Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Flea - 01.10.2013, 20:50:24
-
Elikkäs tommonen -86 GL ja tyhjäkäynti on tuolla 1500 kiekan hujakoissa lämpimänäkin, mutta ei ihan joka päivä. Joskus saattaa laskea tonniin, mut en ole huomannut mitään esim. keleistä johtuvaa syytä. Saattaa olla että toi ominaisuus on tässä viimeaikoina lisääntynyt. Auto pelaa muuten hyvin. Käynnistyy ja kulkee. Jumittaako tossa nyt ryyppy vai mistä sitä "ongelmaa" alkais ettimää? Tulpat vaihdoin tänään.
-
Varsinkin kaasareissa kannattaa aika ajoin suihkuttaa CRC:tä tai vastaavaa kaasuläpän akselille. Alkaa kuivina jumittaa, kun palautusjouset melko hentoiset. K-Jetissä jousi tuhdimpi, mutta kannattaa kuitenkin voidella. Ilmastoinnin käynnistyessä tyhjäkäynti nousee muutama sata kierrosta. Ryyppyä ei näissä K-Jeteissä ole.
-
Se hetki kun allekirjoittanut tajuaa olevansa hieman väsynyt... "Ryyppyä ei näissä K-Jeteissä ole." Juu eipä ole, mut lutrataan huomenna ton öljyn kanssa enemmän kun ölin. :D
-
Ainii... Kun vaihdoin ne tulpat, niin nehän oli mustat. Eli rikkaalla taitaa käydä? Mistäs ruuvist mie käännän sen viel enemmän pieleen?
-
Pieni kuusikoloavain ja sieltä imusarjan alta, missä määräjakaja ja ilmamäärämittari. Hyvin pienesti pitää sitten avainta kiertää.
-
Epäilisin kosketushäiriötä moottorin johdotuksissa. Onkohan pa-pumpun releen liitokset ja johdotukset releeltä moottorinohjaukselle? Ja en nyt millään muista minkä värisiä johtoja menee minkäkin nimiselle osalle releen ja moottorin välillä menee.
Mulla ainakin releen korvaaminen yhdellä hyppylangalla pa-pumpulle nosti tyhjäkäyntiä.
-
Pieni kuusikoloavain ja sieltä imusarjan alta, missä määräjakaja ja ilmamäärämittari. Hyvin pienesti pitää sitten avainta kiertää.
3mm kuusiokolo,aukipäin laihemmalle ja kiinnipäin rikkaammalle. ;)
-
Kaivelin ton pumpun releen esille ja kappas... siel on joku "omaveto" piuha kaiuinjohdolla. :nohnoh Olisko tuo vedetty suoraan pumpulle. Asia vaatinee jatkotutkimuksia.
...tai jos ollaan tarkkoja niin siihen napaan meni kaks piuhaa. Toinen sitä kaiutinpiuhaa ja toinen tais olla kelta-punanen.
-
...jaa'a... enpä tiijä... Vaihoin ilmansuodattimen ja käänsin tyhjäkäyntiruuvii tiukemmalle. Pelaa edelleen ja kierrokset on siel 900, joten mitäpä tuota ehjää korjaamaan. ;D Pitää nyt jossain vaihees viel käydä mittaril kattomas noit päästöjä.
-
Ja ei... Töihin ajelles lämmin kone ja kiekat taas about 1500. Wut the fuk? Onks tos joku niin hieno moottorinohjaus että siin vois olla vikaa tai jotain ja se haistelee sitte että nyt pitää tehä kiusaa ja tömäytetää taas vähän lisää jenkaa?
-
Imuilmavuoto voi nostaa kierroksia. Imusarjan tiiviste ja suuttimien o-renkaat yleisiä.
-
Voiskos se lisäilmaluisti jumittaa.
-
Mie tuonne jarrucleanerii imusarjan juuree suihkin eikä se ainakaa vaikuttanu millään lailla kierroksiin. Sieltä se ei siis (ehkä) vuoda.
Missäs se lisäilmajutska sijaitsee ja voiks sille ite antaa jonkinlaist tekohengitystä?
-
Venakopassa kiinni (sähköpistoke, tuleva ja menevä paksu ilmaletku). Jos ei saa virtaa, niin ei sulkeudu ja korotettu tyhjäkäynti päällä. Sisuskalut voi puhdistaa Cleanirillä.
-
ainahan kjetissä tyhjäkäynti seilaa, ainakin itellä ollut nyt 4 eri kjettiä niin 3 on seilannut miten sattuu, mutta yleensä on korjaantunut vaihtamalla lisäilmaluisti ehjään.
-
Irrotin ton lisäilmaluistin ja se oli kiinni asennossa. Putsailin cleanerilla ja wd-40:sellä niin tuo aukes rakosillee. Nyt ajelin lämpöiseksi ja kierrokset pysy siel 900 paikkeil.
ps...pitääkö siihen piuhaan tulla virta koko ajan, vaiko vaan jossain tietys lämpötilas?
-
Ainakin kylmänä taitaa tulla virta, 740.ssa näytti piuhat menevän bensapumpun releelle, se vissiin samalla ohjaa sit lisäilmaluistia.
-
No nyt alkaa lisäilmaluistin toimintaperiaate selviämään. Toiminnan voi testata seuraavalla tavalla. Luisti kuivauskaappiin, uuniin, saunaan tai vastaavaan kuumaan paikkaan. Luistin läppien pitäisi mennä täysin kiinni. Kun härpättimen taas laittaa pakkaseen, läppien pitäisi aueta. Luistin sisällä on lämmityskäämi joka hoitaa tuon sulkemisen jos vaan saa virtaa. Suomen luonto järjestää sen läppien aukeamisen.
-
Nonni. Selvishän tämäkin. Eli lisäilmaluisti sekä ohjauspaineen säädin saa virtansa (jos saa) bensapumpun releestä (navat 87b ja 87). Avasin releen, putsasin ja nyt virta kulkee. Eli toi ohjauspaineensäädinkään ei oo siis toiminu tähän asti.
-
Täällä on myös vähän samanlaista ongelmaa. Lohkona on b21et, ilman ahdinta vielä hetken ja b200e moottorista otettu k jetti bensansyöttönä. Tyhjää kone käy suhteellisen tasaisesti n.900rpm, mutta seosmittarin mukaan käy huomattavan rikkaalla, tästä syystä päästötkin huomattavasti koholla. Kun seosta säätää hiemankin laihemmalle rupeaa kone käymään n.1500rpm tyhjäkäyntiä, sytytysennakkon säätö ei taas juuri ollenkaan vaikuta tyhjäkäynin nopeuteen. Seosmittarin mukaan kuitenkin seos on vielä rikkaan puolella tuossa 1500rpm tuntumassa. Mitäköhän tuon kanssa kannattaisi lähteä kokeilemaan?
-
Onhan siinä imusarjassa tyhjäkäynnin säätö ruuvi.
-
Tyhjäkäynnin säätöruuvi löytyy, käytössä on k-jetin oma imusarja, johon on hitsattu ja koneistettu suuttimienpaikat.