Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kibola - 16.09.2013, 21:22:47
-
hei elikkä onko tietoa onko tuo helppo vaihtaa saatika onko vaihdettavissa ylipäätään taikka saako pelkkää pleksiä mistään
kiitos
-
Onko umpiomuvi rikki vai pelkästään samentunut tai muuten kulunut?
-
Varmaan sen saa ehjänä irti, mutta irto muoveja ei ole missään myytävänä.
-
Muistelisin kyllä jossain nähneeni muoveja myynnissä.
-
ei ole halki mutta sumentunut mutta näyttää että olisi jotain myös muovin sisäpuolella siinan xenonin valokuvion kohdalla
-
Ulkopuolisesti muovin pystyy korjaamaan vesihiomalla ja lakkaamalla 2k-akryllilakalla.
Omani parani merkittävästi ja on nyt pysyny hyvänä jo vuoden.
-
Eikä välttämättä tarvitse sitä lakkaakaan. Oma tuli hiottua yli vuosi sitten ja vielä ainakin on hyvä. Alotin vesihionnan 600, 800, 1500 ja 2000 karkeuksilla. 3000 ja 4000 oli sellaista hiomalaikkaa jonka saa vaikka koneeseen kiinni. Siitä hyviä nuo hienommat että vesi pysyy niissä pitkään. Lopuksi killotin puleerausvahalla.
-
Onko muilla umpio kerännyt kosteutta sisäpinnalle? Omassa autossa on nyt syyskelelillä ilmennyt kosteutta siellä äärivalon ja sen oranssin heijastimen paikkeilla. Onko noissa umpioissa jotkut tuuletusreiät, josta kosteuden tulisi haihtua?
-
Samaa vikaa ollut monta vuotta. Pari ballastiakin on joutunut matkan varrella vaihtamaan tuon höyrystymisen vuoksi.
-
Komppaan J2K antamaa vinkkiä hiomisesta. Tehnyt tuon saman toimenpiteen ja oikein hyvä tulee.
Opel Omegan muoviumpiot olen myös avannut siten, että kuumailmapuhaltimella lämmitin liimauksia ja varovasti kampesin pikkuhiljaa ruuvimeisselillä reunoja auki. Liima on sitkeää ja venyvää. "Lasi" tarttuu uudelleen samaan liimamassaan, mutta tiiveyden varmistamiseksi itse lisäsin Wurthin liimamassaa. Ennen kasausta pesin kaikki peilipinnat fairy vedellä. Peilipintoja ei kestä hangata, koska kromaus on hyvin ohut ja lähtee TODELLA helposti pois.
Vm -87 Transporteriin tein saman avaus operaation oikeille lasiumpioille. Lasiumpiot vaati huomattavasti enemmän kärsivällisyyttä, pidempää ja rauhallisempaa lämmittämistä. Noissa liima oli joko ajan saatossa kovettunut tai alunperinkin kovempaa tavaraa. Putsasin vanhat, kovettuneet liimat kokonaan pois, peilipintojen pesu ja taas Wurthin liimamassalla umpiot kiinni.
Molemmissa tapauksissa valoteho parani huomattavasti.
-
Eikö siitä fairysta jää sellainen "rasvainen" kalvo siihen peilipinnalle? Itse muistan kokeilleeni tuota, eikä lopputulos ollut paras mahdollinen. Mutta se voi lyllä johtua ylempalttisesta fairylla läträämisestäkin..
Joka tapauksessa nykyään olen toimivimmaksi pesuaineeksi todennut konetiskiaineen. Siis ämpärilliseen lämmintä vettä 1-2 ruokalusikallista konetiskiainetta, huljuttelua, ja lopuksi lämpimällä vesisuihkulla lika pois. Viimeistelyhuuhtelu ämpärissä kylmää vettä, johon lisätty pari tippaa (astianpesukoneen) huuhtelukirkastetta. Vesi valuu pinnoilta pois lähes itsestään, eikä jää kalkkijäämiä. Valumista voi tietysti auttaa vaikka puhaltamalla.
Noin olen saanut monesta heijastinpinnasta uudenveroiset, mikäli niissä on ollut vain likaa.
-
tietääkö kukaan mitä tuo umpio mahtaa maksaa jos ei muovi "lasia" saa mistään?mulla mennyt myös sameeksi tuo vasen puoli,ei ole auttanut asiaa kun koitin tuolla turtlen kamalla hioa ja käsitellä sitä.
-
tietääkö kukaan mitä tuo umpio mahtaa maksaa jos ei muovi "lasia" saa mistään?mulla mennyt myös sameeksi tuo vasen puoli,ei ole auttanut asiaa kun koitin tuolla turtlen kamalla hioa ja käsitellä sitä.
onko xenonit? Uusi orkkis umpio on tonnin luokkaa.
-
Ei kai se pelkällä turtlella taida onnistua... Tuolla hiomapaperilla ja hiomatahnalla onnistuu takuuvarmasti. Ite hioin, noiden kaikkien hiomapapereiden jälkeen laitoin porakoneeseen halvan hiomatyynyn ja Fareglan G3 hiomatahnalla lopuksi pleksi kirkkaaksi. Viimeistely ihan normaalilla autovahalla.
-
Mä olen sekä hionut+kiilloittanut että vesihionut+lakannut. Mun mielestä ehdottomasti kätevämpi homma on lakkaus 2k akryylilakalla. Ihan samalla vaivalla muuten saa sumuvalotkin kirkkaiksi. Ovat myös kestäneet vuosia.
Lakkaa voi testata suttaamalla himmeään kohtaan sitä vaikka sormella. Saa sen siitä sitten pyyhittyä pois. Välillä muovissa näyttää olevan halkeilua, mutta ihmeen siistejä niistä silti tulee.
-
Mä olen sekä hionut+kiilloittanut että vesihionut+lakannut. Mun mielestä ehdottomasti kätevämpi homma on lakkaus 2k akryylilakalla. Ihan samalla vaivalla muuten saa sumuvalotkin kirkkaiksi. Ovat myös kestäneet vuosia.
Lakkaa voi testata suttaamalla himmeään kohtaan sitä vaikka sormella. Saa sen siitä sitten pyyhittyä pois. Välillä muovissa näyttää olevan halkeilua, mutta ihmeen siistejä niistä silti tulee.
Itse samaa mieltä.. Ei paljon uutta häpeä kun vesihioo isommat haalistumat pois, lakka niskaan.. Peittää näppärästi myös kiveniskujäljet
-
Moi. Vaikka alkuperäiseen tekstiin on jo vuosia mennyt niin jos nyt joku lukee (kuten minä). Kyllä niitä niin kutsuttuja "laseja" saa 2 paikkaa löytyy osoitteesta, https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000-2007/styling/stralkastare-lyktglas.html
Sen toisen voi unohtaa KALLIS
-
Olis pari valeon xenon umpiota myytävänä. Ollut -03 v70 hetken kiinni. Uutta vastaavat, täydelliset.
-
Aiheesta on tuoreempiakin keskusteluja. Noihin xenon umpioihin saa V-Partsilta muoveja n.180€ / 2kpl hintaan. Vaihtoon löytyy ohjeita videoina. Itselläni V70 2.5T -2005 oli samentuneet xenonin kohdalta sisäpuolelta, joten vaihtoon meni. Onhan siinä hommaa vaihdossa, mutta hienot tuli.