Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvo 929 - 03.10.2013, 12:07:57
-
tere. ostin hiljattain 242 volvon johon oli oikeaan etten kolahtanut jokin. autossa oli oikea lokasuoja ja puskuri läjässä. pellithän kyllä saa suoraan mutta vika on siinä kun autolla ajaa niin jyskyttää tasaisesti ja kun jarru painaa niin jyskytys vahvistuu. voiko olla vanne kiero kolarin takia tai jarru levy?
-
mikä jottei voi.
-
Tunkkaa ylös ja tunnustele pyörästä ensiksi klapit, jossei muka ole mikään pyöräntuennassa väljää, niin sitten jarrulevy ja vanne vaihtoon.
Epäilen että siellä on väljää niin kolajaa..
-
Antaisin äänen kierolle jarrulevylle ja vanteelle. Voihan olla että iskussa on lähteny vaikka vanteesta joku paino irti. On meinaan aika häijyä ajaa autolla jonka renkaita ei oo tasapainotettu.
Voihan sielä olla väljää niinkun edellä mainittiinkin.
Jarrulevyn kierouden huomaa aika helposti. Se kuluu epätasasesti ja voi olla jopa jostain paikasta ruosteessa vaikka muu levy olis kirkas.
Toivottavasti kolhu on ollu sen verran pieni, ettei oo ruonko vääntyny. Sitten onkin isompi urakka edessä.
-
tere. ostin hiljattain 242 volvon johon oli oikeaan etten kolahtanut jokin. autossa oli oikea lokasuoja ja puskuri läjässä. pellithän kyllä saa suoraan mutta vika on siinä kun autolla ajaa niin jyskyttää tasaisesti ja kun jarru painaa niin jyskytys vahvistuu. voiko olla vanne kiero kolarin takia tai jarru levy?
kannattaa katsoa kummatkin iskaritornit, omasta meni vastaavassa tapauksessa koko torni vaihtoon ja asia tuli ilmi paljon myöhemmin. pyörän laakeri meni ja akselissakin taisi olla vaurioita. :(
-
kannattaa katsoa kummatkin iskaritornit, omasta meni vastaavassa tapauksessa koko torni vaihtoon ja asia tuli ilmi paljon myöhemmin. pyörän laakeri meni ja akselissakin taisi olla vaurioita. :(
Tässä on perää. Vaikka lankku onkin kestävä niin ei se kaikkee kestä. Ihan ei tullu ilmi millanen törmäys on ollu kyseessä. Voi olla että raidetankokin on ottanu törmäystä vastaan, ja se voi myös olla romuna tai vaatia korjaustoimenpiteitä.
Tutki missä on väljää ja vikaa niin osataan auttaa paremmin tottakai.
-
kolahdus ei todennäköisesti ole ollut suuri kun ei ole kuin lokasuoja painunut ja puskurissa lommo / painauma. jarru levyt on ruosteessa kun on seissyt 2v
-
Useasti ollut etusatuloissa männät jumissa itsellä, mutta kerran siihen liityyi tuo jyskytys. Ajossa jyskytti ja jarruttaessa sitten enempi. Äitiy pari kertaa niin kovaksi, että piti P-paikalla ottaa palat irti ja painaa jumiva mäntä sisään. Yleensähän levy kuumenee, mutta kerran tosiaan näin. Muutaman kerran, kun aukas paikat, kaikki taas ok.
-
Ei se ole ihme jos on pari vuotta auto seissy ja levyt ruosteessa. Edessä on 4-mäntäset satulat niin jos yks on jumissa niin muut männät painaa levyn kieroon. On helppo myös testata onko mäntä jumissa. Kokeilee ajon jälkeen vannetta. Jos on kuuma niin sillon on syytä alottaa remontti.
Toivottavasti vika löytyy jarruista, eikä oo vakavampaa sattunu.
Sitten vinkin heitän jarruremppaan. Ota palat irti ja tietenkin satula myös ja laita mäntien väliin venttiilinjousi. Pystyy ihan yksinkin hoitaan homman, eikä oo vaaraa että mäntä lähtee omille teilleen kun pumppaa jarrua. Edessä tarvitaan tietenkin kaks jousta.
-
kolahdus ei todennäköisesti ole ollut suuri kun ei ole kuin lokasuoja painunut ja puskurissa lommo / painauma. jarru levyt on ruosteessa kun on seissyt 2v
ei tullut autooni suuria vaurioita, hippa puskuriin ja vähän lähti sivuttaisliikkeeseen, silti meni torni vaihtoon. :(