Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: PetriN - 29.09.2013, 18:37:40
-
Minun 1971 144:ssa on valmistenumeron mukaan B20D moottori. Lokarissa merkintä 105.
Kaksi SU HIF-6 kaasutinta. Mikä nokka-akseli tässä koneessa on?
Jos
B20A:ssa on "A",
B20B:ssä on "C" ja
B20E:ssä on "D",
niin mihin väliin tämä sijoittuu?
Tai mitä muuta eroa B20D:stä löytyy verrattuna A:han ja B:hen? Esim. puristussuhde?
Pete
-
Muistanko oikein, B20b oli 5hp tehokkaampi kuin B20d ?
-
K-nenä ?
-
K-nenä ?
Tuo oli ruiskussa. Veikkaan että C- nenu kun oli noi tuplatkin.
-
Jos siinä olisi C-nenu, niin mitä rakenteellista eroa sitten olisi B20B:hen?
Heposissa on kuitenkin eroa.
-
Tämä on tosi hatara muistikuva mutta D-koneessa taisi olla sama nokka (C) mutta vähemmän puristusta, kuin B-koneessa. Taisi liittyä USA markkina-alueen juuri noina vuosina kiristyneisiin saastepäästörajoihin.
Jenkkien omissakin koneissa tapahtui aika radikaaleja puristussuhde- ja tehomuutoksia noihin aikoihin.
Ei saa kivittää, jos muisti huijasi. :P
-
Av samtliga grundmodellar fanns DL-varianter som hade de nya fälgarna med kantigare hål, och mindre navkapslar, radialdäck, textilmattor och klocka. Tygklädseln var i nytt utförande och bilen hade textilmattor. Den gamla B20-motorn försvann och ersattes med B20D på 105 hk SAE vid 5 500 r/m (90 hk DIN vid 5 300 r/m).
B20D-motorn var utrustad med en ny typ av förgasare från SU och hade en vridmomentkurva som täckte ett större varvtalsområde än B-motorns. Den var mer anpassad till automatlådor men fanns också med överväxel i kombination med manuell låda. Den nya förgasaren höll automatiskt blandningsförhållandet bensin/luft genom ett förskjutbart munstycke som bl a anpassade sig till bensintemperaturen. DL fanns också med B20A-motorn på 90 hk SAE.
Jos ruottia ossaa paremmin voi suomentaa. Kaasari muutoksesta ja vääntöalueen laajentamisesta puhutaan..sovitettu automaatille ja ylivaihteelle sopivammaksi?
Eli onko noi hif kaasarit tulleet noihin?
-
Kiitos.
Det passar monta asiaa tuosta, eli DL-malli, fälgarna med kantigare hål(leveys 5 tum) ja klocka on ja joskus ehkä tekstilmattor on ollut. Penkeissä siisti kangasverhoilu. Och mindre navkapslar.
-
Kiitos.
Det passar monta asiaa tuosta, eli DL-malli, fälgarna med kantigare hål(leveys 5 tum) ja klocka on ja joskus ehkä tekstilmattor on ollut. Penkeissä siisti kangasverhoilu. Och mindre navkapslar.
Jaksoitko lukea loppuun asti?lainaus alkoi turhan pitkältä. ;)
-
Nii, mikä kohta siinä lopussa?
Manuaali 4-vaihteinen loota mulla vain on. Mitäs tuo kaasutinhöpötys tahtoo sanoa suomeksi?
-
Olisko niin että toi kaasutinmuutos on tuonut lisää vääntöä ja ja muutama heppa uhrattu huipputehosta? Periaatteessa sama kone toi on kun B20b, toi 5hp ei nyt merkkaa mitään,varsinkin jos vääntöä on enemmän.
-
Olisko niin että toi kaasutinmuutos on tuonut lisää vääntöä ja ja muutama heppa uhrattu huipputehosta? Periaatteessa sama kone toi on kun B20b, toi 5hp ei nyt merkkaa mitään,varsinkin jos vääntöä on enemmän.
No sehän on ihan hyvä.
Mulla on toiset kaasuttimet, joissa luistit nousevat herkemmin ylös, kun kaasuttaa. Nämä auton omat nousevat hitaammin, eli auttaa varmaankin siinä alaväännössä. Vaimenninmännän vaihto vaikuttaa asiaan.