Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mkorkalo - 17.09.2013, 22:12:03
-
Aattelinpa mainita täälläkin, josko joku tämän perusteella muutaman ropon säästäisi.
Se tunne kun huomaa haaskanneensa n. 120 € ylimääräistä ACEA A5/B5 öljyihin D5244T moottorin kanssa, koska:
1. Edellinen omistaja laittanut sitä ja merkinnyt öljytyypin huoltokirjaan.
2. Motonetin yhteensopivuustaulukko ko. öljyä myös tarjoaa (tästä johtuen varmaan edellinen omistaja sitä öljyä tähän D5:een alunperin laittanut).
Hieno tietolähde tuo motonet. Öljytyyppi on heillä ollut ainakin pari vuotta jo väärä.
Oikea öljyhän tuohon moottoriin on ACEA A3/B4 luokituksella, eli n. 20€/4l halvempaa mitä motonetin (tai ties monen muun?) tarjoama A5/B5 öljy.
2005 alkaen vaaditaan vasta A5/B5 luokitus.
http://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoOilChart2007UKv5.pdf
-
Aattelinpa mainita täälläkin, josko joku tämän perusteella muutaman ropon säästäisi.
Se tunne kun huomaa haaskanneensa n. 120 € ylimääräistä ACEA A5/B5 öljyihin D5244T moottorin kanssa, koska:
1. Edellinen omistaja laittanut sitä ja merkinnyt öljytyypin huoltokirjaan.
2. Motonetin yhteensopivuustaulukko ko. öljyä myös tarjoaa (tästä johtuen varmaan edellinen omistaja sitä öljyä tähän D5:een alunperin laittanut).
Hieno tietolähde tuo motonet. Öljytyyppi on heillä ollut ainakin pari vuotta jo väärä.
Oikea öljyhän tuohon moottoriin on ACEA A3/B4 luokituksella, eli n. 20€/4l halvempaa mitä motonetin (tai ties monen muun?) tarjoama A5/B5 öljy.
2005 alkaen vaaditaan vasta A5/B5 luokitus.
http://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoOilChart2007UKv5.pdf
Itseasiassa A5/B5 öljy tuli vasta mallivuoteen 2006, kun tuli uusi D5244T4 moottorityyppi
Vilkaisin hieman noita öljyvalmistajien hakuja, eli mitä nyt äkkiä tuli mieleen, shell, mobil ja castrol. Noista kolmesta castrol antoi A5/B5 tyypin öljyn esim. omaan autooni mv. 2005 D5, mutta kaksi muuta oikean tyyppisen öljyn, jotain noista tietokannoista öljyn valintaan lienee motonettikin käyttävän.
Muttapa, kaikenlainen mitä öljyä autoon laitetaan vääntö sitten sinne kuuluvaan topic:iin, tuonne korjaamon pääosioon, tähän aiheeseen ei niitä aleta sen kummemmin kirjoittelemaan, tässä kun on vain kyse ihan muusta asiasta, kuin siitä, että mikä öljy kuuluu mihinkin.
-
"Käyttökohteet
Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 -öljyä suositellaan monentyyppisille nykyaikaisille ajoneuvoille, mukaan lukien tehokkaat turboahdetut bensiinimoottorit ja dieselmoottori (ilman hiukkassuodatinta)."
Tuollainen tieto löytyy mobilin sivustolta. Itse asiassa huollossakin ihmettelivät tuota että ei käy hiukkasloukullisiin
Edit: tuo siis nimenomaan niitä a5/b5 öljyjä. Kallista joo, mutta tonkka oli 59 (49?) tai jotain. Taisi olla 4L tonkkia
-
Puuilossa ainakin vantaalla on tuo teboilin carat 0-30 A5B5 alle 40e 4litraa.
-
Puuilossa myös tuo fe on 49.9/4L. Motonetistä löytyny ollenkaan
Kallista mutta kalpenee tiisselilaskujen rinnalla ;D
-
Jos unohdetaan museoautoihin tarkoitetut öljyt niin taitaa jokseenkin kaikki myynnissä olevat mottoriöljyt täyttää tämän ACEA A3/B4 (tai sitten sitä seuraavat muka paremmat luokitukset).
-
Ei se ACEA A5/B5 öljy mitään kallista ole, Motonetissä Ford Formula F 5W30 on 29,90€ per 5 litraa..... ( ja takana tosiaan lukee että ACEA A5/B5 laatuluokan öljyä...)
Ite laitoin tota justiinsa D5 :seen, vm. -07.
-
Minä tilasin saksasta öljyt omaan autoon, moottoripyörään ja isän autoon samoilla kuluilla. 0w30 shell helix ultra AS öljyä tuohon omaan, kun pitää nuo a5/b5 öljyt olla. 6,5e litra ja jos puolet postikuluista noille volvon öljyille, niin vajaa 7,5e litra tuli hinnaksi. Elikkä 12 litraa hintaan 90e, itelle tilasin tuon 12 litraa niin piisaa pariin vaihtoon. Että kun kattoo mistä ostaa, niin autoilu öljynhintaan kaadu :D
-
Vinkkinä muuten, että A-katsastuksen asemilla myydään tuota helixiä loppuun 9€/litra.
-
Ei se ACEA A5/B5 öljy mitään kallista ole, Motonetissä Ford Formula F 5W30 on 29,90€ per 5 litraa..... ( ja takana tosiaan lukee että ACEA A5/B5 laatuluokan öljyä...)
Ite laitoin tota justiinsa D5 :seen, vm. -07.
Joo tuo A5\B5 5W30 ei ole sen kummemman hintaista mutta kun se vaatimus on 0W30 versiota! Ja se sitten onkin 50€ pönttö
-
Minä olen käyttänyt aina lähes halvinta öljyä. 20€/5litraa ihan normi hinta. Nyt ajettu vm. 2003 D5:lla 426tkm ja edelleen alkuperäinen turbo eikä mitään remppaa tehty...
-
Motox DieselSyn 5w-40 A3/B4 20ltr 89e. Hyvä oljy, ainakin omassa. :2funny:
-
joo, 0w30 ääääärimmäisissä olosuhteissa, ts. pohjoisnavalla. 5w30 kelpaa ihan hyvin etelä Suomessa pikkupakkasilla ja webastolämppärillä... ::)
-
Aattelinpa mainita täälläkin, josko joku tämän perusteella muutaman ropon säästäisi.
Se tunne kun huomaa haaskanneensa n. 120 € ylimääräistä ACEA A5/B5 öljyihin D5244T moottorin kanssa, koska:
1. Edellinen omistaja laittanut sitä ja merkinnyt öljytyypin huoltokirjaan.
2. Motonetin yhteensopivuustaulukko ko. öljyä myös tarjoaa (tästä johtuen varmaan edellinen omistaja sitä öljyä tähän D5:een alunperin laittanut).
Hieno tietolähde tuo motonet. Öljytyyppi on heillä ollut ainakin pari vuotta jo väärä.
Oikea öljyhän tuohon moottoriin on ACEA A3/B4 luokituksella, eli n. 20€/4l halvempaa mitä motonetin (tai ties monen muun?) tarjoama A5/B5 öljy.
2005 alkaen vaaditaan vasta A5/B5 luokitus.
http://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoOilChart2007UKv5.pdf
Ko putkasta saa Comma merkkistä A5/B5 0-30w öljyä muistaakseni 7,5 litrahintaan joten se ei ole hinnalla pilattu.
Edit: olikin 7,98 euroa litra...
-
Castrolin 0W30 on hyvää shittiä ja laitan sitä aina. Ehkä hieman tyyristä mutta diesel laskuihin verrattuna hinta on kuin kärpäsen surinaa.
Tungen Castrolia nykyään kaikkiin päristimiin, jopa pojan mopoonkin ;D Ei haise juuri lainkaan se Castrol Race Synteettinen 2T ölppä. Tyttären Kian vähäinenkin öljynkulutus näyttää menneen liki nollaan kun parit vaihtovälit menty Castroleilla. Ehkä öljyissä sittennii on eroja :idiot2: