Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnttiR - 30.09.2013, 02:51:20
-
Onko vika mittaristossa vai polttoainepumpussa kun loppui löpö tuosta allekirjoituksen S80 vaikka ajotietokone näytti että 80km pääsee vielä. Ja vajaalla tankilla saa sahata käyntiin, niillä paikkeilla kun polttoainevalo syttyy niin alkaa nuo käynnistysongelmat.
Ja tuon tielle jäämisen jälkeen laitoin tankin mukamas täyteen niin ainetta meni reilu 60l tankkiin ja viisari näytti 3/4.
-
Niin loppui multakin, viisari ei ollu vielä aivan punasellakaan, joku vikakoodi tuli. Ei syttyny mikään polttoaine valo, onko edes tuossa. :hello:
-
Mulla loppu kerran kun näytti 30 km jäljellä. Oli valo kyllä palanut pitkään ja tankilla oli ajettu jo yli 1200 km, eli oma vika oli.
Kun valo on palanut niin saan sinne tankkaamalla sen 75-80 litraa. Pitää kyllä olla vaaterissa tai keula alhaalla. Keula ylhäällä jää helposti kymmenen litraa vajaaksi.
Ei luulisi että käynnistysongelmat johtuisi mitenkään vähäisestä polttoaineesta. Joko sitä on tai ei ole -> lähtee käyntiin tai ei lähde.
-
Ei luulisi että käynnistysongelmat johtuisi mitenkään vähäisestä polttoaineesta. Joko sitä on tai ei ole -> lähtee käyntiin tai ei lähde.
Kylläpä tuossa omassakin S80:ssä on sitä oiretta, että kun ajotietokone näyttää enää 100 km jäljellä, niin startilla joutuu hiukan pidempää hankaamaan käyntiin. Toimii kuitenkin sitten ajossa ok.
Mikähän lie S80:ssä tankin todellinen koko korkkiin tankattuna jos ollaan löpön loppumisen rajoilla? Oma ennätys on 84,5 litraa.
-
Onko tässäkin se legendaarinen kaksioisanen tankki? Eli kun toinen puoli tunnistetaan tyhjäksi niin meno loppuu. Tätä "vikaa" on ainakin S60:ssä.
Ainakin omassa kun ajotietokone näyttää 70 km jäljellä, niin alamäen jälkeen saattaa käydä köpelösti..
-
Vidalla pystyy kalibroimaan mittarin uudestaan. Kysymys kuuluu vaan, mitä maksaa, ja miksi näyttää vituilleen.
-
Oma s60 ei käynnistynyt vaikkaajotietokone näytti vielä 100 km jäljellä.. Olin pysäköinyt ylämäkee eikä edes luvannut yhtään. Sen jälkeen valutin auton tasaselle, eikä edelleenkään käynnistynyt. Bensaa.lisäämällä lähti taas.heti käyntiin. On nää ihme vekottimia.
-
Tuo on kyllä ikävä ominaisuus näissä diisseleissä. Bensavehkeellä ei ollut näitä ongelmia, mutta sitten kun tuli D5 niin on tullu jäätyä tienpäällä pari kolme kertaa itse ja emäntä kerran. Meno loppuu yleensä siinä kun tietsikka näyttää että 50 kilsaa olisi vielä jäljellä.
Kaksi osainen tankki on juu, mutta ei se meno siihen lopu että luullaan että menovesi loppui, vaan kyllä se loppuu ihan oikeasti sieltä pumppu puolelta. Sitten rupee paukkumaan niitä moottori vaatii huollon juttuja... Joko ejektori ei toimi kunnolla tai sitten näissä tosiaan tuon mittarin kalibraatio menee ketuilleen kun aikaa kuluu. Nykyään tankkaan viimeistään siinä vaiheessa kun ajotietokone sanoo että 60 - 70 km jäljellä, eipä tuo niin haittaa kun tietää, toki jos sais halvalla kalibroitua niin sehän olisi ihan mukavaa...
-
ei siihen tietokoneeseen voi juuri luottaa. v70:ssä näyttää kulutuksenkin litran pieleen. mittarikin toimii niin että eka puolikasta kun kuluttaa niin näyttää että tällä ajaa koko loppuvuoden. sitten toka puolikkaaseen kun päästään niin neula tippuu niin että ei meinaa bensikselle ehtiä. parempi vaan tankata aikoinaan eikä ottaa tista stressiä. halpa fiksi;-)
-
mittarikin toimii niin että eka puolikasta kun kuluttaa niin näyttää että tällä ajaa koko loppuvuoden. sitten toka puolikkaaseen kun päästään niin neula tippuu niin että ei meinaa bensikselle ehtiä.
Joo, tosin samankaltainen huomio on kyllä kaikista muistakin autoista. Ilmeisesti kyse on jonkinlaisesta markkinapsykologiasta. Kai se luo vaikutelmaa pienemmästä kulutuksesta, kun sillä ensimmäisellä "puolella" tankilla näyttää pääsevän pitkälle. 1/2 merkitsee melko tarkkaan 50 litran tankkausta eli varsin kaukana puolestahan tuo on kyllä on.
Itselläni V70 D5:ssa näytti olleen suurin tankkaus 69 litraa mutta en enää muista mitähän ajotietokone silloin näytti jäljellä olevaksi matkaksi - ei muistaakseni kovin pitkälti. Ainakin varoitus valo paloi jo hyvän matkaa. Pitäisi joskus ottaa astiaan polttoainetta mukaan, että saisi ajaa tilaisuuden tullen tankin kuiviin ja katsoa milloin se oikeasti loppuu. Normaalisti muuten olen tottunut pitämään autossa tankin täynnä niin silloin sinne ei kerry vettä.
-
Tankkasin het suodattimen vaihdon jälkeen ja 64 meni. Tankkia oli siis neljännes jäljellä. Joskus tankannu reilusti yli 70. Näissä pakko olla luokkaa 80L tankki.
Viimeset litrat kun liruttelee niin on käyny mielessä että onkohan asemien mittarit liruttelussa kui tarkkoja..
-
Mulla kun S60:ssä syttyy punavalo niin liruttelemalla saa 68 litraa mahtumaan tankkiin. Joskus ajoin vielä 80km moottoritietä punavalon palaessa, niin ajotietokone näytti ~80km ja tankki otti 73 litraa liruttelemalla.
-
78 litraa on tullut kerran tankattua omaan. Ennuste oli näyttänyt 30-40km ajan viivaa. ;D
-
Näissä pakko olla luokkaa 80L tankki.
No ohjekirjassa seisoo että 80 litran tankki ja ite olen sinne joskus vähän sen ylikin laskenut. Yleensä menee sen 75 litraa kun katsoo että auto on vaaterissa tai keula alhaalla.
-
Sinällään jännää mutta 2005 vuosimallin kirja kertoo 70l tilavuudeksi d5:lle. Tankannut olen 74l ja sillon tietokone sano että 90km jäljellä.
-
Sinällään jännää mutta 2005 vuosimallin kirja kertoo 70l tilavuudeksi d5:lle. Tankannut olen 74l ja sillon tietokone sano että 90km jäljellä.
Olisiko faceliftissä tulleet alustamuutokset syynä tuohon.
-
Olisiko faceliftissä tulleet alustamuutokset syynä tuohon.
Kyllä minullakin ohjekirja väittää, että tilavuus olisi 70l, mutta todellisuudessa on 80l. Vuosimalli on siis 2006, käyttöönotettu 2005.
-
En oo ikinä hennonnu ajaa sit loppuun. valo syttyy mulla n 68l kohalla. ootko saanu kuin lähelle ton 80l tankattua vai meneekö jopa ylikin ?
-
Tuossa voi olla sellainen ero että joskus puhutaan sen säiliön tilavuudesta ja toisaalta sitten kai sinne mahtuvasta polttoaineesta. Yleensähän sinne jää ainakin 5 litraa ilmaa tankatessa, jonka sitten taitava liruttelija saa laskettua menovettä täyteen. Melko hyvän polttoaineen lämpölaajeneman voi saada aikaan ihan Suomessakin talvella. Jos tankki on esim. 30 asteen pakkasella melkein täysi ja se sitten tankataan täyteen ja auto ajetaan suoraan kilometrin päässä lämpimään talliin. Jostakin maalaiskaupasta saattaa saada talvella polttoainetta ulkoilman lämpötilassa ja tallin lämmössä laajenema voi olla aika huomattava, jos menovesi lämpenee tankissa luokkaa 50 astetta siitä mitä se oli tankattaessa.
Poltto-aineen laajenema dV litroissa voidaan laskea dV=k*dt*V(l)
Eli jos tankki on 80 l ja lämpötilan nousu 50 astetta, laajenema dV=80l*0,000945l/°C*50°C=3,78 l
(Bensiini k=0.000945 ja Diesel k =0.000824)
Tuo on tietysti vain sen polttoaineen laajenema. Myös se itse tankki laajenee mutta ei kovin paljon. Eli noin kolme litraa se voi antaa lämmetessään yli jos sen pakkasella ihan täyteen saa ja sitten tallissa lämmittää. Lämpötilan kohotessa ja lähellä kiehumispistettä laajeminen yleensä kiihtyy ja muovinen tankki laajenee itse enemmän kuin peltinen ja on siis tässä suhteessa parempi.
Ihan sattumaa ei ole sekään että polttoaineet myydään kaupallisista syistä mielellään lämpiminä!
-
Muistaakseni joku kirjoitti aiemmin että näissä tankki antaa jonkin verran periksi minkä vuoksi voi täyttää yli 70L.
Itsekin olen tankannut 74 L (S60 -02) ja olen ajanut useamman kilometrin vaikka ajotietok näytti pelkkää viivaa.
Nykyiseen (S80II)en ole 70 L pystynyt tankkaamaan max tainut olla 64 L.
-
En oo ikinä hennonnu ajaa sit loppuun. valo syttyy mulla n 68l kohalla. ootko saanu kuin lähelle ton 80l tankattua vai meneekö jopa ylikin ?
Ennätys on tuo 78l, mutta tankki oli varmasti melkein tyhjä. Tankkaan aina korkkiin asti liruuttelemalla, kun kulen Venäjällä tankilla.
-
Ennätys on tuo 78l, mutta tankki oli varmasti melkein tyhjä. Tankkaan aina korkkiin asti liruuttelemalla, kun kulen Venäjällä tankilla.
77,31 l sain tänään 2001 D5 menovettä mahtumaan, kun yritin poltella paraffiineja talven alta. Liruttelin ihan tarkoituksella huolellisesti korkkiin asti. Ajotietokoneen näyttö on loppuvaiheissa vähän epävakaa. Kun alkaa olla luokkaa 100 km jäljellä, ilmestyy yhtä-äkkiä pelkät --- --- --- . Viimeiset 30 km näytti pelkää viivaa ja mittarille asti se vielä riitti. Ensimmäisen kerran taisi pistooli katkaista jossakin 72 l kohdalla.
Loppuvaiheessa auton asento näyttää vaikuttavan tuohon ajotietokoneen ennusteeseen.
-
V70 2.4D -07. Ei ole vielä polttoaine kertaakaan loppunut, luultavasti on 80l tankki. Viimeksi tankkasin 68l kun ajotietokone lupasi vielä 120km rangea.
-
Tuohon ajotietokoneen laskelmaan ei ole uskominen vaikka se kertoisi 100 km ajomatkaa..
Muutama tullut vastaan, että haettu kannulla polttoainetta tankkiin ja sen jälkeen lähtenyt käyntiin ilman kikkailuja..
-
Minun S60 -03 D5 loppui yksinkertaisesti polttoaine vaikka rangea oli muka 330km ja polttoaineviisari oli kahden pykälän kohdalla.
Onliko näissä siis siirtopumppu tankissa kahden lohkon välillä vai yksi pumppu tankissa?
Ehkä tuo alkaa olemaan jo ehtoopuolella, mistä uuden kannattaa hommata? tarviiko koodata jotain?
-
Voihan sitä tankata aiemmin, niin minä teen. tapaan tankata kun mittari puolessa välissä, niin menee n. 40ltr.
-
Voihan sitä tankata aiemmin, niin minä teen. tapaan tankata kun mittari puolessa välissä, niin menee n. 40ltr.
Tuota olenkin nyt soveltanut mutta kuitenkin jos tuossa vika on niin hyvä olisi korjata..