Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Joni145 - 04.10.2013, 09:07:13

Otsikko: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Joni145 - 04.10.2013, 09:07:13
Ei haulla tuottanut tulosta, niin avataan uus. Eli onko mahdollista laittaa hammastankoa 140-sarjaan niin, että katsastusmies sen hyväksyy? Entä jos ei tarvi leimata, meneekö esim 200- tai 700-sarjan hammastanko leveydeltään? Onko kukaan toteuttanut?
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: 142R - 11.10.2013, 23:49:22
Olikohan jotenkin niin että 200:n hammastanko oli sellaisenaan liian leveä 140-sarjaan? Näin muistan isojen poikien jossain kirjoitelleen. Ne samat isot pojat myös väittivät, että Bemarin E30-sarjan tanko olis kapeampana helpommin modailtavissa tuohon.

Hammastanko-swappi on ymmärtääkseni esim. jenkkiautopuolella aika yleisesti toteutettu proseduuri, joten leiman osalta sen ei pitäisi olla mahdotonta. Rajoittava tekijä lienee se, kuinka muutoksen pystyy toteuttamaan ilman sellaisia modauksia (hitsaukset väärissä paikoissa tms), jotka leiman estävät.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: AKK - 12.10.2013, 18:50:54
200-sarjan tehostamaton hammastanko on u-pulteilla kiinni etuakselissa joten ei sen asennus paljoja vaadi. Hammastangon pituuden kun pitää samana kuin simpukanohjausvarren ja apusimpukan ohjausvarren niin ohjausgeometria ei muutu. Eli tarkoitan ohjauksen muuttumisesta kun keula painuu/nousee ja niiailee kurveissa
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Clayman - 12.10.2013, 21:53:46
Itselle tulee 164:seen E36 mallin tehostettu hammastanko. Siinä mielessä helpompi laittaa että kiinnityspultit tulevat pystyyn eikä kohtisuoraan etupalkkia vasten.
Palkista joutuu modaamaan moottorin kiinnityskorvakkeet koska tulevat suoraan eteen, hammastangon pituus näyttäisi olevan aika passeli.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: moikki - 13.10.2013, 19:51:29
Omaan amazoniin ostin e30 bemarin tehostetun ohjausvaihteen, leveys passeli.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Pecan - 09.03.2014, 11:09:26
E36 tankoa on nyt soviteltu huonolla menestyksellä 142:n.  Pari hahmotelmaa kiinnikkeistä on nyt kokeiltu, mutta tanko jää liian kauas etupalkista. Tämä aiheuttaa negatiivisen ackerman-kulman, eli ulkokaarteenpuoleinen pyörä kääntyy enemmän, kuin sisäkaarteen.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/09032014382_zps29e50b88.jpg)


(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/09032014383_zpsb17df711.jpg)

Tuossa alkaa nyt tulemaan raja vastaan, että millään keinolla saisi tankoa lähemmäs etupalkkia, eli alatukivarret alkavatu tulla tielle. Tanko pitäisi saada alatukivarsien ja öljypohjan väliin, mutta siinä välissä ei ole tarpeeksi tilaa.

Napojakaan ei oikein voi muuttaa niin että ohjausvarret tulisivat pidemmiksi, koska pyörät kääntyvät nytkin juuri ja juuri riittävästi.

Hyviä ideoita?
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Kulmamies - 09.03.2014, 11:34:16
Hyviä ideoita?

Vaihtoehdot ovat aika vähissä, tuo just se ongelma, mikä tulee näiden kolmiotukivartisten kanssa.

Mulla oli 140:ssä hammastanko akselipalkin takapuolella ja siinä toimi kaartoharitukset ihan oikein. Se ei tosin onnistu kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa, koska öljypohjaa ei ainakaan tappi- ja vinokoneen kanssa ole öljypumpun takia mahdollista muuttaa riittävästi.

Pyhimyksessä mulla on hammastanko mahdutettu tukivarsien yläpuolelle ja siinä se tosiaan on oikeassa paikassa. Moottoria siis vaan sen verran ylemmäs ja öljypohjan etureunaan koloa, niin saa tungettua sen hammastangon siihen väliin.

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Raidetangot001.jpg)

Periaatteessa "pump steering" (vai mikä se nyt on) jää väkisinkin vielä ongelmaksi, koska sisempien raidenivelten välimatka on paljon suurempi, mitä alatukivarsien kiinnityspisteiden väli, mutta normaalissa ajossa se ei haittaa mitään. Ehkä jossain radalla tai rallissa ongelma tulisi enemmän esille.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Pecan - 09.03.2014, 20:12:23
Kulmamiehen pyhimyksen akselistokuvia kovasti tutkailin ja niissähän tuo tanko on hyvän näkösessä paikassa. Kävin taas pyörähtämässä tallissa ja lähtökohta on kyllä 140 sarjassa aika toivottoman näköinen:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/09032014384_zps8157a528.jpg)

Kone jos olisi pystyssä, niin tilaa tulisi edes vähän lisää, mutta siihen en haluaisi lähteä. Melkeestään palkkia pitäisi modata niin paljon, että tanko tulisi jo osin tukivarsien sisään. Ja seuraavaksi sitten on mm. moottorinkorvat vastassa. Sattuuko kellään olemaan sopivan rapsakkaa palkkia uhrata tieteellisiin tarkoituksiin? Niin ja palkin takapuolella tosiaan on tila vähissä.

Mitkäs raidetangonpäät Kulmamiehellä on? Itsellä oli ajatus tehdä adapterikappaleet 240 palloihin, ne kun on liian lyhyessä varressa muutenkin.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Kulmamies - 09.03.2014, 20:18:22
Mä muokkasin tukivarsia niin, että hammastanko tulee ihan tuohon tukivarren pultin isoon prikkaan kiinni.

Vinokoneen öljypohjassa on tuossa etupäässä aika paljon tyhjää tilaa. Useampi sentti varmaan matkaa kampiakselin vastapainoon. Siitä saisi hyvin nipistettyä muutaman sentin ja sitten hieman koroketta kumityynyjen väliin.

Raidepäät on Fiat Cromasta. Jostain 80-luvun lopun mallista. Niitä on samanlaisia 12mm, tai 14mm kierteellä. Bemarin sisäpäässä on 14mm kierre.
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: 142 - 09.03.2014, 21:42:37
Sattuuko kellään olemaan sopivan rapsakkaa palkkia uhrata tieteellisiin tarkoituksiin?

Sattuu!
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: MasaO - 13.04.2014, 16:04:05
Vaihtoehdot ovat aika vähissä, tuo just se ongelma, mikä tulee näiden kolmiotukivartisten kanssa.

Mulla oli 140:ssä hammastanko akselipalkin takapuolella ja siinä toimi kaartoharitukset ihan oikein. Se ei tosin onnistu kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa, koska öljypohjaa ei ainakaan tappi- ja vinokoneen kanssa ole öljypumpun takia mahdollista muuttaa riittävästi.

Pyhimyksessä mulla on hammastanko mahdutettu tukivarsien yläpuolelle ja siinä se tosiaan on oikeassa paikassa. Moottoria siis vaan sen verran ylemmäs ja öljypohjan etureunaan koloa, niin saa tungettua sen hammastangon siihen väliin.

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Raidetangot001.jpg)

Periaatteessa "pump steering" (vai mikä se nyt on) jää väkisinkin vielä ongelmaksi, koska sisempien raidenivelten välimatka on paljon suurempi, mitä alatukivarsien kiinnityspisteiden väli, mutta normaalissa ajossa se ei haittaa mitään. Ehkä jossain radalla tai rallissa ongelma tulisi enemmän esille.

Mistä hammastangosta oli kysymys tuossa joka etuakselin takapuolelle tulee?
Otsikko: Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.04.2014, 16:53:12
Mistä hammastangosta oli kysymys tuossa joka etuakselin takapuolelle tulee?

Volvo S/V40 vm. 96-04 Jossain vaiheessa tuo hammastanko vähän muuttuu, mutta ei varmaan käytännössä ole paljoa väliä minkä vuotisesta on. Mulla taisi olla -98.