ongelmana on vaihdekepin lukitusnuppi. Lähtötilanne on se, että lukitusnuppi on ollut pohjaan jumittuneena tuntemattoman ajan, ja auton aiempi omistaja ei ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.
Nuppi tuli kyllä pienellä houkuttelulla sieltä ulos, mutta sen jälkeen vaihdekeppi oli tukevasti jumissa. Kaksin käsin nuppia puristamalla sen sai takaisin yhtä syvään, jolloin keppi vapautui taas käyttöön. Nyt se kuitenkin tahtoo valua itsekseen takaisin alkuasentoon, joten "jotain tarttis tehdä".
Minkälainen rakenne tuossa on? Foorumilta löysin kyllä viestin jonka mukaan ainakin 850:n automaatissa vaihdekepin nuppi irtoaa vetämällä. Tuleeko siinä tuolloin myös tuo lukitusnappi mukana? Onko siellä joku vaijerikäyttö vai miten tuo nappi lukituksen vapauttaa? Mahtaako hoitua rasvaamalla vai meneekö osien vaihdoksi ja onnistuuko kotikonstein? Tuossa on se "jalopuunuppi" jos sillä on jotain merkitystä asiaan.
-
Silikoni rasvalla ovat voidelleet.
Tuossa ohje jos apuja irroitukseen:
https://www.youtube.com/watch?v=qp0dtS5gm9Q
ja tuollaista jotain siellä sisällä kaiketi:
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%28-00%29/2000/all/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-135579-1/V70_%28-00%29_2000
-
Kiitos mainioista linkeistä. Nyt kyllä hieman nolottaa, ettei ymmärtänyt hakea tuota nupin vaihto-ohjetta tuolta lisävarustesivustolta, koska sivusto sinänsä oli ennestään tuttu. :-[
Hajoaako tuossa nupissa oikeasti jotain niin kuin tuo youtube-videon kommentti viittaisi, vai korjaantuuko tuo lähtökohtaisesti rasvalla? Siihen tilanteeseen ei oikein olisi tällä hetkellä varaa, että nupin irroituksen jälkeen auto jää pihaan kunnes saa siniseltä uuden...
-
Eipä ole tuosta tietoa, kun ei ole ollut omissa vikaa... ei kait muillakaan ko. vikoja vastaus tulvan määräärään nähden :).
Löytyikö haulla mitään?
Kirjoittele tänne muillekkin tiedoksi kokemuksia asian selvittyä.
-
Todennäköisesti tuo menee "työn alle" tulevana viikonloppuna, joten sen jälkeen pystyy kertomaan lisää.
Lisägooglettelu kertoi kuitenkin tässä vaiheessa sen verran, että vika on itse asiassa aika yleinen, ja ainakin jenkkiversiossa aiheuttaa sen ettei virta-avainta myöskään saa pois lukosta. Ilmenee kaiketi sekä 850:ssa että S/V70:ssä. Ongelma voi olla joko nupissa itsessään tai vaihtoehtoisesti mekanismissa joka välittää liikkeen nupilta kepin alapäähän. Ja ilmeisesti tuo jälkimmäinenkin voi vielä olla joko rasvan puutetta, tai sitten mekanismi voi olla "pois paikaltaan" kepin alapäässä.
-
Kannattaa melkein kokeilla tota silikonilla suihkauttamalla ennen kuin lähtee purkamaan. Itsellä ainakin on auttanut, toki jos sielä on joku rikki niin sitten on eri asia, oma auto on 850 automaatti.
-
Tuo autojobbareiden kojelaudassa ja matoissa rakastama silikonisumute lukeutuu meikäläisellä top2 inhokkien listalle heti pikeentyneen moottoripyörän ketjuvaseliinin jälkeen, ::) joten kyllä tuon nupin irroittamisen verran on tarkoitus purkaa joka tapauksessa. Samalla näkee että onko nuppi sisäisesti rikki vai ei, kun sitä ei oikein paikallaan pysty päättelemään. Vaihdekepin alapäähän ulottuva purkuoperaatio toki tehdään vasta jos on pakko.
-
Itsellä myös sama ongelma että nuppi jumittuu sisä-asentoon, mutta vielä sen verran mieto vika että saa helposti sormilla palautettua. Ainakin tuossa vm 2000:ssa on se ominaisuus että jos N / P asento ei ole silmässä, ei avainta saa poistettua... jokin turvatekijä varmaan?
Pitääpä kaivaa silikoonisumute esille, ja luulisi sillä korjaantuvan...
-
Noniin. Nuppi irroitettu ja ongelma korjattu. Silikonisumutteella ei ole mitään virkaa ilman nupin irroittamista, ja silloinkin järkevämpää olisi käyttää vähän jäykempää silikoniöljyä tai silikonirasvaa.
Rakenne on sellainen, että vaihdekepin sisällä tulee pystysuoraan ylös pyöreä muovinen (tai muovilla päällystetty) tappi. Se menee nupissa olevan ohjainreiän läpi, ja lukitusnapin vastinpinta "liukuu" tapin päätä vasten painaen sitä samalla alas. Suurin kitka tulee siitä, että liipasimen painama voima työntää tappia sivuun, jolloin se nojaa tuohon ohjainreikänsä reunaan. Eli siis tärkein rasvattava asia on itse asiassa se pystyssä sojottava tappi eikä vaihdekepin nuppi. Toki tapin pään ja liipasimen välinen liikekin kaipaa hieman voidetta, mutta sen merkitys on pienempi ja rasva leviää siihenkin kun sitä laittaa tuon tapin päähän.
Kuva olisi kiva, mutta ikävä kyllä tajusin asian vasta kun tuo oli jo kasattuna. Homma oli kuitenkin niin helppo, että takertelevaa nuppia ei kannata sietää. Nupin irroitus onnistui hyvin kun keppi oli D-asennossa ja kyynärpäällä sai tukea keskikyynärnojasta.
-
Laitetaas vielä parit linkit joiden takaa löytyy kuvia.
http://www.ipdusa.com/products/5009/113763-shifter-knob-button-repair-kit
http://www.ipdusa.com/files/product/199/PI-375%20SHIFT%20KNOB%20BUTTON%20INSTALLATION.PDF
Tuossa käsillä olleessa tapauksessa nappula on kyllä alareunasta "saranapuolelta" murtunut, joten kenties tuon korjausnappulan voisi jossain kohtaa tilata.
-
Hieno homma volvisti -H-.
Nyt kaikille tässä hyvät ohjeet ja mielestäni olisi ihan FAQ kamaa tää setti(?).
-
https://cults3d.com/en/3d-model/tool/volvo-gear-selector-shifter-shift-knob tuolta tiedot ja kirjastoon tulostamaan