Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikko900 - 23.09.2013, 12:35:54
-
Mites olette parantaneet valoja 9 satkuista kun tuntuu että ei riitä kyllä millään valoteho kun eilen yöllä ajoin 8 tietä, ei kyllä pitkilläkään meinannu nähdä mitään. Tai lieneekö näkö huonontunut, en usko:p releistämällä ja paksummilla johdoilla mutta en nyt ymmärrä mitä tuolla releistämisellä meinataan kun ohan ajovaloissa jo rele valmiinakin ?? Ksenoneja kattellut mut en tiä kannattaako ja saako näihin sitten sopivia umpioita ja laseja niitä varten? Ja 100w polttimoitakaan ei kuulemma kannata laittaa joidenkin mukaan....
-
releistäminen valmiilla satseilla: lyhyemmät valojen piuhat jotka myös yleensä isommalla poikki-pinta-alalla. saadan jännitteenalenemaa pienennettyä ja maksimoitua virransaanti.
omassa 940 näkee kasitiellä (kokkola kalajoki korkeus) hyvin. normivaloissa 55/60w h4 halogeenit ja vakio valojen lisäpitkissä 35w h3 xenonit. ja omat umpiot on paljo haukkuja saaneet djautot. johtosarja on vakio -91 (jenkkiversio). harkinnasssa lisäpitkille 55w xenonit
-
Ei muutakun keulille Rallye 3003 (ref.50) ja niihin xenonit, niin johan näkee :pomo: itselläni on moiset valot. KYLLÄ NÄKYY
-
Itse aloitin valojen parantamisen umpioiden uusimisella. Alkoi olla 400tkm:a ajetut umpiot heijastimien osalta aika huonossa hapessa, vaikka vaihdetut lasit olivatkin vielä ihan hyvässä hapessa. Omat umpioni tilailin saksan ebaysta, olisiko ollut yhteensä n.150e. Tuolla operaatiolla parani jo valot kummasti :)
Talvisin/syksyisin on tullut myös käytettyä noita xenoneja lähivaloissa. Nuo polttimot mitä olen nykyisin käytellyt on ollut ihan single-H4-xenoneja. Aikaisemmin oli kanssa jonkin aikaa solenoiditoimiset bi-xenonit, mutta viskasin ne romukoppaan, kun niissä oli aika huono valokuvio. Omasta mielestäni hajavalon määrä ollut varsin maltillinen noilla single-polttimoilla, ja ei ole kyllä vastaantulijatkaan vilkutellut pitkiä viiden vuoden aikana kuin kerran :P
-
Ja kun niitä lyhkäsiä aletaan parantamaan luonnollisesti myös niin umpiot + lasit uudet jos vanhatkin ovat ja sen päälle uudet polttimot ja aiemmin mainittu releytys/hakkuri polttimoille.
Lisävalojahan nyt on helppo parantaa (laillisestikin) lisäämällä niitä....
-
Polttimon kannalle tasainen vähän päälle 14 V jännite.
Vaikka sillä reletyksellä.
Jo näkee. Tietty polttimoissakin on sitten eroja.
Kannattaa ostaa hyvät. Itse ostin viimeksi GE:n +120:t.
Edelliset oli Osaramin Night Breakerit.
Syksyisin vaihdan aina polttimot.
Ei ne toki pitempään kestäkaan...
Lisävaloina mulla itsellä on Bosch Pilot 190:set. Hyvä perinne valonheittiö.
Alkuperäiset lisäpitkät pelaa vaihtoreleen kautta, eli joko Pilotit tai alkuperäiset (joilal ei kyllä mitään tee!).
Kummallisen kaukaa vaatii nissaniot vaihtamaan lyhyille....
ELK
-
Niin mites se releistys käytännössä tapahtuu? Täytyy huomenna mitata yleismittarilla paljonko antaa. Kattelin että aika paksut piuhat volvossa kuitenkin on. Onkos paljon väliä mistä ne umpiot ostaa?
-
Pitkille tässä enemmän oikeestaa tarttis tehoa...
-
No tuo bilteman valmis relesarja on helppo ja ihan pätevä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/)
Ite laitoin aikanaan tuon sarjan, uudet lampun lasit ja kunnon polttimot. Ja auton omiin lisäpitkiin h3 xenonit. Mutta sitten hankin Bosch Rallye 225:t, ja laitoin nuo xenonit niitten sisään. Sen jälkeen on pärjänny hyvin.
-
Jos laittais vaikka sit ne 55w ksenonit niihin lisäpitkiin... Mistät olette ksenon sarjoja ostaneet?
-
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H3%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H3%20Muutossarja%206000K%22&ChangeAction=SelectSubProduct. Kellään kokemuksia noista?
-
kannattaneeko laittaa sellaisia, joilla ei ole hyväksyntää... kova homma riisuilla katsatukseen...
itse olen huomannut, ettei pelkkä reletys takaa hyvää jännitettä.
myös laturin johdot täytyy renoveerata. molemmat + ja miinus.
akulta mitaten se sama jännite, mitä lampunnavoille tavoitellaan. siis auton käydessä.
suosittelen reletyksen pihoiksi 4 mm2-piuhoja.
releet voi laittaa suojattuun asennusrasiaan, niin saa ne sopivan lähelle lamppuja.
itsellä on rele/palava lanka siellä boxissa.
nykyään saa jo hyvin osia noiden asennusten tekoon.
sulakkeitakin kannattaa käyttää...
tinauksesta en puhu mitään, kun siitä saa taas moitteet (m)asentajailta.
omat liitokset on tinauksen hyvin kestäneet.
:)
_sfr-
-
Faq-osiosta löytyy valojen releytys. :(
-
Jatketaan tähän...
Pitäiskö alkuperästen lisäpitkien palaa muissa asennoissa kuin viiksestä vetämällä? Jos työnnät niin palaa vaan h4 pitkät?
Tuli vaan mieleen et luulis niitten toimivan samaanaikaan?
-
Jatketaan tähän...
Pitäiskö alkuperästen lisäpitkien palaa muissa asennoissa kuin viiksestä vetämällä? Jos työnnät niin palaa vaan h4 pitkät?
Tuli vaan mieleen et luulis niitten toimivan samaanaikaan?
??? ???
-
??? ???
Aivan, sekosin autoissa. Siis kun vedät pitkät päälle niin h4 pitkät jää päällä mutta noi lisäpitkät sammuu. Jos väläytät pitkiä niin molemmat näyttää.
-
Ei kyllä molempien kuuluu jäädä palamaan.
-
Ei kyllä molempien kuuluu jäädä palamaan.
Asia selvä. Kettu kuittaa. :)
-
kuin haastava http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/ relesarja on asentaa? Olen etsinyt omaan 760 :seen valorelettä jo pitkään mutta auto tuotu saksasta kyseistä osaa ei enää valmisteta. Tämä sarja vois olla hyvä vaihtoehto. onko mukana kuin hyvät ohjeet?
-
kuin haastava http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/ relesarja on asentaa? Olen etsinyt omaan 760 :seen valorelettä jo pitkään mutta auto tuotu saksasta kyseistä osaa ei enää valmisteta. Tämä sarja vois olla hyvä vaihtoehto. onko mukana kuin hyvät ohjeet?
ei ole vaikea asentaa...plussan rengaslitin akun + miinuksen rengasliiti/n(/met) runkoon ohjaus normivalojen h4-liittimestä ja tietty releitten kiinnitykset yms. eipä siinä muuta oo
...mutta sulle tulee ongelmaks että näitä ohjataan valojen vakio sähköillä, mut jos saat viiksestä tuotua ohjauksen tämän relesarjan h4-liittimille sekä värkätä ne kiinni, niin no problemos
-
Pitäiskö alkuperästen lisäpitkien palaa muissa asennoissa kuin viiksestä vetämällä? Jos työnnät niin palaa vaan h4 pitkät?
Tuli vaan mieleen et luulis niitten toimivan samaanaikaan?
Ne orkkis-lisäpitkät syttyvät aina yhdessä niiden H4 polttimoiden pitkien kanssa, koska ne on johdotettu umpiossa rinnakkain kytkettynä, joten jos kaikki on orkkista, niin lisäpitkät syttyvät samalla kun ns. päävalotkin.
Niin mites se releistys käytännössä tapahtuu? Täytyy huomenna mitata yleismittarilla paljonko antaa. Kattelin että aika paksut piuhat volvossa kuitenkin on. Onkos paljon väliä mistä ne umpiot ostaa?
Tuo Bilteman sarja on oikein hyvä aloittelijalle, jolla ei ole ns. kolvaus-kokemusta.
Jos H4 polttimolla on alle 13,2V niin silloin johtosarja on alkanut mädäntymään ja releistys on ehdottomasti tarpeen.
Samalla kannattaa tutkia se laturin antojännite.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0
Eikä ne ysin valopiuhat mitenkään paksuja ole, päin vastoin. :buck2:
Umpiot on oikeastaan sama, mistä ne ostaa kunhan ne ovat uudet ja ehjät.
Ja releistyksen jälkeen kun tarkastaa, että polttimon kannalla on 14V niin pitäisi alkaa näkemään!
Yli 14V ei kannata enää mennä, sillä sitten alkaa polttimon elinikä lyhentymään dramaattisesti!
-
Mittasin tuossa noi lyhkästen jännitteey niin vähän päälle 12v näytti tai 12,3 pintaan eli aikas hävikki... Niin auto tyhjäkäynnillä tosiaan. Laturi on uudehko ja se anto 14v. Akku on aikas vanha, varmaan melkein 10 vuotta vanha. Mutta kyllä sillä talvellakin hyvin on vielä lähteny laakista käyntiin. Volvo kyllä lähtee pakkasilla muutenkin palmun alta:p
-
Ne umpiot ja lasit oli vielä aikas hyvässä jamassa niin ei niitä viittis vielä vaihtaa kun ei nekään aivan ilmasia ole.
-
ehdotan laturin maadotuksen parantamista ja suoraa (SUOJATTUA!) 6mm2 piuhaa laturilta akulle.
jos et tiiä miten, jätä tekemättä!
-
Mittasin tuossa noi lyhkästen jännitteey niin vähän päälle 12v näytti tai 12,3 pintaan eli aikas hävikki... Niin auto tyhjäkäynnillä tosiaan. Laturi on uudehko ja se anto 14v. Akku on aikas vanha, varmaan melkein 10 vuotta vanha. Mutta kyllä sillä talvellakin hyvin on vielä lähteny laakista käyntiin. Volvo kyllä lähtee pakkasilla muutenkin palmun alta:p
Juu, sinulla on kadonnut valotehosta paljon muille laitumille, joten releistystä kehiin ja umpiot uusien, niin johan näkee!
Minä ainakin vaihtaisin sen 10-vuotiaan akun, sillä se on elinikänsä päässä. Kun sen kuolema koittaa, niin yllätyt, että se voi loppua ihan hetkessä!
-
Valoista puheen ollen, tuossa saman vehkeen mittarivalot sekä lämmönsäädin valot olleet pimeenä jo jonkin aikaa. Nyt aloin niitä laittelemaan ja luulin vian olevan himmentimessä ja vaihdoin sen uuteen käytettyyn mutta ei pelaa, sihen tulee tosiiaan tommonen 6 pinninen liitin (3 kellolle ja kolme himmentimelle) kun vetää hyppylangan keskimmäisestä(sininen) reunimmaiseen ( 2mustaa johtoa.) niin syttyy valot? Mikäs perkule siinä vois olla. Lamppujen kantaan tullee jännitettä kun on virrat päällä. Apuja kaivattaisiin.
-
Molemmat himmennin kytkimet olen avannu ja näyttää ehjältä.... Alkaa hermo kohta mennä...
-
Samoin jos vetää keskimmäisestä pinnistä maihin niin toimii. Tai siis palaa täysillä eikä pysty säätämään. Onkos se sitten toikin kytkin sökö... Vai onko vaan maavika, jännältä tuntuu... Mahtaako volvolta saada vielä tommosia kytkimiä?
-
Jatketaan tähän...
Pitäiskö alkuperästen lisäpitkien palaa muissa asennoissa kuin viiksestä vetämällä? Jos työnnät niin palaa vaan h4 pitkät?
Tuli vaan mieleen et luulis niitten toimivan samaanaikaan?
Tuohan riippuu vain siitä, minkä auton viiksen olet volvoosi laittanut ja miten se on kytketty.
-
Täällä kans mittailtu jännitteitä tyhjäkäynnillä. Akun navoille tulee 14,2V, H4 lyhyille 12,4V, H4 pitkät 12,2V ja "lisäpitkä" 13,6V.
Ajattelin sitä bilteman valoreleytys -sarjaa käyttää, montakohan niitä tarvitsen ja miten helvetti ne kuuluu kytkeä? Vissiin heräte otetaan vanhoista piuhoista ja akulta suoraan uusille releille piuhat ja niistä suoraan umpioihin?
Huhhuh, kaksi H4:sta ja kaksi H7:aa, montakohan relettä tarvitsee.? 2? 3? :2funny:
-
Itellä on tuossa "boxissa" rele /palava lanka...
Siitä kun laskee:
- lyhyet 2 relettä
- omat pitkät/H4 2 relettä
- Bosch Pilot 190:t 2 relettä
- omat sumuvalot 2 relettä
- ja ne vaihtoreleen kautta vaihtoehtoisesti Pilottien kanssa pelaavat omat "lisäpitkät" 2 relettä...
Riittää vähempikin. Turhaa hifistelyä moinen. ::)
Releen laatukin ratkaisee ja arvot.
Ehkä rele / molempien heittiöiden samat langat olisi ok?
Toki mun valoja voi kuvata kirkkaanoloisiksi. Kun on hyvät polttimot, ovat vieläkin kirkkaammat.
Boxi on jotain 270 mm*200 mm. En ole mitannut. Vakiokokoinen sähköasennusrasia kuiten. Läpivientikumein ja silikonilla tiivistettynä. Siinä edessä puskurin takana. Vanerilevylle asennettuna.
_sfr-
-
Huhhuh, kaksi H4:sta ja kaksi H7:aa, montakohan relettä tarvitsee.? 2? 3? :2funny:
Kolme relettä jos oikein haluaa hifistellä.
Yksi lyhyille, yksi pitkille ja yksi sumareille. Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).
-
Kolme relettä jos oikein haluaa hifistellä.
Yksi lyhyille, yksi pitkille ja yksi sumareille. Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).
Sumareille ei laiteta relettä, vaan vastuslanka. :nohnoh Eihän ne umpion lisäpitkät ole mitkään sumarit. :nohnoh
Näin itsekin aamupaskalla tuumasin. Yksi rele H4-lyhyille, yksi rele H4-pitkille ja yksi rele niille "lisäpitkille". Ei tuon luulisi olevan vaikeaa. Voisi hommata jostain "töpselin" mihin valojen töpseli käy. Siihen sitten laittaa nuo alkuperäiset piuhat menemään ja siitä heräte releille. Releiltä sitten ihan omat kunnollisella kaapelilla olevat töpselit umpioille.
Harmittaa lisäillä sähköjä omien sähköjen päälle. :'( Vissiin sulakekin kannattaa laittaa...
Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).
Joo, bilteman relesatsin "tehoreleen" (http://biltema.fi/ProductImages/42/large/42-688_l.jpg) jos meinaan laittaa, niin se tehokkaampi yli 2x100w releistä tulee.
-
Sumareille ei laiteta relettä, vaan vastuslanka. :nohnoh Eihän ne umpion lisäpitkät ole mitkään sumarit. :nohnoh
Miksi niille pitäisi laittaa vastuslanka? :buck2:
Umpion lisäpitkät on johdotettu umpion sisällä H4 pitkien kanssa rinnakkain, joten yksi rele riittää niille, koska niiden yhteensä kuluttama virta on siellä 20A luokissa. Ja kun laittaa 40A releen niille pitkille, niin taatusti riittää.
Lähivaloille ja sumareille riittää taatusti sellainen 30A rele ilman hikeä.
Ihan ensimmäisenä sulake-rasia.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481762/Laattasulakerasia-4-sulakkeelle
Sitten rele lyhyille/pitkille.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481861/Kaksoisrele-12V-2x40A
ja sumareille.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481869/Yleisrele-12V30A
Päälle hitusen piuhaa, liittimiä ja kutistesukkaa.
Näin itsekin aamupaskalla tuumasin. Yksi rele H4-lyhyille, yksi rele H4-pitkille ja yksi rele niille "lisäpitkille". Ei tuon luulisi olevan vaikeaa. Voisi hommata jostain "töpselin" mihin valojen töpseli käy. Siihen sitten laittaa nuo alkuperäiset piuhat menemään ja siitä heräte releille. Releiltä sitten ihan omat kunnollisella kaapelilla olevat töpselit umpioille.
Tuolla menetelmällä joutuu puukottamaan umpion johdotusta, sillä umpiolle tulee vain neljä piuhaa!
Lyhyt, pitkät, sumari ja maadoitus.
H4 pitkä ja se lisäpitkä ovat umpion sisällä rinnan kytkettyinä.
Ja kyllä, herätteen voi pölliä siitä umpion "töpselistä", kunhan hankkii jostan samanlaisen "töpselin", niin ei tarvitse tehdä purkkaviritelmiä.
Harmittaa lisäillä sähköjä omien sähköjen päälle. :'( Vissiin sulakekin kannattaa laittaa...
Joo, bilteman relesatsin "tehoreleen" (http://biltema.fi/ProductImages/42/large/42-688_l.jpg) jos meinaan laittaa, niin se tehokkaampi yli 2x100w releistä tulee.
Tuo bilteman rele on jo yliampumista kokonsa puolesta. Tuollainen 40A kaksois-rele on riittävä ja pienempi.
Lisäksi nuo ruuviterminaalit ovat haitarista.
-
Eli sittenhän pitkille pitäisi riittää tämmöinen sarja:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/
?
Tuossahan on releet (30A) ja töpselit + johdot. Tarvitsee vain lisätä sulakkeet ja kutistesukkaa, niin pitäisi olla buéno?
"aavistuksen" hatuttaa, kun ylä-asteella muisti kaikennäköiset sähköopit ulkoa ja rakenteli toimivia ajovaloja peltoautoon yksivärisellä johdolla, kolvilla ja muutamalla releellä. Nyt hyvä jos muistaa mitä johto tekee... :facepalm:
-
Tuolla Bilhelveten sarjalla pärjää oikein hyvin!
-
Epäilen, että uusimpiin vehkeisiin valojenkin rakentelu voi edellyttää jonkin tietojärjestelmän päivittämistä...
:2funny:
Sikäli 940:n on tämän rakentelun puolelta varmaa peruskamaa.
Muutoinkin ihmisen elämää hankaloitetaan.
Koneistamon mies sanoi, että uudemissa (auto)malleissa mm. jakohihnan katkeaminen aiheuttaa miltei väistämättä kannen uusimisen. Ei pysty korjailemaan. Hyvä jos 5000 riittää...
Syöpäsäätiöt siis rulettaa. Ti-ihminen jyrätään. >:(
Toivottavasti tuo 940 ei joudu kolariin. Silloinhan se kulkee kirkkaasti vielä seuraavat 10 vuotta....
Aaamusumussa huomasin, että valot näyttää liikaa vasemmalle - siksiköhän ne väläyttelee niin taajaan... Kirkkauteen tottumattomat papat.
_sfr-
-
Noni, Bilteman satsi haettu ja avattu, vaikuttaa todella pätevältä ja fiksulta setiltä. Ainoa miinus on, että sulake puuttuu...
Nyt kysynkin, eikös tuohon kannattaisi moinen lisätä, vaikka tuleekin ns. omien valojen johtojen perään koko relesarja? Kuitenkin alkuperäiset johdot kytkevät vain releet päälle, jolloin releet antavat virtaa valoille suoraan akulta, tässä välissä ei ole mitään sulakkeita. ??? Eikös tuohon rele - polttimo välille nyt kannattaisi sulake laittaa? Vai välille akku - rele? Onko sillä mitään väliä? Ja mitenkäs sulake laskettiin... oliko nyt kaavalla 55w/12V lyhyille ja 60w/12V pitkille? Tällöinhän se olisi ~5A lyhyille ja seuraava isompi 7,5A pitkille? Menikö väärin? :2funny:
Ja yhden asian tajusin, mitä tapahtuu kun tuon satsin asentaa. Se "palanut polttimo" -valo jää palamaan, koska toisen umpion piuhat jäävät irti (tuo relesatsi tarvitsee vain toisen umpion piuhat, sekin kytketään töpselillä)
-
Ainoa miinus on, että sulake puuttuu...
Nyt kysynkin, eikös tuohon kannattaisi moinen lisätä, vaikka tuleekin ns. omien valojen johtojen perään koko relesarja?
Totta hitossa ja vähintään kaksi sulaketta, eli pitkät ja lyhyet erikseen. Ettei tule ikävää ylläriä jos se sulake palaa! :o
Voipi paniikki iskeä, jos kaikki valot katoaa vauhdissa.
Kuitenkin alkuperäiset johdot kytkevät vain releet päälle, jolloin releet antavat virtaa valoille suoraan akulta, tässä välissä ei ole mitään sulakkeita. ??? Eikös tuohon rele - polttimo välille nyt kannattaisi sulake laittaa? Vai välille akku - rele? Onko sillä mitään väliä?
Sillä on iso väli, mihin se sulake laitetaan! :hello:
Oikea paikka on akusta releelle väliin ja mahdollisimman liki akkua!
Ja mitenkäs sulake laskettiin... oliko nyt kaavalla 55w/12V lyhyille ja 60w/12V pitkille? Tällöinhän se olisi ~5A lyhyille ja seuraava isompi 7,5A pitkille? Menikö väärin? :2funny:
Meni! :buck2:
Pitkien teho on (H3 55W+55W) + (H4 60W+60W) = 230W 230/13,2V=17,4242 Ampeeria.
Koska suunnittelujännite halogeeneille on yleensä 13,2V, niin oikeasti tuo sähköteho on isompi releistyksen jälkeen. Minulla pitkissä ei meinaa kestää 25A lattasulake (lämpenee rajusti). Sulakkeen tehtävä on olla oikosulkusuoja, eikä lämmitysvastus! :D
Joten survo sinne suoraan se 30A sulake pitkille ja lyhyille 20A riittää.
Meikäläisen pitkien valoteho on wateissa 336W, notta noilla näkee jo! :pomo:
Ja siellä on vakio H3/H4 polttimot! :buck2:
Ja yhden asian tajusin, mitä tapahtuu kun tuon satsin asentaa. Se "palanut polttimo" -valo jää palamaan, koska toisen umpion piuhat jäävät irti (tuo relesatsi tarvitsee vain toisen umpion piuhat, sekin kytketään töpselillä)
Riippu siitä, onko valovahti kytketty vai ei. Minulla ei ole, joten mitään ei tapahdu. Yleisesti tuo releen ottama virta on pirun pieni (10mA), eikä välttämättä sytytä sitä vikavahtia. Jos sytyttää, niin pienet vastukset orkkisjohtoihin, niin valovahti ei tiedä asiasta sen jälkeen tuon taivaallista.
-
Täytyy kyllä antaa sen merikontin takaloosterissa olevan turun tuomiokirkon kokoinen P> mikanille! Jaksaa selittää yli-innokkaasti ja riittävän selkeästi tollolle, vaikka vissiin vähemmälläkin olisi päässyt! O0
Mutta päässäni mietiskelinkin, että olisi vissiin pitänyt ynnätä watteja. Olisi sen virheen viimeistään virrat päälle kääntäessä huomannut. :D Mutta helvetin helpolta vaikuttaa, tarvitsee enään sulakerungon (minkä mikan jo aikaisemmin linkittikin), pari sulaketta ja ruuvata kiinni. ??? Katsotaan josko saisi tämän kuun aikana kytkettyä. 8)
Tuli menneisyydestä eräs esimerkki mieleen. Ensiautossani, Fiat 127:ssa oli edellinen omistaja releyttänyt lisäpitkät ja H4 -umpioiden pitkät (älä kysy miksi). No arvatkaapas mikä oli tilanne, kun vaihdoit todella hyviltä pitkiltä 11V jännitteellä oleviin lyhyisiin... :buck2: Aivan sama jos olisi suoraan pudottanut parkeille. :2funny:
-
Tulipa laiteltua itsellekin tuo bilteman valonvahvistin sarja paikoilleen. Ihan suht pätevän oloinen sarja, ja kaapelivahvuus aika asiallinen n. 2,5mm2. Maadoituspiuhat olivat hieman hassusti vain noin 30 cm pitkät, pitää vetää runkoon ihan valon viereen. 940:ssä tosin on juuri sopivasti vieressä auton omat maadoituspisteet valmiina ;) Hinkkailin samalla laitellessa puhtaaksi nuo maapisteet, ettei tule sieltä jännitehäviöitä.
Ennen asennusta mittailin lyhyiden jännitteeksi n. 11,7-11,8 volttia ;D Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle :) Koeajoa ei ole vielä tullut tehtyä, mutta valot kirkastui ihan silmin nähden kun vertasi tallissa.
-
Tulipa laiteltua itsellekin tuo bilteman valonvahvistin sarja paikoilleen. Ihan suht pätevän oloinen sarja, ja kaapelivahvuus aika asiallinen n. 2,5mm2. Maadoituspiuhat olivat hieman hassusti vain noin 30 cm pitkät, pitää vetää runkoon ihan valon viereen. 940:ssä tosin on juuri sopivasti vieressä auton omat maadoituspisteet valmiina ;) Hinkkailin samalla laitellessa puhtaaksi nuo maapisteet, ettei tule sieltä jännitehäviöitä.
Ennen asennusta mittailin lyhyiden jännitteeksi n. 11,7-11,8 volttia ;D Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle :) Koeajoa ei ole vielä tullut tehtyä, mutta valot kirkastui ihan silmin nähden kun vertasi tallissa.
Puukotitko umpion muovikuorta, vai johtosarjaa? Johtosarjassahan on H4 -poltimon kansa, mutta merikontin umpion persiissä on semmoinen nelinapainen "töpseli", jonka kautta menee umpion sähköt.
Omaani en ole vielä saanut kiinni, ajattelin rakentaa sen siihen töpseliin sopivaksi.
-
Puukotitko umpion muovikuorta, vai johtosarjaa? Johtosarjassahan on H4 -poltimon kansa, mutta merikontin umpion persiissä on semmoinen nelinapainen "töpseli", jonka kautta menee umpion sähköt.
Omaani en ole vielä saanut kiinni, ajattelin rakentaa sen siihen töpseliin sopivaksi.
Laittelin tuohon omaani suoraan polttimon kantaan kiinni, sillä minulla on noissa auton omissa lisäpitkissä laitettuna xenonit. Johdoille tein läpiviennin umpion "kanteen", eli siihen luukkuun mistä vaihdetaan se H4-polttimo. Nuo piuhat oli aika jämyä tavaraa, piti hieman katsella luukkua kiinni laittaessa ettei väännä polttimoa väärään asentoon.
Tuohon nelinapaiseen liittimeen käynee aika hyvin pyöreät abikot pienellä puristelulla. Vilkku- ja parkkiumpion sekä hehkureleen liittimet tuli tuolla tavalla korjattua kun oli osa johtimista mennyt poikki. Hieman kyseenalainenhan tuo abiko viritys on, mutta on ainakin noissa pienemmän virran sovelluksissa toiminut hyvin useamman vuoden :P
-
Niin ajattelin itsekin tehdä, että "putkiliittimillä" (juurikin sellaisia "kyrvän" näköisiä abikoja :2funny:) laitan sen. Pitää vain ostaa kunnollisia jostain muualta, kuin motonetistä.
-
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)
-
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)
Mjoo, mutta helpompi laittaa lyhyille/pitkille oma sulake. Minulla kun on vielä joku 150kpl sulakkeita mukana kokoajan autossa, niin ei paljoa haittaa palaminen. :D
Ja jos lyhyiltä menee, niin aina on sumarit.
-
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)
Tämä oli mielessä itselläkin asennellessa, mutta tuolla bilteman sarjalla on hankala tuota toteuttaa kun tuossa on vain kaksi sulkevaa relettä. Tahi sitten pitäisi hommata kaksi tuommoista sarjaa. Vaihtoreleillä pitäisi onnistua helposti erottaa nuo vasen ja oikea, ja ei pitäisi vielä tulla aivan mahdotonta johtohelvettiäkään tuolla tavalla :P
Osittain itse kanssa tuudittauduin siihen, että haroo sumarit päälle jos ajovalot häviää :-[
-
#Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle#
0,2 volttia sentäs!
0,05 - 0,1 volttia olis tavoite.
lisää saattaa tulla maadoituspuolelta.
sekin kannatta mitata erikseen.
mikä on jännite laturin +-navalla? Onko jotain 14 volttia? liki voltin häviö laturilta akulle on liikaa.
minusta.
jäniksenkaatokonjakeissa tässä kirjoittelen, joten ymmärtäkee...
_sfr-
-
No, kun konjamiini haituu vaikuttamasta, niin vastaus löytynee tämän jutun avulla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0
Ja jos vastaus löytyy tuolla, niin olet kahdeksastoista, jolla oire on! :-[
Eli laturilta pitäisi löytyä se 14-14,4V jännite ajovalot päällä yms.
-
0,2 volttia sentäs!
0,05 - 0,1 volttia olis tavoite.
lisää saattaa tulla maadoituspuolelta.
sekin kannatta mitata erikseen.
mikä on jännite laturin +-navalla? Onko jotain 14 volttia? liki voltin häviö laturilta akulle on liikaa.
minusta.
jäniksenkaatokonjakeissa tässä kirjoittelen, joten ymmärtäkee...
_sfr-
Joo, pikkaisenhan tuolla sarjallakin häviötä jäi, mutta parani kumminkin n.1,5 volttia jännite polttimoilla :) Pitää vielä joku päivä mittailla jos saisi pienemmäksi tuota häviötä.
Seuraavana onkin ollut mielessä tuo laturin välin ehostaminen, että saisi sieltä jännitehäviöt pienemmäksi sieltäkin. Ihan ei näyttäisi 14,4 volttia lataavan minulla tuo laturi. Muutaman kerran olen mittailut, tuntuisi yleensä olevan latausjännite 14,1 voltin tuntumassa, joten puolisen volttia sinne matkalle jää :(
-
"Eli laturilta pitäisi löytyä se 14-14,4V jännite ajovalot päällä yms."
juurikin näin!
ja jos löytyy laturilta, pitää löytyä myös akulta!
ite ratkaisin tuon niin, että tein suoran johtimen tuohon akun ja laturin väliin liittimet TINATEN siihen johtimeen. :=)
tietysti suojasin sen ERITTÄIN hyvin.
nyt on kunnon jännite akulla ja myös pottimoilla.
jänisvainaja muuten maistui pirun hyvälle. tein sen uunissa (ei sähkö) hauduttaen.
ehkä otan vielä tilkan konjakkia sille laukaukselle. jostakin kumman syystä beretta ampuu tiukkaa kasaa 5,2 mm:n hauleilla...
vain yksi kyyhkylaukaus syyskuulta menee sen edelle.
vaistolla...
-
ite ratkaisin tuon niin, että tein suoran johtimen tuohon akun ja laturin väliin liittimet TINATEN siihen johtimeen. :=)
tietysti suojasin sen ERITTÄIN hyvin. nyt on kunnon jännite akulla ja myös pottimoilla.
Hyvä, että vika löytyi!
Muistitko sen keskustelumme siitä liitoksestä siellä linkkaamassani topicissa? :D
Anyway, autosi on siis numero 18, josta vika löytyy, eli yllättävän yleinen vanhemmissa yseissä. :-[
jänisvainaja muuten maistui pirun hyvälle. tein sen uunissa (ei sähkö) hauduttaen.
ehkä otan vielä tilkan konjakkia sille laukaukselle. jostakin kumman syystä beretta ampuu tiukkaa kasaa 5,2 mm:n hauleilla... vain yksi kyyhkylaukaus syyskuulta menee sen edelle.
vaistolla...
Karkeita kuulia sinulla ja olet siis löytänyt käyvän patruunan pyssyysi, niin pysy siinä, sillä tuskin se vaihtamalla paranee.
No, empä ole nähnyt yhdenkään hauli-miehen käyttävän mitään MIL-DOT yyber hyper parallaksi kiikaria sen metsästyshaulikon päällä, niin kuin me radalla makaavat teemme. Joten luonnollisesti vaistolla.... ;)
-
Hyvä, että vika löytyi!
Muistitko sen keskustelumme siitä liitoksestä siellä linkkaamassani topicissa? :D
Anyway, autosi on siis numero 18, josta vika löytyy, eli yllättävän yleinen vanhemmissa yseissä. :-[
Olenko onnekas 18 joukossa vai numero 19? :D
-
Olenko onnekas 18 joukossa vai numero 19? :D
Nro 19! ;D
-
Jaahas!
Vai nro 18.
Olen vastaavan suoralataussyöttöpiuhan asentanyt yhteen 850:kin.
Siinäkin auttoi akkujänitteen nostoon.
Toki uusin siihen myös lämpenevän +-kengän. Ne kun on alunperin PURISTELIITOKSELLA kaapelissa kiinni.
:)
_sfr-
-
Ehdottomasti suosittelen valojen releyttämistä! Omaani asensin Bilteman "valovahvistin relesarjan" ja kävin äsken säätämässä valokuvion kohdalleen. Kokeeksi kytkin kuljettajan puolen umpioon auton omien sähköjen kautta valot ja apukuljettajan puolelle relesarjan kautta. Sitten vuorotellen peitin toisen umpion ja katsoin, näkyykö merkittävää eroa.
Kuljettajan umpion (auton omat sähköt) valo oli kellertävää, kun taas apukuljettajan puolen umpion (relesarjan kautta) valo oli kirkkaan valkoista.
Tämän jälkeen lähdin koeajolle pimeälle maantielle, ero vanhaan oli valtava! Nyt jo lyhyillä näkee saman, mitä ennen näki pitkillä. Pitkillä näkymä taas on mielestäni riittävä, ei ole tarvetta lisävaloille (liika valokaan ei ole hyvästä).
Valojen jännite nousi 12,6V:sta 13,8V:iin. Akulla on 14,2V, joten 0,4V jää vielä "välille".
Harmi kun ei kuvia tullut otettua, mutta todella suosittelen! O0
-
ELK
mitä enemmän on valoa, sitä todennäköisemmin vältyy peltien oikomiselta!
ELK
ongelma on toki ne itseni ikäiset (57), ennen aikojaan vanhentuneet, papparaiset, jotka vaativat lähivaloja jo noin 600 metristä.
ELK
jää katvetta liikaa.
ELK
ei niihin valoihin ole pakko toljottaa.
suosittelen lisäpitkiä keulalle.
ELK
jo nuo mun Bosch pilot 190:t auttaa kummasti.
kun on jännitteet kohdillaan ja kunnon (laadukkaat) polttimot
ELK
omilla valoilla ei yksinkertaisesti vaan näe.
ELK
tai joutuu löysäämään nopeutta kohtuuttomasti
ELK
-
Ainakin tuommoinen kohtuu mutkainen tie (pisin suora 2km, muuten yhtä mutkaa) riittää 80km/h merikontin valot todella erinomaisesti (100km/h ei olisi ollut mikään ongelma) täydellisessä säkkipimeydessä. Lisävaloilla saa kantamaa kyllä melkoisesti lisää, mutta ei siitä ala olemaan enään mitään hyötyä, ellei se nopeus ole yli 120km/h ja tie sellainen, jossa suoraa riittää. Mutkissahan valo osuu ulkopenkkaan, eikä siitä juuri hyötyä ole (liika valo sokaisee, niin se ihmisen silmä vain toimii).
Merikontin valot on kyllä siitä hyvät, että siinä on "penkkavaloa" kiitettävän paljon! Eli penkereet, ojat, penkat ja metsät valaistuvat juuri sopivasti, että sieltä näkee kaiken tarvittavan. Toki kunnon rallivaloasennuksella (vähintään kaksi kunnollista 120W "penkkavaloa" ja kaksi 120W suoravaloa) näkee ne penkat ja suorat paljon paremmin, mutta tällöin pitää sitä valotehoa jo oikeasti olla paljon, että metsä valaistuu ja pystyt näkemään. Jos sitä valoa on paljon vain yhdessä kohdassa (penkat/suora jää valaistumatta), niin silmä sokaistuu.
Minulla oli yhdessä autossa kunnolliset lisäpitkät, jotka kyllä näyttivät jonnekin 500-600 metrin tienoille tien valkoisena, mutta silti merikontissa on paremmat valot. Miksi? Koska valoa on muuallakin kuin pelkästään tiellä. 8)
Huomion arvoista tuon releytyksen jälkeen on lyhyiden valojen tehokkuus. Myöskään moottorin "liki sammuminen" ei himmennä valoja (kierrokset todella alhaiset) kun taas ennen valot melkein sammui. :D
Olen minäkin lisävaloja miettinyt, lisäkytkimellä (asteittainen valojen vaihto). Mutta eilen tuli selväksi, etten tarvi. Jos vesisateessa pilkkopimeällä uudehkolla asfaltilla valojen kantama ei "loppunut", niin kyllä se riittävä on (+hajavalo penkkoihin erinomainen). Talvi kun tulee, niin valojen kantama paranee (lumi heijastaa märkää asfalttia paremmin).
:hello:
-
Jos tekee tuon mukaan miten tuolla neuvotaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134.0 niin joutuuko vetämään johtoja sisälle asti vai miten? Muuten vaikuttaa ihan simppeliltä hommalta...
-
Jos tekee tuon mukaan miten tuolla neuvotaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134.0 niin joutuuko vetämään johtoja sisälle asti vai miten? Muuten vaikuttaa ihan simppeliltä hommalta...
Ei joudu!
Minulla on tehty tuohon tapaan ja sumaritkin on releistetty.
Pitkien sulake on sitten syytä olla vähintään 25A tai mielummin 30A, ettei se sula/pala tai lämpene.
Kts. edellinen sivu tätä keskustelua.
-
Elikkä tommonen 40A kaksoisrele pitkille ja 2 kpl 30A relettä lähivaloille. Entäs lisäpitkille?
-
Elikkä tommonen 40A kaksoisrele pitkille ja 2 kpl 30A relettä lähivaloille. Entäs lisäpitkille?
Vakio umpioissa pitkät ovat samassa piuhassa, joten ne on rinnan kytketty ja olkoot niin, sillä se 40A rele riittää niille. Lähivaloille riittää se tavis 30A rele.
-
Selvä, mutta eikös lyhkäsille kannatta laittaa molemmille onat releet ?
-
Selvä, mutta eikös lyhkäsille kannatta laittaa molemmille onat releet ?
Ei kannata, koska 30A rele riittää oikein hyvin molemmille lyhyille ilman ongelmia.
Lisärele lisää kustannuksia ja työtä muttei tuo mitään hyötyä. Laitat releeltä 2,5mm2 piuhat releiltä eteenpäin, niin se on sillä hyvä.
-
Miten olet Mikan tehnyt kytkennän siihen umpion perässä olevalle nelinapaiselle liitimelle, josta menee kaikki sähköt umpion polttimoille? Minä totesin, että mistään ei löydy 4mm:n putkiliittimiä (sen kokoisia on ne pinnit siellä liittimessä) jotka olisivat sopivia 2,5mm2 johdolle, joten porasin takamuoviin reijät ja releytin vain H4:t...
-
Tuleekin parempi, jos laittaa kunnon piuhat loppuun saakka.
Myös uudet liittimet polttimoiden kantasokkeleihin.
Itellä tuo liitin on porattuna auki siten, että johdot kulkee sen (entisten) nastyojen kautta umpion sisään. 8)
_sfr-
-
Tuleekin parempi, jos laittaa kunnon piuhat loppuun saakka.
Myös uudet liittimet polttimoiden kantasokkeleihin.
Itellä tuo liitin on porattuna auki siten, että johdot kulkee sen (entisten) nastyojen kautta umpion sisään. 8)
_sfr-
No voi *ittu kun tämän olisi tajunnut... :facepalm:
-
Riittääkös tuo bilteman relesatsin 30 a rele pitkille? Ostin kyllä lisäksi 40a kaksoisreleen mutta menee hankalemmaksi jos sen pistää.
-
Niin ja tosiaan kun tuossa bilteman satsissa kun on toi 3 pinninen töpseli ja volvossa 4 niin mites ne johdot sitten menee? Täytyy yksi johto lisätä tohon satsiin ja mihin mikäkin johto?
-
Ei ymmärrä :o Bilteman satsissa on 2 relettä, eikö toinen toisellee ja toinen toiselle puolle. Pitkätjäb ovat lyhkästen kanssa samassa polttimossa? Miten ihmeessä saan lyhkäsille ja pitkille omat sulakkeet?
-
Ostat sulakerasian kahdelle lattasulakkeelle ja laitat sen johtojen väliin (akulle menevissä johdoissa on liitin, johon väliin itse laitoin).
Siellä on yksi 30A rele pitkille ja yksi 30A rele lyhyille. Käsittääkseni tuo 30A pitäisi riittää pitkille, jos releyttää pelkästään umpion H4:set.
Tuolla juttua, kun asensin ko. sarjan omaan autoon:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36031.30
Ja tuolla kuvia tuosta relesarjasta, kuinka sen sulakkeenpitimen laitoin:
http://s1164.photobucket.com/user/slerbahuuli/library/Volvo%20945%20-91?sort=3&page=1
Mutta minulla tosiaan releytetty pelkästään H4:sen, eikä umpioiden lisäpitkiä ollenkaan.
-
Aivan, eli toinen rele pitkille ja toinen lyhkäsille...
-
Ei kyllä vieläkään ymmärrä mitä tuolla 4 napaisella liittimellä tehdään, eikös sen kuulu olla siinä paikallaan ja johdot kiinni vaan niin tuom bilteman sarjan ohjeiden mukaan.
-
Ei kyllä vieläkään ymmärrä mitä tuolla 4 napaisella liittimellä tehdään, eikös sen kuulu olla siinä paikallaan ja johdot kiinni vaan niin tuom bilteman sarjan ohjeiden mukaan.
Joo, jos releytät pelkästään sen H4:sen tuolla bilteman setillä, niin jostain vedät johdot ja liittimet umpion sisälle ja kytket siihen H4:seen. Tällöin sumarit ja lisäpitkät toimivat auton omilla sähköillä.
-
Juu kyllä nyt tuli selvis, parani kyllä valoteho! Vielä täytyy umpiot puhdistaa kun näytti vähän likasilta. Helppo asentaa tuo bilteman sarja. Täytyy vielä tehä reikä ja laittaa läpivientikumin läpi johdot tuosta kannesta niin tulee hyvä. Auto käynnissä jännite mitattu 13.6v eli huomattavasti kasvoi.
-
Eipä muuten kauaan kestänyt tuo bilteman sarjan pitkien rele... >:( Täytyypi hakea varmaan 40A rele tai "parempi" 30A rele. Sulaketta ei polttanut. 25 tai 30 a sulake mulla taitaa siellä olla. Täytyypi vielä ottaa selvää mites tuo uus rele kytketään kun en näiden kanssa ole paljoon pelaillut.
-
Ota suoraan se 40A rele, niin pääset ilman murheita pidempään.
Se kytkentävirtapiikki tappoi sen bilhelveten sarjan releen, koska polttimo on kytkentä hetkellä käytännössä oikosulku ja piuhojen resistanssi (vastus) rajoittaa lähinnä sitä kytkennän virtapiikkiä.
9-satasen pitkissä on sitä nimellistehoa 230W, sen sarjan oletuksen120W sijaan.
-
Selvä, täytyypi simmonen hakea. Simmonen kyssäri vielä, kuuluukos ysissä pitkät päällä myös lyhkäiset valot?
-
Tarkoitatko, että onko ysissä pitkät ja lyhyet yhtä aikaisesti päällä?
Ei ole! Sillä H4-polttimo sulaa moisessa tilanteessa aika pian!
Jo muutaman sekunnin päällä olo sähkö molemmissa langoissa saa polttimon kaikki sisuskalut hehkumaan iloisen keltaisina.
-
Voisi vaikka tännekin linkata.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1930.msg738336#msg738336
-
Hopp!
Saako laillisesti kytkee sillaiet pitkät päällä palaa omat lisäpitkät + lisävalot (pitkät) + H4-polttimoissa lyhkäset?
-
Jos referenssit antaa myöden niin taitaa saada, en äkkiseltään löytänyt mainintaa että omien H4 pitkien täytyisi toimia.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
-
Kuinka paljon teillä on jännitehäviötä valojen johdotuksissa?
Mittasin 1,4V hävikkiä plussan puolella akusta pitkille, moottori käynnissä :o
https://goo.gl/photos/tTL1wdRZfhY28ar6A (https://goo.gl/photos/tTL1wdRZfhY28ar6A)
Miinus-puolella ei juuri mitään häviötä (0,1V), eli maadoitus on kunnossa.
-polttimolle 12,3V
-akun navoille 13,8V
Laturista imusarjaan maajohdin on kunnossa, arviolta 10mm2 johdin kunnon putkikaapelikengillä!
-
En muista enää tarkkoja lukuja mutta jotain 11.x se oli kun akulla 14.x
Kyllähän sen eron huomasi..
-
Jotain 1,5 voltin luokkaa häviö oli itsellänikin tuossa ysissä, olen näköjään kirjoitellutkin aikaisemmin tähän threadiin tuosta asiasta. Kyllähän nuo valot parani silminnähden releytyksellä.
Ja toinen mikä petrasi valoja ihan mukavasti oli hakkautuneiden umpion lasien uusiminen, ei olleet edes kovin kalliit motonetissä n. 60e pari. Samalla tuli putsailtua heijastimista pölyt pois lasien vaihdon yhteydessä. Heijastimet oli vielä lähes virheettömässä kunnossa, vaikka kilometrejä olikin takana lähes 300 tkm.
Jos alkaa putsailemaan noita heijastimia tulee olla sen kanssa todella varovainen, pinta naarmuuntuu todella herkästi hiemankin kovemmasta kosketuksesta!!
-
Omaani vaihdon varaosa-autosta paremmat umpiot kun vanhat vaikutti harmaalta. Heijastimet oli ihan on.
Jos noista jotakin näkee niin sen harmauden. Vai näkeekö? :P
Vanhat.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/940%20Classic/2014-03-17-484_zps03b32af4.jpg)
Uudet/paremmat.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/940%20Classic/DSCF3502_zps4896c210.jpg)
Samalla kans kevyesti puhaltelin pölyt yms pois. Hangata ei saa heijastinta oikeestaan yhtään, se on sen tuho sitten. Ja puhaltelee sellasilla aineilla ettei ois kosteutta kovasti joukossa. Mä käytin tietokoneen puhdistukseen tarkotettua "paineilmaa". Verkkokaupasta löytyy, mutta ei kannata ostaa halvinta, vaan kalleinta. ;)
-
Ajovaloumpion liitin ei meinaa irrota millään... Sormin ja pihdeillä yritetty jo. Lähtee vain tuo koko musta "tutti" irti. Saako tuon mallisia liittimiä, tai jotain vastaavaa mikä sinne sopii, mistään jos rakentelis uuden liittimen ja tämän nykyisen hajottaisi? Muistaakseni joskus motonetin sivuilla näin ton mallisen liittimen mutta nyt en enää löytäny.
Aiheeseen liittyy sen verran että releistystä yritetään tehdä..
Kuvasta näkee että kovin on jo yritetty :2funny:
(https://thumb.ibb.co/g0pEQq/liitin.jpg) (https://ibb.co/g0pEQq)
-
Sivuttain nitkuttelemalla
Jos ei millään, niin liitinrungosta klipsit auki ja "pinnit" yksitellen pihdeillä nappaamalla.
Paikoilleen laittaessa liitinkontaktien hiominen ja rasvaus.