Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: suru - 27.03.2011, 18:36:31
-
Minulla on 940 volvo, olen myymässä sitä pois, oli pakko ostaa isompi. (Perhettä...) Jotta selviää, mistä vehkeestä kyse, pistän tähän: nettiautossa myynnissä ID:llä 3735474 - ja tämä ei ole mainos, vaan selventää mistä vehkeestä kyse. Pistän joko tuon tiedon tai kirjoitan 30 riviä autosta tekstiä :(.
Tänään kävi ostajaehdokas, ettei olisi tämänkin foorumin lukija :). Kertoi, että hänellä on 740 volvo, jossa on sama kone (eli tuo audivolkkarin rivikutonen dsl) sekä turbo. Hänen mukaansa tämä kiihtyy laiskasti, ihan kuin turbo ei olisi mukana. Auto on leimattu, ja päästöarvot olivat ok, samoin kylmäkäynnistyksessä eikä ajonkaan aikana pakokaasu ole pahan väristä, samoin kone tuntuu olevan ehjä. (Edellisessä ysinelikymppisessä meillä oli turbo hajalla, ja savupilvi oli mainittava.)
Eli, olisiko täällä ihmisillä valkeutta ja mielipiteitä asiassa? Voisiko olla niin, että turbo olisi viallinen? Jos, niin pystyykö mikään korjaamo mittaamaan turboa mitenkään? Vai olisiko kyse "vääristä seoksista" tms- kulutusarvothan tuossa ovat normaalit ja päästöt samoin. Vai onko tämä auto sen verran painavempi kuin 740? Olisiko heittää ajatuksia? Vai pitäisikö etsiä jostain toinen ysinelikymppinen ja "mennä viivalle"? Ei viitsisi enää tuota autoa paljoa laittaa, siinä on tehty kaikki remontit tähän mennessä, viimeksi vaihdettiin hehkut (koneistamalla), vaihdettiin perä ja tasapainotettiin kardaani...
-
Hei,
olen ollut kiinnostunut autosta ja olemme sähköpostitelleet aiheesta, päädyin kuitenkin erääseen toiseen Saksasta tuotuun yksilöön. Selasin viestihistoriaamme läpi ja siellä ilmoitit auton kulutuksen olevan "kympin kieppeillä", tuo on ymmärtääkseni liian paljon joten voihan siellä olla jotain kulkupuolen vikaa esim turbossa, tai orava nahkoineen ilmanputsarikotelossa tai mitä vaan muuta. Oma ostamani volvo menee n. seitsemään litraan ja maantiellä alle sen vaikka rouvallani on kohtalaisen painava kaasujalka. Meidän yksilössä turbo tulee hyvin reippaasti mukaan kun kierrokset ylittää 2500rpm, sitä ennen meno on sellaista verkkaista. Sitten kun turbo tulee mukaan, auto lähtee kyllä aivan riittävästi.
-
Harmi että on vähän kallis, tuo olisi ehkä hyvä ostos viimeiseksi volvo-merkkiseksi käyttöautokseni ???.
Enivei, ei ole ahdinviasta kyse mitenkään luultavasti, syöttö- ja ennakkosäädöt kohdilleen ja vetää. Kulutuskin laskee hämmentävän paljon kun kääntää ennakkoa sillain että kone toimii hyvin, ei sillain kun ohjekirja sanoo. Kts. FAQ-osio ennakonsäädön yms osalta.
-
Jos kerran 10L nurkilla vie, ni se on aivan liikaa tuollaiselle, ellei pyöritä pelkästään kaupunkirallia talvella.
Eli pumppu säätöihin ekana.
Sitten jos ei piristy ja kulutus laske ja tehot nouse tarpeeksi ni tarkistetaan ahtovuodot, eli ettei ahtopaineet karkaa turbon, intercoolerin ja imusarjan välistä pihalle.
-
Mites tuossa säädetään seokset? Siinä on varmaan joku säätöruuvi jossain? (Haynesin huoltokirja on, mutta se on vain bensavehkeen- dieselkonetta siellä ei ole käsitelty :( ).
-
Kyse on pumpun ajoituksen säädöstä, ei seoksen.
-
Löysin sen pumpun, luultavasti se on siinä mihin tulee polttoaineletkuja jne. Paha vain, että ei viitsisi jokaista hanikkaa ja mutteria siitä avata. Olisi ollut kiva kokeilla, auttaisiko tuohon laiskuuteen tuo ajoitussäätö: mietin, että olisin vähän säätänyt, ja kokeillut. "Säätö, kiihdytys, säätö, kiihdytys"..
Ai autokorjaamoon? Joo, motivaatio nolla. Jos tuota ei kukaan osta, maalaan sen vihreäksi ja ajan mereen. Syksyn loppu: määräaikaishuolto, kevään alussa hehkut, äsken perän vaihto ja kardaanin tasapainotus. Ihan liikaa mennyt rahaa. Auto on kyllä nyt kunnossa, paitti tuo polttoainepuoli. Ehkä. En jaksa uskoa, että turbo olisi hajalla. Se turbon ahtopainetesti maksaa melkein satasen, ja pumpun säätö toisen satasen- sillä rahalla saa aika monta litraa vihreää maalia. Ei enää senttiäkään rahaa tuohon autoon. :-\ :buck2:
Eli... olisiko kenelläkään valokuvaa pumpusta, ja siihen merkattuna vaikka nuolella, missä tuo ajoituksen säätöruuvi oikein sijaitsee? En jaksa uskoa, että saisin vahinkoa siellä aikaan- jos tiedän oikean ruuvin, niin ei se siitä pienestä säädöstä hajoa. Ja jos hajoaa, niin meri odottaa.
-
Ei sitä ajoitusta ihan ruuvia käätämällä säädetä. Tuossa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=659.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=659.0) ohjeet ennakon säätöön.
-
Joo, luin tuon, ja totesin että antaa olla :). Se on näköjään että "pura puolet moottorista ja säädä" :D.
Aloin tässä muistia penkoa, ja kyllähän tuollaisen kolmannesmatkalaisen koneen (alle 300 tkm) pitäisi olla vielä tiukka. Tuo ei esim. meinaa lähteä pakkasella millään käyntiin, 20 astetta pakkasta on kova pala- kaksi muuta dieseliä pihassa lähtevät avainta vilauttamalla. Eli: Ei se ole mistään muusta kyse kuin pumpun säädöistä. Olkoot tuossa pihassa, kyllä sen joku vuoden sisällä tuosta ostaa :). Minä en enää pistä senttiäkään tuon remontteihin :nohnoh
-
Siinä tarttee käytellä kone vähän lämpöseks ja avata kokonaista 4 pulttia. Ja ohjeistus on mielestäni perusteellisehko... Hitto kun ei tähän väliin taivu hakemaan viimeistä Volvoa itelle kun nuita on jo, kun ei nuista etuvetovessoista pääse edes eroon :P