Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: oceanic7 - 27.09.2013, 12:39:35
-
Koitin Haullakin etsiä mutta ei löytynyt järkevää ohjetta. Kyseessä 98/99 auto johon tuo Eberspächer D5W laitettiin mutta ei nyt saada ilmastointilaitetta tottelemaan. Auto on tuotu vissiin Belgiasta tai Saksasta joten esim Ardiccia ei löydy, joten senkään vanhoja johtoja ei voi käyttää.
Muutamia Eberin maahantuojan konsteja yritetty mutta puhallin lähtee vain puhkumaan täysillä. Netistä sain sen verran tietoa että jotkut puhuvat ilmastointilaitteen ohjaimen liittimen ykkös- tai kakkospinnistä johon pitäisi joku johto liittää mutta mikä?
Sellainen kysymys vielä kylkeen että onko näissä uudemmissa Volvoissa enää lämppärin hanaa jonka aukiolosta pitäisi huolehtia eberiä ajastaessa? Pitääkö myös puhallinsuunta tuulilasille valita etukäteen vai toimiiko se mahdollinen ohjaus niin että se kääntää hanan kuumalle ja puhalluksen tuulilasille ja säätää puhalluksen voimakkuuden?
-
Auttakaa ny miestä mäessä, talvi tulee ja minä PALELEN KUALIAAKSI.
-
Ilmastoinnin ohjaimen 30-napaisen liittimen nastaan 20 kytketään lisälämmittimeltä tulevan ohjauksen avulla +12 V, kun lämmittimessä liekki palaa ja virtalukko on 0-asennossa. Pinna 20 jätetään irti (0V), kun lämmittimessä liekki ei pala tai virtalukko on asennossa 1 tai 2.
Lisäksi virtalukon 0-asennossa kun liekki palaa, pitää lämmityslaitteen puhaltimelle ja puhaltimen elektroniselle "etuvastukselle" antaa +12 V syöttöjännitejohtojansa pitkin (kelta/violetti). Toisaalta tietysti +12 V pitää näihin tulla alkuperäisen X-releen kautta, kun virtalukko on 1- tai 2-asennossa.
Pari relettä siis tarvitaan, ettei akku tyhjene.. Releitä varten on valmis konsoli matkustajan jalkatilassa yläverhoilulevyn takana, jos on asianmukaiset relekannat, jotka asentaa niihin.
Muistaakseni ohjaimen 30-napaisen liittimen nastanumerointi ei ole selvästi luettavissa, niin että sanottakoon, jotta toisessa rivissä ovat nastat 15 - 30 ja reunasta alkaen ovat vakiona seuraavan väriset johdot:
napa johtoväri
15 kelt/rusk
16 pinkki
17 tyhjä
18 tyhjä
19 harmaa
20 tyhjä, tähän se ohjaus
21 tyhjä
22 ruskea
..
..
30 valkoinen
Automaatti-ilmastointi kääntää omatoimisesti lämpötilan säätöläpät kuumalle ja puhallussuunnan sopivalle sekä puhallusnopeuden pienelle, kun ohjaimen liittimen nastaan 20 tulee +12 V. Mitään vesihanaa ei onneksi ole (vuotamassa kuskin kenkään, kuten vm. 1978 244:ssä).
-
Kiitän nöyrimmästi. Autossa olleen "ammattilaisen" kytkennän toimimattomuuden syyksi paljastui että 12v syöttö puhallinmoottorille ja etuvastukselle oli tehty väärään väliin jälkeen etuvastuksen eli suoraan moottorille jolloin se tietenkin lähti puhaltamaan täysillä. Lisäksi pinniin 20 on toistaiseksi haaroitettu johto suoraan tuosta 12v syötöstä jolloin auton käynnistyessä ja liekin ollessa sammutettuna pinniin 20 saattaa mennä edelleen se 12v mutta tuntuu toimivan. Pitäisi löytää eberin syöttämä 12v, mustavalkoinen johto jostakin.
-
Otettu ilmastointilaitteen pinniin 20 ohjausjännite (+12v) eberin releeltä kannasta 86, musta johto jossa on punainen raita. Toimii.