Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pelkonen - 27.03.2011, 08:37:34

Otsikko: V70 D5 -07 95tkm: Motorsystem wart. Erforderl.
Kirjoitti: pelkonen - 27.03.2011, 08:37:34
Heips!

Tuli sitten ostettua elämäni ensimmäinen Volvo ja hyvin alkoi  :cry:

Tänään lähdin aamulla perheeni kanssa Hämeenlinnasta kohti Espoota jättäen lapset Turenkiin isovanhemmille ja siitä kaikki alkoi:

Lähtö oli  ihan ok mutta kun kun olimme ajaneet muutaman kilometrin ja olin kiihdyttämässä moottoritielle tuli ajotietokoneeseen seuraava ilmoitus: Motorsystem wart. Erforderl. sekä tehot hävisivät.

Päästyämme vanhemmileni ajoin auton halliin ja nostimme sen ilmaan ja tarkistimme PA-suodattimen tuloksena että kirkasta ainetta oli eikä näkynyt mitään ylimääräistä. Lueskelin täältä että näissä on ollut takaisin kutsu koskien polttoainepumppua, joka on alustassa? eli siellä köllötteli PA-suodattimen vieressä.

Noh rohkeasti lähdimme vaimoin kanssa ajelemaan kohti Espoota tehottomalla Vulvalla ja pääsimme turvallisesti Sellon parkkihalliin. Parkkihallista päästyämme liikkeelle Vulva nyki ikävästi sekä oli tehoton ja nylkytimme sillä Espoon Motonettiin varmuuden vuoksi hakemaan uutta PA-suodatinta. Tämän jälkeen matka jatkui kohti Turenki/HML sektoria samalla teemalla paitsi että aloin kehä 3:sella kuuntelemaan että kiihdyttäessä ilmeisesti turbo päästi paineita pois jostain kun kuului voimakas suhadus? Tietämättä turbon sielun elämää / autoista muutenkaan mitään ihmeellistä. Kuin luojan lykystä pääsin vielä isäni tutun korjaamolle vikakoodien luentaan ja tulos oli seuraava:

4430: -EGR venttiili - Virheellinen signaali
4480: -EGR-venttiilin asentotunnistin - Virheellinen signaali
1507: -Turbon ohjaus - Liian alhainen paine
135F: -Ilmamassamittari - Virheellinen signaali
(http://ap.galleria.fi/kuvat/VOLVO/viat.JPG/_small.jpg)
http://ap.galleria.fi/kuvat/VOLVO/viat.JPG (http://ap.galleria.fi/kuvat/VOLVO/viat.JPG)

Nämä koodit tyhjennettiin ja lisäksi nypättiin ilmamassamittarin johto irti tuloksena että ei tullut vikailmoituksia mutta auto edelleen tehoton mutta ei turbon pihauksia. Ajettuani 15km päätin koittaa laittaa ilmamassamittarin johdon takaisin kiinni, josta seurasi ensin normaalit tehot ja pienen ajon jälkeen ( 500 m ) sama virheilmoitus sekä tehottomuus. Uutta PA-suodatinta en vaihtanut vaan lähdin viemään perheen kotiin tehottomalla Vulva-mobiililla.

Ehdotuksia otetaan vastaan asioista joita voi tehdä/tarkistaa? ettei tarvitsisi summamutikassa osia vaihtaa...

-AP-
Otsikko: Vs: V70 D5 -07 95tkm: Motorsystem wart. Erforderl.
Kirjoitti: (Miksu) - 27.03.2011, 09:25:37
Polttoainepumppu on tankin sisällä, ilmeisesti olet paikallistanut lisälämmittimen polttoainepumpun suodattimen vierestä.
Itselle ei tule takaisinkutsuja mieleen polttoainepumpun osalta...

Tarkasta ahtoputken kunto etenkin moottorin alta menevältä osalta, onko se ahtimessa kunnolla kiinni, tarkasta huolella myös kohta ahtimen jälkeen alkava kovamuovinen osuus putkesta, heiluttele sitä vaikka hieman, että näet, onko se halki.

Ei nyt justiin muuta tule mieleen..
Otsikko: Vs: V70 D5 -07 95tkm: Motorsystem wart. Erforderl.
Kirjoitti: pelkonen - 27.03.2011, 10:06:27
Täytyykin käydä nostamassa auto ilmaan ja vähän katsella mitä näkyy...

Ja näköjään oli sekoittanut puurot ja vellit:
Volvolandia:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51769.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51769.0)
Lainaus
Sen sijaan Saksasta tuotuun autoon ei välttämättä ole tehty ohjausyksikön siirtoa alustasta takapenkin alle (tehty Suomessa takaisinkutsuna ilmeisesti 2006 tai 07). Se kannattaisi tarkistaa ihan ensin - veikkaan että Volvo suostuu tekemään takaisinkutsun veloituksetta jos on jäänyt tekemättä Saksassa. Jos siirtoa ei ole tehty polttoainepumppu pätkii tai lakkaa toimimasta kosteissa olosuhteissa ennen pitkää.

Lueskelin että jotkut ovat puhdistelleet EGR-venttiilejä sekä ilmamassamittareita? Onko kokemuksia?

-AP-
Otsikko: Vs: V70 D5 -07 95tkm: Motorsystem wart. Erforderl.
Kirjoitti: (Miksu) - 27.03.2011, 10:21:38
Täytyykin käydä nostamassa auto ilmaan ja vähän katsella mitä näkyy...

Ja näköjään oli sekoittanut puurot ja vellit:
Volvolandia:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51769.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51769.0)
Lueskelin että jotkut ovat puhdistelleet EGR-venttiilejä sekä ilmamassamittareita? Onko kokemuksia?

-AP-

Tarkasta se putki etenkin takimmaisen kiinnityksen kohdasta.

Joo, tuo PEM (pa-pumpun ohjainlaite) juttu tosiaan koskee noita S40/V50 2,4 ja 2,5 litraisia bensakoneita.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07 95tkm: Motorsystem wart. Erforderl.
Kirjoitti: pelkonen - 27.03.2011, 21:37:10
Kiitos vinkistä!

Vika paikallistettiin haljenneeseen ahtopaineputkeen... Tarinasta jäi pois että kolautin pohjan pikkutiellä keski "polanteeseen" kun oli jäätyneet syvät urat...
(http://ap.galleria.fi/kuvat/VOLVO/IMG_0291.JPG/_small.jpg)

Nyt korjattu tilapäisesti komposiittiliimalla + parilla klemmarilla että toivottavasti pitää siihen saakka kunnes saa uuden "viemäriputken"...