Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: popmka - 18.09.2013, 09:08:36
-
Morot taas tuota miten ilmenee nokka-akseleita pyörittävän ketjunkiristäjän rikkoutuminen.Muistaakseni vanhalla foorumilla oli juttua siitä.
Itellä niin kuin se ketju ruvennu pitämään jonnimoista naksutusta tyhjäkäynnillä tai ainakin se jakopään päästä tulloo :'(
Voiko vaihtaa itse vai pitääkö vaihattaa saako sitä muuvalta kuin marmoritiskiltä.
-
Niin jäi tuo malli laittamatta eli -05 s-40 2.0 diiseli .
-
Eihän näissä ole jakopää ketjulla, vaan perinteisellä hihnalla? Koska on jakopää viimeksi remontoitu?
-
Kyllä minulla sellanen mututuntuma,et nokka-akseleita pyörittää ketju ja alakerrasta kyllä voima yläkertaan remmillä???.Vanahalla voorumilla oli muistaakseni juttua.et oli asuntoautoa vetäny ja kiristin oli hajonnut auto oli tosin v-50,mut eikös nämä ole samalla myllyllä varustettuja.
Täytyypä kattua alfameerin korjausoppaasta onko siinä mainittu siit mitään kunhan pääsen täältä oravanpyörästä kotia.
-
Ketju löytyy vain Fordin 1.8 ja 2.0 bensakoneista. Muissa koneissa on hihnat. Myös kaikissa dieseleissä.
-
Morot kyllä ainakin alfa mer korjausoppaan mukaan ketju tosiaankin on nokka-akseleiden välissä ;)Elikkäs toi hihna pyörittää pakoakselia ja tolla ketjulla hoitelee imunokka-akselin pyörittämisen.Kiristin kahella pultilla kiinni niin sanotusti pässin otassa!.
Vielä löytyy alakerrasta toinen ketju joka pyörittää öljypumppua eli melko sekameteli soppa näkyy olevan täytyypä seurata tilannetta josko tuo krallatus pysyisi kohtuullisena :-[
Täytyy kysellä hintaa tolle murikalle ens huollossa jossa vaihetaan toi remmi.
-
Morot kyllä ainakin alfa mer korjausoppaan mukaan ketju tosiaankin on nokka-akseleiden välissä ;)Elikkäs toi hihna pyörittää pakoakselia ja tolla ketjulla hoitelee imunokka-akselin pyörittämisen.Kiristin kahella pultilla kiinni niin sanotusti pässin otassa!.
Vielä löytyy alakerrasta toinen ketju joka pyörittää öljypumppua eli melko sekameteli soppa näkyy olevan täytyypä seurata tilannetta josko tuo krallatus pysyisi kohtuullisena :-[
Täytyy kysellä hintaa tolle murikalle ens huollossa jossa vaihetaan toi remmi.
Tämä oli uus juttu kyllä. Ei tullu perehdyttyä ikinä että minkälainen välitys on nokkien välillä. Ei kai tuolle ole edes mitään vaihtoväliä annettu. Eikä ole kyllä tullut vastaan yhtäkään autoa joka pitäisi ääntä juuri tuolta. Mutta kertahan se ensimmäinenkin.
-
Eilen kuuntelin hlppis stetoskoopilla eli meiselillä ei se napse kuulunu sieltä ketjusta hyvin tasainen humina vain ;) ;).Mut epäselväksi jäi koskapa ruiskusuuttimet pitää muuten melko rallatusta! toisaalta laturi jäi kysymysmerkiksi taitaa olla ihan normaalia napsuntaa.
Joskus siitä vänkärinpuolelta on kuulunut isompaakin naputusta ja siihen ei oo meisseliä tarvinnu :2funny: