Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: vanha - 28.09.2013, 18:46:14
-
Edellinen omistaja oli sit (laatikon vaihdon yhteydessä!?) katkaissut pakkivalon anturille menevät johdot, niin ei ihmekään ettei pakkivalon toimineet..!
Löysin pienellä sisustan purkamisella sinisen liittimen, josta lähtevät kaksi katkennutta johtoa yhdistämällä pakkivalo toimii. Laatikon päässä anturin pää näkyvillä, eli liitin puuttuu, muutenhan toi ois ollukin liian helppo homma fiksata.
Onko noita anturille meneviä johtoja saatavana mistään, tai löytyiskö keltään ylimääräistä?
-
mikä auto kyseessä.. omassa volvo 240 vm.88. on johdoissa anturin päässä normaalit abico pyöröliittimet ja näyttää alkuperäisiltä eli tämmöiset, mutta kokoa en muista http://lisavalot.valmiskauppa.fi/liitin-4mm-pyorea-naaras-50kpl-punainen-p-7140.html
-
Niin, autohan on 240 vm.-87. Tuohon on tosiaan vaihdettu 5-lovinen laatikko ja ilmeisesti ei ole koettu tarvetta pakkivaloille..
Luulin että tuohon anturiin ois joku oma plugi, mut toisaalta hyvä ettei tarvi alkaa sellaista metsästämään, kiitos tiedosta!! Pienen peilin avulla paikallistin tuon anturin ja eipä niitä tappeja mahtunu siellä paljoa mittailemaan..
Olisiko lisäksi tietoa, mitä kautta johtojen kuuluisi alunperin kulkea tuonne laatikolle?
-
mikä auto kyseessä.. omassa volvo 240 vm.88. on johdoissa anturin päässä normaalit abico pyöröliittimet ja näyttää alkuperäisiltä eli tämmöiset, mutta kokoa en muista http://lisavalot.valmiskauppa.fi/liitin-4mm-pyorea-naaras-50kpl-punainen-p-7140.html
Alkuperäinen liitin on kumipintainen. Painetaan pohjaan ja kumi kiristyy metalliliittimiä paksumpaan juureen. Kun tuo kumi löystyy, niin samalla sitten häviää pakkivalot. Pysyy taas hetken , kun painaa sormilla syvemmälle. Itse vaihtanut rikkonaisista laatikoista tiukemmat liittimet pari kertaa. Nuo muovi liittimet ei oikein sovi, tosiaan kun kanta on suurempi kuin itse metalli osa ja pihdeillä ei sovi liitintä puristamaan.
Vaihdekepin reiästä pohjaa myöten taitaapi johdotus ihan mennä.
-
Alkuperäinen liitin on kumipintainen. Painetaan pohjaan ja kumi kiristyy metalliliittimiä paksumpaan juureen. Kun tuo kumi löystyy, niin samalla sitten häviää pakkivalot. Pysyy taas hetken , kun painaa sormilla syvemmälle. Itse vaihtanut rikkonaisista laatikoista tiukemmat liittimet pari kertaa. Nuo muovi liittimet ei oikein sovi, tosiaan kun kanta on suurempi kuin itse metalli osa ja pihdeillä ei sovi liitintä puristamaan.
Vaihdekepin reiästä pohjaa myöten taitaapi johdotus ihan mennä.
unohdin tosiaan, että niissä liittimissä on kumi päällä. niin no noita tuon tapaisia muoviliittimiä on monen erikokoisia niin ei tarvi puristella :D
-
Onnistuin saamaan paikalliselta romuttamolta 740:sen anturin johdon ja liittimen, oletan että se olisi sopiva. Kumipäällysteinen liitin tosin on neliskanttinen, mutta niiden pyöreiden nastojen paikat silmämääräisesti kohdillaan..
-
Seiskas on sopivii liittimii ja kakkosnelosen valojen johdoissa. On vaan hankala laittaa jos laatikko paikoillaan,ei oo tilaa paljoo tehdä. nippusiteillä patentoin liittimen anturiin kun ei siihen muuten mitenkään järkevästi sitä liitintä saa. (laitoin liittimen kiinni kun vaihdoin lootan siis)
-
Liekkö kukaan tervejärkinen saanut auton alta laitettua pakkivalon johtoa laatikon anturiin? :buck2: Minun piti luovuttaa kun eihän sinne edes kahta sormea enempää mahtunut.
-
Liekkö kukaan tervejärkinen saanut auton alta laitettua pakkivalon johtoa laatikon anturiin? :buck2: Minun piti luovuttaa kun eihän sinne edes kahta sormea enempää mahtunut.
Johdot saa kyllä helposti. Itse anturin vaihto vaatinee laatikon pientä laskua.