Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Diesel - 13.10.2013, 23:33:55

Otsikko: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: Diesel - 13.10.2013, 23:33:55
Mikäs on näiden dieselin hehkutulppien vaihtoväli/suositus ?

V70 2.4 D vm 2008

 Ja voiko ne itse vaihtaa/ tarviiko jonkun erikoistyökalun ?
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: Masked Jackal - 13.10.2013, 23:48:24
Ei niillä ole suositusta kummastakaan. Tavataan uusia tarpeen mukaan. Onnistuu itseltäkin jos perustyökalut löytyy
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: Vollemies - 15.10.2013, 21:44:00
Itse uusin juuri 2001:een. Jos niitä hehkuja haluaa tutkia niin yleismittarilla tai vaikka testilampulla voi kokeilla vastusarvoa. Ehjissä oli joku hassu ohmi ja viallisissa se vastusarvo on sitten paljon suurempi tai ääretön. Vaihto on aivan piece of cake tyyppinen homma. Tosin olen kuullut että voivat joskus juuttua kiinnikin niin että irtikäytöstä ei joka tapauksessa mitään haittaa ole. ;)

Kesällähän noilla hehkuilla ei ole mitään virkaa mutta pakkasella jo yksi kärähtänyt haittaa käynnistystä. Itsekään en edes tiennyt että siellä kaksi viidestä oli jo finaalissa mutta nyt paremmin eväin talveen päin.
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.01.2014, 20:18:54
En tiedä, että onko tuosta mun V70 menossa hehkut, kun ei toissa päivänä lähtenyt -24°C pakkasessa käyntiin, kun tuo polttoainelämmitin ei ollut käynnistynyt :-\
Hehkuvalo syttyi, mutta ei oikein jaksanut käynnistyä.
Akku tosin on 7v vanha, mutta oli yön yli Defan ylläpitolaturissa.
Huomenna haen kylläkin uuden akun muutenkin, mutta mites noi hehkut?
Autolla on ajettu 240tkm, ja polttoainelämmitintä on käytetty aina, kun on alle +5°C ::)
Ajan tällä takaa, sitä että voiko hehkut olla edes kuluneet, kun autoa on aina esilämmitetty + asteillakin?
Pystyykö hehkujen toimintaa mittaamaan mitenkään?
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: D5GT - 21.01.2014, 21:09:48
Kai hehkut on kulutustavaraa ja jotkut elää pidempään ja jotkut ei niin pitkään.

Vaihto on helppoa d5:een, muistakaa ettei niitä kiristetä kuin nimeksi.. Täällä on jossain tarkemmat ohjeet ja edullisia ostopaikkoja. Keskustelu on jo muutaman vuoden vanha... Ne halpishehkut kuulemma toimii edelleen.
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.01.2014, 21:18:08
Kai hehkut on kulutustavaraa ja jotkut elää pidempään ja jotkut ei niin pitkään.

Vaihto on helppoa d5:een, muistakaa ettei niitä kiristetä kuin nimeksi.. Täällä on jossain tarkemmat ohjeet ja edullisia ostopaikkoja. Keskustelu on jo muutaman vuoden vanha... Ne halpishehkut kuulemma toimii edelleen.
Äsken noita katselin, ja tosiaan on halpoja :o
Jossain alitajunnassa mielsin, että maksavat reilun 100€/kpl, mutta sillä rahaa saa kaikki 5kpl kotiin toimitettuna ;D
http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/v70-mk-ii-p80/19402/10252/hehkutulppa.html
Ilmeisestin tuo 15,95€ maksava Boschilainen (0250403001)
on oikea, kun mulla on auto 1/2007 MKII ja tuolla  D5244T4 koneella( 185hp/400nm)
Vai onko vaihtoehtoja enemmän tarjolla?
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: D5GT - 21.01.2014, 22:16:35
Mulla on mielikuva että jostain Britti putkasta (Ebay) hehkut D5:een sai 30-40 e hinnalla. En vain saa päähäni mikä kioski se oli.
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: volvesteri - 22.01.2014, 07:34:43
Volvon käynnistyssysteemi on tässä hehkuhommassa vähän huono. Aiakisemmalla autolla huonojen hehkujen kanssa pärjäsi pidempään, kun pystyi tekemään "tuplahehkutuksen". Eli odottaa niin kauan, että keltainen käämivalo sammuu, avain pois ja sama uudestaan. Perään onnistunut igniittio eli käynnistys. Keksin tuon "igniittion" ihan itse :D
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: -jadi- - 22.01.2014, 08:03:35
Eikös toi tuplahehkutus onnistu tällä uudellakin mallilla.
Päästää sen jarru- tai kytkinpolkimen ylös juuri kun startti menee päälle ja sitten taas painelee start/stop-nappulaa, että lähtee käynnistysproseduuri uudestaan käyntiin. Sitä en tiedä, kuinka kauan automatiikka hehkuttaa toisella kertaa ennen starttia.
Muutamaan kertaan harjoittelee, niin käy sujuvasti. :)
Toisaalta jos joutuu kikkailemaan ja arvuuttelemaan käyntiinlähtöä, niin eikös se olisi parempi laittaa pelit ja vehkeet kuntoon, että lähtee ekalla.
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: D5GT - 22.01.2014, 08:51:23
Tuplahehkutuksella on kannattajansa - itsellä on kaikki toistaiseksi lähteneet normitavalla (dieseleitä yli 20 v.). Poikkeukset: polttoaine jäässä ja akku loppu.. Olisko tuplahehkutus kuitenkin vanhojen rekkamiesten juttuja, ajalta, jolloin hehkut ja akut oli kehnompia?
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: (Miksu) - 22.01.2014, 19:42:10
Avain pesään, koskematta polkimiin, pitkä painallus start/stop napista saa sytytysvirran päälle ja samoin hehkutuksen.  Lyhyt painallus start/stop napista tämän jälkeen saa aikaan virtojen pois menon ja taas pitkä painallus saa virrat päälle ja uusi hehkutus käyntiin.. sitten kun on mielestään riittävän monta kertaa hehkutellut, niin normaalisti painetaan poljinta ja lyhyt painallus start/stop napista saa moottorin käynnistymään.
Otsikko: Vs: V70 diesel hehkutulpat
Kirjoitti: Nortti - 22.01.2014, 22:37:15
Mun mielestä tämä "klikattava" malli on edellistä mallia herkempi käynnistymään. Omaani olen monta kertaa käynnistellyt 15 - 20 asteen pakkasessa ilman lämmitintä. Joka kerta se on normaalilla napin klikkauksella käynnistynyt. Mittarissakin on yli puoli miljoonaa.

Jos hehkutuksia tarvitaan enemmän, voisi olla aika vaihtaa hehkutulpat.