Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: S-T@ - 27.09.2013, 19:49:24

Otsikko: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: S-T@ - 27.09.2013, 19:49:24
Tällänen ongelma otsikon autossa, elikkäs, 3 pytyn kk laakeri hajosi, tehtiin täydellinen remppa ( kk ja kampuranlaakerit ja koneistukset, sylinterien hoonaus, kannenoikaisu, kaikki tiivisteet ja stefat ym.) kun auto käynnistettiin toimi hienosti ja koeajollakin toimi moitteetta, kunnes lähdin sitten koeajonjälkeen ajamaan syttyi öljyvalo, sammutin auton ja kokeilin kylmänä uudestaan ja toimi hyvin, lämpimäksi käytin niin valo alkoi palamaan tyhjäkäynnillä ja taas sammutin auton. Kyselin asiasta tietäviltä, vaihdoin uuden öljypumpun mutta ongelma jatkui. Mittasin puristuspaineet niin oli 13,5 - 14,5 bar eli ihan normaalit. Mittasin myös öljynpaineet tuollasella pilotin mittarilla (vähän epätarkka mutta kummiskin ) niin lämpimänä menee tyhjäkäynnillä johonkin 0,5 baarin tuntumaan mutta kaasuttaessa 3-4 bar ja kylmänä tyhjäkäynnilläkin 1,5 - 2 bar. Missä voisi olla vika? Huomasin että venttiilikoneisto vähän säkättää, voisiko olla joku öljykanava tukossa? Olen jo aivan avuton tämän kanssa :-\
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: volvertti75 - 27.09.2013, 21:28:47
ja öljynpaine anturin out vaihtanna  -H- eipä ne paineet ole tuon kummosemmat omassakkaan v70 mallissa ja mikä öljy koneessa ? säkättää vai naputtaa , nostimet? ne saattaa naputtaa remontin jälkeen kotvan
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: S-T@ - 28.09.2013, 01:00:44
Joo öljynpaineanturin vaihdoin ja nyt vaihdoin tuolle mittarille sopivan anturin. Säkättää, voisiko olla että olisi sitä venttiilikopan tiivistemassaa mennyt liikaa ja tukkinut öljykanavan/kanavat niin ettei öljy pääse nostimille kunnolla jonka takia säkättää ja sitten sekoittaa paineita jotenkin?  :idiot2: Ja koneessa on mobilin 10w-40 täyssynteettiset
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: arska11 - 28.09.2013, 10:40:14
Äkkiä vaikuttaisi, että joku öljykanava olisi tukossa...Onhan sulla öljynlauhduttajan letkut auki jne...
Meinaan allekirjoittaneella kävi yhdessä T5:ssa niin, että öljynlauhduttajanletkuissa ei kulkenut öljy, niin rupesi heti näyttämään öljynpainevaloa.
Kai se olisi viisain käyttää se välikansi pois ja tutkia/putsata kaikki kanavat auki, ettei vaan mene laakerit pian uudestaan rannuille.
Niin ja 10W40 on puolisynteettinen öljy...mutta, ei ollut silti tarkoitus viisastella... ;)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: Justus - 28.09.2013, 21:37:26
Äkkiä vaikuttaisi, että joku öljykanava olisi tukossa...Onhan sulla öljynlauhduttajan letkut auki jne...
Meinaan allekirjoittaneella kävi yhdessä T5:ssa niin, että öljynlauhduttajanletkuissa ei kulkenut öljy, niin rupesi heti näyttämään öljynpainevaloa.
Kai se olisi viisain käyttää se välikansi pois ja tutkia/putsata kaikki kanavat auki, ettei vaan mene laakerit pian uudestaan rannuille.
Niin ja 10W40 on puolisynteettinen öljy...mutta, ei ollut silti tarkoitus viisastella... ;)

Ai miten niin puolisynteettinen? On tuota saatavana täys synteettisenäkin:
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_High_Mileage_10W-40.aspx
http://shop.advanceautoparts.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_power-rs-racing-4t-10w-40-fully-synthetic-motorcycle-oil-(1-quart)-castrol_99997734-p
http://www.opieoils.co.uk/p-60217-millers-oils-cfs-10w-40-competition-full-synthetic-engine-oil.aspx
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: S-T@ - 28.09.2013, 22:17:34
Näin pitää tehdä, pittää ilmotella mitä löytyy ja saako toimimaan. Muitakin ideoita voi toimittaa tänne suuntaan ;)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: arska11 - 29.09.2013, 08:16:01
Ai miten niin puolisynteettinen? On tuota saatavana täys synteettisenäkin:
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_High_Mileage_10W-40.aspx
http://shop.advanceautoparts.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_power-rs-racing-4t-10w-40-fully-synthetic-motorcycle-oil-(1-quart)-castrol_99997734-p
http://www.opieoils.co.uk/p-60217-millers-oils-cfs-10w-40-competition-full-synthetic-engine-oil.aspx


No, katos perhana!
Aina sitä oppii jotain uutta  :)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: S-T@ - 04.11.2013, 03:32:03
Nyt on yläkerta putsailtu ja öljysihti puhdistettu mutta ei auta. Seuraavaksi katson nuo öljynlauhduttimelle menevät letkut ja lauhduttimen itsessään, olisiko mitään ideaa millä saisi lauhduttimen puhdistettuuks ?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: MiKo - 11.01.2014, 10:20:13
Ei kait öljynjäähdyttimen letkut vaikuta paineeseen ainakaan suuremmissa määrin.. Ja vaparissa on tulppa tällä kohtaa? Termostaatin ollessa kiinni kylmänä ei öljyä mene letkuihin ollenkaan.
Ota letkut irti ja jarrukliinerillä ruiskuttelet ylhäältä alas.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 öljynpaineongelma
Kirjoitti: JoonasH - 11.01.2014, 12:57:32
Ei kait öljynjäähdyttimen letkut vaikuta paineeseen ainakaan suuremmissa määrin.. Ja vaparissa on tulppa tällä kohtaa? Termostaatin ollessa kiinni kylmänä ei öljyä mene letkuihin ollenkaan.
Ota letkut irti ja jarrukliinerillä ruiskuttelet ylhäältä alas.
Mun käsittääkseni siinä laipassa on öljylle kanava jotta se öljy pääsee siitä läpi :)

Mutta oma ehdotus/kysymys asiaan on että mikäs öljynsuodatin sulla on siellä kiinni ??? Toisessa topicissa oli juttua että M-filter olisi saanut öljypaineenvalon palamaan tyhjäkäynnillä, toisella suodattimella vika poistui :)