Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: K1200rs - 26.09.2013, 16:00:59
-
onkos kukaan tuota operaatiota tehnyt? Riittääkö ainoastaan säiliö tyhjäksi ja uudet öljyt sisään vai jotain enemmän?
Ajattelin varuiksi omastani vaihtaa jos sillä selviäisi koska tuo ohjaus on muuttunut verrattaen hyvin jäykäksi hiljaisissa nopeuksissa käänneltäessä, tai paremmin niin että se on melko jäykkä silloin kun koneessa ei ole kierroksia kuin juuri tyhjäkäynnin verran tai hiukan päälle, josko se tuolla operaatiolla korjautuisi tai muuten taitaa mennä pumppu vaihtoon...
-
Tein just vastaavaan kulkineeseen (S80 vm2007), vkl ohjaustehostimen öljynvaihdon. Renkaat ensin toiseen äärilaitaan, auto sammuksiin, säiliö tyhjäksi, uutta öljyä täyteen. Auto käyntiin ja renkaat toiseen ääriasentoon jotta paluuöljy tulee pois. Taas säiliö tyhjäksi ja uudet tilalle. Vielä uudestaan käyntiin ja useamman kerran renkaat laidasta laitaan ja kerta kiellon päälle säiliö tyhjäksi ja uudet sisään. Yhteensä öljyä meni varmaan se 8 desiä ja öljyn väri on taas vihreää ruskean sijaan... Oli jo reilu 180tkm tehnyt "pientä" värimuutosta öljyyn.
-
Olisit samalla käyttänyt säiliön irti ja puhdistanut sihdin, siihen nimittäin kertyy töhnää eikä öljy välttämättä virtaa niin hyvin pumpulle päin.
-
Teinpä itsekin vaihdoin äsken. Tosin en ehkä ihan taiteen sääntöjen mukaan. Vanha litku oli aivan ruskeaa ja tilalle hain Motonetistä Febin nestettä 2 litraa. Imaisin ensin vanhat säiliöstä pois 0,5 litran öljy"imurilla" ja koitin sitten saada sitä säiliötä irti. No irtoaahan se säiliö, vaan alaletku ei. Letkut ovat sen verran lyhkäisiä, etten saanut säiliötä paremmin näkyville. Ja kärkipihdeillä en saanut kunnon otetta letkuklemmarista. Ehkä olisin saanut sen irti, mutta takaisin saaminen alkoi arveluttamaan sen verran, että jätin väliin.
Kaadoin sitten uudet litkut sisään ja totesin, ettei renkaita saa käännettyä paikallaan koneen ollessa sammuksissa :D No ei hätää, minullahan on alustapukit. Vaan en saa autoa niiden päälle, koska edessä on vain yksi nostokohta ja tunkin ollessa siinä ei pukeille ole enää paikkaa...Ei kun auto käyntiin. Käänsin ratti ääriasentoon ja ohjaustehostin piti hirveää ulinaa. Eikä ihme, koska säiliö oli vaahtoa ja ruskeaa litkua täynnä. Imaisin tyhjäksi ja pistin täyteen sinistä/vihreää nestettä, kone käyntiin ja ratti toiseen suuntaan. Toistelin niin kauan, että koko 1 litran Febin purkki oli käytetty. Nestekin alkoi muuttumaan ei-ruskeaksi ja ehkä vähän enemmän normaalin väriseksi. Peruuttelin ja kääntelin pihalla, kunnes pumppu hiljeni. Vieläkin kuuluu pientä ääntä, jos rattia koittaa vääntää rajoitinta vastaan?
Tulipa litkut vaihdettua. Mutta ei se ohjaus siitä parantunut. Edelleen aika jäykkä eikä mitenkään mukava ajella parkkipaikalla. Ehkäpä tämä lienee sitten enemmän ominaisuus tai sitten tehostimen pumppu on laukeamassa.
-
Ei se kyllä ole ominaisuus. Omassa ainakin voi pyöritellä ihan kevyesti paikallaan asvaltilla laidasta laitaan tyhjäkäynnillä, renkaina 235 leveät. Jotain häikkää siellä on, joko sihti on tukossa tai punppu alkaa olla horo.
-
Ohjaus koostuu monesta komponentista, ihan ensimmäisenä ei tehostimen vaihtoon kannata rynnätä.
Kääntölaakerit, raidetangonpäät etc ihan ensimmäisenä
-
Iskarin laakerit tietty voisivat olla. Harmi, että iskarit vaihdettiin viime syksynä, mutten tajunnut samalla vaihdattaa niitä laakereita. Niitä ei varmaan voi millään rasvatakaan? Raidetangossa taas ei ole väljää ja mahtaisivatko ne kovin paljoa edes ohjausta jäykistää...
Fiksumpi ihminen olisi noudattanut vanhaa nyrkkisääntöä. Jos pajalla pyöräntuenta avataan, vaihda samalla ihan kaikki osat. Työ maksaa suuntauksineen kuitenkin eniten.
-
Ite ottasin vaan paluuletkun auki ja säiliöön se pää ja auto käymään. Jos on kaveri niin kaveri lisää samalla öljyä kun auto käy. Näin toimittiin v70 mk2 kanssa.
-
Jos ohjausta laidasta laitaan kääntelemällä tuntuu jossain kohdissa ns. pykäliä/takertumista,niin vois ajatella kääntölaakeri vikaa. Raidetangon pallonivelet ei jumiudu hajotessaan, ne vaan kuluu väljäksi. Jos ohjaus on tasaisen raskas koko kääntöalueella niin kyllä se hydrauliikka puolelle viittais. Mutta huu nous :P
-
Ratissa ei tunnu missään kohtaa pykälää tai erillistä tahmausta. On vaan vähän raskas koko ajan ja samoin ratti pyrkii keskittämään aika voimakkaasti. Maantiellähän ongelmaa ei ole, mutta kaupungissa pitää pistää ratille vastaan risteyksissä. Vikakoodeja ei ainakaan Motonetin Volvo-testeri löytänyt.
Paras olisi, jos jostain näkisi tehostimen paineen. Vaan mahaatko siellä edes olla mitään antureita, joita auton tietokone lukisi?
-
Se säiliön pohjasta lähtevä letku irtoaa ihan sormivoimin, siinä on sellainen pikalukitus klipsi jota paimalla se irtoaa.
Näihin ovat vaihdelleet uusia säiliöitä, koska se sihti tukkeutuu. Sihdin puhdistus ei kuitenkaan maksa mitäään jos sen samalla suorittaa. Esim tilkka bensaa irtonaiseen säiliöön ja hölskyttelyä.
-
Pitää varmaan myöhemmin koittaa uudestaan sitä säiliön irroitusta. Kärkipihdeillä koitin kitkuttaa, mutta pirun tiukassa tuntui olevan omassa autossa.
Muutenhan se irroitus ei ole ongelma. Pari desiä nestettä pois imurilla, irroitus, asennus ja uudet nesteet. Valtaosa nesteestä on kuitenkin pumpussa ym. Tosin en tiedä miten paljon sihdin tukkeutuminen vaikuttaa, sillä ei kai siinä säiliössä mitään hirveitä virtauksia ole? Vain jos neste on vähissä pumpun päässä?
-
Onko Volvesteri löytänyt tähän asiaan ratkaisua?
Mulla tuntuis olevan V70:ssä samanlaista vaivaa. Ohjaus tuntuu ehkä hieman raskaammalta kuin aiemmin. Mitään pykälää tai erillistä takertelua en ole havainnut. Joskus viime syksynä mietin kanssa, että onkohan ohjaus raskaampi kuin aiemmin mutta siihen joko tottui tai sitten vika poistui.
Voiko tuo sihdin tukkeutuminen aiheuttaa tällaisia oireita vai alkaako ohjaustehostimen pumppu olla finaalissa?
-
Ei ole syytä löytynyt vielä, koska en ole sitä nyt etsinyt. Epäilen edelleen ohjaustehostimen pumppua, mutta en sitä vaihda sillä en mielelläni korjaisi autoa yli 100€ arvosta. Kun mietteissä olisi vahvasti koko auton vaihto :D Hyvin on kaara pelannut, mutta kuluttaa paljon, verottaja vie kaikki rahat ja 234tkm ajettu ei enää tunnu "uudelta"...
Toki jos ohjaus muuttuis taas kepoisaksi, niin autokuumekin ehkä laskisi.
edit: mutta ero vaimon 2014 Octaviaan on kuin yöllä ja päivällä. Volvoa ei todellakaan pyöritellä yhdellä sormella. Yksi käsikin on siinä ja siinä, tosin rattikin on jo vähän kiiltävämpi ja liukkaampi.
-
Olisko jollakin vinkkiä öljyn tyypistä? Esim. Castrollin sivuilla toteavat "special product" tms. Eli onko ot-öljy haettava siniseltä vai löytyykö esim. mätänetistä käypästä?
Edit: Kysy kuukkelilta :2funny:
Febi S6161 (Mikä on Motonetin kataloogissa nimetty hassusti Febi 86161)
-
Se on saman luokituksen, kuten on liquid molyn öljy myös. Mut yksi huomion arvoinen seikka verrattuna Volvon orkkis öljyyn. Nuo molemmat ovat synteettisiä, Volvon oma mineraaliölyä... Eli jos vaihtaa merkkiä, niin mielellään koko järjestelmän huuhtelu.
Itsehän vaihdoin öljyt vähän aikaa sitten febin nesteeseen ja uusi öljy oli niin paljon puhtaampaa ja ehkä ohuempaa, kuin vanha ruskeaksi mennyt öljy, että ohjaustehostus katosi sen jälkeen tyhjäkäynnillä. Epäilin jo öljyn sopivuutta ja kävin volvon omat ostamassa ja vaihdoin, mut ei vaikutusta... Tehostimen pumppu vaihtoon ja taas rokkaa (kestihän se edellinen jo 160tkm melkein).
Volvon oma öljykään ei ole pahan hintaista, noin 22€ litra.
-
Tässäpä olisi YouTubesta löytyvä DIY-video asiaan liittyen:
https://www.youtube.com/watch?v=Op6vqOlutTE
Kaveri käytti kolme litraa, eikä yhtä kuten aika moni tuntuisi tekevän... Muutenkin asiallisia videoita, itse olen hyödyntänyt näistä tuon takaspoilerin asennukseen liittyvän ja keskikonsolin vaihtamisen 8)
-
Mitenhän mahtaisi redlinen ohjaustehostinöljy toimia tai muuttaa ohjauksen käytöstä? Tai sitten RVS-käsittely ohjaustehostimelle :)
-
Tässäpä olisi YouTubesta löytyvä DIY-video asiaan liittyen:
https://www.youtube.com/watch?v=Op6vqOlutTE
Kaveri käytti kolme litraa, eikä yhtä kuten aika moni tuntuisi tekevän... Muutenkin asiallisia videoita, itse olen hyödyntänyt näistä tuon takaspoilerin asennukseen liittyvän ja keskikonsolin vaihtamisen 8)
Tämä on hyvä ohje ja sinitarra toimii ainakin pakkasessa säiliön lähdön tukkimisessa teippiä paremmin. Kaksi litraa nestettä kyllä riittää vallan mainiosti.
-
Tuo Jenkki ryssän jutut on kaikki asiaa ja vain asiaa, jos ei aina olekaan merkkiliikkeen hyväksymä toimintatapa niin ainakin on tehnyt huolella ja usein hyvinkin pelle peloton ennakkoluulottomasti ja onnistuneesti. ;D :D