Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: puliukk0 - 19.09.2013, 19:54:39
-
Moi!
Tuossa b230fk + m90 ollut pari ongelmaa. Vaihdoin kesällä moottorintukikumit dieselin mallisiin, oli varmaan 5cm matalemmat kuin orkkis hydrauliset. Pistin kyllä molemminpuolin paksut prikat. Vissiin jonkun verran menee kasaan nuo hydrauliset painosta vrt dieselin kumeihin. Enintään 2cm heittoa oli vapaasti prikkojen kanssa.
No tämän jälkeen kun ajaai, niin alkaa kolisee vaimeasti (mutta vittumaisesti) kardaani/perä suunnalta alle 80kmh, tasakaasulla ja moottorijarrussa. Joutuu ajamaan hetken ennenkuin ääntä alkaa kuulumaan.
Täys kaasussa tulee tärinää vitosella. (ei oo kaksoismassaa enään)
Aina mun aikana tapahtunut liikkellelähdössä tärinää jos: painaa yli 20-40% kaasua, täristää n. 2500-3000rpm asti. Samoiten pieni kolahdus tullut uretaanipuslian jälkeen kun lähtee liikkeelle (tukivarret ei ole löysällä).
Onko kardaani niin tarkka suuntauksesta, että pitäisi askia ja kardaanin kannaketta laskea?
Kardaanissa mitään ihmeellistä tuntunut käsin koitettaessa... Mutta oireet vaikuttais kardaanilta?
-
Takimmainen nivel oli sökö.
Vielä vähän tärrää ja kolisee. Vaihdan ens viikolla tukilaakerin...
-
Ja saattaisi riittää tukilaakerin pulttien löysäys ja tasainen kiristys. Uudet kumit voi aiheuttaa sen että kardaani ei välttämättä ole enää suorassa suhteessa laakeriin.
-
Mistä löysit tiisselin kumit?
Olen etsinyt seiskaan noita, mutta ei valmisteta.
Muoks: Vai onko tämä kuitenkin II-koppanen?
-
Mistä löysit tiisselin kumit?
Olen etsinyt seiskaan noita, mutta ei valmisteta.
Muoks: Vai onko tämä kuitenkin II-koppanen?
Öö, oisko ollu 240 vai 740 dieselin kumit. Fixukselta. Koko kumiset verrattuna hydraulisiin. Jotku prikat tai isot mutterit laitoin sinne väliin et oli n. saman korkuset.
Täytyy vaihtaa se laakeri ja tutkia sitä kardaanin suoruutta. Koitin pistää prikat ja nostaa tukilaakeria (ei vaikutusta)? (jos kone alempana ja autoa madallettu n. kierros jousista)
No luultavasti se laakeri vaan sökö, pitäny samanlaist ääntä "uudesta" asti mulla.
-
Öö, oisko ollu 240 vai 740 dieselin kumit. Fixukselta. Koko kumiset verrattuna hydraulisiin. Jotku prikat tai isot mutterit laitoin sinne väliin et oli n. saman korkuset.
Ostit siis bensakoneen umpikumit...
-
Ostit siis bensakoneen umpikumit...
Diesel siinä paketissa luki ja kone sanoo dieselin kumiksi numeron...
-
Tukikumi ja laakeri vaihdettu. Silti naputtaa/kolkottaa just silleen et kuulee. Pitää vaihtaa vielä toinen nivel (vaikka ehjä) ja varmaan suunnata sitten katseet perään...
Tukikumi oli riekaleina ja laakerissakin sanomista. Ei tärise enään siis. Mutta tuo kolina on outo. Liekkö tuo hitsattu g80 ääntää.
-
Aina mun aikana tapahtunut liikkellelähdössä tärinää jos: painaa yli 20-40% kaasua, täristää n. 2500-3000rpm asti.
Tuo oire voi tulla motonetin kytkimestä tai moottorin, vaihteiston tai perän puslista/kumeista.
-
Tuo oire voi tulla motonetin kytkimestä tai moottorin, vaihteiston tai perän puslista/kumeista.
Ei täristä enään. Loppu kun vaihto ton rikkinäisen kardaanin nivelen, viimeisetkin tärinät loppu uudella kannatinkumilla + laakerilla.
Uutta siis:
-Kardaanin takimmainen nivel
-Kardaanin tukilaakeri + kannatinkumi
-Blingfactory vauhtis, -618 sre asetelma ja dieselin kytkinlevy
-Uretaani puslat (kaikki)
-Säädettävä panhard (perä suorassa)
-Jarrut uusittu (edessäkin liukutapit liikkuu nätisti)
Silti vielä kolkkaa. Tuntuis ääni kuuluvan about, kardaanin pyörintänopeudella ja hiton vaikea paikallistaa. Esim. käsijarrun tai jarrun painallus ei auta.
Pahimmillaan ääni kuin n. 60kmh ja tasakaasulla ajelee.
Pitää toi vaihteiston kumi kattoo myös, ei kuitenkaan ihan riekaleina oo ollut sen verta vilkasin nopeesti.
Ei vissiin m90 askin kumei saa muualta kuin volvolta?
-
Hardy-kiekko oikein?
-
Hardy-kiekko oikein?
En oo siihen rättiniveleen koskaan koskenutkaan...
Mutta tarkistan, mikä siinä on oikea ja väärä asento?
-
Olen nähnyt, että on laitettu jäykäksi.
Muoks. siis jossain autossa laitettu se lootan laippa ja kartaanin laippa samoihin pultteihin.
Onnistuikohan se edes ysissä.
-
Pistetääs tänne kun perästä kyse. Kyseessä siis G80lukollinen perä. Aina kun pakittaa niin perästä kuuluu hirvee nitinä. Liikkeelle lähettäessä rupes yhtäkkii kauhee tärinä ja jyrinä kuulumaa/tuntumaan perästä mikä kestää juurikin sinne 50km/h saakka. Varmaa noista tukivarsista ja puslista alottais?
Edit: Autoo on vähän madallettu jolloin perä on vähän menny toisel sivul.
-
Pistetääs tänne kun perästä kyse. Kyseessä siis G80lukollinen perä. Aina kun pakittaa niin perästä kuuluu hirvee nitinä. Liikkeelle lähettäessä rupes yhtäkkii kauhee tärinä ja jyrinä kuulumaa/tuntumaan perästä mikä kestää juurikin sinne 50km/h saakka. Varmaa noista tukivarsista ja puslista alottais?
Edit: Autoo on vähän madallettu jolloin perä on vähän menny toisel sivul.
Mul menny pari ketaa g80 talvella jumiin. Hienoo ku paukuttaa ihan vitusti vastaan. Lähti kyl pois ihan max 10m matkalla. Pakilla jos käyttää niin lähtee pois myös.
Jos kerran ääni häipyy 50kmh jälkeen niin luultavasti g80 jumittelee? Itse avaisin sen perän kannen ja putsaisin sisältä. Vois auttaa.
-
Jos kerran ääni häipyy 50kmh jälkeen niin luultavasti g80 jumittelee? Itse avaisin sen perän kannen ja putsaisin sisältä. Vois auttaa.
Jostain lukenut että perän puhdistuksessa voisi laskea vaan öljyt ulos, polttoöljyä sisään, takapää ylös ja 10min käyttää vaihde päällä ja sen jälkee laskee moska seoksen ulos ja uudet ölpät sisää. ???
-
Mulla alkoi matala kolina kun vaihdoin uudet nastarenkaat alle. Kuuluu asfaltilla varsinkin tärisyttävissä kohdissa, alkaen 20 km/h nopeudella. Oliskohan taka-iskarit tai jouset, perästä se mieluummin kuuluu jos pitäis arvata.
-
Tässä nyt ollut vähän kiire mutta itse paikallistanut joko vaihdelaatikko tai perään äänen. Välillä alkaa vasen takapyörä vikisemään alle 40kmh vauhdissa kässärillä pahenee, liekkö laakeri antais periksi vanhuuttaan/väljyyttään? Hiton huono sitä oli tarkistella kun pysty pyörittää kuten eturengasta.
Miten tuommonen jäykän taka-akselin laakeri edes vaihdetaan? (Lähinnä se koolin irroitus)
-
Miten tuommonen jäykän taka-akselin laakeri edes vaihdetaan? (Lähinnä se koolin irroitus)
Ulkokooli lähtee todella helposti massaulosvetäjällä, jossa kynsipää.
Usein ei tarvitse edes sitä.
Sisäkooli ja rymppirenkas menee takaisin helposti, kun avustat sitä ihan tavallisella metrin pätkällä 48,3mm putkea ja 10 kg lekalla.
Hifistelijät laittaa akselin pakkaseen ja sisäkoolin uuniin +50 C°.