Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: NordicR - 16.09.2013, 10:44:29
-
Tuli koohotettua tuossa edellisviikonloppuna kännispäissään, eli poltin kumia oikein kunnolla, ja seuraavana päivänä huomasin että auto "naputtaa" edestä oikeelta 60-80 vauhdissa. No nyt tuo naputus tulee jo 40 eteenpäin ja 130 vauhdissa on aikamoinen melu. Naputus tuntuu ratissa asti. Ääneen ei vaikuta kaartaminen ajon aikana, ei jarrutus, eikä ratin tappiin kääntäminen. Välykset kokeilin pyöristä, ei klappia, eikä laakerivikaa. Onko jollain sattunut käymään samanlailla, että tietäisi varmuudella missä vika? Vetarin nivelet aattelin vaihtaa molemmille puolille kun maksaa vaan 70e/kpl vaikka ääni ei kuulukkaan kääntäessä? Siihen liittyen vielä, sopiikohan nämä http://motonet.fi/fi/varaosat/656/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-91-00?vuosimalli=1995#Vetonivelen-suojakumit ?
EDIT: Tuotenumero 17-4334
-
Eiköhän ne liene vetarin nivelet mitkä naputtaa. Ottaa kiinni siitä vetarista ja heiluttelee niin kyllä sen väljän siitä huomaa jos sitä on :)
kannattaa sitte kattoa että toi vetarin suojakumi on kunnollinen eikä leviä käsiin parissa viikossa ;) itse ostin suojakumin siniseltä :)
-
Joo, ei pääse vaan alle koittaan ku ei oo nyt nosturia, mutta restauroin nyt vetarit kokonaan ens viikonloppuna ja vaihan varmuuden vuoks oikeen pyöränlaakerinki ku ääni kummiski tulröee oikeelta edestä enimmäkseen. Mietin kans tota et hakisko siniseltä. Mitään tietoa paljon siellä kustantaasuojakumit tai laakeri?
-
Joo, ei pääse vaan alle koittaan ku ei oo nyt nosturia, mutta restauroin nyt vetarit kokonaan ens viikonloppuna ja vaihan varmuuden vuoks oikeen pyöränlaakerinki ku ääni kummiski tulröee oikeelta edestä enimmäkseen. Mietin kans tota et hakisko siniseltä. Mitään tietoa paljon siellä kustantaasuojakumit tai laakeri?
ei siihen kyllä nosturia tarvinnu ku itteltä koitin, renkaat vaan linkkuun ja maahan rähmälleen :D etupyöränlaakeri maksaa sinisellä 190€ :buck2: Mulla on laakereina tarvikkeet, skf:n laakereilla kasatut ja hyvät on nekin :) suojakumi enintään parikymppiä sinisellä, hintahan vaihtelee riippuen vaihteistokombosta :)
-
Etupyöränlaakeri juu sen 190e :buck2: Mutta vielä sairaampaa, vetarin sisempi suojakumi 50e ja ulompi 70e :buck2: :o Motonetissä koko läjä 250e, siniseltä pitkälti yli 1000e :'( Päädyin vaihtoehtoon motonet.
-
Etupyöränlaakeri juu sen 190e :buck2: Mutta vielä sairaampaa, vetarin sisempi suojakumi 50e ja ulompi 70e :buck2: :o Motonetissä koko läjä 250e, siniseltä pitkälti yli 1000e :'( Päädyin vaihtoehtoon motonet.
Ihan hyvä vaihtoehto... ;)
-
Osat haalittu kasaan. Kysymys kuuluu: Päästääkö M56 öljyt ulos kun irrottaa vetarit? Tarttis tietää et joutuuko lootaöljyt vaihtaan samalla.
-
Osat haalittu kasaan. Kysymys kuuluu: Päästääkö M56 öljyt ulos kun irrottaa vetarit? Tarttis tietää et joutuuko lootaöljyt vaihtaan samalla.
Ainakin vasemman vetarin voi irroittaa, kun tunkkaa ylös auton vasemman kyljen => ei tuu yhtään öljyä pihalle. Oikeanpuoleinen menee ehkä samalla periaatteella, joku voinee vahvistaa, ite en oo irrottanu sitä.
-
Osat haalittu kasaan. Kysymys kuuluu: Päästääkö M56 öljyt ulos kun irrottaa vetarit? Tarttis tietää et joutuuko lootaöljyt vaihtaan samalla.
Ei ainakaan tule paljon öljyä pihalle, vaikka vetarit otatkin irti...
-
Kiitos vastauksista, valitettavasti luin vaan tuolta toisesta topikista ensin että tulee pihalle ja koitin siks saada nivelet irti vetarit paikallaan = ei mihenkään, aikaa meni tunti >:( No otin riskin ja nyppäsin irti ja eihän sieltä tullu ku korkeintaa desi ulos ja sai vartissa nivelen ja kumit vaihettua. Samaten laakeri löysi paikkanssa. Nyt on alatukivarsista vetarin niveliin kaikki melkein uutta ja muoviämpäri se "naputus" jatkuu ihan samanlaisena. Rattikaan ei tärise enää eli ääni on ainoo mikä haittaa. Kun ajaa tosi hiljaa niin tuntuu että auto "muljahtelee", ihan kuin olisi yks pyörä soikee, eli kudosvauriota epäilen edelleen. Ei vaan näy pyörässä ulkosesti muuta kun irronneita 1cm*1cm palasia pari polttelun jäljiltä. Ideoita saa kertoa jos tulee mieleen. muoviämpäri kun ei oo edes toisia renkaita joilla koittaa..
-
Sisempi nivel? Siihenhän se viittaisi, jos ei ratin kääntäminen vaikuta ääneen.
-
En halua uskoa sitä, kun ei taida pystyä vaihtaan sisempää niveltä :-\ ja ku ei siinä nyt oo murrostakaan nii ei pitäis hajota, kait. eikä tuntunut klappia kun testailin suojakumia vaihtaessa.. Btw: nyt karkaa ahdot jostain ja turbon toinen kylki öljyssä, halkiko? ::) ::) ::)
-
En halua uskoa sitä, kun ei taida pystyä vaihtaan sisempää niveltä :-\ ja ku ei siinä nyt oo murrostakaan nii ei pitäis hajota, kait. eikä tuntunut klappia kun testailin suojakumia vaihtaessa.. Btw: nyt karkaa ahdot jostain ja turbon toinen kylki öljyssä, halkiko? ::) ::) ::)
Ööhh, miksikäs sitä sisempää niveltä ei voi vaihtaa, kun se ihan kierteillä siellä on paikallaan? :)
-
Ööhh, miksikäs sitä sisempää niveltä ei voi vaihtaa, kun se ihan kierteillä siellä on paikallaan? :)
et oo tosissas :o mistä mahtaa nivelen siihen löytää? Ei ollu motonetissä ja marmorilta ei saa ku kokonaisia akseleita.