Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: allu-85 - 05.10.2013, 21:31:54
-
kaverilla on 850 tdi, jossa on webasto. Talvi tulossa ja kaveri valittaa, että webakäytössä puhallus liian pienellä. Saako sitä mitenkään isommalle?
-
kaverilla on 850 tdi, jossa on webasto. Talvi tulossa ja kaveri valittaa, että webakäytössä puhallus liian pienellä. Saako sitä mitenkään isommalle?
käsittääkseni se puhallus on pienellään sen takia ettei tyhjentäisi akkua liikaa :) mullakin tuon ardicin kanssa se puhaltelee hissuksiin mutta kyllä se yllättävän hyvin lämmitti kabiinin kovillakin pakkasilla ja nopeasti se kabiinikin liikkeelle lähtiessä lämpenee kun moottori on lämmin ;)
ja nopeutta ei käsittääkseni pysty mitenkään säätämään, tai sellaisen kuvan ainakin sain kun ardicin asentamista ihmettelin eri manuaaleista :hello:
-
Muistelen, että volvolandiassa oli aikoinaan ohjeet asennukseen, ja puhallinnopeus vakio. Sanoin kaverille akun tyhjenemisestä, jos puhallin täysillä, mutta ei meinaa uskoa. Webaston huoltanut firma kyllä oli kovasti sitä mieltä, että sitä nopeutta saisi lisää, epäilen kovasti. Kaikki letkut vielä irti koneenvaihdon takia. Täytyy laittaa ne nyt niin, että lämpiää sisätilat ennen moottoria. Sulaa ehkä ikkunat paremmin.
-
Muistelen, että volvolandiassa oli aikoinaan ohjeet asennukseen, ja puhallinnopeus vakio. Sanoin kaverille akun tyhjenemisestä, jos puhallin täysillä, mutta ei meinaa uskoa. Webaston huoltanut firma kyllä oli kovasti sitä mieltä, että sitä nopeutta saisi lisää, epäilen kovasti. Kaikki letkut vielä irti koneenvaihdon takia. Täytyy laittaa ne nyt niin, että lämpiää sisätilat ennen moottoria. Sulaa ehkä ikkunat paremmin.
nopeuden lisääminen voi tosiaan olla hankalaa sillä kuten sanoit, puhallinnopeus on vakio. Esim mulla kun on ärrässä automaatti-ilmastointi(tai samahan se on minkälainen ilmastointi on tai onko ollenkaan, idea aina sama) niin ardicin johtosarjasta tulee se yksi ainut keltainen "herätejohto" joka tulee ilmastoinnin johtosarjaan kiinni ja kun ardic lähtee päälle tulee tähän johtoon 12V jännite joka herättää sitten ilmastoinnin henkiin eli puhaltimen moottori alkaa pyöriä. Tällöin ilmastointipaneelissa ei ole mitään elämää eli minkään napin vääntely ei vaikuta mitenkään kokeiltu on :D
-
Menee offiksi, eri auto jne, 940 oli saanut "orggis" webaston, ilmeisesti Bilian asentamana ja sen puhallin nopeus riippui sen nopeussäätö nupikan asennosta.
-
Menee offiksi, eri auto jne, 940 oli saanut "orggis" webaston, ilmeisesti Bilian asentamana ja sen puhallin nopeus riippui sen nopeussäätö nupikan asennosta.
Onko ilmastointi automaattinen vai manuaalinen?
-
Toi oli vm -91 ja manuaalinen versio. Ja erimallinen auto... Mietin josko uudemmat manuualiset olisi tehty samalla logiikalla.
Edit: olikohan toi edes 91... en enää muista, yli kymmenen vuotta välissä.
-
Toi oli vm -91 ja manuaalinen versio. Ja erimallinen auto... Mietin josko uudemmat manuualiset olisi tehty samalla logiikalla.
Edit: olikohan toi edes 91... en enää muista, yli kymmenen vuotta välissä.
Manuaalimallissa puhaltimen pyörintänopeus määritetään useimmiten nappulasta, kun poistutaan autosta ja on tarkoitus lämmittää se polttoainekäyttöisellä lämmittimellä.
Automaatti-ilmastointi 70-sarjalaisissa, joissa on se kolmen pyöreän napin ohjain radion yläpuolella, ohjaus tapahtuu tuosta edelläkuvatusta nastasta. Sen nastan kautta ohjain pyörittää puhallinta nopeudella, joka on Volvon toimesta määritetty sopivimmaksi.
Puhaltimen pyörintänopeutta nostamalla, useimmiten ainoa vaikutus on suurempi virrankulutus eikä auto ole sen lämpimämpi. Suuremmalla puhallinopeudella auton läpivirtaustuuletus alkaa toimia ja näin ollen lämmintä ilmaa pääsee harakoille. Lisäksi pienemmällä puhaltimen nopeudella lämppärin kenno luovuttaa ilmamäärään suhteessa enemmän lämpöä, joten tuulilasille tuleva ilma on lämpimämpää ja sulattaa näin tehokkaammin lasia.
-
Toi pienempi puhallusnopeus ja parempi lämmitysteho ei ainakaan fysiikan lakien mukaan voi pitää paikkaansa. Lasille menevä ilma on vähän lämpimämpää, mutta kokonaisteho jää pienemmäksi - ei näihin turhaan niitä lisäkierroksia laiteta... Tämän voi testata ihan kotioloissa ja ilman Webastokin.
-
Toi pienempi puhallusnopeus ja parempi lämmitysteho ei ainakaan fysiikan lakien mukaan voi pitää paikkaansa. Lasille menevä ilma on vähän lämpimämpää, mutta kokonaisteho jää pienemmäksi - ei näihin turhaan niitä lisäkierroksia laiteta... Tämän voi testata ihan kotioloissa ja ilman Webastokin.
Kompromissejahan nämä aina on. Ja jokainen auto toimii vähän eri tavalla. Ja kotiolot ja auto pakkasessa on kuitenkin vähän eri asia (Tosin autojen lämpiämistä olen mitannut, kodin lämpiämistä en). Mutta kukin säätää sellaiseksi kuin haluaa. Mikäli ajaa työmatkat pitkää matkaa, kestää akku mainioisti suuremmankin puhalluksen. Lyhyempää matkaa taittava taas saattaa olla pulassa akun varauksen kanssa.
-
Onko missän arkistojen kätköissä ohjeita tuohon puhaltimen kytkemiseen. Sain webaston asenneltua ja nyt pitäis sisäpuhallus saada pelaamaan. Auto 850 t5 automaattisella ilmastoinnilla?
-
Toki löytyy :) http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47777.0
Kytket siis webaston puhaltimen herätejohdon ilmastointipaneelin liittimen A paikkaan 2 :)
pin 2 = Digital Timer (Parking Heater) (0v=OFF 12v=ON)
ilmastointipaneelin liittimet:
(http://i1067.photobucket.com/albums/u421/JoonasHalinen/ardicasennus/Sieppaa_zpscfb0bbb8.jpg)
Pitää itseasiassa päivittää tuota asennusohjetta vähän.
-
Kiitos! :)