Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: bastard - 03.10.2013, 23:25:17
-
joo eli kummin päin nuo männät tulee? alapuolen tasanen puoli eteen vai taakse päin? toisin sanoen kun männäntappi on toisessa reunassa niin tuleeko se reuna kummassa se on enemmän panepuolelle ettei kolisisi vai toiselle puolelle paremman kampikulman takia?
-
Männissä on nuolet, nuolet jakopäähän päin.
Muistaakseni niin että se reuna jossa männäntappi on, tulee imupuolelle. Tappihan ei ole täysin keskellä, vaan olisiko millin verran toisella kantilla, ja sillä kantilla jolla se on ni MUISTAAKSENI imupuolelle, koska sielläpäin on puristustahdin paine.
-
no nuo on sorvattu nuo männät kun ovat b23 lohkoon menossa nii ei näy nuolia enää mut niin päin ne tuli jo laitettuu aattelin vielä varmistella asiaa.
-
eikun vitut jost toisin päinhän ne tuli no pitää huomenna tarkistaa. mutta siisi kanki pitäisi jäädä yläpäästä edestä katsottuna oikealle vinoon yläällä vai? melkein kaikki mitä oon koittanu netistä ettiä väitttäs että se tulee painepuolelle eli vasemmalle kun kone pyörii myötäpäivää ja selitys on ollut että mäntä olisi helmasta jo valmiiksi kallellaan painepuolen seinää vasten eikä silloin kolisisi.
-
En nyt todellakaan mene noita hommeleita takaamaan mitä kirjoitin muutakun tota järkeilyä että tukisi painepuolelta, paras että joku vahvistaa asian tarkistamalla.
Mun järkeilyn mukaan siis männäntapin pitäis olla enemmän vasemmalla, eli sori pakopuolella päin, eli jakopäästäpäin katsottuna taaksepäin vasemmallapäin. EI siis oikealla.
-
Kyllä sanosin et se kolo tulee kuskin puolelle, eli vasemmalle. Eikös sillä puolella oo paikat öljyruiskullekkin?
-
Alapuolen tasainen kohta taaksepäin. Samanlainen yhdistelmä työnalla ja ennen mäntien sorvausta katsoin tuon tasaisen kohdan juurikin sitä varten, että osaa muistaa laittaa männät oikeinpäin.
-
no sit on männät oikein novat päin paikallaan. eli se männäntappi tulee enemmän painepuolelle eli vasemmalle. kyselin jo muiltakin ja sanovat että juurikin se tasanen puoli taaksepäin. kanget meni vissiin väärinpäin kyllä mutta sillä tuskin on suurta merkitystä kun ovat symmetriset.
-
Männäntappi on hieman sivussa, jotta mäntä menisi yläkuolokohdassa ensin vinoon, sitten nojaamaan sylinterin toista kylkeä. Eikä yhtä aikaa männän ylä- ja alapää. Kaksi pientä kolahdusta on parempi kuin yksi iso.
Kampiakseli ei ole sylinterien keskitason kohdalla, vaan hiukan sivussa siten, että työtahdin aikana kiertokanki on "pystymmässä" kuin puristustahdin aikana. Väärin päin pyörimään muunnettu moottori kuluu nopeammin. Kaksimoottorisissa veneissä toisen moottorin pyörimissuunta joskus siitä huolimatta vaihdetaan.
Vinokoneen "pystyssä" on vinossa.