Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 11.10.2013, 18:48:23

Otsikko: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 11.10.2013, 18:48:23
Jonkin aikaa on jostain edestä kuulunut jatkuvasti voimistuvaa kolinaa.
Olin juuri katsastuksessa ja olin alla kuuntelemassa mutten oikein pystynyt
paikantamaan vikaa. Ehkä jostain etupyörän takaosasta tms. Puslako lie?
Katsastusmies ei tokaissut sanaakaan enkä hölmö tullut edes kysyneeksi.
Kolina on äänekästä ja "tukevaa". Kuuluu aina kun etupää pomppaa ihan
pienessäkin pompussa hiljaa ajettaessa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Dave - 11.10.2013, 19:15:55
Ei varmaan iskari ole jos ei sanottu mitään? Kallistuksenvakaaja, raidetanko, koiranluu kolisee esim.?
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Miuzo - 12.10.2013, 09:46:00
alatukivarren pusla, alapallonivel... auto ylös ja kangella vääntelemään missä tuntuu väljää  ;)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: pomo - 12.10.2013, 09:56:06
Voi olla aika vaikee löytää lähdettä. Omassani joskus tutkittiin ja päädyttiin siihen että kallistuksenvakaajan puslat ainoo mahdollinen, eli ne millä rungossa kiinni.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: s73 - 12.10.2013, 10:04:46
Jonkin aikaa on jostain edestä kuulunut jatkuvasti voimistuvaa kolinaa.
Olin juuri katsastuksessa ja olin alla kuuntelemassa mutten oikein pystynyt
paikantamaan vikaa. Ehkä jostain etupyörän takaosasta tms. Puslako lie?
Katsastusmies ei tokaissut sanaakaan enkä hölmö tullut edes kysyneeksi.
Kolina on äänekästä ja "tukevaa". Kuuluu aina kun etupää pomppaa ihan
pienessäkin pompussa hiljaa ajettaessa.
kallistuksenvakaajan koiranluista vikaa löytyy tuossa 960 sarjassa. Kiinalaisia koiranluita saa vaihtaa melkein vuoden välein.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 13.10.2013, 11:43:53
Kummatkin alapallot on vaihdettu ja jos niissä olisi väljää, olisi kastsastusmies laitattanut ne uusiksi.
Koiranluiden aiheuttama kolina ole näin voimallista kuin tässä vaan aivan toiselaista. Olisin kyllä valmis
 taipumaan kallistuksenvakaajan puoleen. Ja nimenomaan runkoon kiinnittyvän puslan. Nostan auton
ja yritän katsella jos saisi jotain selvää.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 13.10.2013, 11:54:44
Etupää on myös narissut varmaan jo viisi vuotta. Joka kerta kun ajan hidastuspompusta,
kuuluu narinaa lähinnä kylmänä. Voisiko liittyä samaan asiaan? Joku autokorjaamossa aikoinaan
arveli sen kuuluvan alapalloista mutta kummatkin on vaihdettu ja edelleen narina vaan jatkuu.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: mikan - 13.10.2013, 14:15:58
Etupää on myös narissut varmaan jo viisi vuotta. Joka kerta kun ajan hidastuspompusta,
kuuluu narinaa lähinnä kylmänä. Voisiko liittyä samaan asiaan? Joku autokorjaamossa aikoinaan
arveli sen kuuluvan alapalloista mutta kummatkin on vaihdettu ja edelleen narina vaan jatkuu.

Oletkos tutkinut tolpan yläpäätä ja sen laakeria?
Minulla narina tuli sieltä ja kolinaa myös tietyissä hitaissa töyssyissä.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 13.10.2013, 15:56:52
Tolpan?  :-\ Iskari?
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: mikan - 13.10.2013, 16:03:43
Tolpan?  :-\ Iskari?

Minulla se tolpan laakeri narisi ja ilmeisesti kolisi myös, koska laakerin ja iskarin vaihdolla narina/kolina katosi.
Myös väljä tolpan yläpäänkumi voi aiheuttaa kolinaa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 13.10.2013, 16:16:32
Kolinan ja myös mitä ilmeisimmin myös nitinän syy löytyi. Tukivarren takimmainen hela (pusla)  9191537.

 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/takahela.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/960_etujousitus.png)(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/tukivarrenhela.jpg)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä - Syy löytyi
Kirjoitti: massamaahinen - 15.10.2013, 01:10:43
Jep. Narina oli näköjään myös lähtöisin kyseisestä puslasta. Suihkaisin siihen öljyä ja narina hävisi
ja auto muuttui muutenkin hiljaisemmaksia ja paljon miellyttävämmäksi ajaa. Pusla on ilmeisesti
pitänyt jotain sellaista ääntä, jota ei ole osannut tunnistaa mutta kuulostanut jotenkin vialliselta.

EDIT 25.10.2014: Narina tulikin kallistuksenvakaajan runkokumeista, ei tästä puslasta.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä - Syy löytyi
Kirjoitti: Justus - 15.10.2013, 09:21:31
Jep. Narina oli näköjään myös lähtöisin kyseisestä puslasta. Suihkaisin siihen öljyä ja narina hävisi
ja auto muuttui muutenkin hiljaisemmaksia ja paljon miellyttävämmäksi ajaa. Pusla on ilmeisesti
pitänyt jotain sellaista ääntä, jota ei ole osannut tunnistaa mutta kuulostanut jotenkin vialliselta.

Vaihtokunnossa on kyllä tuollainen nariseva pusla.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Miuzo - 15.10.2013, 10:09:15
Kummatkin alapallot on vaihdettu ja jos niissä olisi väljää, olisi kastsastusmies laitattanut ne uusiksi.


Itellä kolkottanut tuo 240 etupäästä ostosta lähtien (2011). En löytänyt syytä silloin (alapallo) katsastin kaksi kertaa asenteella että katsuri löytää ja molemmin kerroin katsuri väitti että hammastangossa on väljää. Voi olla ettei täällä Porissa katsurit sitten osaa hommiaan  ::)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Jani 73 - 07.03.2014, 04:36:01
Kummatkin alapallot on vaihdettu ja jos niissä olisi väljää, olisi kastsastusmies laitattanut ne uusiksi.
Itse olen syyllistynyt samaan, molemmat vaihdettu, leima tuli mutta silti ääni vaan jatkaa kuulimistaan.
Nää on semmosia asioita joita on hirveen hankala kuvailla näin kirjainten/lauseitten välityksellä.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: sekokupu - 07.03.2014, 11:30:16
Itse olen syyllistynyt samaan, molemmat vaihdettu, leima tuli mutta silti ääni vaan jatkaa kuulimistaan.
Nää on semmosia asioita joita on hirveen hankala kuvailla näin kirjainten/lauseitten välityksellä.

Joskus tullut vastaan että jouset sopivissa joustoissa pitää ääntä joustintukea vasten.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 23.10.2014, 16:57:16
Toisessa threadissa kerroinkin kyseisen puslan vaihtokommelluksista. Nyt se on siis vaihdettu.
Mutta narina ei hävinnytkään. Olin muka todennut öljyä ruiskuttamalla, että narina olisi siitä
alatukivarren takapuslasta muka kuulunut, mutta ei. Kokeilin nyt ruiskuttaa öljyä myös siihen
etupuslaan mutta ei mitään vaikutusta. Joku mainitsi tolpan yläpään laakerin. Pääseekö sinne
kuinka helposti ruiskimaan mitään kokeillakseen vai kannattaako kyseinen ruiskuttelu jättää
suosiolla tekemättä? Onko nariseva laakeri vaihdettava vai voiko putsata ja rasvata, vai onko
sellaisessa touhussa yhtikäs mitään järkeä. Voisiko aiheuttaa ohjauksen jäykkyyttä mutkassa?
Rattia käännettäessä narinaa ei kuulu vaan ainoastaan hidastuspompuissa 20-30 km/h ajettaessa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 23.10.2014, 19:02:36
Kannattaako noihin pusliin nyt kuitenkaan mitään öljyä ruiskutella,,, Eivät taida olla materiaaliltaan öljynkestävää kumia :(
Entäpäs jos narahtelu tuleekin kallistuksenvakaajan runkokumeista ? Eikös kallistuksenvakaaja liiku myös joustoliikkeen myötä niiden suhteen  eikä pelkästään kallistellessa ?
Noin muuten en antaisi noiden narahtelujen haitata itseäni; tai sitten vaan suhtaudun näiden wanhojen äännähtelyihin suvaitsevaisesti. Etenkin kun tuo oma peli on pukeilla eikä liiku eikä siis edes mahdollisesti narahtele vielä moneen viikkoon  :'(

Joustintuen laakeria ei pysty mitenkään voitelemaan purkamatta tolppaa. Ja kun kysyit, onko siinä ylipäätään mitään järkeä, niin vastaisin, että ei. Ei tuo narahtelu joka tapauksessa sieltä kuulu kuitenkaan :)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 23.10.2014, 19:47:18
No kun on noin hieno vanha auto niin ne narinat häiritsee koska ne kuuluvat
aina kotoa liikkeelle lähdettäessä sillä kumpaankin suuntaan on kaksi pomppua.
Olen aina ollut yliherkkä kaikenlaisille oudoille ja ylimääräisille auton äänille.  :uglystupid2:

Voisi muuten erittäin hyvin tullakin kallistuksenvakaajan kumeista. Testaan huomenna.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: seiskanelonen - 23.10.2014, 23:06:47
Joustintukilaakeri on kyllä täysin purettavissa ja on syytäkin purkaa ja pestä ja tarkistaa on laakeripinnat ehjät vai pitääkö koko tukilaakeripaketti vaihtaa. Useimmiten vaihdetaan turhaan  koska ehjät laakeripinnat huutaa vaan kunnon voitelua. On myös mahdollista että eivät ole kunnostuskelpoisia, silloin vaan uutta kehiin. Ja aiheuttaa juuri narinaa ja kolinaa mitä ei oikein voi mihinkään kohdentaa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 23.10.2014, 23:25:02
Siltä tuo näyttää varaosakuvassakin, että on purettavissa. En ole koskaan McPhersonia
tehnyt joten se tässä hiukan pohdituttaa. Eihän siinä kai muuta tarvita kuin turvalliset
jousipuristimet, ettei jousi löydä itseään asentajan aremmista paikoista. Iskarit ovat
katsastuksen mukaan hyvät ja tasaiset mutta niiden vaihtaminen voisi olla asiallista jos
systeemin purkaa. Näillä näkymin saa kyllä jäädä ensi ksään koska muuten toimii.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 24.10.2014, 09:19:55
Siltä tuo näyttää varaosakuvassakin, että on purettavissa. En ole koskaan McPhersonia
tehnyt joten se tässä hiukan pohdituttaa.

Ihanko totta  :o
En olis ihan ensimmäisenä uskonut, että kaveri joka kuitenkin rassaa harrastepeliään ja oikeesti tekee siihen muutakin kuin öljynvaihtoja, ei ole ikinä purkanut etutolppaa. Taidat vitsailla siellä  ;)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 24.10.2014, 12:04:49
Okei. Ehkä ei pitäisi tuntea rimakauhua kyseisen homman edessä.  Johtuu ehkä siitä, että ennenvanhaan
myytävät pärssonpuristimet olivat kaikkea muuta kuin turvallisia. Kuulin liikaa kauhukertomuksia asiasta. *karkuun->
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: TOK - 24.10.2014, 12:15:35
Onnistui minultakin sen enempää ihmettelemättä etutolpan (seiskasatasen) purku ja kokoaminen, joten ei sitä tarvi jännittää :)  Hyvät perustyökalut ja jousipuristimet niin ei siinä muuta kuin että aika paljon siinä saa ruuvata. Mutterimopo ei ehkä ole viisas valinta jousipuristimen ruuvaamiseen, mutta joku akkupora tms vois nopeuttaa hommaa paljon.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 24.10.2014, 12:49:57
Mutterimopo ei ehkä ole viisas valinta jousipuristimen ruuvaamiseen, mutta joku akkupora tms vois nopeuttaa hommaa paljon.

Ja se helpottaa hommaa olennaisesti, jos on käytössä kompura ja pulttipyssy. Saa ammuttua kuvan numerolla 3 olevan mutterin näpsäkästi auki  ;)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 24.10.2014, 14:40:19
Menin hätäpäissäni ja kiireessa siihen miinaan, että ruuvasin alle Motonetistä hommatut kenenlievalmistamat koiranluut.
16 tkm ajettu ja nyt on kaikki neljä suojakumia halkirisana eli enpä taida tällä kertaa käydä Motonetissä näissä merkeissä,,,

(http://i.imgur.com/QvOhV6Z.jpg)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 24.10.2014, 14:51:36
Toisessa threadissa kerroinkin kyseisen puslan vaihtokommelluksista. Nyt se on siis vaihdettu.
Mutta narina ei hävinnytkään. Olin muka todennut öljyä ruiskuttamalla, että narina olisi siitä
alatukivarren takapuslasta muka kuulunut, mutta ei. Kokeilin nyt ruiskuttaa öljyä myös siihen
etupuslaan mutta ei mitään vaikutusta. Joku mainitsi tolpan yläpään laakerin. Pääseekö sinne
kuinka helposti ruiskimaan mitään kokeillakseen vai kannattaako kyseinen ruiskuttelu jättää
suosiolla tekemättä? Onko nariseva laakeri vaihdettava vai voiko putsata ja rasvata, vai onko
sellaisessa touhussa yhtikäs mitään järkeä. Voisiko aiheuttaa ohjauksen jäykkyyttä mutkassa?
Rattia käännettäessä narinaa ei kuulu vaan ainoastaan hidastuspompuissa 20-30 km/h ajettaessa.

Eli kuten jo tuossa aiemmin vikuuttelin, veikkaan, että sinunkin tapauksessasi narinan alkulähde on http://youtu.be/XEYpDffJv2I (http://youtu.be/XEYpDffJv2I)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: J_J-T - 24.10.2014, 16:17:00
Samalla jos rupee purkaa tolppaa kannattaa kattoa iskarin pohjaanlyöntikumi että ei narise iskarin varteen. Joskus näkyy ihan selvä hankausjälki pohjaanlyöntikumin reijässä.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 25.10.2014, 14:14:55
Ruiskautin öljyä kallistuksenvakaajan kumeihin ja nyt auto on täysin äänetön pompuissa!
Ja tätä hiivatin narinaa minä kärsin varmaan 6 vuotta peläten isoa remonttia. 
-H- -H-

Kolina muuten tuli koiranluista, jotka vaihdoin Motonetin sellaisiin. Pitääpä seurata niiden kuntoa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 25.10.2014, 15:45:42
Ruiskautin öljyä kallistuksenvakaajan kumeihin ja nyt auto on täysin äänetön pompuissa!
Ja tätä hiivatin narinaa minä kärsin varmaan 6 vuotta peläten isoa remonttia. 
-H- -H-

Tällaista tää elämä näiden wanhojen kanssa on ;)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 25.10.2014, 18:24:54
Olin jo aikeissa vaihtaa S40:een mutta kun tarjoavat tästä vaihdossa vain 600-1500 euroa,
taidan pitää vielä koska nyt on taas timmissä kunnossa; katsastettu, ei tiputa enää öljyä
eikä nesteitä ja tuo kirotun narinakin hävisi. On tämä sentään niin mukava ajaa, sano.

Nyt pitää koputtaa puuta. (http://www.mattikaki.fi/autot/hammer.gif) AUTS!
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 25.10.2014, 20:15:16
ei tiputa enää öljyä
eikä nesteitä

Öljyntiputtelu liittyi ilmeisesti asentotunnistimen takana lymyävän nokan takastefan tiputteluihin ?
Mistä tuo nestevuoto johtui ? Sullahan on siitä ohjaustehostimen letkusta oma ketju, mutta sitä et varmaan tarkoittanut tässä, koska sieltähän tihkui luonnolisesti öljyä sieltäkin :)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 25.10.2014, 20:28:30
Jep. Juurikin kyseisestä asentoanturilta öljy tuli. Itse asiassa lupasin yhdelle foorumilsielle
kirjoittaa vaihtotyöstä artikkelin mutta ehdin jo unohtaa sen. Alanpa väkästää sitä tänne.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Hesma - 26.10.2014, 01:48:19
Kun noita ääniä olette paikallistanut, niin kertokaapa miksi V90 kolahtaa kun esim parkkipaikalla pyörittää rattia pienessä vauhdissa lähes ääriasentoihin. Uutta osaa on alapallot, raidetangon ulkopäät ja koiranluut. Voiko jousi päästä muljahtamaan jotenkin? Jouset kyllä näyttäisi olevan hyvin paikallaan. Vai voisiko se olla tuo alatukivarren takapusla, joka tuota tekee? Tuo kolaus ei siis liity mitenkään monttuihin tai muuten joustoihin.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Jakkefp - 26.10.2014, 02:00:36
Vai voisiko se olla tuo alatukivarren takapusla, joka tuota tekee?
Kyllä voi
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 26.10.2014, 11:41:35
Koska pyörä kääntyy ja ääriasennossa vääntää tukivartta painopisteen muuttuessa, voisi ehkä
aiheuttaa kolinaa jos on erittäin huonokuntoinen pusla. Kun itse vaihdoin puslan, ei tukivarsi
ollut ottanut mistään kiinni vaikka pusla oli jo aika levähtänyt. Kuvia tukivarresta. Ekassa kuvassa
olin jo putsannut teräsharjalla joten kiilto johtuu siitä, ei kiinniottamisesta.

Ota iso sorkkarauta ja väännä tukivartta ylös/alas ja sivuttain niin näet liikkeen. Pyörä ylhäällä.
Minulla pusla antoi periksi nimenomaan poikittaissuunnassa.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/takapusla1.jpg)

Alakuvassa tukivrsi päältä päin katsottuna jossa näkyy myös puslan kohdistusmerkki.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/takapusla2.jpg)

Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 26.10.2014, 12:24:40
Jep. Juurikin kyseisestä asentoanturilta öljy tuli. Itse asiassa lupasin yhdelle foorumilsielle
kirjoittaa vaihtotyöstä artikkelin mutta ehdin jo unohtaa sen. Alanpa väkästää sitä tänne.

Se yksi foorumilainen olin minä ;)
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: petskula - 26.10.2014, 12:30:56
Kun noita ääniä olette paikallistanut, niin kertokaapa miksi V90 kolahtaa kun esim parkkipaikalla pyörittää rattia pienessä vauhdissa lähes ääriasentoihin.

Välikommenttina sellainen, että minä säälin näitä vanhoja enkä koskaan käännä pyöriä tappiin asti etenkään pienessä vauhdissa ;)
Ilmeisesti se on yksi syy siihen, että on varsin pienillä keularempoilla tähän asti selvinnyt :)
Se, että erehdyksessä ja kiireessä Motonetistä hommaamistani koiranluista repes kaikki suojakumit itse asiassa jo ennen tuota 16 tkm:n rajapyykkiä kuten kuvasta tuolta edelliseltä sivulta voi huomata, johtui luokattoman kehnosta varaosan laadusta eikä ajotyylistä,,,
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: massamaahinen - 26.10.2014, 13:57:36
Lisäksi ääreen käännettäessä ohjaustehostimen pumppu, letkut ja tiivisteet joutuvat
rasitukseen minkä kuulee ainakin omassa lullassani äänestä pumpun ulvoessa tuskasta.
Kannattaa hieman löysätä "tapista" niin helpottaa.
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: Hesma - 27.10.2014, 01:41:38
Enhän toki tarkoituksella ääriasentoihin kääntele enkä etenkään niin että pumppu alkaa ulvomaan. Parkkipaikoilla kun vekslaa autoa niin vähän välttämätön paha tuo. Taidan nuo puslat vaihtaa joka tapauksessa kun tuo masiina pitäisi kulmien säätöön viedä niin eipähän tarvi sitten heti uudestaan säädättää.


Edit: Jäi kirjoittamatta, että tässä autossa on koko ajan kun on minulla ollut (tasan vuoden) sellainen omituisuus että juuri tuolloin, kun hitaassa vauhdissa rattia pyörittelee reilummin, niin ratissa tuntuu ikäänkuin pieniä muljauksia. Olen epäillyt että ne liittyisi jotenkin tuohon kolaukseen. Vuosi sitten ei katsuri löytänyt mitään sanomista alustasta. Vuosi sitten juuri ennen katsastusta vaihdoin eteen iskarit ja jouset. Tuo kolaus ilmeni yhtälailla ennen, kuin jälkeenkin tuon remontin.
Hammastanko on vaihdettu edellisen omistajan toimesta vähän ennen mulle tuloa, joten en usko että vika on siinä. Tosin käytetty osa näyttää olevan ja suojakumin välistä öljyäkin vähän tihkuvan.

Niin paljon olen osia vaihtanut, että ei kai tuo kolaus voi enää johtua kun noista puslista tai raidetangosta  :-\ .
Otsikko: Vs: Kovaa kolinaa edessä.
Kirjoitti: s73 - 15.06.2015, 13:58:59
Topicin ensimmäisellä sivulla kuva, mistä olette ostaneet puslan nro. 10?

Scantechin pusseissa löytyy tarvikkeena.  :-\
740 -92