Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: IMN - 27.09.2013, 23:31:17

Otsikko: V70 xenonit, xenonien nosto ns. pitkillä
Kirjoitti: IMN - 27.09.2013, 23:31:17
Uskollinen kasipätkä vaihtui työsuhdekulkineen edeltä (merkkiä ei kehtaa tunnustaa) ja työsuhdekulkineen poistuttua palattiin jälleen parhaille penkeille.

Ajoin tänään parkkiin ns. kaupan ikkunaa vasten  ja laitoin huvin vuoksi pitkät päälle. Siinä huomasin, että vasen xenon ei ole läheskään niin kirkas pitkillä kuin oikea. Valot tekevät startatessa tämän ylös/alas-liikkeen normaalisti ja pitkät päälle laittaessa ne välähtävät hetkellisesti ylös, mutta vasen selvemmin laskee alas. Tämä nosto/välähdys pitkillä on todella nopea, mutta sen kyllä huomaa. Edestä valoja katsoessa oikea puoli on selvästi kirkkaampi, vasemman xenon näyttää jotenkin paljon alemmas. Tuli myös testattua tämä toisella vastaavalla autolla ja siinä molemmat puolet olivat kirkkaita/xenonit kääntyivät selvemmin ylös/kirkastuivat. Pimeässä tämän huomaa valoon tuijottaessa siten, että vasenta joutuu katsomaan matalemmalta, jotta häikäisee täysin.

Onko näissä automaattisen korkeudensäädön lisäksi jotain muuta säätöä? Vai auttaako tähän huollon tekemä kalibrointi? Onko kukaan tutkaillut umpiota tarkemmin ts. onko tämä korkeussäätö ja pitkä/lyhyt kääntö samassa mekanismissa? Meikäläisen nopea ajatus on, että sama "servo" käyttäisi molempia toimintoja (tällöin kalibrointi ehkä?).

-08 V70:nen siis kyseessä.


Otsikko: Vs: V70 xenonit, xenonien nosto ns. pitkillä
Kirjoitti: -jadi- - 28.09.2013, 08:45:20
Tuosta säädetään korkeus, 6mm avain
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/valojen%20suuntaus/PB180001.jpg)

ja tästä sivusuunnassa
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/valojen%20suuntaus/PB180002.jpg)

Voihan olla, että se polttimo, D1S, on tullut tiensä päähän ja siksi ei ole yhtä kirkas toisen kanssa.
Polttimot on helppo vaihtaa, ei tarvitse viedä mihinkään korjaamolle sitä varten vaikka ohjekirjassa niin lukeekin.

Umpio näyttää tältä sisältä. Jos vaihdat polttimon, niin ota ensin paksu musta johto irti ja sitten kiinnikejousi.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/bi-xenon%20varjostin/P2090001.jpg)

Tässä umpiossa on tuommoinen metallihäkkyrä, eikä kääntyvää läppää heijastimen edessä niinkuin yleensä.
Lähi- ja kaukovalon mekanismin periaate kyseisessä umpiossa, ei mittakaavassa
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/bi-xenon%20varjostin/P2090009.jpg)

Apupitkiin kannattaa vaihtaa näitä 100% tai jotain lisää valoa antavia H7-polttimoita.
Otsikko: Vs: V70 xenonit, xenonien nosto ns. pitkillä
Kirjoitti: volvesteri - 28.09.2013, 18:43:16
Ne lampun piuhat saattaa olla hervottoman tiukalla kiinni. Itse nitkutin ne auki kärkipihdeillä ja pistin silikonispraytä seuraavaa irroitusta helpottamaan.

About 5-10min menee per ajovalo, jos ei kiirettä pidä vaihtaessa.
Otsikko: Vs: V70 xenonit, xenonien nosto ns. pitkillä
Kirjoitti: IMN - 29.09.2013, 20:29:22
Kiitoksia erinomaisista vastauksista ja kuvista.

Liitin todellakin oli tiukassa, mutta onnistui neljää kättä käyttämällä. Mekanismi oli ihan ehjä ja liikkui. Toisaalta vikaa en pystynyt vielä todentamaan (onko solenoidi vaiko joku muu), sillä tuohon varjostimen solenoidiin ei löytynyt siihen hätään sopivaa liitintä, josta olisi voinut syöttää sille virtaa. Solenoidiinhan menee vain kaksi johtoa (musta ja punainen) ja liitin on melkolailla tavallisen servoliittimen näköinen, liittimen jako ainakin vaikutti samalta. Täytynee askarrella sopiva johto, jolla tuon voi testata. Solenoidin alla näytti olevan joku piirilevy, mutta toisaalta luulisi tuonkin liikkeen olevan vain päälle ja pois. Signaalia sinne tuskin menee johtojen väreistäkään päätellen, lienee vain on/off virran suhteen.

Jossain ketjussa jollakin oli tietoa kytkennöistä, tähänkin tullee 12V?

Täytyy kyllä kysyä vielä lisäksi parilta asiaan ammatiltaan perehtyneeltä, jos tähän on tiedossa jotain. Viralliset varaosat tod.näk. tuntevat vain koko umpion, mutta ihan ei viitsisi koko umpiota uusia max. 15 € solenoidin takia (jos sekään ylipäätään on edes rikki). Solenoidin pystynee vaihtamaan, mutta hirveästi ei viitsisi harjoitella tuolla yli 1 k€:n umpiolla. Jotain virtaa solenoidille kyllä tulee, sillä se nousee ja laskee samantein pitkille vaihdettaessa.