Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jesse87 - 01.10.2013, 09:03:48
-
Elikkäs laitoin aikaisemminkin tänne jutttua asiasta ja aluksi tuntui että tuli kuntoon mutta ei tullutkaan. Siis jos virrat kääntää 2 asentoon nii tyhentää akun alta minuutissa vaikka olis ladannut akun täyteen. tällä hetkellä iso 100 amppeerin akku. se on kyllä vanha ja olen kokeillut monia käytettyjä akkuja. esim omasta autosta jossa virtoja voi pitää vaikka tunnin päällä nii ei syö akkua tyhjäksi. Kesälä olimme lapissa reissussa ja oli tupakinsyttytimen virralla toimiva jääkaappi mukana. sekin oli parhaillaan 8 tuntia käytössä virrat olessa 1 asennossa ja hyvin lähti käyntiin. Talvella vaihdettin toinen startti jos se olis ollut oikosulussa tai muuten viallinen mut ei auttanut. Akulta lähtevä plussa johto lämpeni jonkin verran.
Mistähän ja miten vikaa voi paikallistaa?
Kuuuluko tyhjäkäynti moottorin pitää ääntä virrat päällä?
Yleismittarin kun laittaa akkuun kiinni ja virrat 2 asentoon niin jännite laskee oikein vauhdilla:(
-
100 ampeeritunnin akusta tulee tunnin ajan 100 ampeerin virta...minuutissa jos tyhjenee niin virta pitää olla 6000 ampeeria...sillä sulaa jo melko paksukin johto....mahtaisko olla latauspuolella kuitenkin vika eikä akku lataudu kunnolla...
-
Auton laturi työntää mittarin mukaan 14,2. On käytetty ihan akku kaupassa mittauksessa. ja niiden mukaan lataus olisi kunnos mutta tiedä sit. Ja akku on useamman kerran ladattu erillisellä laturilla täyteen. ja sama on tehty useammalla akulla.
-
Yksi idea ois laturista/startista yms piuhat irti ja sulakkeet irti, sitten kun kytkee ne takaisin, seuraa akun jännitettä. Joku rosvo sieltä vie virtaa polttamatta sulaketta.
( Itse aina työnnän kädet taskuun ja tarkistan että avaimet on siellä eikä virtalukossa, kun räplään, tahtoo unehtua )
-
Pitää tuota kokeilla. Alkaa vaan ideat loppumaan. Auton seisoessa ilman avaimia tai virrat 1 asennos tunnu virran häviävän mihinkään mut heti ku virrat kääntää nii akku tyhjä.
Voihan akku olla loppu mutta kun taas toisella autolla kokeilee samaa nii ei mitään ongelmaa ja sit taas sillä akulla nii tyhjäksi menee. Ei ehkä tosin niin nopeasti.
Voiko virtalukossa olla vika?
-
OLetko mitannut jännitteen akun navoista vai kaapelikengistä?...tuossa välissä hapettuma voi selittää vian... laita esim virta ja ajovalot päälle ja mittaa volttimittarilla navan ja kengän välinen jännite kummastakin navasta...pitääolla 0 V...
-
OLetko mitannut jännitteen akun navoista vai kaapelikengistä?...tuossa välissä hapettuma voi selittää vian... laita esim virta ja ajovalot päälle ja mittaa volttimittarilla navan ja kengän välinen jännite kummastakin navasta...pitääolla 0 V...
Juurikin näin ja sitten kun sulla on se volttimittari siinä akunnavan ja akunkengän välissä, niin sitten rupeat yksitellen irroittelemaan sulakkeita, niin kyllä se kulutus jossain kohti pitäisi näkyä...
-
Pitää tänään noita alkaa kokeilemaan. kiitoksia vinkeista:)
-
Vika taisi löytyä. Putsattiin laturi nii johan virran kulutus hävisi. Nyt voi olla virrat päällä vaikka kuinka kauan nii ei tipu jännite:)
-
Vika taisi löytyä. Putsattiin laturi nii johan virran kulutus hävisi. Nyt voi olla virrat päällä vaikka kuinka kauan nii ei tipu jännite:)
Jees, yleisinhän tosiaan taitaa olla laturi tai startti joka virrat hukkailee...hyvä, jos tuli kuntoon :)