Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sikalintta - 23.09.2013, 08:57:18

Otsikko: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: sikalintta - 23.09.2013, 08:57:18
Autona V70 -05 D5.  Vasen takajarru laahaa jonkun verran, sen verran pemistin sitä että putsailin ja rasvailin liukupinnat, männän saa sisään ei nyt sormivoimin mutta puristimella suht helposti. Eipä vaan näyttäny auttavan asiaan tämä operaatio, ei vaan palauta puristuksen jälkeen omin voimin.

Kattelin mätänetistä ettei nuo satulat kovin kalliita ole jos vaihtaisi koko asian. Mutta olisko suositeltava vaihtaa molemmille puolille heti, toinen kyllä toimii ainakin toistaiseksi?

Ja itse operaatiossa sinänsä ei epäselvää muuten kuin jarrujen ilmauksen osalta, periaate sinänsä selvillä mutta kun letkut päästää auki, tarviiko ilmaus suorittaa muutakuin takapään osalta vai koko järjestelmä läpi? Ja yrittääkö se tyhjätä letkun kautta kaikki nesteet ulos, ei siellä kyllä vissiin painetta pitäisi olla normaalitilassa? Ja tarviiko ilmauksessa mitään erikoistyökaluja?
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: paku97 - 23.09.2013, 09:01:35
Jätät vain ilmaus ruuvin hetkeksi auki, rupee kyllä tiputteleman, sit ruuvi kiinni, ei tarvi senkummemmin ilmailla. Helppo nakki toi vaihtaminen. :hello:
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: Fact0ry - 23.09.2013, 11:18:59
Kattelin mätänetistä ettei nuo satulat kovin kalliita ole jos vaihtaisi koko asian. Mutta olisko suositeltava vaihtaa molemmille puolille heti, toinen kyllä toimii ainakin toistaiseksi?

Ja itse operaatiossa sinänsä ei epäselvää muuten kuin jarrujen ilmauksen osalta, periaate sinänsä selvillä mutta kun letkut päästää auki, tarviiko ilmaus suorittaa muutakuin takapään osalta vai koko järjestelmä läpi? Ja yrittääkö se tyhjätä letkun kautta kaikki nesteet ulos, ei siellä kyllä vissiin painetta pitäisi olla normaalitilassa? Ja tarviiko ilmauksessa mitään erikoistyökaluja?
Itse vaihtaisin vain rikkinäisen, turhaa vaihtaa toinenkin kun siinä ei välttämättä ole mitään vikaa. Itselläni alkoi vuosi sitten laahaamaan -04 s60 vasen takajarrusatula ja vaihdoin sen juurikin motonetin osaan. Toimii hyvin eikä ole oikea puoli alkanut oireilemaan.

Ilmaukseen riittää, kuten paku97 sanoi, käytännössä se, että teet vaihdon näin:
- letku irti satulasta (tai pikemminkin satula irti letkusta, ota satula ensin irti ja pyörittele irti letkusta)
- Uusi satula paikalleen
- Ilmausruuvi auki ja jarrunestesäiliön korkki pois
- Odottele kunnes ruuvista tulee pelkkää nestettä (itse olen vielä tässä kohti polkaissut kerran jarrua)
- Ilmaruuvi kiinni ja kamat kasaan.

Kun vaihdat satulaa, tulee letkusta jatkuvasti hiljalleen painovoiman vaikutuksesta nestettä pihalle. Kannattaa siis vaikka putsailla paikat kunnolla ensin ja sitten vaihtaa satula nopeasti uuteen. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita, ilmausnippaan voi laittaa letkun ja ohjata sillä nesteet vaikka johonkin kippoon sen sijaan, että ne valuisivat satulan päälle.
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: sikalintta - 23.09.2013, 11:39:20
Noniin kiitoksia vastauksista, eiköhän tuo näillä eväillä hoidu kivuttomasti  :pomo:
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mmet - 23.09.2013, 21:05:16
Reilulla parillakympillä saa jarrusatulan korjaussarjan jos haluaa näperrellä.
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: jm-team - 12.01.2014, 20:17:40
tietääkä kukaan mistä sais takasatulaan uuden männän??.. tiivistesarjoja saa kyllä vaikka motonetistä mutta mäntää en löytänyt..
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mulugren - 13.01.2014, 01:06:11
Itse vaihtaisin vain rikkinäisen, turhaa vaihtaa toinenkin kun siinä ei välttämättä ole mitään vikaa. Itselläni alkoi vuosi sitten laahaamaan -04 s60 vasen takajarrusatula ja vaihdoin sen juurikin motonetin osaan. Toimii hyvin eikä ole oikea puoli alkanut oireilemaan.

Ilmaukseen riittää, kuten paku97 sanoi, käytännössä se, että teet vaihdon näin:
- letku irti satulasta (tai pikemminkin satula irti letkusta, ota satula ensin irti ja pyörittele irti letkusta)
- Uusi satula paikalleen
- Ilmausruuvi auki ja jarrunestesäiliön korkki pois
- Odottele kunnes ruuvista tulee pelkkää nestettä (itse olen vielä tässä kohti polkaissut kerran jarrua)
- Ilmaruuvi kiinni ja kamat kasaan.

Kun vaihdat satulaa, tulee letkusta jatkuvasti hiljalleen painovoiman vaikutuksesta nestettä pihalle. Kannattaa siis vaikka putsailla paikat kunnolla ensin ja sitten vaihtaa satula nopeasti uuteen. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita, ilmausnippaan voi laittaa letkun ja ohjata sillä nesteet vaikka johonkin kippoon sen sijaan, että ne valuisivat satulan päälle.

Näinkö tehden systeemiin ei varmasti jää ilmaa?
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: Jortsi - 13.01.2014, 11:16:41
Halvin ilmausletku maksaa about 5e ja on aivan toimiva ja kätevä ratkaisu. Oon käyttänyt auton ja prätkän kanssa ilman ongelmia. Läpinäkyvästä letkusta näkee millon loppuu ilmakuplat.
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: paku97 - 13.01.2014, 11:36:17
Näinkö tehden systeemiin ei varmasti jää ilmaa?
Ainakin mulla toiminu jo kolmes volvossa. 5e:lla saa melkeen sixpakin. :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: Fact0ry - 13.01.2014, 14:50:40
Näinkö tehden systeemiin ei varmasti jää ilmaa?
Kuten paku97 yllä totesikin niin toimii. Tosiaan kun vielä lopuksi tekee rauhallisen polkimen pohjaan painamisen niin sieltä tulee sen verran runsas määrä nestettä (suhteessa letkun tilavuuteen) että ei varmasti jää ilmaa. Jarrujärjestelmä kun on autoissa sellainen, että painovoima valuttaa nestettä hiljalleen pihalle jatkuvasti, niin jos ilmakupla ei pääse johonkin jyrkkään nousuun niin se poistuu aika usein ihan omalla painollaan, tai sitten viimeistään tuolla viimeistelevällä polkaisulla.
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mulugren - 26.02.2014, 22:41:46
Ok, saken klar. Tuo on kieltämättä huomattavasti helpompi kuin ne perinteiset tavat.

Jm-team kaipaili mäntiä. Onhan niitä saatavilla jos ei suomesta niin ainakin ruotsi ja uk. Ei kyllä ole kovin kannattavaa kun tarvii tiivistesarjankin. Kunnostettu satula taitaa maksaa about saman ja kaupan päälle komia väri;-)
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: Kojontti - 27.02.2014, 23:50:15
Niin, ja kannattaa muuten seurata ettei pääse säiliö tyhjäksi kun ilmailee. Siitä voi seurata vähän lisäjumppaa...
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mulugren - 28.02.2014, 00:19:58
toista ääripäätä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Jarrujen-ilmauslaite-191531/

olen tuollaisen hommaamista miettiny. tuolla vasta näppärä vaihtaa nesteet. kompressori puuttuu mutta sen tarvin askarteluun muutenkin. hämmästyttävän halpoja nuo pikkuriikkiset kompressorit nykyään. biltemassa alkaen 69eur. tiedä sitten tekeekö mitään
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mara h - 28.02.2014, 05:25:55
Kyllä niillä renkaita täyttelee ja pikkuhommia tekee, no pulttipyssy pärähtää kerran, sitten on ooteltava paineitten nousua, jos aikoo kunnolla ilmatyökaluja käyttää, on kompura oltava vähintään 100l säiliöllä, sekä varustettu suoralla otolla säiliön päästä, jos tarvitaan kerralla paljon ilmaa tai paineiskua, niin mittareden läpi tulevasta liittimestä sitä ei saa :)
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mulugren - 28.02.2014, 09:34:30
Voisko niillö kuiteskin lutkutella jarrunesteitä? Katoin että viitisen bar tarttee
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: mara h - 28.02.2014, 11:50:52
Voi vallan hyvinkin, jos et nyt jotain 12v renkaantäyttövehettä osta, tuo 5bar on vähän sinänsä väärä suure ilmoittaa, kaikki kompurathan tekee vähintään 8baaria painetta, tärkeempää olis miusta ilmottaa paljonko laite tarttee litrroja sekunnissa/minuutissa, tuohon se pieni kompura kompastuu, ei paineeseen, mutta kyllä se tuota purkkia pyörittää ihan mitenperin vaan, se 5baaria onko se minimi vai maksimi, jos se on maksimi, täytyy siun kompuran mittareiden vieressä olevasta hanasta pienentää ulostulo painetta, muuten saattaa lentää retelit pitkin seiniä, yleensä siinä on kaksi mittaria, toinen näyttää säiliöpaineen ja toinen ulostulopaineen, siitä sen pystyy säätämään eri kaluille, yleensä paineilmakalut tarttee 8bar, jotkut harvemmat 10bar, noista halvoistakin voi noita rajoja säätää, ylärajaa ei välttämättä tartte 8sista nostaa, mutta tärkeempi miusta on alaraja, eli minkäverran säiliöpaineen tarttee laskea ennenkuin kompura kytkeytyy päälle, näissä halvoissa se voi olla jopa 4,5bar, kannattaa säätää 6,5-7bar, säätäminen edyllyttää katkasin yksikön purkamista
Otsikko: Vs: V70 takajarrusatulan vaihto
Kirjoitti: Nippon50 - 27.08.2014, 02:36:09
toista ääripäätä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Jarrujen-ilmauslaite-191531/

olen tuollaisen hommaamista miettiny. tuolla vasta näppärä vaihtaa nesteet. kompressori puuttuu mutta sen tarvin askarteluun muutenkin. hämmästyttävän halpoja nuo pikkuriikkiset kompressorit nykyään. biltemassa alkaen 69eur. tiedä sitten tekeekö mitään
aika turhake sinäällään tuo ilmauslaite. varmempi tapa on perinteinen letku menetelmä!imuvirta sotkee nesteen letkussa niin ettei siitä oikein saa selvää vieläkö tulee ilmaa vai ei! =( harraste hondassa kyseinen laite ei toiminut ollenkaan...omaan ärrään vois testata kun pääsee ipd:n teräspunosletkuja asentelemaan. =)