Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jonsu - 03.10.2013, 15:45:53
-
Elikkäs siis tuli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. lambda valo syttyi ja kun kone lämpenee tyhjäkäynti rupeaa seilaamaan 900-2000rpm väliä eikä lopu ennenkuin antaa auton seistä hetken ja käynnistää uudelleen ja taas hetken ajon jälkeen alottaa saman uudelleen. Luin vikakoodit ja antaa tämmöstä koodia: 2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo. Eli mistäs kannattas lähtee availemaan ja korjailemaan?
-
pysyy muutaman sekunnin siinä 2000 tienoilla ja sit laskee?
mulla sama vika johtu bypassin toimimattomuudesta, eli ohjausletkut sille voi olla haperot
sitte tietty testata se kaasuläpän kytkimen toiminta
-
Joo niin se tekee. Mul on tossa semmonen osittain kiertävä vag sarjan autoihin suunniteltu dump/by pass kiinni. Ei sotke kyllä käyntejä mitenkään ja ajelinkin sillä muutaman tonnin ilman ongelmia. täytyy tarkistaa että onko noi letkut kondiksessa.
-
nyt rupes taas tekeen yhtäkkiä uudestaan tätä ongelmaa...kaiken se nyt näköjään koettelee ja kerralla :uglystupid2:
kylmänä käynnistys-> aluksi käy tyhjäkäyntiä pari minuuttia [joka lämmetessäkin korkeahko 1000rpm (en tiedä syytä tällekkään ollut jo useamman kuukauden)], sitte rupeaa seilaamaan. ->sammutus, ei vikakoodeja->käynnistys tyhjäkäynti taas tuon 1000rpm, sitte lähin oottaan että lämpenee kone ja palatessa kone ajolämpöinen ja lambda valo syttyny->sammutus vikakoodit 1-1-3 ja 1-3-3.
ainoot muutokset on eiliseen (jolloin toimi), että vaihoin nokan etustefan ja nostin paineet bleedillä 0.6->1.0bar(bleedi oli yli vuoden kiinni ennen koneremppaa, ilman ongelmia),remmi kohallaan (kampi 0:ssa ja nokka merkissä)
autosta: syksyllä otettu ajoon, rempattu n.1,5 vuotta -91 b230ft, 25mm bypass (paluu turbon imuputkeen), t3/4-turbo, viking-bensalastu, 3"-putkisto,3"sport-katti, kone laakeroitu, porattu 1. ylikokoo, h-profiilit, takomännät(lähetyksessä kusivat->3mm liian matalat->eli puristukset 6.5:1 :2funny: TOSIN toimi silti aiemmin syksyllä aivan mainiosti),dekki ja kansi plaanattu(vaan sen, että on suorat), cometic 1mm-tiiviste, huohotus säiliöön josta letkutusten mukaan joko imuputkeen tai atmosfääriin, blingfactoryn triggeri-vauhtis, m5-asetelma, m90... ja alakerta painotettu, kaasuläppä, kansi ja tyhjäkäyntivena puhdistettu ja tehty kanteen huolto (hiottu venat, tiivisteet ym. ym.) , imusarjaan en koskenut... laajakaista lambda stand-alone asennuksena ja vakio lambdan jälkeen., bensasuodatin vaihdettu eikohä siinä ala oleen ihan kaikki mitä hierottu :P
huomenna putsaan IMM:n, putsarin(Greenin-paneeli) ja kokeilen veljeltä kaasuläppäanturia (Mikäli sopii vaparista tähänki??), otan bleedin pois, jollon myös bypass ruuvataan löysemmälle.
vaihtoehtoja saa heitellä, alkaa tuon rempan jälkee jo ahistaan, ko loppua ei näy...mut eikö se vähä tähä harrastamisee kuulu :D
-
Luin vikakoodit ja antaa tämmöstä koodia: 2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo. Eli mistäs kannattas lähtee availemaan ja korjailemaan?
Kummastas pinnistä se tuli? 2 vaiko 6 ?
Jos se tuli pinnistä 6, se on EZK:n vikakoodi ja tarkoittaa seuraavaa:
2-3-4 Kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) tyhjäkäynti-signaali puuttuu
Eli piuhavika puhtaasti, ellei LH anna pinnistä 2 jotain vikakoodia, koska vikakoodi on EZK:n eikä LH:n.
EZK hoitaa sytkän ja LH bensan.
Piuhavikaa kovasti epäilen LH:n ja EZK:n välisistä piuhoista. Jos LH antaa vikakoodin 1-3-3, niin vika on sitten siellä LH:n ja TPS:n välissä tai itse TPS:ssä.
kylmänä käynnistys-> aluksi käy tyhjäkäyntiä pari minuuttia [joka lämmetessäkin korkeahko 1000rpm (en tiedä syytä tällekkään ollut jo useamman kuukauden)], sitte rupeaa seilaamaan. ->sammutus, ei vikakoodeja->käynnistys tyhjäkäynti taas tuon 1000rpm, sitte lähin oottaan että lämpenee kone ja palatessa kone ajolämpöinen ja lambda valo syttyny->sammutus vikakoodit 1-1-3 ja 1-3-3.
Koodit LH:n puolelta ja merkitsevät seuraavia juttuja:
1-1-3* Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
1-3-3 TPS TK asetus väärä/maadoitusvika TPS viallinen/väärin asennettu/johdotusvika Korkea tyhjäkäynti
Tuosta ekasta koodista tulee vikavalo ja molemmat viittaavat piuhavikoihin tai puutteellisiin kontakteihin.
Vikakoodit pötkönä ekasta listasta ja selitteet myöhemmin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
LH:n koodit selitteineen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898
EZK:n koodit selitteineen:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg166913#msg166913
-
lh:n koodeja eli 6 rööristä
mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s
-
lh:n koodeja eli 6 rööristä
mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s
Tuo 1-3-3 ei sytytä vikavaloa mutta aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin. Vastaavasti 1-1-3 taasen sytyttää vikavalon heti.
-
lh:n koodeja eli 6 rööristä
mutta se että kuukausi ollut ihan ilman vikakoodeja, vaan tuota korkeeta tyhjäkäyntiä ollut. sitte nyt yhtäkkiä tuli... :s
Ei kun EZK:n koodit tulee 6:sta.
-
Ei kun EZK:n koodit tulee 6:sta.
juuri näin, tarkotin 2:sta... aivon ja käden koordinaatio hukassa *tumppuun->
-
Tuo 1-3-3 ei sytytä vikavaloa mutta aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin.
tänään tekas ainoastaan yhen vikakoodin lh:n rööristä (1-3-3) ja sytytti lambda-valon sekä tietty tyhjäkäynti alko seilaamaan.
ja luulenpa, koska vika ilmenee mulla lähes poikkeuksetta kylmällä kelillä. niin tuo bypass jumittaa/jäätää, myös pientä sakkaus-ääntä oli havaittavissa samaan aikaan kun tuo valo syttyi