Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: turtman - 13.10.2013, 21:53:50
-
No niin tuli tossa ostettua tälläinen kartano volvo -95.
Olis vähän ongelman poikasta. Yritin kyllä selata noita keskusteluja mut ei löytynyt vastaavaa..
Elikä kylmänä kun käynnistää auton niin se käy vähän niinkun kolmella pytyllä noin 10-25sek. ja sen jälkeen normaalisti lukuunottamatta tätä tyhjä käynnin seilaamista 500-1000rpm mutta tätä ei tee aina, välillä käy ihan nätisti siinä tonnin pintaan.
Olen vaihtanut tulpat+johdot ja virranjakajan kannen ja käyttänyt jonkun helk..bensan sekaan laitettavan litkun..
Kaveri epäili ruisku suutinta, olisi kuulemma jotain pas...välissä. Käynnistäessä pakoputken pää on sen näköinen et jotain nestettä sieltä on tullut..
-
Vaihda aluksi lämpötila-anturi (ruiskun, ei mittariston). :)
-
Tuollainen käynnistyminen vois viitata alkavaan kannentiivistevikaan.
-
Tarkemminkin kun lukee niin tonnin tyhjäkäynti aivan hitosti vakiosta korkeampi. Ettei olis imuvuotoja?
-
Lämpöanturin voi mitata, joten se on helppo selvittää! Juttu löytyy FAQ:sta.
Imuvuotojen tsekkausta kannatan itsekkin... ::)
-
Lämpöanturin voi mitata, joten se on helppo selvittää! Juttu löytyy FAQ:sta.
No niin anturi mitattu jä näyttäs olevan arvoissaan.
Pitää viellä katsoo joku aamu kun rupee taas röpöttää niin pirssi sammuksiin ja tulpat pois.
Se on varmaan kannen tiiviste tai suutin.
Onko jollakin ollut suuttimien kanssa ongelmia? voisiko tehdä vastaavia oireita?
-
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla?? (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).
Onko jollakin ollut suuttimien kanssa ongelmia? voisiko tehdä vastaavia oireita?
mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S
-
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla?? (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).
mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S
joo itsellä sama kun lisää kaasua tonne 1500-2000rpm niin loppuu muutaman sekunnin kuluttua.
ja itsellä toi tyhjäkäynti oli normaalisti noin 750-800rpm.
-
Lyödään vielä yks jonon jatkoks. Saman ongelman kanssa painittu koko helvqtin syksy :(
-
mulla tekee kylmänä käynnistäes kans et käy kolmella. loppuu heti ko lisää kaasua n.2-5sekunnin ajaksi, tyhjäkäynti tasanen. mulla tyhjäkäynti lämpimänä muistaakseni reilun 1000rpm...ja laajakaista näyttää tasakaasu-ajolla ja tyhjäkäynnilla 14.2-15.0
paljonko näissä pitäs tuon tyhjäkäynnin olla?? (ei muista enää ko volvo ollu jo pitkästi toista vuotta telakalla).
mulla suuttimien kärjestä se knallin näkönen oli halki ainakin kahdesta ja paloja lohjennut ainakin yhdestä...en tiiä miten vaikuttaa, vaikuttaako mitenkää... :S
Reilu tuhat rpm joutokäynti on liian kova. Mulla käy alta tuhatta, olisko jotain 850rpm lähellä totuutta? ???
-
Reilu tuhat rpm joutokäynti on liian kova. Mulla käy alta tuhatta, olisko jotain 850rpm lähellä totuutta? ???
Paitsi silloin kun LH nostaa sitä kylmän vuoksi tai sitten siksi, että antaa kaasua heti käynnistämisen jälkeen kylmällä koneella, jolloin tyhjäkäynti pysyy siellä 1000rpm lukemissa jonkin aikaa.
Vakio LH2.4 vinokoneen lämmin tyhjäkäynti on 750rpm +/-50rpm, eikä sitä pysty muuttamaan kuin lastua käpistelemällä vähän enemmin perillä ollen.
Jos tyhjäkäynnin haluaa säätää oikeaksi, niin tyhjäkäyntiservolta johto irti ja sitten kaasuläppää säätämään siten, että kone käy kuumana 1000-1100rpm. Sitten TK-servon piuha kiinni ja imuvuodottoman vinokoneen tyhjäkäynti asettuu käynnistyksen jälkeen sinne 750rpm +/-50rpm lukemaan, eikä muutu kirveelläkään, ellei sillä tee reikiä imusarjan tiivisteeseen tms.
-
Yhdessä tapauksessa niinkin uskomaton asia kuin venavälysten säätö vaikutti tyhjäkäynnin tasaisuuteen, vaikkei välykset edes ollu pielessä mitenkään isosti, kymppi oli isoin muutos yhdessä venttiilissä.
-
Testaan huomenna lastun vaihtoa ja sit ruvetaan ettiin vikaa nokasta ::) syksyllä vaihtu t:n tilalle a ja välykset unohtu tarkistaa :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
-
Testaan huomenna lastun vaihtoa ja sit ruvetaan ettiin vikaa nokasta ::) syksyllä vaihtu t:n tilalle a ja välykset unohtu tarkistaa :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Unohdin minäkin mainita, että sillä A:lla voi olla jotain vaikutusta asiaan, sillä sen over-lapp on jotain ihan muuta kuin T:n ja EZK/LH kombo on säädetty sille T:lle. Minä ja minun muistini! :facepalm:
Laitoin johinkin topicciin sen syttyennakot per kone LH:ssa ja silläkin tyhjäkäyntiennakolla voi olla oma mausteensa tähän soppaan.
-
Paitsi silloin kun LH nostaa sitä kylmän vuoksi tai sitten siksi, että antaa kaasua heti käynnistämisen jälkeen kylmällä koneella, jolloin tyhjäkäynti pysyy siellä 1000rpm lukemissa jonkin aikaa.
Saattaa olla että omassakin joutokäynti nousee kylmällä moottorilla tuohon tonnin pintaan tai sitten ei.
Unohdin minäkin mainita, että sillä A:lla voi olla jotain vaikutusta asiaan, sillä sen over-lapp on jotain ihan muuta kuin T:n ja EZK/LH kombo on säädetty sille T:lle. Minä ja minun muistini! :facepalm:
Laitoin johinkin topicciin sen syttyennakot per kone LH:ssa ja silläkin tyhjäkäyntiennakolla voi olla oma mausteensa tähän soppaan.
Moottorinvaihdon yhteydessä vaihtui kansi vähän ajettuun jossa oli A-nokka kiinni. Vetoalue muuttui vähän ylemmäksi mutta muuta muutosta en kyllä osaa sanoa. Mulla ei ole niin tarkkaa dynoa. :juhau:
-
Voisiko lambda anturi vaikuttaa tähän?
ja jos voi niin miten mitataan? yritin etsiä faq:sta mut en löytänyt...
-
ootko kattonut tästä vikakoodit? immuhan vois selittää osansa..?
-
ei ollut vikakoodeja 1-1-1
semmosta olen seuraillut nyt kolmen päivän ajan, joka ajokerran jälkeen olen ottanut jäähdytysnesteen paisuntasäiliöstä paineet pois niin ei ole röpöttänyt yhtenäkään aamuna.
paisarin korkki näyttää olevan 150kpa eli 1,5bar ja kyllä kerää painetta säiliöön, korki avatessa nesteen pinta nousee noin pari senttiä.
ei omasta mielestä kuluta nestettä
pitää varmaan viellä pyytää joku tarkka nenänen haistelee pakokaasuja joku kaunis aamu kun oikein kunnolla rupee röpeltämään.
ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu kannentiivistettä.
oliskohan pahvin vaihto iässä oleva yksilö -95 325tkm 1.1bar?
-
noniin ens viikolla menee kannentiiviste vaihtoon.
kysyin tarjouksen koko hommasta niin yllätti positiivisesti hinta 460€
siihen kuuluu kaikki tiivisteet+nesteet+kannen oikasu ja työt
ompahan takuu.
-
No löytyhän tällekki aihe täälä..! Eli siis itellä ilmennyt samaa vikaa nyt about viikon ajan, että kylmänä kun käynnistää, niin tuntuu että kävis kolmella, mutta kun kaasulla nostaa ~1500rpm niin normalisoituu. Autona 940, vm. 1997, B230FT, Tonin bensa ja sytkälastu, ahdot ollut n. Kuukauden ajan vain 0,7bar. Autolla ajettu vajaa 279tkm. Ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu n.3tkm sitte, virranjakajan hilppeet ja imusarjantiiviste vaihdettu 10tkm sitte.
Sama ongelma ollut myös parina päivänä kun auto on ollu roikassa n. Tunnin.
Välillä on ajossa (lähinnä moottorijarrutuksessa) huomannut imuvuodon oireita, eli ns leijumista kierroksissa.
Uutta IMMua voin testata, jos vaparin IMMu käy tähän? Vikakoodit luen lähipäivinä kun saa rakennettua sen lukulaitteen. Lambdan mittaan tänään, ilmoitan tulokset myöhemmin
-
No löytyhän tällekki aihe täälä..! Eli siis itellä ilmennyt samaa vikaa nyt about viikon ajan, että kylmänä kun käynnistää, niin tuntuu että kävis kolmella, mutta kun kaasulla nostaa ~1500rpm niin normalisoituu. Autona 940, vm. 1997, B230FT, Tonin bensa ja sytkälastu, ahdot ollut n. Kuukauden ajan vain 0,7bar. Autolla ajettu vajaa 279tkm. Ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu n.3tkm sitte, virranjakajan hilppeet ja imusarjantiiviste vaihdettu 10tkm sitte.
Sama ongelma ollut myös parina päivänä kun auto on ollu roikassa n. Tunnin.
Välillä on ajossa (lähinnä moottorijarrutuksessa) huomannut imuvuodon oireita, eli ns leijumista kierroksissa.
Uutta IMMua voin testata, jos vaparin IMMu käy tähän? Vikakoodit luen lähipäivinä kun saa rakennettua sen lukulaitteen. Lambdan mittaan tänään, ilmoitan tulokset myöhemmin
Kokeileppas ottaa paisarista paineet pois aina ajon jälkeen
-
kauankohan ne paineet siellä muhii, pari tuntia sitten vein auton parkkiin, auttaakohan jos nyt kävisin pyöräyttämässä?
e. roikassa ollut kokoajan
-
No löytyhän tällekki aihe täälä..! Eli siis itellä ilmennyt samaa vikaa nyt about viikon ajan, että kylmänä kun käynnistää, niin tuntuu että kävis kolmella, mutta kun kaasulla nostaa ~1500rpm niin normalisoituu. Autona 940, vm. 1997, B230FT, Tonin bensa ja sytkälastu, ahdot ollut n. Kuukauden ajan vain 0,7bar. Autolla ajettu vajaa 279tkm. Ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu n.3tkm sitte, virranjakajan hilppeet ja imusarjantiiviste vaihdettu 10tkm sitte.
Sama ongelma ollut myös parina päivänä kun auto on ollu roikassa n. Tunnin.
Välillä on ajossa (lähinnä moottorijarrutuksessa) huomannut imuvuodon oireita, eli ns leijumista kierroksissa.
Uutta IMMua voin testata, jos vaparin IMMu käy tähän? Vikakoodit luen lähipäivinä kun saa rakennettua sen lukulaitteen. Lambdan mittaan tänään, ilmoitan tulokset myöhemmin
Itsellä oli samantapaisessa kulkineessa (940, 1997, fk,1,0bar, Tonin lastut, 290tkm) samantyypistä vikaa. Kylmänä tuntui käyvän tyhjäkäyntiä noin 3,5 sylinterillä.
Ei ole tarkoitus pelotella, mutta mulla puristuspainemittaus paljasti alkavan kansipahvivuodon ykköspytyssä. Puristukset oli suuruusluokkaa 8-11,5-11,5-11,5 bar.
Ykkösen liekkirenkaassa näkyi pientä ohipuhallusjälkeä. Uuden kansipahvin + muutaman pakollisen tiivisteen vaihdon jälkeen alkoi kone käydä normaalisti myös kylmänä.
Eli suosittelisin puristusmittausta, jos moottorin mekaanisesta kunnosta ei ole 100% varmuutta.
-
Ota heti ajon jälkeen ne paineet pois
-
Mulla tekee FT sellaista että jos seisoo pari päivää ja lähtee ajamaan niin pintakaasulla menee ok mutta kun vähän yrittää polkea niin puutuu kokonaan,mutta jos vedän sivuun ja sammutan koneen ja käynnistän uudestaan niin pelaa normaalisti ja tämä ainoastaan jos seisonut 2päivää tai kauemmin. Tonin lastu ja 1bar.
-
Itseltä varmistettiin kannen / tiivisteen vuoto pakokaasu mittarilla paisunta-astiasta, se kyllä haistaa kyllä pienimmänkin vuodon.
Ja vuoto on/oli todella pientä noin 0,5d 1000km mutta silti röpelti kynnistäessä niin perk..
-
Pitääpä kysellä tutuilta jos jollain olis mittari jotta sais nuo puristukset katottua. Kohta pääsee lambdan mittaamaan. Toivottavasti ei nyt vielä menis tuo kannentiiviste, tallissa oottais 531 kansi, tarttis vaan rahaa että sais ensin työstettyä sitä, ei tarvis moneen kertaan alkaa jumppaamaan >:(
E. No jäi se lambda mittaamatta vaikka oli sähkärinkalut takapenkillä.. Mutta sen verran tuo "pelottelu" pisti huomaamaan, kun n. 20km ajon jälkeen (varmasti lämmin) kaupasta tullessa käynnistin, niin jonku aikaa sai startata, ei mitenkään hirveän kauaa, mutta kauemmin kuin yleensä. Kun hörähti käyntiin niin aika valkoinen savupilvi pöllähti kun kierrokset hyppäs 1500rpm, vahvistuipa tuo kansipahviepäily.. En laittanut roikkaan nyt ja päästin paineet paisarista pois, illemmalla tai huomenna selviää vaikuttiko.
E2. Kävin äsken testaamassa oliko paisarin paineitten päästöllä vaikutusta, oli ehkä vähän(?) :idiot2: Eli siis ei enää käyny niin rumasti, mutta ei se vieläkään kunnolla käynyt, vaan kierrokset humppas ja auto heilu. Otin videonpätkänki kiekkamittarista, en hoksannu vaan heti alussa, varmaan 5 sec ehti käydä ennen videon alkua. Eli ilmeisesti se kansipahvi päästää vähän nestettä palotilaan kun sielä järjestelmässä paineet on...
Ja video:
(http://i1362.photobucket.com/albums/r700/Juikee/th_MOV_0713_zps0c6cece9.jpg) (http://i1362.photobucket.com/albums/r700/Juikee/MOV_0713_zps0c6cece9.mp4)
-
Ja tänään päivällä testasin uudelleen, auto seisonut pakkasessa eilisestä asti. Tässäkin on siis paineet poistettu paisarista.
Menee lie kylmän koneen piikkiin nuin vähäiset alipaineet, ja tonnin kierrokset, mutta mistäköhän tuo kierroksien humppaaminen johtuu, eritoten huomaa ahtomittarista, ja siitä kun pakoputki resonoi akselinylityksestä koriin... Joskus tekee lämpimänä samaa.
(http://i1362.photobucket.com/albums/r700/Juikee/th_MOV_0716_zps9ef562f5.jpg) (http://i1362.photobucket.com/albums/r700/Juikee/MOV_0716_zps9ef562f5.mp4)
-
Nyt tuli auto kansi remontista
Eroja:
Tyhjäkäynti tippu 900-750 paikkeille
Alavääntö muuttui jouheammaksi ei ole sellaista pientä nykimistä
Jännityksellä odotetaan huomis aamun strattausta:)
-
Nyt tuli auto kansi remontista
Eroja:
Tyhjäkäynti tippu 900-750 paikkeille
Alavääntö muuttui jouheammaksi ei ole sellaista pientä nykimistä
Jännityksellä odotetaan huomis aamun strattausta:)
Ourait, kerrohan sitten tulokset tännekkin :o
-
Onko sulla muuten orggis nokka? Mulla tekee A-nokalla samaa kylmänä startattaessa.
-
Onko sulla muuten orggis nokka? Mulla tekee A-nokalla samaa kylmänä startattaessa.
Itellä oli A-nokka kiinni, ongelma ei poistunu vaikka nokan vaihto T:hen takas... Pieneni huomattavasti kyllä :)
-
Noniin lähti aamulla hienosti käyntiin ja toimi normaalisti.
Hyvä kerrankin remontti onnistui!
-
Moro! Ostin eilen 945 B230FT ja tyhjäkäynnin kanssa ongelmaa. Toisinkuin teillä muilla kylmänä käy 4 sylinterillä sen aikaa että pääsee pihasta pois, lämpinä käy kolmella ja kierroksilla käy aina neljällä. Välillä kun pysähtyy esim. Liikennevaloihin niin sammuu/meinaa sammua...
Vaihdoin sytkäosat ja asensin lambdan että voi seosta seurailla ja tklla lambda on 15.2 ja vedättäessä menee 14-13 ja sitten kun päästää kaasun niin mittari huutaa että laihalla niin pitkään kun kierrokset putoo punarajalta 2-3tkm..
Autoon on laitettu edellisen omistajan toimesta siemens deka 668cc suuttimet, vikingin lastu, isompi(?) Ahdin ja paineet kuulemma nostettu 0.9.
Kiitos jo valmiiksi :)
-
Vaihdoin sytkäosat ja asensin lambdan että voi seosta seurailla ja tklla lambda on 15.2 ja vedättäessä menee 14-13 ja sitten kun päästää kaasun niin mittari huutaa että laihalla niin pitkään kun kierrokset putoo punarajalta 2-3tkm..
Autoon on laitettu edellisen omistajan toimesta siemens deka 668cc suuttimet, vikingin lastu, isompi(?) Ahdin ja paineet kuulemma nostettu 0.9.
Siinäpä se on! :-[
Vikingiltä ei saa oikein 668cc sumuille sovitettua lastua ja varsinkin 016 IMMulla koko setti on tuhoon tuomittu!
Tästä aiheesta löytyy kosolti lukemista ihan keskusteluista ja FAQ:sta.
-
Jaahas, kiitosta vain :) Täytyy kokeilla vakio suuttimilla ja sen jälkeen tilata tonilta lastu noille suuttimille. :) Kiitän ja kuittaan.
-
Mulla kanssa ongelma b230fk kylmäkäynnistyksen kanssa. Ensin ottaa kierroksia lähelle 1000rpm ja käy hyvin, sitten kierrokset alenee n. 7000-8000 ja alkaa käydä epätasaisesti, sitten alkaa humppaan autoa heiluttaen prump-prump-prum-prump... Efelxfuelin softasta näkyy suuttimien aukiolo-aika heiluu samaan tahtiin.
Humppaaminen katoaa kun nostaa kierrokset yli 1500. Jos heti vain lähtee ajamaan, tyhjäkäynti jää 1500:aan kun auto on liikkeessä.
Ongelma meni muutamaksi kuukaudeksi ohi turbon huollon ja ilmanpuhdistajan vaihdon jälkeen. (en tiedä kumpi vaikutti). Nyt alkanut uudestaan, ensin parin minuutin kuluttua kylmäkäynnistyksestä, nyt jo melkein heti.
Olen putsannut/öljynnyt tyhjäkäyntimoottorin moneen kertaan, pruutannut ilmamassamittarin läpi air sensor cleaneria, etsinyt motor starterilla ilmavuotoja: ei vaikutusta. :idiot2:
+ lämpöanturi näyttää molemmista navoista n. 5.5 kohm +2 asteessa. ilmeisesti vain pari astetta liikaa. Ja sitten käynnistettäessä käy huonosti. Eli ei taida olla siinäkään vika.