Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Suoli - 03.10.2013, 14:54:23
-
Tarkotus olis vaihtaa 2.3 T5 koneeseen 2.5 vaparista nokat. Pitääkö mitä ottaa huomioon noiden asennuksen kaa? Ajoitus?
-
Lähinnä se, että stefat on hyvin paikoillaan ja et laita liikaa sitä liimaa sinne kopan ja kannen väliin..
Mulla oli aika pitkään kummatkin nokat ajotettu 0 asteeseen, niin alavääntö ei ollut mikään parhain, mutta tehopiikillä lähtikin sit renkaat lyömään tyhjää. :P
Nykyään on imu myöhäsellä 4 astetta ja pako aikasella 5 astetta niin alavääntöä on huomattavasti enemmän.
-
Kiitti :) Tuota alavääntöö sais kyllä olla. Ja kun on H-profiilin veivit ni pitäs kestääkkin.
-
Tarviinkos mie tuohon sit jotku säädettävät nokkapyörät? Vai miten tuo ajoituksen säätö tapahtuu?
-
vakio nokkapyörät on säädettävät
-
http://www.ipdusa.com/products/7047/115377-cam-timing-tool
(http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_4250.jpg)
-
Onko kenelläkään tästä työkalusta 1:1 kuvaa nii vois suoraan printata ja tehdä ite? Jostain ulkomaiselta volvo foorumilta löysin aikoinaan pdf-tiedoston vaa meni vanhan kovalevyn mukana :/
-
Joutuuko moottoriohjausta muuttelemaan? Jos tollasen nokkavaihdoksen tekee, niin tehoerojakin varmaan tulee olemaan ja varmaan myös se alavääntö katoaa jonkin verran.
-
Joutuuko moottoriohjausta muuttelemaan? Jos tollasen nokkavaihdoksen tekee, niin tehoerojakin varmaan tulee olemaan ja varmaan myös se alavääntö katoaa jonkin verran.
Ei nuo niin kaukana vakiosta ole, että merkittävästi vaikuttaisi. Jollain yleismallin lastulla ainakin mulla toimii ihan ok....seokset pysyy siellä missä pitääkin.
Toki se parempi olisi jos saisi "räätälöidyn" lastun....en oo kyl tietoinen, että tekeekö niitä joku Suomessa ???
-
Ostin eilen -96 2,5 vaparin nokat ja mietin, että onko kenelläkään mitään mitattua tietoa, että vaikuttaako kuinka paljon ja millaisella setupilla? Vakiona nyt ei varmaan eroa huomaa vaan esim omassa mitsun 16T ja viikonloppuna tulossa 440 suuttimet, 3" ränni ja lastu. Aiheesta löytyy paljon juttua ulkomailta vaan tähän mennessä yhtään mitattua tulosta ei ole tullut vastaan.
-
mulla oli T-5R glt:n nokat,18T Mitsu, 3"putkisto ja 1.2tais olla paineet ja joku lastu. reilu 500rpm siirty vetoalue ylöspäin ja kyllä se sieltä ylempää parkasi paremmin. vaan ei mitään maatakaatavaa eroa ollut että olisin yö unet menettäny.
-
Ok. Muistatko yhtään miten olit ajottanut nokat?
-
Ok. Muistatko yhtään miten olit ajottanut nokat?
En sen kummemmin muista ajottaneeni ku merkit kohdalleen ja sitte ykk anturin ja virranjakaja kannen alta puolikuu merkit kohdalleen.
-
Tulipaha ohimennen nakattua nuo vaparin nokat paikoilleen. Muita osia ei vielä ole paikoilleen, joten kone on muilta osin vakio. Karkeasti laitettu nokkapyörät entisille paikoilleen ku stefat uusin, joten tarkkoja asteita ei ole heittää. Nokkapyörinä meni nuo t5 omat. Aivan aavistuksen verran tuntuisi lähtevän alempaa vetämään ja kone käy tasaisemmin. Tämän havaitsin siitä kun laatikosta kuului aina toisinaan klassista "gear pack rattle" ääntä, joka nyt hävisi käytännössä kokonaan.