Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Temezki` - 09.10.2013, 22:12:37
-
Auto on Volvo V70 2.4T vm.2000 eli mk2 koria.
Käytin volvohuollon töpselissä ja antoi seuraavat häiriöt:
ECM-261A Mukautuva lambdasäätely, ryhmä 1 - Yläraja
UEM-0004 Sireeni yhteysvika
Onko mahdotonta tuon perusteella tietää missä vika vai onko jollain ollut samaa, lähinnä siis tuo lambdahomma!?!? Ja jos tuo sireeni tarkoittaa tööttiä niin se kyllä toimii...
-
ECM vika kertoo, että lambdalta tulevan tiedon mukaan seos on ollut pitemmän aikaa niin laihalla, ettei ecun säätökään ole riittänyt rikastamaan sitä tarpeeksi. Olikohan tetatessa vika aktiivinen vai jo poistunut? Ainakin likainen ilmamassamittari voi aiheuttaa tälläisen koodi, myös imuilmavuoto jossain letkussa.
UEM vika liittyy hälyttimeen, jonka sireenimoduulin ei ole saatu yhteyttä. Autossasi ilmeisesti on tehdasasenteinen hälytin siis? Tuon toimivuuden voi testata avaamalla etuikkunan auki laittamalla ovet kiinni ja lukkoon ja minuutin päästä työntämällä käden ikkunasta sisään. Jos hälytin toimii, sen pitäisi nyt laueta katossa olevan mikroaaltotutkan signaalista.
-
Eivät sitten siellä volvohuollossa sanoneet mitään, eikä tullut mieleen kysäistä?
Lambdasta en osaa sanoa että onko lambda itsessään (siis jompi kumpi) vai johtuuko jostain muusta että arvo ei ole rajoissa.
Sireeni luultavammin hälyn sireeni.
Siitä on tuolla FAQ:ssakin juttua.
Edit:
aaa Kuoma ehtikin jo...
-
Volvon huollossa veikkasivat imuvuotoa mutta eivät osannu sanoa sen enempää tarkemmin tutkimatta. Tosiaan sitten duunissa putsasin tuon ilmamassamittarin ja irrotin akun kengän hetkeks. Moottorinhäiriövalo sammui sen jälkeen, eikä ainakaan vielä ole syttynyt uudelleen, mielestäni laatikko vaihtoi silti vielä "välikaasulla" töistä kotiin ajaessani. Puhdistin kotona laatikon päällä olevat 2 anturia (Input speed sensor ja Output speed sensor) molemmissa antureissa ilmeisesti magneetti ja oli kerännyt mustaa muhjua anturin päähän. Sen jälkeen koeajolle ja laatikko toimii hienosti, ei ole kertaakaan sen jälkeen "välikaasutellut". Huomenna edessä vielä öljynvaihto ja laatikon huuhtelu jonka jälkeen ollaan taas viisaampia...toivottavasti :)
Toi sireeni homma voi olla totta kun auton käynnistäessä tulee ilmoitus "huolla hälytinjärjestelmä" joka kuitenkin poistuu muutaman sekunnin päästä...täytyypi tutkia paremmin sekin vielä...ISO KIITOS AVUSTA :)
-
Luulisin että siitä hälystä akku hajonnut tai hälyn sulake palanut (siinä kuskin oven vieressä).
Melkeimpä helpoimmalla pääset kun annat sen valon palaa aina käynnistyksessä.
-
Voisiko olla se pyörreläpänakseli ::)
-
2001 mallisesta samanlaisesta kerran etsin imuvuotoa. Siinä välijäähdyttimeltä imusarjaan menevän muoviputken joustava haitariosa oli poikki alapuolelta eikä sitä suoraan nähnyt. Kädellä tunsi ilmavirran kun toinen paineli kaasua.
-
Tosiaan sitten duunissa putsasin tuon ilmamassamittarin ja irrotin akun kengän hetkeks. Moottorinhäiriövalo sammui sen jälkeen, eikä ainakaan vielä ole syttynyt uudelleen, mielestäni laatikko vaihtoi silti vielä "välikaasulla" töistä kotiin ajaessani. Puhdistin kotona laatikon päällä olevat 2 anturia (Input speed sensor ja Output speed sensor) molemmissa antureissa ilmeisesti magneetti ja oli kerännyt mustaa muhjua anturin päähän. Sen jälkeen koeajolle ja laatikko toimii hienosti, ei ole kertaakaan sen jälkeen "välikaasutellut".
Mitä tarkoitat tällä "välikaasuttelulla"? Tuli vaan mieleen eräs oire omasta S60 2.4T Volvosta joka voisi sopia tähän kuvaukseen...
-
"Välikaasulla" meinasin 2-3 ja 3-4 vaihteen vaihdon yhteydessä kesken vaihdon kierrokset nousee n. 1000rpm hetkellisesti ja sitten vasta isompi silmään. Tämä moottorin häiriövalo on tosiaan pysyny poissa ja mitään muuta en tehnyt kuin puhdistin ilmamassamittarin, lämpötila-anturi ja paineantuir? imusarjan alapuolella ja ne anturit laatikon päältä. Välikaasut hävis ja laatikkokin toimii hienosti. Täytyy vielä tehdä se sopeutusajo ni alkaa olla aika hyvä, luulisin ;D
Nyt sytty sit teksti SRS-Airbag huolla heti...huhhuh..
-
Onko ne lootan anturit niiden pistokkeiden yhteydessä ilmanputsarin alla?
-
Nyt sytty sit teksti SRS-Airbag huolla heti...huhhuh..
Akusta miinus irti, odottele varmuudeksi vartti ja sit kattelet liittimet etupenkkien alta, että ne on kunnolla kiinni.
-
Kai se jo kahdeksassa vuodessa on tullut kuntoon tai sit on paalissa..?
-
Onko ne lootan anturit niiden pistokkeiden yhteydessä ilmanputsarin alla?
S60 T5 -01 on turbiinin nopeustiedon molempien in/out anturien johtojen liitin näkösällä siinä ilmanputsarin vieressä keulan puolella.
Joutui uusimaan nuo anturit niin jäi mieleen. Molempien anturien johdot menee samaan yhteen liittimeen. Anturien päässä ei alunperin liittimiä, uusissa kuten meillä nyt sitten on liittimet niissäkin.
Ps. Kävin vilkaseen niin on ilmanputsarin etupuolella pystytelineessä 4 eri liitintä rivissä auton poikkisuunnassa ja niistä meillä on noista neljästä keulalta tulevan ilmanottoputken puolelsin liitin.
-
Kai se jo kahdeksassa vuodessa on tullut kuntoon tai sit on paalissa..?
:2funny: katos perhanaa - se olikin vanha topicci, mihin vastattu ja siks noussu tohon kärkeen
-
Tänks, kahtellaan löytyykö antureita.
-
Ne anturit toinen jää putsarikotelon alle ja taaempi tulipellin puolella kotelosta ja sen näkeekin välistä. Anturit on malliltaan identtiset
-
Itellä semmosta vaivaa ku esim. valoissa saisoo jarrulla ja pitäis lähtee liikkeelle nii joko nykäsee enemmän tai vähemmän tai sit on viivettä ennen ku vaihde kytkeytyy päälle. Onko muuten tietoo saako tän ominaisuuden pois jotenki?
EDIT: foorumin sääntöjen mukaisesti täällä emme keskustele politiikasta, viestiä muokattu / Taavi.H
-
Neutral controllin poisto käytöstä auttaa tuohon.
-
Itellä semmosta vaivaa ku esim. valoissa saisoo jarrulla ja pitäis lähtee liikkeelle nii joko nykäsee enemmän tai vähemmän tai sit on viivettä ennen ku vaihde kytkeytyy päälle. Onko muuten tietoo saako tän ominaisuuden pois jotenki?
Kai siellä lootassa öljyä on tarpeeksi... V:>
-
Puoli litraa otin jo pois.
-
Neutral controllin poisto käytöstä auttaa tuohon.
Ja oisko pks kellään avittaa köyhää eläkeläistä saamaan ton pois :( nolnelviis 1234700 tai yv kiitos.
-
Vaatinee ehkä sinisellä piuhassa käynnin ja tukun euroja. :buck2:
Kyllä tän joku pian vahvistaa tai kumoaa.
-
PRKL >:(
-
Vaatinee ehkä sinisellä piuhassa käynnin ja tukun euroja. :buck2:
Kyllä tän joku pian vahvistaa tai kumoaa.
tai vdashillä.
-
Neutral controllin poisto käytöstä auttaa tuohon.
Auttaa tai ei auta.
Mulla se aikanaan poistettiin, helpotti vähän joitain oireita muttei tuota varsinaista ongelmaa ratkaissut. Ja sitä ei tarkalleen ottaen poisteta käytöstä vaan laatikon ohjaukseen täytyy vaihtaa eri softa, jossa tuota ominaisuutta ei ole.
Laatikon venttiilipöytä pitäisi irroittaa, solenoidit vaihtaa tai putsailla. Sillä tuosta luultavimmin pääsisi oikeasti eroon.
-
Ei softaa tarvi vaihtaa jos se tukee tuota neutral controllin poistoa. Jossain ohjelmissa tuota vaihtoehtoa ei ole, lähinnä vanhemmissa versioissa.
-
Ei softaa tarvi vaihtaa jos se tukee tuota neutral controllin poistoa. Jossain ohjelmissa tuota vaihtoehtoa ei ole, lähinnä vanhemmissa versioissa.
Ok. Mun tiedot tästä on jo niin monen vuoden takaa, jolloin aina käytännössä vaihdettiin softa. Hyvä tietää. :)
-
No voisko joku PK-seudulle kokeilla poistoa? Voin jonkuverran korvata menetetystä vapaa ajasta. Nolnel5-12347 nolnol. Text