Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hannutt - 27.09.2013, 20:53:07
-
Lisäsin pissapojan vettä. Vettä meni vähän ohi täyttöputken, tämän jälkeen on (viikon) palanut herja konepelti auki. Laitoin CRC lukkoihin, ei auttanut. Mikä neuvoksi?
-
Aluksi voisi koittaa avata sen ja lyödä hieman normaalia lujempaa se kiinni, sen jälkeen ei oikein voi muuta kuin alkaa mittailemaan katkaisijan toimintaa
En muista, että kummassako lukossa katkaisin on, mutta katsomallahan se selviää..
Musta-punainen johto menee suoraan maihin, sininen-oranssi johto menee keskusohjausyksikölle ja silloin, kun pelti on kiinni, lukon kytkin maadoittaa sen keskusyksikölle menevän johdon.
Ne avain asiat mittauksessa: musta-punainen johto jatkuvasti maatossa, katkaisin sulkee piirin, kun on luukku kiinni, sininen-oranssi johto on ehjä katkaisijalta keskusyksikölle.
Katkaisijan ja keskusyksikön välisen johdon mittausta helpottanee se, että hyvin todennäköisesti silloin, kun katkaisin ei ole suljettu, tuossa johdossa on 12V jännite.
-
Konepellin lukko vaihtoon, katkaisin löytyy muistaakseni hantin puoleisesta lukosta. Saattaa kyllä lähteä toimimaan jos rämppää lukkoa.
-
Sellanen oire, ettei vilkuta vilkkuja kun lukitsee ovet (hyvä että sentään lukitsee ;D), koska voisi jättää aukikin :-[
Aina tulee mieleen että saiko siinä mällissä kipeetä, kun se eukko peruutti keulaan. Kolarit ei koskaan paranna autoa
-
Ilmeisesti CRC auttoi, illalla huomasin että lukituksessa vilkut toimi ja aamulla ei tietoakaan herjasta. Hyvillä neuvoilla kronkin ruuvvimeisselillä apumiehen puoleista lukkoa, varovasti. Mikä lie auttanut mutta eikun uusia jänniä herjoja odottamaan. SUURET KIITOKSET vinkeistä.
-
Vika saattaa sitten olla liian jämptissä avausvaijerissa. En kuvitellut, että enää -10 mallissa olisi tätä vikaa, mutta näköjään saattaa olla.
Kurkistamalla lukon sisään näkyy siellä pohjalla avausvaijeri ja sen päässä pyöreä nuppi. Kokeile painaa vaikka meisselillä tjms. työkalulla lukko kiinni ja tarkasta, että avausvipu ei vastaa vaijerin nuppiin. Jos vipu ei pääse palautumaan kokonaan liian tiukan vaijerin takia, niin silloin ajotietokone herjaa avonaista konepeltiä.
Joskus ko. vaivaan on auttanut se, että vetää sisältä avauskahvasta niin lujaa, kun sielu sietää, niin vaijeri hakee paremmin paikkansa ja lukon avausvipu palautuu oikeaan asentoon. Tietysti omalla vastuulla ja järki päässä, että ei revi sitä aukaisukahvaa rikki :)
-
Siellä näky tosiaan sellanen vaijerin pää nuppi.
-
Nyt se helvetin vaijeri nuppi irtos lukosta ja konepelti ei aukene, miten konepelti saadaan auki kun vaijeri ei toimi??
-
Nyt se helvetin vaijeri nuppi irtos lukosta ja konepelti ei aukene, miten konepelti saadaan auki kun vaijeri ei toimi??
Aika paha :(
Maskin voisi kokeilla kammeta irti, niin pääsisi jotenkuten niihin lukkoihin käsiksi. Toinen, ehkäpä hieman vähemmän väkivaltaa tarvitseva, vaihtoehto on ottaa koko puskuri pois, mutta yläreunassa olevien muovinastojen avaaminen vähän haasteellista, mutta toki ihan tehtävissä kuitenkin.
-
Noniin nyt sain kuvia ::) joista näkee miten maski lähtee irti, sitten vaan jotenkin raplaa lukkoa että saa auki, jos ei saa vaijeria kiinni yhtä helposti mitä se lähti irti :-[
-
Miten ton maskin saa ilman isompia tuhoja irti. Ajattelin tukkia keulan talveksi mutta ei viittis tohon etupuolelle viritellä mitään pahveja?
-
Maskissa on sellasia muovi lärpäkkeitä jotka kammetaan pois koloistaa muovilastalla saman näköinen kun puun halkasukiila, mutta muovia ja ohkasempi. Takasin menee painamalla, jos on lipsukat säilynyt ehjänä ;D Koitan viimeistään huomenna irottaa niin otan kuvia.
-
En ole ehtinyt vielä irottaan maskia, olen miettinyt miten sen lukon saaavattua. Onko joku joutunut korjaamaan katkennutta luukun avaajan vaijeria? Miten siihen lukkoon (apumiehen puoleinen) pääsee käsiksi? Parasta tietysti jos sais vaijerin nupin paikalleen.
-
En ole ehtinyt vielä irottaan maskia, olen miettinyt miten sen lukon saaavattua. Onko joku joutunut korjaamaan katkennutta luukun avaajan vaijeria? Miten siihen lukkoon (apumiehen puoleinen) pääsee käsiksi? Parasta tietysti jos sais vaijerin nupin paikalleen.
Ei ole oikotietä onneen. Maski, tai koko puskuri on saatva tavalla, tai toisella irti.
Vaijeri tuskin on poikki, vaan nuppi on luiskahtanut pois hahlostaan. Ehkäpä lukon alaosassa oleva vaijeriin liittyvä muovikansi on irti ja siksi nuppi ei pysy paikallaan.
Joskus laitoin jotain tilkettä sen muoviosan pohjalle, jotta se estäisi nupin luiskahtamisen pois siitä hahlosta.
-
Kyllä tämä irtoominen on ihan minun syytä :-[ koska yritin ruuvvarilla saada sen nupin sellaseen asentoon että konepelti auki valo sammuis. Sain jo kerran sen sammumaan, mutta nyt lipsahti vaijerin pää ja helposti. Olen joskus yrittänyt tuollasta vaijerin päätä irti ja tuskaillut.
-
Noniin nyt on punnerrettu ja vaijeri paikallaan sekä konepelti auki :2funny: On kuvia maskin nipsuista, jotka on nyt helppo avata kun on nähnyt ne. Lukon aukasu onnistu kun irrotin lukon edessä olevan suoja levyn. Ja sitten mikrokytkimen yläpuolelta pienellä ruuvimeisselillä sorkin lukkokieltä ja huppista luukku aukes. Kännykkäkuvia otin muistoksi.
-
Paukautin reilun korkeelta pellinalas ja herja samu ;D Kiitos vinkeistä.
-
Onnistuisiko jakaa niitä kuvia tänne? :)
Voisi olla apua seuraavalle saman asian kanssa temppuilevalle.
-
(https://lh3.googleusercontent.com/-fhDOO0-haHU/UmlkPGdApkI/AAAAAAAACTQ/x0DwMUavLPM/w731-h548-no/WP_000340.jpg)
Nolo asia, en ole koskaan liittänyt tänne kuvia, voisiko joku neuvoa? Noniin nyt opin, (en vaan ole vielä kännykkäkameralla kuvausta)eli tuossa kuvassa on se salpa joka pitää painaa ylöspäin. Salpoja on etumaskissa 10 kpl, aloitetaan alareunasta ja sitten sivut, yksi kummallakin puolella. Yläreuna irtoo sitten helposti.
(https://lh6.googleusercontent.com/-zfd6zpbYRGs/UmlkNDdbSsI/AAAAAAAACTA/Nwl1p-lhBKQ/w731-h548-no/WP_000334.jpg)
Ensin irrotetaan lukon päällä oleva pelti 8mm pultti. Tuossa kuvassa näkyy miten pieni ruuvari työnnetään mikrokytkimen yläpuolelta vaakatasossa kohti lukkosalpaa, lukko aukesi hyvin helposti.
-
(https://lh3.googleusercontent.com/-fhDOO0-haHU/UmlkPGdApkI/AAAAAAAACTQ/x0DwMUavLPM/w731-h548-no/WP_000340.jpg)
Nolo asia, en ole koskaan liittänyt tänne kuvia, voisiko joku neuvoa? Noniin nyt opin, (en vaan ole vielä kännykkäkameralla kuvausta)eli tuossa kuvassa on se salpa joka pitää painaa ylöspäin. Salpoja on etumaskissa 10 kpl, aloitetaan alareunasta ja sitten sivut, yksi kummallakin puolella. Yläreuna irtoo sitten helposti.
(https://lh6.googleusercontent.com/-zfd6zpbYRGs/UmlkNDdbSsI/AAAAAAAACTA/Nwl1p-lhBKQ/w731-h548-no/WP_000334.jpg)
Ensin irrotetaan lukon päällä oleva pelti 8mm pultti. Tuossa kuvassa näkyy miten pieni ruuvari työnnetään mikrokytkimen yläpuolelta vaakatasossa kohti lukkosalpaa, lukko aukesi hyvin helposti.
Nonii... alkoi tämä samanlainen pelti auki- ongelma kummittelemaan. Ilmoitus pöllähtää esiin silloin kun sattuu. Esimerkiksi eilen viimeks kesken ajon moottoritiellä. Nokkapeltiä en ole aukassu pariin viikkoon.
Elieli... Onko tuo kuvissa esitetty tapa se oikea lähestyä mikrokytkintä? :-\ Kytkin lienee vaihdettavissa? ONko kukaan vaihtanut moista lirputinta että voisi kertoa? Ei tuo vika CRC:llä korjaannu ainakaan mulla, eikä veteenkään kovin suoranaisesti liity..